Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat doen jullie mannen met/voor de kinderen qua verplichtingen en afspraken?


EmmaT schreef op 18-10-2024 om 12:12:

[..]

Bij mijn dochter op school hadden ze het over kinderen die 'naar huis gaan' en kinderen die naar de bso 'moeten'. Pffff 🙄

Dat was hier ook en bijna geen kind gaat op de woensdag en vrijdag, dus was mijn dochter extra zielig. 

Ik ben dus groot voorstander van allereerst ruim verlof voor beiden en dan zó standaard opvang dat er geen onderscheid meer te maken is. Hoeft er niet meer gekat te worden op ouders die wel of niet helpen of hun kinderen wel of niet naar de opvang doen én heeft het kind ook geen sociaal gedoe omdat het naar de bso ‘moet’.

Valeria schreef op 18-10-2024 om 11:57:

[..]

Bij mijn kinderen op de basisschool wel; alleen de buitenlandse thuisblijfouders nooit.
Het was wel zo, dat je soms niet kón helpen omdat je je jongere kind(eren) niet mee kon of mocht nemen. Iemand waarvan het jongere kind die dag toch al op de opvang zat, kon dan wel door een paar uur vrij te nemen.

Ja, dat was hier ook zo. Juist de moeders met kleine banen of die helemaal thuis waren die veel hielpen op school, en inderdaad pas als de jongste op school zat of makkelijk mee kon. Of zzp'ers, die over het algemeen onder schooltijd werkten en wat flexibeler waren. 

Ik vraag me ook af hoe je gaat schuiven met uren om toch te helpen op school als je voltijds werkt btw, want lang niet elke baan leent zich daarvoor.  Want daar gaat het om toch, voltijds werkende ouders die tegenwoordig toch komen helpen op school? Maar misschien is het tegenwoordig allemaal ineens anders, ik heb nu ruim 3 jaar geen kinderen meer op de basisschool. 

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 12:26

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 10:36:

[..Maar ook jouw opmerking vindt ik treffend; blijkbaar als een vrouw 40 uur werkt dat is het " slooft voor de baas". Waarom slooft en niet gewoon " werkt"? Als een man 40 uur werkt zeggen we dat toch ook niet dat hij " slooft"?


wat mij betreft is die genderneutraal. Maar vind het prima om ‘m te schrappen hoor. Werk it is!

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 10:26:

[..]

De keuze die jij en je man gemaakt hebben zijn natuurlijk prima, zeker als het naar beider tevredenheid is/ was.

Maar de situatie zoals jij het hier beschrijft gaat ook er ook vanuit alsof er weinig tot geen andere opties zijn. Veel beren op de weg en ipv denken in oplossingen. En nogmaals prima als dat voor jullie zo werkte maar dat hoeft niet zo te gaan. Gingerman is ook iets ouder dan ik en eerder begonnen met werken en had een goede baan met veel dienstreizen, wij hadden ook geen achterban om te helpen. Toen we samen besloten om aan kinderen te beginnen was het niet meer dan logisch dat hij een andere baan nam zonder dienstreizen en iets minder ging werken, zodat ik ook kon blijven werken en kon opbouwen qua uren. Dat hij iets minder ging verdienen maakte niet uit want ik verdiende weer iets meer door wat meer te gaan werken. Zo bouw je juist ook financiele zekerheid op voor je gezin door niet afhankelijk te zijn van 1 inkomen. Dat voelde voor ons een stuk prettiger.

Onze kinderen gaan 2x per week naar de bso en daar zijn de groepen max 13 kinderen en werken de medewerkers allemaal 4 volle dagen per week. Kan best zijn dat de bso's bij jullie anders geregeld zijn maar dat is echt niet overal zo met uitsluitend 20 uur werken en extreem grote groepen. Mijn ouders werkten vroeger ( jaren 80/90)ook beiden fulltime in de ouderenzorg, parttime was niet mogelijk. Mijn moeder was wel eerst een paar jaar thuis.

