Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjesachtige jongen en het gedrag van zijn ouders


Als je zelfverzekerd overkomt, is de kans om gepest te worden vaak kleiner dan wanneer je wat onzeker overkomt. Ik kreeg tijdens het adviesgesprek in groep 8 te horen dat onze zoon iets onkwetsbaars in zijn houding had en daardoor niet gepest werd vanwege zijn uiterlijk. Zelf werd ik vroeger juist veel gepest vanwege mijn uiterlijk. 
 

Wilmamaa schreef op 30-09-2024 om 15:40:

Of mijn gedachte klopt, weet ik niet. Maar ik denk dat jongens die van thuis meekrijgen dat ze niet zacht mogen zijn en dergelijke, eerder risico lopen pesters te worden. (Afhankelijk van hoe het gezegd wordt). Alsof ze een soort vrijbrief krijgen. "Die andere jongen is wel zacht, draagt wel roze en glitter, dus is hij 'fout'."
Zeker niet elk kind zal de ander daarom pesten, maar het risico is eerder aanwezig, vrees ik. Daarom moet je als ouders juist duidelijk maken dat alles oke is, behalve pesten.

Het zou kunnen dat er een overlevingsstrategie gaat ontwikkelen in die richting. Verschuiving en afreageren. Maar terugtrekken kan ook. Of hypermasculiniteit. Of vrouwonvriendelijk zijn. Je geeft ze wel een boodschap mee dat vrouwelijkheid slecht voor je is als jongen. 

Sommige gepeste kinderen kunnen idd ook pesters worden (vergelding) sommige niet. Sommige ontwikkelen een grote mond (ook een overlevingsstrategie), sommige worden de clown, sommige worden allemansvriend en sommige kinderen raken gesloten. Iedere overlevingsstrategie is mogelijk. 

MamaE schreef op 30-09-2024 om 15:26:

...

Dat is jammer, want dat betekent eigenlijk dat we 'mannelijkheid' nog altijd hoger waarderen dan 'vrouwelijkheid' of althans, datgene wat daar maatschappelijk gezien voor doorgaat.

Dat komt omdat er 2 diepgewortelde overtuigingen botsen.

1 Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.

2 Mannen zijn beter.

Pas als 2 uitgestorven is kan 1 werkelijkheid worden en is het feminisme klaar. Vrouwelijkheid bij mannen zou daarom meer genormaliseerd  mogen worden. Maar 2 is hardnekkig in het accepteren van 1 en wil de historische voordelen niet opgeven.

Twinski schreef op 30-09-2024 om 16:00:

[..]

Dat komt omdat er 2 diepgewortelde overtuigingen botsen.

1 Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.

2 Mannen zijn beter.

Pas als 2 uitgestorven is kan 1 werkelijkheid worden en is het feminisme klaar. Vrouwelijkheid bij mannen zou daarom meer genormaliseerd mogen worden. Maar 2 is hardnekkig in het accepteren van 1 en wil de historische voordelen niet opgeven.

Mannen en vrouwen zijn evenveel waard en zijn allebei net zo waardevol, maar zij zijn niet hetzelfde. Feminisme bereik je niet door het verschil tussen mannen en vrouwen maar volledig op te heffen. 


Zoals ik dit topic lees gaat het wel over meer dan een onschuldige kledingvoorkeur. Je kan principieel wel gelijk hebben en ja principieel ben ik het echt daarmee eens, maar ik snap het als ouders het belangrijker vinden dat het kind een fijne schooltijd heeft zonder pesterijen door het kind te leren zich al dan niet tijdelijk iets aan te passen als het in de buitenwereld is, dan dat ze keihard gaan staan voor de principes met zeker een nare jeugd voor het kind als gevolg."

We weten helemaal niet of deze vader de vriendschap tegenwerkt omdat hij bang is dat zijn zoon gepest zal gaan worden of omdat hij bang is dat zijn zoon homo/trans/"minder mannelijk" wordt. 

Ik ben het er ook wel mee eens dat je iemand niet in zijn eentje verantwoordelijk kan maken voor het verbeteren van de wereld. Dus er bij een kind op aandringen om vooral zijn eigenheid uit te dragen, ook al wordt hij daarmee gepest, dat gaat misschien wat ver. 

Maar uit werkelijk niets blijkt dat dit jongetje wordt gepest. Er is ook geen zekerheid dat dit jongetje, als de vriendschap op dezelfde voet zou worden voortgezet, gepest zou gaan worden in de toekomst. Dus nee, het is voor mij wat al te vroeg om vader de credits te geven dat hij dit natuurlijk gedaan heeft om zijn zoon te beschermen want natuurlijk vindt de schrijver het niet erg, een jongetje dat speelt in een prinsessenjurk, en die vader heeft er vast ook niet echt problemen mee, maar anderen, die vast wel, dus gaan we nu alvast preventief ingrijpen, en dat is alleen maar realistisch. 

