Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Ook ik ben iemand die 's avonds graag thuis is en doordeweeks erg vroeg moet opstaan. Maar ik zou bereid zijn die avond op te passen. Wel zou ik gelijk  aangeven dat ik dit normaal gesproken liever niet doe op een doordeweekse avond. 

Hekje

Hekje

21-09-2024 om 08:54 Topicstarter

Ik lig meestal rond half 11 in bed. Ik heb inmiddels ja gezegd want ze wilde natuurlijk snel weten of ik kon. 
Nogmaals dank voor jullie ervaringen en opmerkingen. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Normaal help ik altijd alles en iedereen met verhuizen, schilderen, kindjes uit school halen, noodoppas, spullen uitlenen, boodschappen halen enzovoorts. 
Waarom dit verzoek me dan steekt? Ik denk omdat ik de noodzaak niet zie (zij leuk avondje uit terwijl ik daardoor vervelend avondje heb bij haar thuis). En ook wel omdat deze vriendin vaker hulp vraagt omdat ze ook dingen vaak niet goed regelt. 
Ik denk dat de verhouding scheef is gelopen. Ook omdat ik nooit nee zeg. Dat is iets waar ik aan moet gaan werken. 

Hekje

Hekje

21-09-2024 om 08:56 Topicstarter

Hier logeren doordeweeks is trouwens geen optie. We wonen niet groot. De kinderen houden elkaar dan alleen maar wakker. En ook de ochtendspits erbij word me echt te veel!

DeOnbekende schreef op 21-09-2024 om 08:43:

God nee zeg, iets doen voor een vriendin.. Zodat zij een leuk uitje heeft! Het idee alleen al. Bah, weet je zeker dat je vriendinnen wil blijven met iemand die zo'n ontzettend brutale vraag stelt?

Ja wat doen voor een vriendin voor een avondje uit, terwijl het ten koste gaat van jezelf en jouw eigen gezin. Mooi als ze het wil doen maar het had TO geen slechte vriendin gemaakt als ze nee had gezegd om goed voor zichzelf te zorgen. 

waarom heb je meteen een vervelende avond als je ergens 3 uurtjes moet oppassen? Zet lekker thee, pak een koekje, heerlijk je favoriete tv programma kijken, een keer helemaal alleen, heerlijk. Of je gaat FaceTime met je gezin, ook gezellig, ben je toch bij ze! Het is maar wat je er zelf van maakt.

Jorni schreef op 21-09-2024 om 09:10:

[..]

Ja wat doen voor een vriendin voor een avondje uit, terwijl het ten koste gaat van jezelf en jouw eigen gezin. Mooi als ze het wil doen maar het had TO geen slechte vriendin gemaakt als ze nee had gezegd om goed voor zichzelf te zorgen.

Het wordt nou wel erg dramatisch allemaal. Een avondje niet thuis he?

Niet doen! Je wilt duidelijk niet.
Je eigen gevoel zit je hierbij wel in de weg. 

Die voorstelling staat waarschijnlijk al maanden gepland. Kortom ze hadden tijd zat om iets te regelen. 

Hekje schreef op 21-09-2024 om 08:54:

Ik lig meestal rond half 11 in bed. Ik heb inmiddels ja gezegd want ze wilde natuurlijk snel weten of ik kon.
Nogmaals dank voor jullie ervaringen en opmerkingen. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Normaal help ik altijd alles en iedereen met verhuizen, schilderen, kindjes uit school halen, noodoppas, spullen uitlenen, boodschappen halen enzovoorts.
Waarom dit verzoek me dan steekt? Ik denk omdat ik de noodzaak niet zie (zij leuk avondje uit terwijl ik daardoor vervelend avondje heb bij haar thuis). En ook wel omdat deze vriendin vaker hulp vraagt omdat ze ook dingen vaak niet goed regelt.
Ik denk dat de verhouding scheef is gelopen. Ook omdat ik nooit nee zeg. Dat is iets waar ik aan moet gaan werken.

Ja als vriendin vaak zaken niet goed regelt waardoor jij aan de beurt bent snap ik je terughoudendheid ook wel hoor! Soms worden mensen ook makkelijk omdat jij toch wel ja zegt. 

EmmaT schreef op 21-09-2024 om 09:19:

[..]

Het wordt nou wel erg dramatisch allemaal. Een avondje niet thuis he?

Nou nou, ik zou er geen seconde over nagedacht hebben..

IceTea schreef op 21-09-2024 om 09:20:

Niet doen! Je wilt duidelijk niet.
Je eigen gevoel zit je hierbij wel in de weg.

Die voorstelling staat waarschijnlijk al maanden gepland. Kortom ze hadden tijd zat om iets te regelen.