Met speelafspraken is ook net hoe je het ervaart en tegenaan kijkt. Onze kinderen gaan 2x per week naar de bso, sommige kinderen 3 of 4x, dan lijkt er minder tijd te zijn voor een speelafspraak maar er wordt dan weleens vergeten dat ze daar ook samen spelen met vriendjes al dan niet 1 op 1. Een speelafspraak hoeft niet uitsluitend bij iemand thuis te zijn en kan naast doordeweeks ook in het weekend gedaan worden. Zo kreeg ik ooit de opmerking van mijn thuisblijfschoonzus dat het toch wel heel zielig voor onze kinderen was die bso want dan konden ze nooit met vriendjes afspreken en hoe vermoeiend was dat allemaal wel niet. Zij kon niet de link leggen/ omdenken dat kinderen op de bso ook vriendjes hebben ( bijna de hele klas gaat naar dezelfde bso) en ja soms zijn ze moe van het spelen maar dat kunnen ze na een speelafspraak net zo goed zijn. Onze bso biedt wel ook maatwerk dat scheelt, tijd om te rusten is er ook als die behoefte er is.

Wij helpen ook op school maar niet altijd. De school is ook minder hulp gaan vragen in de loop der jaren omdat ze ook wel snappen dat het met werkende ouders niet logisch is om voor elk wissewasje te verwachten dat iedereen vrij neemt. Wat hier opvalt, net wat Lydia Dietz ook schrijft; juist de thuisblijf ouders helpen nooit.

Nee, dat klopt. Het is Diy'er die daar iets op tegen heeft. In de tijd dat ik ging werken en we kinderen hadden kon ik geen baan vinden op mijn vakgebied, want crisis. Man had en heeft echt een heel fijne baan, dan had hij die moeten minderen voor een eventuele 2e/3e keus baan voor mij en dan waren we beide niet blij geweest. 

Wat betreft de bso: die is alleen s middags open hè. Zelfs als je 5 dagen werkt op een bso kom je max op 24 uur per week werken, maar doorgaans minder, want de werktijden beginnen pas een half uurtje voor de school uit gaat en de kinderen komen. Verder mogen er 11 kinderen per medewerker op een groep zitten en daar streeft de gemiddelde organisatie dan ook naar. Een groep met 2 medewerkers zal gauw zo'n 20 kinderen hebben want anders is het duur. 

Op een bso kunnen kinderen uiteraard ook vriendjes hebben, net als op school. Maar dat is ook niet voor iedereen het geval. 

troelahoep schreef op 17-10-2024 om 23:49:

[..]

Aan jouw keuzes kleven voor- en nadelen, aan de keuzes van thuisblijfmoeders/deeltijdprinsesjes kleven andere voor- en nadelen. Het een is niet beter dan het ander.

En dat weiger is dus te geloven dat het een niet beter is dan het ander. Ik denk dat je pas kunt beoordelen wat beter is, als je maakt dat mensen die niet of minder werken vanuit keuze niet kunnen terugvallen op staatsteun. Vertel mij dan maar wat beter is.

Waarmee ik helemaal geen kapitalisme wil promoten. Dat je alsmaar meer moet werken om dure dingen te kopen. Nee, gewoon de basics. Kan jij als niet of weinig werkende ouder -ook als je partner wegvalt!- rondkomen voor jou en je kinderen zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op anderen? Dan ga je goddelijke gang. Dan kan ik nog steeds wel een mening hebben wat ik een goed voorbeeld vind voor kinderen om mee op te groeien, kan ik nog steeds een mening hebben wat voldoende werken met je doet als individu qua zelfwaardering, ontplooiing en uberhaupt met je karakter (want ik denk wel degelijk dat werken vormend is op bepaalde gebieden in je karakter, er komen doorgaans meer de zgn. mannelijke hormonen bij vrij die bijdragen aan o.a. het eerder genoemde zelfvertrouwen, maar ook geestelijke flexibiliteit en oplossingsgerichtheid wordt meer uitgedaagd). Maar goed, als je dat allemaal niet belangrijk vind en dat niet wil, dan denk ik, gemiste kans voor kinderen om dat mee te krijgen van de ouders en met name voor meisjes én jongens die ook naar hun ouders kijken als voorbeeld voor hoe taken verdeeld worden tussen de sexen. We willen blijkbaar enerzijds af van vooroordelen en vragen van vreemden op verjaardagen of je óók werkt. Anderzijds willen we blijkbaar vooral niet worden aangesproken op het voorbeeld dat we zelf door blijven geven. Sorry, maar dat rijmt niet in mijn hoofd.


