Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjesachtige jongen en het gedrag van zijn ouders


Jorni schreef op 30-09-2024 om 16:55:

[..]

Nou ik heb wel een eerdere post gelezen in dit topic van Twinski waarin ze het heeft over het normaal gaan vinden dat jongens gewoon in rokjes en jurken naar school gaan en dat soort dingen. Dat dat in die zin geslachtonafhankelijk zou gaan worden en niets meer uit zou maken. Ik las die post in relatie tot die eerdere post.

Dat zie ik wel als een voorbeeld van een soort van opheffing van de verschillen tussen mannen en vrouwen, terwijl ik die verschillen juist mooi vind.

Ik vind wel dat niemand er om uitgelachen of om gepest zou moeten worden als dat zou gebeuren, maar dit zodanig normaliseren dat er in die zin niets meer als voor meisjes of als voor jongens gezien wordt gaat me weer te ver. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

13th_Century_Men_in_Skirts_600x600.jpg?v=1720418075

images?q=tbn:ANd9GcS253mwjwDJWikQQU4uVZsKO6RNLkvvlNPdsg&s

skirt-from-different-cultures-worldwide.jpg?v=1720412046

Dus

Jorni schreef op 30-09-2024 om 17:32:

[..]

Ik vind dat juist hartstikke mooi, vrouwelijk en verzorgd van die nagelstudio nagels en van die lange wimperextensions. Alleen opgespoten lippen en botox enzo vind ik wat minder en ook dat zie ik vaker bij jonge meiden.


Ook ik vind dat mooi, lange wimpers en mooi gelakte nagels. Maar niet mooi of belangrijk genoeg om er veel moeite voor te doen. Want ik heb van nature korte wimpers, doe er wel wat mascara op maar meer niet. En ik lak soms wel mijn nagels maar alleen die van mijn tenen. 

Lexus schreef op 30-09-2024 om 17:52:

[..]

13th_Century_Men_in_Skirts_600x600.jpg?v=1720418075

images?q=tbn:ANd9GcS253mwjwDJWikQQU4uVZsKO6RNLkvvlNPdsg&s

skirt-from-different-cultures-worldwide.jpg?v=1720412046

Dus

Stuk voor stuk foto's uit andere tijden en/of uit andere landen. Dus niet representatief voor het leven van hier en nu. Ik vind het zelf geen gezicht persoonlijk. Op de foto's staan ook alleen maar mannen. Ik zie nergens hoe vrouwen er daar uit zien/zagen. Ik geloof niet dat zij daar hetzelfde droegen als de mannen.  

Jorni schreef op 30-09-2024 om 18:12:

[..]

Stuk voor stuk foto's uit andere tijden en/of uit andere landen. Dus niet representatief voor het leven van hier en nu. Ik vind het zelf geen gezicht persoonlijk. Op de foto's staan ook alleen maar mannen. Ik zie nergens hoe vrouwen er daar uit zien/zagen. Ik geloof niet dat zij daar hetzelfde droegen als de mannen.

Het gaat er maar om dat je voorkeur is gebaseerd op een tijdelijk iets. Dat betekent dat het ook weer kan veranderen. 

Je laatste zin is interessant: je wilt dus dat mannen en vrouwen andere dingen dragen. Doe je dat zelf ook? Draag je altijd een rok bijvoorbeeld? Honderd jaar geleden werd het erg afgekeurd als vrouwen een broek droegen. Of een badpak met blote benen...

Lexus schreef op 30-09-2024 om 18:44:

[..]

Het gaat er maar om dat je voorkeur is gebaseerd op een tijdelijk iets. Dat betekent dat het ook weer kan veranderen.

Je laatste zin is interessant: je wilt dus dat mannen en vrouwen andere dingen dragen. Doe je dat zelf ook? Draag je altijd een rok bijvoorbeeld? Honderd jaar geleden werd het erg afgekeurd als vrouwen een broek droegen. Of een badpak met blote benen...

Tot op zekere hoogte. Ik denk dat het heel duidelijk is wat exact mannenkleding is en wat exact vrouwenkleding is. Ook qua maten en modellen van bijvoorbeeld broeken. De lichamen van mannen en vrouwen zijn compleet anders. Ik vind het niet nodig dat nader te omschrijven. En enkele kledingstukken zijn geschikt voor zowel mannen als vrouwen. 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 20:08:

[..]

Tot op zekere hoogte. Ik denk dat het heel duidelijk is wat exact mannenkleding is en wat exact vrouwenkleding is. Ook qua maten en modellen van bijvoorbeeld broeken. De lichamen van mannen en vrouwen zijn compleet anders. Ik vind het niet nodig dat nader te omschrijven. En enkele kledingstukken zijn geschikt voor zowel mannen als vrouwen.

Dus je draagt broeken (tot op zekere hoogte) ? En jij mag wel broeken dragen maar mannen geen rokken? Of alleen als het 'aangepast is aan het lichaam van die man'? En jij mag bepalen dat broeken geschikt zijn (want die bedoel je toch? Jeans bijvoorbeeld) voor zowel mannen als vrouwen maar anderen mogen niet vinden dat rokken geschikt zijn voor zowel mannen als vrouwen...? Hmm klinkt als met twee maten meten. 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 20:08:

[..]