Dus ja, als iemand je aanvalt, en je kan je niet verdedigen, dan kan je ook wegduiken. Maar wacht dan met wegduiken totdat die aanval komt, ga niet alvast duiken voor het hypothetische geval dat iemand misschien zou willen aanvallen. Want wie weet valt er niemand aan. Ben je voor niks gaan liggen. 

Nog los van dat andere probleem dat hier ook al wordt genoemd: als men een kind wil pesten, vindt men altijd wel een reden. Hoge cijfers, lage cijfers, lang haar, kort haar, verkeerde schoenen of "gewoon stom". Sta je daar met je realisme.

Jorni schreef op 30-09-2024 om 16:25:

[..]

Mannen en vrouwen zijn evenveel waard en zijn allebei net zo waardevol, maar zij zijn niet hetzelfde. Feminisme bereik je niet door het verschil tussen mannen en vrouwen maar volledig op te heffen.

Dat staat er ook niet. Er staat gelijkwaardig en geen gelijkaardig. Er wordt ook niets 'opgeheven'. Er worden overtuigingen bijgesteld naar de realiteit. De 2e overtuiging staat de 1e namelijk in de weg.

Jorni schreef op 30-09-2024 om 16:25:

[..]

Mannen en vrouwen zijn evenveel waard en zijn allebei net zo waardevol, maar zij zijn niet hetzelfde. Feminisme bereik je niet door het verschil tussen mannen en vrouwen maar volledig op te heffen.

Maar dat schreef Twinski ook niet. Ik citeer: 
1 Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.
Oftewel, ze zijn niet hetzelfde, maar wel van dezelfde waarde. En dat is precies de kern van het feminisme. Volgens mij heeft niemand hier het gehad over het opheffen van de verschillen (ik zie dat trouwens niet helemaal voor me, opheffen).

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 16:44:

[..]

Maar dat schreef Twinski ook niet. Ik citeer:
1 Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.
Oftewel, ze zijn niet hetzelfde, maar wel van dezelfde waarde. En dat is precies de kern van het feminisme. Volgens mij heeft niemand hier het gehad over het opheffen van de verschillen (ik zie dat trouwens niet helemaal voor me, opheffen).

Nou ik heb wel een eerdere post gelezen in dit topic van Twinski waarin ze het heeft over het normaal gaan vinden dat jongens gewoon in rokjes en jurken naar school gaan en dat soort dingen. Dat dat in die zin geslachtonafhankelijk zou gaan worden en niets meer uit zou maken. Ik las die post in relatie tot die eerdere post. 

Dat zie ik wel als een voorbeeld van een soort van opheffing van de verschillen tussen mannen en vrouwen, terwijl ik die verschillen juist mooi vind. 

Ik vind wel dat niemand er om uitgelachen of om gepest zou moeten worden als dat zou gebeuren, maar dit zodanig normaliseren dat er in die zin niets meer als voor meisjes of als voor jongens gezien wordt gaat me weer te ver. Dat bedoel ik ermee te zeggen. 

Temet schreef op 30-09-2024 om 16:26:

"
Zoals ik dit topic lees gaat het wel over meer dan een onschuldige kledingvoorkeur. Je kan principieel wel gelijk hebben en ja principieel ben ik het echt daarmee eens, maar ik snap het als ouders het belangrijker vinden dat het kind een fijne schooltijd heeft zonder pesterijen door het kind te leren zich al dan niet tijdelijk iets aan te passen als het in de buitenwereld is, dan dat ze keihard gaan staan voor de principes met zeker een nare jeugd voor het kind als gevolg."

Je hoopt toch dat iemand ná een fijne schooltijd en jeugd ook een fijn volwassen leven heeft. Het is echt wel begrijpelijk dat ouders hun kind willen beschermen. Maar wat betekent dit voor het verdere volwassen leven, als je zo jong al leert dat je je moet aanpassen, dat wat je werkelijk leuk en fijn vindt niet mag?
Heb je dan echt wel die gelukkige jeugd gehad? Heb je dan wel een fijn volwassen leven? Denk je dan als volwassene niet ook nog steeds: als de buren me maar niet raar vinden? Het goede merk auto rijden. De goede schoenen dragen. De juiste influencers volgen.
 Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ouders, leerkrachten en andere volwassenen kinderen leren dat je wél jezelf mag zijn. Daarin ligt volgens mij juist de goede basis. 