Haar eigen gevoel zegt ook dat het egoïstisch zou zijn om niet te gaan (zie de openingspost). 

TO, loopt het scheef omdat jij nooit nee zegt? Of loopt het scheef omdat jij haar nooit om hulp durft te vragen/vraagt? 

Hekje schreef op 21-09-2024 om 08:54:

Ik lig meestal rond half 11 in bed. Ik heb inmiddels ja gezegd want ze wilde natuurlijk snel weten of ik kon.
Nogmaals dank voor jullie ervaringen en opmerkingen. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Normaal help ik altijd alles en iedereen met verhuizen, schilderen, kindjes uit school halen, noodoppas, spullen uitlenen, boodschappen halen enzovoorts.
Waarom dit verzoek me dan steekt? Ik denk omdat ik de noodzaak niet zie (zij leuk avondje uit terwijl ik daardoor vervelend avondje heb bij haar thuis). En ook wel omdat deze vriendin vaker hulp vraagt omdat ze ook dingen vaak niet goed regelt.
Ik denk dat de verhouding scheef is gelopen. Ook omdat ik nooit nee zeg. Dat is iets waar ik aan moet gaan werken.

Maar is een avond bij een ander meteen een vervelende avond? Oke je bent een huismus die graag thuis is, daar is niks mis mee. Maar maak je er nu niet een groter drama van dan dat het is

En " noodzaak" is een relatief begrip; je vriendin had oppas maar haar zus kon ineens niet. Dan is het best een noodzaak voor haar zeker als er bv al dure kaartjes zijn gekocht. Lief dat je haar toch helpt!!!!

Misschien denkt je vriendin dat je het niet erg vind om haar te helpen? Blijkbaar geef je nooit aan dat je dat vervelend vind.
Ik vraag ook vaak vriendinnen om me ergens mee te helpen, ook omdat ik er vanuit ga dat ze me graag helpen (uiteraard help ik hen ook). 
Zij denkt wellicht dat ze dingen wel goed regelt door jou te vragen. Ik zou dan toch iets duidelijker zijn, dat je daar niet op zit te wachten.
Als ik jou vriendin zou zijn, zou ik dan wel echt verbaasd zijn overigens, maar ik zou dit dan ook graag voor mijn vriendin over hebben ookal vroeg ze me 100 keer

IceTea schreef op 21-09-2024 om 09:20:

Niet doen! Je wilt duidelijk niet.
Je eigen gevoel zit je hierbij wel in de weg.

Die voorstelling staat waarschijnlijk al maanden gepland. Kortom ze hadden tijd zat om iets te regelen.

Ze hadden het geregeld maar de oppas kon niet.

Dan ga toch een plan b regelen.

Misschien is TO zelfs wel al plan C of D.

Hekje schreef op 21-09-2024 om 08:54:

Ik lig meestal rond half 11 in bed. Ik heb inmiddels ja gezegd want ze wilde natuurlijk snel weten of ik kon.
Nogmaals dank voor jullie ervaringen en opmerkingen. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Normaal help ik altijd alles en iedereen met verhuizen, schilderen, kindjes uit school halen, noodoppas, spullen uitlenen, boodschappen halen enzovoorts.
Waarom dit verzoek me dan steekt? Ik denk omdat ik de noodzaak niet zie (zij leuk avondje uit terwijl ik daardoor vervelend avondje heb bij haar thuis). En ook wel omdat deze vriendin vaker hulp vraagt omdat ze ook dingen vaak niet goed regelt.
Ik denk dat de verhouding scheef is gelopen. Ook omdat ik nooit nee zeg. Dat is iets waar ik aan moet gaan werken.

Ik herken het leren 'nee' zeggen helemaal. Ik vind iemand helpen met verhuizen of iets klussen bij iemand in huis veel leuker om te doen (want dat doe je dan samen met die persoon) Alleen bij iemand thuis moeten zitten om op te passen vind ik gewoon te saai, dan zit ik ook liever thuis.  Omdat ik het ook lastig vind om nee te zeggen, las ik altijd even een denk moment in, iets van 'oh, ik zal thuis eens in mijn agenda kijken'. En dan, zodra ik thuis ben wel snel aangeven dat het niet uitkomt (ga niet uitleggen waarom je niet kunt, dat ben ik altijd geneigd te doen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet) 
Dat sommige mensen het prima vinden en hun hand er niet voor omdraaien betekent natuurlijk niet dat jij dat ook zo moet voelen.
Maar goed, ik gok dat ik het dit keer wel had gedaan, tegen mijn zin in, maar ik zou wel iets proberen aan te geven, dat dit niet echt iets is waar ze me nog een keer voor kunnen strikken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.