Tot op zekere hoogte. Ik denk dat het heel duidelijk is wat exact mannenkleding is en wat exact vrouwenkleding is. Ook qua maten en modellen van bijvoorbeeld broeken. De lichamen van mannen en vrouwen zijn compleet anders. Ik vind het niet nodig dat nader te omschrijven. En enkele kledingstukken zijn geschikt voor zowel mannen als vrouwen.

Nee joh. Voor de meeste kleding maakt het echt niet uit wat je tussen je benen hebt. Wij vinden dat als maatschappij misschien. Dat er verschil in maten zit is misschien zo maar dat is ook maar door de mens bedacht. 

Daglichtlamp schreef op 30-09-2024 om 11:32:

Het is in zo'n draadje natuurlijk best waardevol om ook een stukje inzicht te krijgen in hoe de andere partij hier wellicht instaat. Wat dat betreft zijn de bijdragen van Nick hier natuurlijk gewoon zinvol.
Dus Nick wat zou jij nodig hebben om deze vriendschap wel te kunnen toestaan?

In elk geval een partij die uniseks spel aanbied en niet iemand die m'n zoon al als meisjesachtig bestempeld en mij al bij voorbaat veroordeelt zoals TO. Of vind je dat ik m'n zoon met glitter en prinsessejurken moet laten rondlopen. Zouden jullie net zo makkelijk praten als iemand je vegetarische kind vlees geeft of iets toestaat wat geheel tegen jouw opvoeding indruist en daarna tegen jou zegt dat je bekrompen bent? En ja ik weet door m'n zichtbare handicap heel goed dat anders zijn gewoon niet leuk is in een periode die best wel vormend is voor de rest van je leven. Ik had het geluk dat ik altijd  al groot en sterk was en makkelijk van me afbeet. Maar het is niet dat ik koos om anders te zijn omdat zo leuk is. 
En als je kind daar zelf voor kiest wordt die vanzelf teruggefloten door z'n peers. Als je zoon z'n haar laat groeien kijkt niemand daar anno 24 vreemd van op en je dochter met een T shirt met een tekstje erop maakt ook echt niet het verschil. Mensen vergeten blijkbaar dat anno 24 een pak slaag krijgen omdat je anders bent heel normaal is

En laten we wel wezen, ik zie in de media geen transgenders m/f die graag doen alsof het uiterlijk niet van belang is, sterker nog m to f doen juist extra hun best om zo vrouwelijk mogelijk te zijn

Nick90 schreef op 30-09-2024 om 21:06:

[..]

In elk geval een partij die uniseks spel aanbied en niet iemand die m'n zoon al als meisjesachtig bestempeld en mij al bij voorbaat veroordeelt zoals TO. Of vind je dat ik m'n zoon met glitter en prinsessejurken moet laten rondlopen. Zouden jullie net zo makkelijk praten als iemand je vegetarische kind vlees geeft of iets toestaat wat geheel tegen jouw opvoeding indruist en daarna tegen jou zegt dat je bekrompen bent? En ja ik weet door m'n zichtbare handicap heel goed dat anders zijn gewoon niet leuk is in een periode die best wel vormend is voor de rest van je leven. Ik had het geluk dat ik altijd al groot en sterk was en makkelijk van me afbeet. Maar het is niet dat ik koos om anders te zijn omdat zo leuk is.
En als je kind daar zelf voor kiest wordt die vanzelf teruggefloten door z'n peers. Als je zoon z'n haar laat groeien kijkt niemand daar anno 24 vreemd van op en je dochter met een T shirt met een tekstje erop maakt ook echt niet het verschil. Mensen vergeten blijkbaar dat anno 24 een pak slaag krijgen omdat je anders bent heel normaal is

En laten we wel wezen, ik zie in de media geen transgenders m/f die graag doen alsof het uiterlijk niet van belang is, sterker nog m to f doen juist extra hun best om zo vrouwelijk mogelijk te zijn

En Nick, stel dat er allerlei speelgoed wordt aangeboden en je zoon kiest bij die andere partij consequent voor de meisjes spullen, terwijl die bijvoorbeeld bij jou thuis niet aanwezig zijn, wat zou je er dan van vinden?

Lexus schreef op 30-09-2024 om 21:08:

[..]

En Nick, stel dat er allerlei speelgoed wordt aangeboden en je zoon kiest bij die andere partij consequent voor de meisjes spullen, terwijl die bijvoorbeeld bij jou thuis niet aanwezig zijn, wat zou je er dan van vinden?

Prima, maar zodra ik hem kom ophalen zorg je maar gewoon dat hij zijn eigen kleding en z'n schoenen aan heeft zodat ik niet hoef te wachten.

Miss kun je op ingaan op de rest van post ipv suggestieve vragen te stellen, I see what you did there.

Nick90 schreef op 30-09-2024 om 21:15:

[..]