Temet schreef op 30-09-2024 om 16:26:

"
Zoals ik dit topic lees gaat het wel over meer dan een onschuldige kledingvoorkeur. Je kan principieel wel gelijk hebben en ja principieel ben ik het echt daarmee eens, maar ik snap het als ouders het belangrijker vinden dat het kind een fijne schooltijd heeft zonder pesterijen door het kind te leren zich al dan niet tijdelijk iets aan te passen als het in de buitenwereld is, dan dat ze keihard gaan staan voor de principes met zeker een nare jeugd voor het kind als gevolg."

We weten helemaal niet of deze vader de vriendschap tegenwerkt omdat hij bang is dat zijn zoon gepest zal gaan worden of omdat hij bang is dat zijn zoon homo/trans/"minder mannelijk" wordt.

Ik ben het er ook wel mee eens dat je iemand niet in zijn eentje verantwoordelijk kan maken voor het verbeteren van de wereld. Dus er bij een kind op aandringen om vooral zijn eigenheid uit te dragen, ook al wordt hij daarmee gepest, dat gaat misschien wat ver.

Maar uit werkelijk niets blijkt dat dit jongetje wordt gepest. Er is ook geen zekerheid dat dit jongetje, als de vriendschap op dezelfde voet zou worden voortgezet, gepest zou gaan worden in de toekomst. Dus nee, het is voor mij wat al te vroeg om vader de credits te geven dat hij dit natuurlijk gedaan heeft om zijn zoon te beschermen want natuurlijk vindt de schrijver het niet erg, een jongetje dat speelt in een prinsessenjurk, en die vader heeft er vast ook niet echt problemen mee, maar anderen, die vast wel, dus gaan we nu alvast preventief ingrijpen, en dat is alleen maar realistisch.

Dus ja, als iemand je aanvalt, en je kan je niet verdedigen, dan kan je ook wegduiken. Maar wacht dan met wegduiken totdat die aanval komt, ga niet alvast duiken voor het hypothetische geval dat iemand misschien zou willen aanvallen. Want wie weet valt er niemand aan. Ben je voor niks gaan liggen.

Nog los van dat andere probleem dat hier ook al wordt genoemd: als men een kind wil pesten, vindt men altijd wel een reden. Hoge cijfers, lage cijfers, lang haar, kort haar, verkeerde schoenen of "gewoon stom". Sta je daar met je realisme.

Maar de TT en de OP wijzen wel die richting in. 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 16:55:

[..]

Nou ik heb wel een eerdere post gelezen in dit topic van Twinski waarin ze het heeft over het normaal gaan vinden dat jongens gewoon in rokjes en jurken naar school gaan en dat soort dingen. Dat dat in die zin geslachtonafhankelijk zou gaan worden en niets meer uit zou maken. Ik las die post in relatie tot die eerdere post.

Dat zie ik wel als een voorbeeld van een soort van opheffing van de verschillen tussen mannen en vrouwen, terwijl ik die verschillen juist mooi vind.

Ik vind wel dat niemand er om uitgelachen of om gepest zou moeten worden als dat zou gebeuren, maar dit zodanig normaliseren dat er in die zin niets meer als voor meisjes of als voor jongens gezien wordt gaat me weer te ver. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

 Aan de ene kant herken ik dit gevoel. Aan de andere kant vind ik het discriminatie van mannen. Vrouwen mogen wel jurken én broeken dragen. De ene dag een filmsterrenjurk, de andere dag een tuinbroek en DocMartens. Waarom mannen dan niet?  
Ik geef toe, ik vind een man in een rok, een man met lippenstift nog moeilijk. Maar dat ligt toch meer bij mezelf dan bij de maatschappij.

Omgekeerd maak ik me juist vooral zorgen dat vrouwen ook meer vrouwelijkheid wordt opgedrongen. Bij tienermeiden/jonge vrouwen zie ik steeds meer 'vrouwen-uniforms'. In mijn tienerjaren was er toch meer variatie. Lang haar naast kort haar, punkkleding naast kakkers met parelkettingen, neo-hippies, disco-chicks. Nu is het toch meer van hetzelfde en meestal übervrouwelijk. Het grootste contrast vormt de emo/skatergroep daarnaast. Verder is er niet veel. Jammer, vind ik dat.  Misschien lijkt het meer zo, omdat ik nu zelf niet meer op een middelbare school rondloop. Dat hoop ik dan maar. 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 16:55:

[..]

Nou ik heb wel een eerdere post gelezen in dit topic van Twinski waarin ze het heeft over het normaal gaan vinden dat jongens gewoon in rokjes en jurken naar school gaan en dat soort dingen. Dat dat in die zin geslachtonafhankelijk zou gaan worden en niets meer uit zou maken. Ik las die post in relatie tot die eerdere post.

