Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Miepjecody schreef op 22-09-2024 om 17:55:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet, maar je begrijpt het blijkbaar niet.

Het gaat denk ik om de intentie. Iemand uit de brand helpen omdat je oprecht iemand wil helpen, daar echt achter staat en omdat je diegene echt mag. Of iemand uit de brand helpen omdat je je verplicht voelt en of je dat vooral doet omdat je ooit eens wat terug kan vragen (investeren in een netwerk). Is best een verschil. Het eerste doe ik graag, het 2e daar ben ik niet van. 

Schemerlampje schreef op 22-09-2024 om 18:01:

[..]

Maar zoals jij het vertelt, lijkt het of je alleen maar contact zoekt om er zelf als dat nodig is van te profiteren. Niet om “gewoon” een goed/fijn contact te hebben met je omgeving. Het klinkt nogal berekenend. En zo bedoel je het, denk ik, niet, maar zo komt het wel over.

Dit precies. Ik herinner me ook een topic van iemand, die bij alles wat ze deed, er zelf wel iets aan moest hebben/ uit moest halen. Ik begrijp daar gewoon niets van.

Miepjecody schreef op 22-09-2024 om 18:14:

[..]

Dit precies. Ik herinner me ook een topic van iemand, die bij alles wat ze deed, er zelf wel iets aan moest hebben/ uit moest halen. Ik begrijp daar gewoon niets van.

Ik verwacht niet dat Bakblik het zo bedoelde. Je gaat niet sociale contacten aan om er zelf beter van te worden o.i.d. dat zou heel raar zijn en ook niet aardig. Het is wel vaak een gevolg; als je vrienden/ kennissen hebt dan heb je naast gezelligheid ook mensen om je heen die elkaar over en weer kunnen helpen mocht dat nodig zijn. Maar dat ontstaat als je wel eerst investeerd in vrienden en kennissen. Ik lees weleens topics waarbij forummers schrijven dat ze geen vrienden hebben omdat ze daar geen behoefte aan hebben of niet 1 andere ouder van school of de buren kennen, tja...moet iedereen natuurlijk zelf weten maar dan is je wereldje wel erg klein. De gezelligheid missen ze dan misdchien niet maar je hebt dan ook niemand die je kan helpen als het nodig is. Of je moet een mega grote familie hebben die in de buurt woont maar dat is lang niet overal zo. 

Mijn oom en tante waren zo; verhuisden naar de andere kant van het land en nooit moeite gedaan om mensen te leren kennen en een netwerk op te bouwen. Nu mijn oom is overleden is mijn tante zeer eenzaam want ze kent niemand en weet eigenlijk niet wie ze moet benaderen als er iets gebeurd, ze mag ons altijd bellen maar wij wonen op ruim 200km dus dat is niet praktisch.

Dank Gingergirl jij begrijpt wat ik bedoel. Je legt het heel helder uit. 

Ik val nu pas in, heb wat reacties gelezen en zag onderstaande nog niet voorbij komen, wellicht heb ik het gemist

Ik vind het ook fijn om anderen te helpen waar nodig. Echter vind ik het soms lastig, want wij zijn mensen die graag thuis zijn en behoefte aan ‘niks’-tijd hebben. Daardoor kun je in principe bijna altijd, maar we zijn juist niet volgepland omdat we dan thuistijd willen. Degenen met volle agenda’s hebben dan redenen buitenshuis om niet te kunnen. Nee zeggen omdat je al wat anders hebt voelt dan legitiem, maar nee zeggen omdat je tijd voor jezelf nodig hebt voelt niet legitiem. 

Daarom denk ik dat je bij jezelf even goed na moet gaan waarom je niet wil en of dat legitiem is of niet. Tijd voor jezelf willen is in mijn ogen even legitiem als nee zeggen omdat je naar de tennisclub wil. Echter soms voel je dat je best een keer een avondje kan overslaan en soms weet je dat die avond zelf nodig hebt.

Ja hoor ik zou dat zeker doen.
Je maakt het allemaal nogal dramatisch vind ik.
Fijn toch als je iemand kan helpen?
Al dat gesteun en gekreun over een werkdag en bij je eigen gezin willen zijn. Dat kan iedere avond.
Kan je het werkelijk niet opbrengen dan zeg je af.

Yumi schreef op 21-09-2024 om 23:04:

[..]