Affijn, terug naar wat ik probeerde aan te geven. Blijf thuis als je zo nodig thuis wil blijven, ongeacht welke verdeling je daarbij maakt. Maar val dan ook niet terug op de maatschappij als het leven niet zo loopt zoals jij dat wilt. Draag die gevolgen dan ook gewoon zelf. Geen toeslag, geen (gedeeltelijke) uitkering voor iemand die niet minimaal x uur (32?) per week werkt met kinderen en 36 uur zonder kinderen. Kan jij dan je eigen leven bekostigen? Dan denk ik idd dat de rest vd wereld daar niks over te zeggen heeft. Maar zolang dat niet het geval is, zul je mij horen. En ik kan alleen maar hopen dat we wat dit soort dingen op een dag andere ideeën gaan hebben over wat een verzorgingsstaat inhoudt. Dat is imo niet het sponsoren van vrouwen die gewoon geen trek hebben in hun financiële aandeel nemen, zolang een ander dat voor ze doet. 

EmmaT schreef op 18-10-2024 om 12:12:

[..]

Bij mijn dochter op school hadden ze het over kinderen die 'naar huis gaan' en kinderen die naar de bso 'moeten'. Pffff 🙄

Maar dit is ook hoe de kinderen er zelf over praten. Onze bso is inpandig. Ik zie dus na schooltijd hoeveel lol kinderen daar hebben. Maar toch komen ze chagrijnig binnen omdat het een bso-dag is. En gaat de vlag uit bij kinderen die niet meer hoeven. Hoe leuk ook (want dat zie ik echt), het is toch ook een moetje, en de meeste kinderen zijn het liefst thuis. Maar goed, het leven bestaat niet uit voortdurend doen wat je het allerliefste wil 😉. 


troelahoep schreef op 18-10-2024 om 12:25:

[..]


Ik vraag me ook af hoe je gaat schuiven met uren om toch te helpen op school als je voltijds werkt btw, want lang niet elke baan leent zich daarvoor. Want daar gaat het om toch, voltijds werkende ouders die tegenwoordig toch komen helpen op school? Maar misschien is het tegenwoordig allemaal ineens anders, ik heb nu ruim 3 jaar geen kinderen meer op de basisschool.

Mijn man moest dan een dag vrij nemen. Hij werkte toen op >1 uur rijden, dus kon niet eventjes weg of wat later beginnen. Vrij nemen deed hij dus alleen als hij het zelf ook een leuk uitje vond.

De vragen vanuit school waren ook wel erg gericht op 'hele dag vrij', vond ik, want er stond zelden een specifieke tijd bij. 'Wie kan er woensdag 20km mee fietsen naar het kamp?' Ja, hoe laat dan? Want de helft van de ouders heeft nog een ander kind dat op woensdag voor 12.30 uit school komt, dus je moet wel teruggefietst zijn voordat de school uit is. De leerkracht keek alsof hij water zag branden toen ik dit aangaf. Ik denk dat ze gewoon aannamen dat ouders konden regelen dat ze een hele dag beschikbaar waren.

troelahoep schreef op 18-10-2024 om 12:25:

[..]

Ja, dat was hier ook zo. Juist de moeders met kleine banen of die helemaal thuis waren die veel hielpen op school, en inderdaad pas als de jongste op school zat of makkelijk mee kon. Of zzp'ers, die over het algemeen onder schooltijd werkten en wat flexibeler waren.

Ik vraag me ook af hoe je gaat schuiven met uren om toch te helpen op school als je voltijds werkt btw, want lang niet elke baan leent zich daarvoor. Want daar gaat het om toch, voltijds werkende ouders die tegenwoordig toch komen helpen op school? Maar misschien is het tegenwoordig allemaal ineens anders, ik heb nu ruim 3 jaar geen kinderen meer op de basisschool.

Mijn man werkt die uren dus 's avonds. Ik denk dat betreffende hulpouders ook zoiets doen. En het gaat dan ook om een keertje he. We hebben niet wekelijks hulpouders nodig. En ook als je niet wil helpen is dat je goed recht. Ik ben zelf zo'n ouder die daar vaak geen zin in heeft 😜. 

troelahoep schreef op 18-10-2024 om 12:39:

[..]

Nee, dat klopt. Het is Diy'er die daar iets op tegen heeft. In de tijd dat ik ging werken en we kinderen hadden kon ik geen baan vinden op mijn vakgebied, want crisis. Man had en heeft echt een heel fijne baan, dan had hij die moeten minderen voor een eventuele 2e/3e keus baan voor mij en dan waren we beide niet blij geweest.

