Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Sommige mensen strooien in zo ongeveer elk topic met diagnoses. Ik word daar eerlijk gezegd een beetje moe van, want echt niet iedereen heeft een diagnose. Ook mensen zonder diagnose kunnen wel eens iets anders functioneren of ergens moeite mee hebben.

Ik ken vriendinnen met kinderen vragen om op te passen ook niet zo zeer, tenzij een noodgeval, maar genoeg ouders die bijvoorbeeld een logeerpartij regelen voor hun kind als ze graag een avondje uit willen. Die logeerpartij is dan niet per se bij familie, maar kan ook bij een vriendje zijn. Maar goed, ze had een familielid geregeld en ook kaartjes.

Ik zou jou aanraden om ook eens iets terug te durven en willen vragen van anderen.
Dan weet je meteen op wie je wel en niet kan rekenen en wat je aan ze hebt.

Hekje schreef op 23-09-2024 om 10:25:

[..]

Ook goedemorgen. De reden dat ik een topic opende was omdat ik wilde weten hoe normaal dit is (vriendin met eigen kinderen vragen op te komen passen voor een leuk avondje uit). Ik ken het namelijk niet in mijn omgeving. Je vraagt andere ouders in noodgevallen. Voor leuke uitjes vraag je familie of zoek je betaalde oppas. Door dit topic merkte ik dat de vraag voor veel anderen heel normaal is. Leerzaam om dmv dit topic uit mijn bubbel te kijken.

Nogmaals je bent ook geen plan A. Ze had al familie geregeld en die zei af. Toen was het te kortdag voor oppas leren kennen plan B dus vroeg ze jou plan C. Het is dus een "noodgeval" omdat er haast bij zit en plan A ineens niet kon en B ook niet door tijdgebrek. Het is dus niet normaal meteen andere ouders te vragen. Het is in veranderende omstandigheden een plan C noodgreep. 

ik vind het lastig. ik ben vaak geneigd "het toch maar te doen", maar eigenlijk denk ik dat ik in dit geval nee zou zeggen.

als er nood is kan alles mij gestolen worden en ben ik er. 

Maar uiteindelijk gaat mijn wekker door de weeks variabel, maar tussen 3:30 en 4:30 en is mijn doordeweekse avond met man heilig en kort. zo'n avond uit wordt zéker ver na mijn normale bedtijd dus kost me weer 2 dagen om bij te trekken (ik ben oud denk ik haha). dat boeit me niks als het over nood gaat, maar voor een avondje uit gaat me dat wel ver. 

aanvullend nu ik het bericht boven mij lees:

noodgeval is voor mij iets urgents. dus 1 van de kinderen ineens doodziek en moet naar ziekenhuis of een ouder valt weet ik veel. een avondje uit is superjammer, maar geen noodgeval zolang het niet hun stiekeme huwelijksvoltrekking is

Een vriendin staat bij mij wel een trapje hoger op dan een "netwerk kennis".  Dus voor mij mag een vriendin me alles vragen. Ik heb dan geen oordeel over de vraag an sich.  Wel is "neen helaas kan niet" ook een antwoord. Maar dan alleen in zwaarwegende gevallen.  Daar verwacht ik dan van die vriendin ook begrip voor.
Bij een buurvrouw of moeder van school zal ik eerder neen verkopen als het niet goed uitkomt, dan bij een vriendin.

Wat uit het verhaal van TO niet helemaal duidelijk is, is of het een voorstelling is waar ze al kaarten voor had èn oppas had geregeld (afgesproken) en dat toen de oppas plots niet bleek te kunnen.
Dan vind ik het logisch dat je op deze korte termijn probeert of een vriendin je uit de brand kan helpen. Misschien niet echt een noodgeval, maar wel een onvoorziene situatie.

Als ze kaarten op de gok heeft gekocht (zus past toch altijd op, ach, deze keer kan ze niet) of als ze nog geen kaarten had, dan ligt het voor mij anders. Zeker als je zelf een gezin met jonge kinderen hebt en er niet een speciale gelegenheid achter ligt.

Ingrid18 schreef op 23-09-2024 om 01:01:

[..]

Ja inderdaad, als het allemaal zo'n enorme opgave is dan kan je dat beter zeggen.

Ben toch blij dat ik dit nog nooit heb meegemaakt in mijn nabije omgeving. Een volwassen iemand die een topic gaat openen omdat haar vriendin vraagt of ze misschien een keer zou kunnen oppassen omdat.... Maar dit wil je niet omdat je te moe bent van een werkdag en je bij je eigen gezin wil zitten.

Wees dan ook zo stoer om dit in haar gezicht te zeggen.

Lijkt wel een puber die de kracht niet meer heeft om zijn troep achter zijn kont op te ruimen omdat hij/zij zo ontzettend moe is van zijn schooldag.

Dus je wordt geacht meteen in de houding te springen als iemand je iets vraagt, ongeacht waarom? Persoonlijk zou ik me, als ik die vriendin was geweest, me wel 3x achter mijn oor gekrabd hebben of ik zo'n verzoek kan doen aan een vriendin, puur voor eigen lol.

Wat maakt het verschil tussen vragen of een vriendin kan oppassen of dat grootouders kunnen oppassen als je theaterkaartjes hebt? 