Dat zie ik wel als een voorbeeld van een soort van opheffing van de verschillen tussen mannen en vrouwen, terwijl ik die verschillen juist mooi vind.

Ik vind wel dat niemand er om uitgelachen of om gepest zou moeten worden als dat zou gebeuren, maar dit zodanig normaliseren dat er in die zin niets meer als voor meisjes of als voor jongens gezien wordt gaat me weer te ver. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Het is niet geslachtsonafhankelijk. Het is genderexpressie. En veel kledingvoorkeuren aanbieden is toch niet opheffen? Het is uitbreiding van het palet voor jongens. Zodat er keuze is voor iedereen. En als men graag stereotype genderexpressie prefereert 'be my guest'. Zolang het de persoon die wilt variëren niet in de weg zit.

Wie overigens 'geen uitlachen of pesten wil' helpt eigenlijk mee met normaliseren. Terecht. Het is maar kleding. Waarom moeten er eigenlijk gesepareerde gendervoorkeuren zijn? Geeft dat houvast? Is dat iets voor het groepsgevoel? Verschillen mooi vinden betekent niet dat excluderen legitiem is.

Wilmamaa schreef op 30-09-2024 om 17:04:

[..]

Aan de ene kant herken ik dit gevoel. Aan de andere kant vind ik het discriminatie van mannen. Vrouwen mogen wel jurken én broeken dragen. De ene dag een filmsterrenjurk, de andere dag een tuinbroek en DocMartens. Waarom mannen dan niet?
Ik geef toe, ik vind een man in een rok, een man met lippenstift nog moeilijk. Maar dat ligt toch meer bij mezelf dan bij de maatschappij.

Omgekeerd maak ik me juist vooral zorgen dat vrouwen ook meer vrouwelijkheid wordt opgedrongen. Bij tienermeiden/jonge vrouwen zie ik steeds meer 'vrouwen-uniforms'. In mijn tienerjaren was er toch meer variatie. Lang haar naast kort haar, punkkleding naast kakkers met parelkettingen, neo-hippies, disco-chicks. Nu is het toch meer van hetzelfde en meestal übervrouwelijk. Het grootste contrast vormt de emo/skatergroep daarnaast. Verder is er niet veel. Jammer, vind ik dat. Misschien lijkt het meer zo, omdat ik nu zelf niet meer op een middelbare school rondloop. Dat hoop ik dan maar.

Dat herken ik ten dele. Vooral als gevolg van het veel tijd doorbrengen in de tiktok en youtube-wereld. Waar de influencers alleen maar perfecte plaatjes laten zien. Gisteren liep ik rond in een groot winkelcentrum en toen viel me ook op dat er zoveel vrouwen en vooral veel jonge meisjes rondlopen met nepnagels en nepwimpers. 

Ik bedacht me toen dat als we als land een jaar lang niks uitgeven aan ons uiterlijk, we een heel Afrikaans land een jaar van voedsel zouden kunnen voorzien. Maar dat is weer een heel andere discussie .

Lexus schreef op 30-09-2024 om 14:10:

[..]

Wat mooi ik ga zeker kijken. Er is vooral veel aan de hand rondom het concept mannelijkheid. Bij ouders van transkinderen hoor ik de hele tijd vaders die dwars liggen, vooral als het kind van jongen naar meisje gaat. Meisjes mogen stoer zijn voor de goegemeente, jongens die iets vrouwelijks aanhebben of willen doen, worden daar veel meer over gepest.

Ik zou dit niet zo genderen; op dit forum zijn meerdere topics geopend door moeders die er moeite mee hebben dat hun dochter het haar kort wil knippen of anderszins wat van de gendernorm afwijken. 

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 17:20:

[..]

Dat herken ik ten dele. Vooral als gevolg van het veel tijd doorbrengen in de tiktok en youtube-wereld. Waar de influencers alleen maar perfecte plaatjes laten zien. Gisteren liep ik rond in een groot winkelcentrum en toen viel me ook op dat er zoveel vrouwen en vooral veel jonge meisjes rondlopen met nepnagels en nepwimpers.

Ik bedacht me toen dat als we als land een jaar lang niks uitgeven aan ons uiterlijk, we een heel Afrikaans land een jaar van voedsel zouden kunnen voorzien. Maar dat is weer een heel andere discussie .

Ik vind dat juist hartstikke mooi, vrouwelijk en verzorgd van die nagelstudio nagels en van die lange wimperextensions. Alleen opgespoten lippen en botox enzo vind ik wat minder en ook dat zie ik vaker bij jonge meiden.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.