Wat betreft de bso: die is alleen s middags open hè. Zelfs als je 5 dagen werkt op een bso kom je max op 24 uur per week werken, maar doorgaans minder, want de werktijden beginnen pas een half uurtje voor de school uit gaat en de kinderen komen. Verder mogen er 11 kinderen per medewerker op een groep zitten en daar streeft de gemiddelde organisatie dan ook naar. Een groep met 2 medewerkers zal gauw zo'n 20 kinderen hebben want anders is het duur.

Op een bso kunnen kinderen uiteraard ook vriendjes hebben, net als op school. Maar dat is ook niet voor iedereen het geval.

Zo werkt hier de bso niet hoor. De medewerkers hier werken gewoon hele dagen en beginnen echt niet pas een half uur van te voren. Overdag onder schooltijd zijn er peutergroepen die begeleidt worden en als die naar huis gaan bereiden ze de bso voor en dan is er smiddags bso. Die start in de eigen groep max 13 kinderen en na het eten en drinken kunnen kinderen kiezen wat ze gaan doen, er is een knutsellokaal, een kooklokaal, buitenspeelplein, rust - huiswerklokaal, bouwhoeken, toneelmuziekklas, sportlokaal etc overal max 13 kinderen behalve buiten daar kunnen meer kinderen. Wel zijn er ook naast de begeleiders ook stagiaires bij. Maar in grote groepen zitten ze niet. Er zitten altijd wel bekenden bij je op de bso hier of dat vriendjes zijn is inderdaad niet altijd zo maar dat geld voor alles, sommige kinderen hebben thuis ook geen vriendjes. Juist doir de bso leer je ook weer nieuwe kinderen kennen en kan een voordeel zijn.

troelahoep schreef op 18-10-2024 om 12:25:

[..]

Ja, dat was hier ook zo. Juist de moeders met kleine banen of die helemaal thuis waren die veel hielpen op school, en inderdaad pas als de jongste op school zat of makkelijk mee kon. Of zzp'ers, die over het algemeen onder schooltijd werkten en wat flexibeler waren.

Ik vraag me ook af hoe je gaat schuiven met uren om toch te helpen op school als je voltijds werkt btw, want lang niet elke baan leent zich daarvoor. Want daar gaat het om toch, voltijds werkende ouders die tegenwoordig toch komen helpen op school? Maar misschien is het tegenwoordig allemaal ineens anders, ik heb nu ruim 3 jaar geen kinderen meer op de basisschool.

Maar waarom zou een ouder op school gaan helpen als hij/zij ft werkt? Dat is in principe helemaal geen optie. Simpel.

Het idee dat niet werken uit keuze kan met staatssteun is zwaar overtrokken. Je kan dus ANW krijgen na het overlijden van je partner als je de zorg hebt voor kinderen tot 18 jaar, en vziw kan je in de bijstand vrijstelling krijgen van de arbeidsverplichting bij de zorg voor kinderen tot 5 jaar. Dat is het dan. En dan heb je dus een inkomen op bijstandsniveau, met allerlei bijkomende eisen. Alle anderen kunnen alleen op de bank zitten op kosten van de overheid als ze ziek of oud zijn.
Mensen met geld kunnen op de bank blijven zitten wanneer ze maar willen.

Nog iets anders. Als je om wat voor reden dan ook bent aangewezen op ongeschoold en slechtbetaald werk - die mensen zijn er ook- dan zou het mij niet verbazen als thuisblijven voor de kinderen zowel op de korte als op de langere termijn objectief de slimmere keuze is. 
Wie echter werk doet waar kennis en ervaring zich in klinkende munt vertalen doet er iha verstandig aan om te blijven werken op een serieus niveau en in een flink aantal uren. Wie dat niet doet, levert flink in op verdiencapaciteit.

LydiaDietz schreef op 18-10-2024 om 09:09:

[..]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn ervaring is dat juist de ouders (m/v) met banen komen helpen op school. Dan wordt er geen vrij genomen maar geschoven met uren.

Dat is ook mijn ervaring. Ik ben ook tijdens mijn werk luizenmoeder geweest en geholpen met kerst en sint bij pepernoten bakken. Mijn ex heeft tripjes gereden. We hadden allebei een baan en bij de help ouders waren er veel meer met werk. Het is echt niet zo dat het vrijwilligerswerk van onbetaalde krachten aan elkaar hangt. Ik doe op de dag van vandaag gemiddeld 10 uur per maand vrijwilligerswerk en als mijn leven wat rustiger wordt (ivm mantelzorg ook geen idee hoe lang dat doorloopt) mogelijk meer. Misschien dat ik tegen die tijd wat minder betaald ga werken en meer ga vrijwilligen. Echt nog allemaal geen idee van. Maar in mijn omgeving hebben veel mensen met werk ook gewoon vrijwilligerswerk. Zijn trainer van clubs van kinderen, zijn organisator van zus of zo, voorzitter van dit of dat, helpen mee op school. Zo'n foutief beeld dat vrijwilligerswerk of mantelzorg gedaan wordt door arbeidslozen.

bieb1963 schreef op 18-10-2024 om 13:01:

[..]