Voor mij maakt dat echt geen verschil, ik zou er ook niet over nadenken of ik de vraag wel of niet aan een vriendin kan stellen. Natuurlijk kan ik die vraag aan een vriendin stellen. 
Vrienden met of zonder kinderen maakt ook niet uit. 

Samen met je partner een avondje uit is toch iets heel normaals om een oppas voor te vragen, en dat kan een buurmeisje zijn maar als je die niet in de buurt hebt kom je toch al snel bij vrienden of familie uit. Zeker als je eerste oppas moet afzeggen. 

Waarom zou je alleen een oppas mogen vragen voor nood of zakelijke aangelegenheden?
Waarom alleen bij speciale gelegenheden?

Ysenda schreef op 24-09-2024 om 14:17:

Wat maakt het verschil tussen vragen of een vriendin kan oppassen of dat grootouders kunnen oppassen als je theaterkaartjes hebt?

Voor mij maakt dat echt geen verschil, ik zou er ook niet over nadenken of ik de vraag wel of niet aan een vriendin kan stellen. Natuurlijk kan ik die vraag aan een vriendin stellen.
Vrienden met of zonder kinderen maakt ook niet uit.

Samen met je partner een avondje uit is toch iets heel normaals om een oppas voor te vragen, en dat kan een buurmeisje zijn maar als je die niet in de buurt hebt kom je toch al snel bij vrienden of familie uit. Zeker als je eerste oppas moet afzeggen.

Waarom zou je alleen een oppas mogen vragen voor nood of zakelijke aangelegenheden?
Waarom alleen bij speciale gelegenheden?

Volgens mij zegt niemand dat laatste toch?

zoals ik het lees bepaalt de noodzaak voor velen of je op stel en sprong, terwijl je eigenlijk bedacht had iets anders te doen, gaat oppassen. 

gepland kan bijna alles natuurlijk. ook zonder noodzaak

Broadway schreef op 24-09-2024 om 14:22:

[..]

Volgens mij zegt niemand dat laatste toch?

zoals ik het lees bepaalt de noodzaak voor velen of je op stel en sprong, terwijl je eigenlijk bedacht had iets anders te doen, gaat oppassen.

gepland kan bijna alles natuurlijk. ook zonder noodzaak

Er zat in dit geval nog een week tussen vragen en datum, dat noem ik niet op stel en sprong. Dat zou voor mij vandaag vragen, vanavond of morgen oppassen zijn.

Ysenda schreef op 24-09-2024 om 14:28:

[..]

Er zat in dit geval nog een week tussen vragen en datum, dat noem ik niet op stel en sprong. Dat zou voor mij vandaag vragen, vanavond of morgen oppassen zijn.

dat klopt, niet op stel en sprong. als ik het naar mijzelf vertaal (zie eerder bericht) dan is doordeweeks in principe altijd een no go (op een uurtje oppassen ivm 10-minutengesprek ofzo na) dus dat had ik in gedachten

Ysenda schreef op 24-09-2024 om 14:17:

Wat maakt het verschil tussen vragen of een vriendin kan oppassen of dat grootouders kunnen oppassen als je theaterkaartjes hebt?
[...]

Niet dat er bij mijn kinderen grootouders beschikbaar waren voor oppas, maar dan zou ik ook wel even hebben nagedacht. 

Auwereel schreef op 24-09-2024 om 17:32:

[..]

Niet dat er bij mijn kinderen grootouders beschikbaar waren voor oppas, maar dan zou ik ook wel even hebben nagedacht.

Maar waarom maakt het verschil: grootouders of vrienden?

Ysenda schreef op 24-09-2024 om 17:34:

[..]

Maar waarom maakt het verschil: grootouders of vrienden?

Ja dat snap ik ook niet zo goed eigenlijk.  

Ik word ook niet perse zo gelukkig van op andermans kinderen passen, maar als een vriendin al kaartjes heeft voor een voorstelling en haar gebruikelijke oppas zegt af, zou ik t waarschijnlijk wel gewoon voor haar doen als ik tijd heb die avond. 

Ingrid18 schreef op 23-09-2024 om 01:01:

Lijkt wel een puber die de kracht niet meer heeft om zijn troep achter zijn kont op te ruimen omdat hij/zij zo ontzettend moe is van zijn schooldag.

Rare vergelijking, dat gaat om iets wat je eigen verantwoordelijkheid is die je niet wil nemen, dit gaat om iets wat uiteindelijk gewoon een gunst is, die ze mag verlenen, maar ook mag weigeren. Dat de meeste mensen het zelf wel zouden doen, prima, maar het is nog altijd geen verplichting. En waarom ze op een puber lijkt snap ik al helemaal niet. Dit hele forum bestaat uit volwassen mensen die andere volwassen mensen vragen hoe ze over een situatie denken.

Gemiddeld genomen is de band van grootouders met hun (klein)kinderen toch wel heel anders dan die van vrienden met de kinderen van vrienden.

Daarbij hebben vrienden vaak ook een gezin (of niet, of misschien vinden ze kinderen helemaal niet leuk), waar ze dan dus niet bij zijn. Grootouders kunnen samen oppassen als ze dat willen - als ze geen van beide andere dingen te doen hebben en anders waren ze toch al niet samen geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.