Misschien is het goed om na het oppassen 'n keer het gesprek met je vriendin aan te gaan. Vertel haar dat je haar bent tegemoet gekomen maar hoe je werkelijk over haar hulp vraag denkt.

Ik vind het een normale vraag om 'n keer op te passen, maar jij duidelijk niet, zeg dat dan ook... dan weet je vriendin waar ze aan toe is, en jij hoeft je geen dagenlang te ergeren.

Ja inderdaad, als het allemaal zo'n enorme opgave is dan kan je dat beter zeggen.

Ben toch blij dat ik dit nog nooit heb meegemaakt in mijn nabije omgeving. Een volwassen iemand die een topic gaat openen omdat haar vriendin vraagt of ze misschien een keer zou kunnen oppassen omdat.... Maar dit wil je niet omdat je te moe bent van een werkdag en je bij je eigen gezin wil zitten.

Wees dan ook zo stoer om dit in haar gezicht te zeggen.

Lijkt wel een puber die de kracht niet meer heeft om zijn troep achter zijn kont op te ruimen omdat hij/zij zo ontzettend moe is van zijn schooldag.

Ingrid18 schreef op 23-09-2024 om 01:01:

[..]

Ja inderdaad, als het allemaal zo'n enorme opgave is dan kan je dat beter zeggen.

Ben toch blij dat ik dit nog nooit heb meegemaakt in mijn nabije omgeving. Een volwassen iemand die een topic gaat openen omdat haar vriendin vraagt of ze misschien een keer zou kunnen oppassen omdat.... Maar dit wil je niet omdat je te moe bent van een werkdag en je bij je eigen gezin wil zitten.

Wees dan ook zo stoer om dit in haar gezicht te zeggen.

Lijkt wel een puber die de kracht niet meer heeft om zijn troep achter zijn kont op te ruimen omdat hij/zij zo ontzettend moe is van zijn schooldag.

Ik denk dat er wellicht ook iets als bijv autisme achter kan zitten. Dat TO van een werkdag al zeer overprikkeld is en door bijv autisme zowiezo over verminderde energie beschikt en als ze thuis is veel Me-tijd nodig heeft om op te laden en de volgende dag met werk, kids en gezin weer aan te kunnen. En daardoor moeilijk en niet flexibel om deze vraag om op te passen kan meebewegen, vanuit haar eigen vaste structuur;"dan wil ik bij mijn gezin zijn en op mijn eigen bank kunnen zitten".

Zelfde situatie, maar maakt de 'achtergrond' van deze TO ineens veel begrijpelijker.....veel mensen weten immers ook niet dat ze autisme hebben. En dat kan zich in deze situatie dan zo uitten.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar er wordt weinig rekening en empathie opgebracht voor ME-Timers, omdat de wereld is ingericht op mensen die dit niet kennen.

en deze keer pas op pagina 10 de diagnose autisme. Dat heeft wel erg lang geduurd deze keer, ik had het eerder verwacht. Waarom toch elke keer met diagnoses strooien, terwijl TO gewoon thuis wil zijn en niet wil oppassen. Dat kan gewoon, ook als je geen autisme hebt. 

BritgetJones007 schreef op 23-09-2024 om 06:32:

[..]

Ik denk dat er wellicht ook iets als bijv autisme achter kan zitten. Dat TO van een werkdag al zeer overprikkeld is en door bijv autisme zowiezo over verminderde energie beschikt en als ze thuis is veel Me-tijd nodig heeft om op te laden en de volgende dag met werk, kids en gezin weer aan te kunnen. En daardoor moeilijk en niet flexibel om deze vraag om op te passen kan meebewegen, vanuit haar eigen vaste structuur;"dan wil ik bij mijn gezin zijn en op mijn eigen bank kunnen zitten".

Zelfde situatie, maar maakt de 'achtergrond' van deze TO ineens veel begrijpelijker.....veel mensen weten immers ook niet dat ze autisme hebben. En dat kan zich in deze situatie dan zo uitten.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar er wordt weinig rekening en empathie opgebracht voor ME-Timers, omdat de wereld is ingericht op mensen die dit niet kennen.

Dat kan heel goed wat je zegt, maar je hoeft hier geen autisme voor te hebben. Ook mensen die introvert zijn, hebben tijd voor zichzelf nodig om op te laden. 
Ik zou het zelf wel doen, maar ik zou er ook niet om staan te springen. 