Maar waarom zou een ouder op school gaan helpen als hij/zij ft werkt? Dat is in principe helemaal geen optie. Simpel.

Omdat ouders zich betrokken voelen bij school? Omdat de kinderen het leuk vinden als hun papa of mama komt voorlezen in de kinderboekenweek of komt helpen met herfstsoep maken?

Diyer schreef op 18-10-2024 om 12:46:

[..]

En dat weiger is dus te geloven dat het een niet beter is dan het ander. Ik denk dat je pas kunt beoordelen wat beter is, als je maakt dat mensen die niet of minder werken vanuit keuze niet kunnen terugvallen op staatsteun. Vertel mij dan maar wat beter is.

Waarmee ik helemaal geen kapitalisme wil promoten. Dat je alsmaar meer moet werken om dure dingen te kopen. Nee, gewoon de basics. Kan jij als niet of weinig werkende ouder -ook als je partner wegvalt!- rondkomen voor jou en je kinderen zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op anderen? Dan ga je goddelijke gang. Dan kan ik nog steeds wel een mening hebben wat ik een goed voorbeeld vind voor kinderen om mee op te groeien, kan ik nog steeds een mening hebben wat voldoende werken met je doet als individu qua zelfwaardering, ontplooiing en uberhaupt met je karakter (want ik denk wel degelijk dat werken vormend is op bepaalde gebieden in je karakter, er komen doorgaans meer de zgn. mannelijke hormonen bij vrij die bijdragen aan o.a. het eerder genoemde zelfvertrouwen, maar ook geestelijke flexibiliteit en oplossingsgerichtheid wordt meer uitgedaagd). Maar goed, als je dat allemaal niet belangrijk vind en dat niet wil, dan denk ik, gemiste kans voor kinderen om dat mee te krijgen van de ouders en met name voor meisjes én jongens die ook naar hun ouders kijken als voorbeeld voor hoe taken verdeeld worden tussen de sexen. We willen blijkbaar enerzijds af van vooroordelen en vragen van vreemden op verjaardagen of je óók werkt. Anderzijds willen we blijkbaar vooral niet worden aangesproken op het voorbeeld dat we zelf door blijven geven. Sorry, maar dat rijmt niet in mijn hoofd.


Affijn, terug naar wat ik probeerde aan te geven. Blijf thuis als je zo nodig thuis wil blijven, ongeacht welke verdeling je daarbij maakt. Maar val dan ook niet terug op de maatschappij als het leven niet zo loopt zoals jij dat wilt. Draag die gevolgen dan ook gewoon zelf. Geen toeslag, geen (gedeeltelijke) uitkering voor iemand die niet minimaal x uur (32?) per week werkt met kinderen en 36 uur zonder kinderen. Kan jij dan je eigen leven bekostigen? Dan denk ik idd dat de rest vd wereld daar niks over te zeggen heeft. Maar zolang dat niet het geval is, zul je mij horen. En ik kan alleen maar hopen dat we wat dit soort dingen op een dag andere ideeën gaan hebben over wat een verzorgingsstaat inhoudt. Dat is imo niet het sponsoren van vrouwen die gewoon geen trek hebben in hun financiële aandeel nemen, zolang een ander dat voor ze doet.

Ik hoor jou nu ook… nou ja, ik lees jou. 

Hoewel: ik word e-norm door de staat gesponsord, om mij aan het werk te houden. 

Is er ook niet een enorm verschil tussen werk en werk? Je kan een leuke (in de ruime zin van het woord) baan hebben, die je energie, voldoening en waar ever geeft. Je kan ook veroordeeld zijn tot helemaal niet zo’n leuke baan, linksom of rechtsom. Dat maakt de keuze, zover het mogelijk is, om minder te gaan werken en er meer te zijn voor je kinderen, meer rust in de tent enz, heel anders maken. Het is natuurlijk wel makkelijk lullen met een leuke naam….

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.