Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Ik zou wel ja zeggen. Ik vind het ook geen rare vraag.
Als het mij logistiek beter uit zou komen dan zou ik voorstellen dat ze bij mij komen logeren (soms is dat handiger.)

BritgetJones007 schreef op 20-09-2024 om 15:48:

ik lees nu dat het een maandelijks event zijn... ik zouhet wel doen, als je van deze persoon ook zoiets terug kan verwachten. Is het altijd eenrichtingsverkeer, dan zou ik het niet doen

Die voorstelling is elke maand, daar heeft die vriendin toch niks aan, die tickets kan ze niet terug geven. Als mijn vriendin zou zeggen, volgende maand is er weer een voorstelling koop maar nieuwe tickets... 

Ik snap je wel, To. In de tijd dat ik kleine kinderen had was mijn energie in de avond meer dan op. Echt ontspannen op andermans bank kan ik minder goed. Ik zou me dus overvraagd voelen. 
Omgekeerd heb ik zelf voor deze soort uitjes nooit iemand doordeweeks of in het weekend gevraagd met zelf kleine kinderen (voortkomend uit mijn eigen referentiekader). Liever een student of buurjongen/meisje met ouders als back-up. 
Misschien kan je eerlijk zijn: 'ik wil je heel graag voor deze keer een plezier doen en komen oppassen, maar als je iemand anders kan vinden dan graag, ik ben in de avond afgedraaid.' Of het spijt mij, maar ik....". 

Of je gaat wel en je verbaast jezelf misschien wel, dat je het goed kan opbrengen en dat het met die tegenzin wel meevalt.
Ik vind dat je juist tegen een goede vriendin eerlijk moet kunnen zijn.

Ysenda schreef op 20-09-2024 om 15:52:

[..]

Hoe vroeg sta je dan op dat half 11 al heel laat is?

Voor 12 uur ga ik nooit mijn bed in. Wekker gaat om 7 uur.

Ik ga ook om 22 of 22.30 al naar bed en ben om 7 of 8 uur nog steeds gesloopt en moe als ik opsta. Die kinderen maken me helemaal kapot snachts met het gehuil, krampjes en voedingen.

Ik zou zeker gaan oppassen en vind dat je als vriendin dit wel voor elkaar over moet hebben. Maar hoe goed bevriend ben je met deze vriendin?

Yumi schreef op 20-09-2024 om 16:11:

[..]

Die voorstelling is elke maand, daar heeft die vriendin toch niks aan, die tickets kan ze niet terug geven. Als mijn vriendin zou zeggen, volgende maand is er weer een voorstelling koop maar nieuwe tickets...

Oh ik wist niet dat de kaartjes al gekocht waren. Dan is het zonde van het geld als je niet kan gaan

Ysenda schreef op 20-09-2024 om 15:54:

[..]

Als ik daar op zou wachten wordt het een uur of 6-7 in de ochtend

Oh een laat-/niet-slaapgenoot! 

Ontopic: ik zou het doen en dan hooguit duidelijk maken dat het geen standaard kam worden. ( oké voor deze keer wil ik het doen blablabla).

Ik zou het wel doen maar er een logeerpartijtje van maken. Dan komen de kinderen eerder en kan ze nog lekker van te voren met haar man gaan eten!
(en dat doet ze vast met alle liefde een keer terug voor jullie!)

Jorni schreef op 20-09-2024 om 13:36:

Ik vind dat hier het probleem van die vriendin tot een probleem wordt gemaakt van TO. Mooi als je kan helpen maar zo niet dan is dat haar probleem toch. Als het je niet uitkomt dan kun je dat toch gewoon zeggen, zeker tegen een goede vriendin. Dat is jouw goed recht. Haar kinderen haar verantwoordelijkheid. Je gaat toch niet op pad als je niet eerst dat hebt geregeld. Zijn er geen opa en oma die misschien kunnen oppassen?
Een kind van 16 zou ik nooit laten oppassen op de kinderen. Je kent die niet en het is zelf nog een kind.

Welnee, lezen wij wel hetzelfde verhaal? Vriendin heeft kaartjes voor een voorstelling, haar zus zou oppassen, maar kan toch niet. Nu dus de vraag aan haar vriendin of zij evt kan oppassen.

TO kan wel, maar wil liever niet, dus aan TO om eerlijk te zeggen dat ze het niet wil doen. Hoop dan wel dat ze niet al te lang wacht met het te zeggen, zodat vriendin eventueel nog een andere oplossing kan zoeken.

Oohh ja ik herken wel de weerzin om in de avond na werk nog de deur uit te gaan. Als ik eenmaal mn bank heb gevoeld is het zeer lastig om er af te komen😅.
Maar ja, als een vriendin iets vraagt en ik kan dat doen, dan doe ik het wel. Is ook leuk voor hen dat ze een avondje weg kunnen toch?

Ysenda schreef op 20-09-2024 om 15:52:

[..]

Hoe vroeg sta je dan op dat half 11 al heel laat is?

Voor 12 uur ga ik nooit mijn bed in. Wekker gaat om 7 uur.

Ik ga om kwart voor elf slapen (direct na Lubach) en ik sta meestal om kwart voor zeven op. Ik streef acht uur slaap na (lukt meestal niet, maar toch).

Vrijevlinder schreef op 20-09-2024 om 14:48:

Dat van dat vriendins kinderen dan maar bij TO slapen snap ik niets van. Dan heb je toch veel meer drukte ervan?

Hangt van je huis en de kinderen af. Kinderen in pyjama afleveren, in een logeerbed leggen, na de voorstelling slapend weer ophalen en thuis in bed leggen. Met sommige kinderen kan dat, die slapen verder. En als ze niet verder slapen heeft TO er geen last van, dan is het weer het probleem van de vriendin. En als je een aparte kamer hebt zodat ze niet bij de eigen kinderen op de kamer hoeven scheelt dat in de drukte. 

Roos57 schreef op 20-09-2024 om 14:56:

wat ga je nu antwoorden TO

Hier ben ik ook benieuwd naar. 

Om eerlijk te zijn zou ik er op een doordeweekse dag ook niet op zitten te wachten. Mijn wekker gaat al om 6 uur. Als ik tot 22.30 moet oppassen, slaap ik pas na 12 uur. Ik zou dit erg vervelend vinden. Vrijdag of zaterdag zou ik er geen probleem mee hebben om dit te doen. En ik weet niet hoe oud de kinderen van to zijn. Maar als ze erg klein zijn kan ik me ook wel voorstellen dat het vervelend is om er in de avond niet te zijn. 

Natuurlijk is het goed om een vriendin uit de brand te helpen. Maar ik kan niet echt opmaken uit het verhaal hoe erg dit 'brand' is. Daarnaast lees ik dat to zegt dat deze vriendin wel vaker om hulp vraagt. Ook wel een belangrijk gegeven.

Uiteindelijk moet je doen wat je zelf wilt to. Het is vrij duidelijk dat je dit echt niet ziet zitten. En ookal vinden veel mensen dat je het wel moet doen, het is jouw beslissing. Dus als je echt niet wil, dan wil je niet en zeg je gewoon nee. Zo simpel kan het zijn. Vriendin zal misschien teleurgesteld zijn, dat gevoel mag er ook zijn. Achter je beslissing staan (nee) kan naast het gevoel bestaan dat je het jammer voor je vriendin vindt dat je haar nu niet wil helpen.

God nee zeg, iets doen voor een vriendin.. Zodat zij een leuk uitje heeft! Het idee alleen al. Bah, weet je zeker dat je vriendinnen wil blijven met iemand die zo'n ontzettend brutale vraag stelt? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.