Prima, maar zodra ik hem kom ophalen zorg je maar gewoon dat hij zijn eigen kleding en z'n schoenen aan heeft zodat ik niet hoef te wachten.

Miss kun je op ingaan op de rest van post ipv suggestieve vragen te stellen, I see what you did there.

Ik begrijp niet wat je bedoelt hoor, ik was gewoon nieuwsgierig in navolging van de tekst van Daglichtlamp "Het is in zo'n draadje natuurlijk best waardevol om ook een stukje inzicht te krijgen in hoe de andere partij hier wellicht instaat. Wat dat betreft zijn de bijdragen van Nick hier natuurlijk gewoon zinvol." Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Lexus schreef op 30-09-2024 om 21:21:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoelt hoor, ik was gewoon nieuwsgierig in navolging van de tekst van Daglichtlamp "Het is in zo'n draadje natuurlijk best waardevol om ook een stukje inzicht te krijgen in hoe de andere partij hier wellicht instaat. Wat dat betreft zijn de bijdragen van Nick hier natuurlijk gewoon zinvol." Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

En waar slaat je laatste opmerking op? Ik begrijp trouwens ook niet wat jij bedoelt hoor? 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 17:32:

[..]

Ik vind dat juist hartstikke mooi, vrouwelijk en verzorgd van die nagelstudio nagels en van die lange wimperextensions. Alleen opgespoten lippen en botox enzo vind ik wat minder en ook dat zie ik vaker bij jonge meiden.

Het gaat er ook niet om wat jij mooi vindt, of wie dan ook mooi vindt. Het gaat er om dat het zo eenvormig is. Waarom worden 'alle' meisjes gestimuleerd er uit te zien alsof ze uit een mal komen? En hoe komt het dat jij iets mooi, vrouwelijk en verzorgd bent gaan vinden, dat van nature helemaal niet bestaat?  Daar zit gewoon de commercie achter.  En de boodschap: je bent NIET goed zoals je bent, maar je kunt het wel kopen. 

En dan nog: prima als iemand dit wil kopen, prima als iemand dit heel mooi vindt. Of het gewoon een leuke hobby vindt zichzelf te versieren. Dat is van alle tijden.
Maar laten we dan niet doen alsof dit soort 'namaak' de maatstaf is voor schoonheid, voor vrouwelijkheid, voor verzorgd zijn. Alsof een make up loze vrouw met een kort kapsel, ongeëpileerde wenkbrauwen en natuurlijke wimpers en natuurlijke nagels níet vrouwelijk en verzorgd is. 

Ik vind het heel verdrietig om te zien dat dit beeld nu ook al aan mannen en jongens wordt opgedrongen. En aan heel erg jonge meisjes, met hun 'skin care routine'. Terwijl er vooral commerciële belangen achter zitten. 

We kunnen allemaal denken dat we tolerant zijn en niet discrimineren, maar dat is niet zo. Als je kind op de basisschool zit heeft een jongen geen leven als hij in een roze jurk naar school komt. Bij de kleuters gaat dat op speciale verkleeddagen nog net, iets ouder is het "raar". 
Een homofiel echtpaar in de familie kan niet hand in hand over straat lopen. Ze worden uitgescholden en men wil ze bekeren. Genezing is mogelijk wordt ze verteld. 
Een jong stel, twee jongens, dragen vrouwelijke kledingstukken en make-up, ze kunnen niet veilig met het openbaar vervoer reizen. Een ander jong stel, twee meisjes, opvallend gekleed, kunnen niet een avond uit zonder lastiggevallen te worden. 
Een volwassen man in mijn omgeving is verhuisd naar de grote stad, in de hoop daar zichzelf te kunnen zijn. Jurk, hoge hakken en pruik. 
Dus je kind willen behoeden voor de boze buitenwereld is nodig, jezelf zijn is niet altijd veilig. Mijn islamitische collega's met zonen zijn hier duidelijk in. Een man is een man en hoort zich zo te gedragen. Zo niet, dan hoor je er niet meer bij.


Omgekeerd maak ik me juist vooral zorgen dat vrouwen ook meer vrouwelijkheid wordt opgedrongen. Bij tienermeiden/jonge vrouwen zie ik steeds meer 'vrouwen-uniforms'. In mijn tienerjaren was er toch meer variatie. Lang haar naast kort haar, punkkleding naast kakkers met parelkettingen, neo-hippies, disco-chicks. Nu is het toch meer van hetzelfde en meestal übervrouwelijk. Het grootste contrast vormt de emo/skatergroep daarnaast. Verder is er niet veel. Jammer, vind ik dat. Misschien lijkt het meer zo, omdat ik nu zelf niet meer op een middelbare school rondloop. Dat hoop ik dan maar.

Edit: ik besef dat ik met dit bericht zelf ook in de val ben getrapt. Dat ik hier de woorden 'vrouwelijkheid' en "ubervrouwelijk" gebruik voor een bepaald type uiterlijk. Terwijl ik eigenlijk wil zeggen dat vrouwen die niet stereotype met lang haar, plakwimpers, pumps etc zijn uit te tekenen óók vrouwelijk en echte vrouwen zijn. Lastig hoor!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.