Schemerlampje schreef op 23-09-2024 om 07:29:

[..]

Dat kan heel goed wat je zegt, maar je hoeft hier geen autisme voor te hebben. Ook mensen die introvert zijn, hebben tijd voor zichzelf nodig om op te laden.
Ik zou het zelf wel doen, maar ik zou er ook niet om staan te springen.

Klopt, ik bedoelde het ook niet als vaststaand feit, maar meer om de 'achtergrond' van 'het gewoon op je eigen bank te willen zitten' begrijpbaar maakt.

En inderdaad intoverten hebben dit ook, ook HSP ook, alleen zijn deze kenmerken vaak onderdeel van autisme, wat vaak dan anders 'verwoord' wordt. Niet bij iedereen overigens. En ja, je kan ook 'gewoon' op je eigen bank kunnen hangen

Annaniem2023 schreef op 23-09-2024 om 07:29:

en deze keer pas op pagina 10 de diagnose autisme. Dat heeft wel erg lang geduurd deze keer, ik had het eerder verwacht. Waarom toch elke keer met diagnoses strooien, terwijl TO gewoon thuis wil zijn en niet wil oppassen. Dat kan gewoon, ook als je geen autisme hebt.

Haha, ja die dacht ik ook al

TO heeft inmiddels al gezegd dat ze wel gaat oppassen, voor degenen die niet de hele draad gelezen hebben. 

Annaniem2023 schreef op 23-09-2024 om 07:29:

en deze keer pas op pagina 10 de diagnose autisme. Dat heeft wel erg lang geduurd deze keer, ik had het eerder verwacht. Waarom toch elke keer met diagnoses strooien, terwijl TO gewoon thuis wil zijn en niet wil oppassen. Dat kan gewoon, ook als je geen autisme hebt.

Klopt ook.

Hekje

Hekje

23-09-2024 om 10:25 Topicstarter

Ingrid18 schreef op 23-09-2024 om 01:01:

[..]

Ja inderdaad, als het allemaal zo'n enorme opgave is dan kan je dat beter zeggen.

Ben toch blij dat ik dit nog nooit heb meegemaakt in mijn nabije omgeving. Een volwassen iemand die een topic gaat openen omdat haar vriendin vraagt of ze misschien een keer zou kunnen oppassen omdat.... Maar dit wil je niet omdat je te moe bent van een werkdag en je bij je eigen gezin wil zitten.

Wees dan ook zo stoer om dit in haar gezicht te zeggen.

Lijkt wel een puber die de kracht niet meer heeft om zijn troep achter zijn kont op te ruimen omdat hij/zij zo ontzettend moe is van zijn schooldag.

Ook goedemorgen. De reden dat ik een topic opende was omdat ik wilde weten hoe normaal dit is (vriendin met eigen kinderen vragen op te komen passen voor een leuk avondje uit). Ik ken het namelijk niet in mijn omgeving. Je vraagt andere ouders in noodgevallen. Voor leuke uitjes vraag je familie of zoek je betaalde oppas. Door dit topic merkte ik dat de vraag voor veel anderen heel normaal is. Leerzaam om dmv dit topic uit mijn bubbel te kijken. 

Hekje

Hekje

23-09-2024 om 10:27 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 23-09-2024 om 06:32:

[..]

Ik denk dat er wellicht ook iets als bijv autisme achter kan zitten. Dat TO van een werkdag al zeer overprikkeld is en door bijv autisme zowiezo over verminderde energie beschikt en als ze thuis is veel Me-tijd nodig heeft om op te laden en de volgende dag met werk, kids en gezin weer aan te kunnen. En daardoor moeilijk en niet flexibel om deze vraag om op te passen kan meebewegen, vanuit haar eigen vaste structuur;"dan wil ik bij mijn gezin zijn en op mijn eigen bank kunnen zitten".

Zelfde situatie, maar maakt de 'achtergrond' van deze TO ineens veel begrijpelijker.....veel mensen weten immers ook niet dat ze autisme hebben. En dat kan zich in deze situatie dan zo uitten.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar er wordt weinig rekening en empathie opgebracht voor ME-Timers, omdat de wereld is ingericht op mensen die dit niet kennen.

))) Ik heb inderdaad veel me-time nodig maar ik heb geen autisme.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.