Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjesachtige jongen en het gedrag van zijn ouders


Ach, hier heeft dochter ooit eens een partijtje gegeven met als thema sprookjes. Iedereen, jongens en meisjes, kwam verkleed als een sprookjesfiguur. Er waren ook 2 jongens die in een prinsessejurk rondhuppelden en een meisje dat een ridder was. We hebben kroontjes versierd met edelstenen en dat vonden ze allemaal geweldig. Daarna met zijn allen op de foto. Ik heb geen enkele ouder gehoord die er moeite mee had dat zijn/haar kind niet genderconform gekleed was. Gelukkig maar, want daar had ik wel moeite mee gehad.

Mijn kinderen zijn allebei niet bang om hun eigen gang te gaan en aan te trekken wat ze zelf willen. Zoon van 24 loopt nu nog met korte broek (heeft het nooit koud), deed hij ook op de middelbare school waar dat echt not done was. Hij heeft 2 oorbellen en draagt regelmatig nagellak. Dochter is vrij stevig maar draagt graag crop tops. Het kan haar echt niets schelen dat dat niet bij haar figuur zou passen. Heerlijk dat ze allebei stevig genoeg in hun schoenen staan daarvoor. Ik was in mijn jonge jaren heel onzeker en had zoiets nooit gedurfd. 

FruitMoeder

FruitMoeder

30-09-2024 om 10:42 Topicstarter

Nick90 schreef op 30-09-2024 om 08:13:

[..]

Kinderen die vreselijk gepest worden omdat ze anders zijn zullen vast helemaal met je eens zijn dat anders zijn echt superleuk is. En nee je kind hoeft geen topscorer te zijn maar wel graag zonder al te veel schade z'n schooljaren doorlopen.

Dus jij zou ook die vriendschap verbieden...

Het is in zo'n draadje natuurlijk best waardevol om ook een stukje inzicht te krijgen in hoe de andere partij hier wellicht instaat. Wat dat betreft zijn de bijdragen van Nick hier natuurlijk gewoon zinvol.
Dus Nick wat zou jij nodig hebben om deze vriendschap wel te kunnen toestaan?


https://youtu.be/I00Au1VD4Mg?si=pBGtSFCZewFqOTnL

Mooi liedje, iedereen is goed zoals hij/zij is. Was zaterdag bij beste zangers. 

Bakblik schreef op 30-09-2024 om 12:26:


https://youtu.be/I00Au1VD4Mg?si=pBGtSFCZewFqOTnL

Mooi liedje, iedereen is goed zoals hij/zij is. Was zaterdag bij beste zangers.

Prachtig nummer inderdaad, ook al ken ik het al langer.  Vooral de zin 'onbegrepen is iets anders dan niet goed'. Die raakte mij heel diep toen ik het voor het eerst hoorde.

MamaE schreef op 30-09-2024 om 12:29:

[..]

Prachtig nummer inderdaad, ook al ken ik het al langer. Vooral de zin 'onbegrepen is iets anders dan niet goed'. Die raakte mij heel diep toen ik het voor het eerst hoorde.

Ik hoorde het net pas voor het eerst.  Ik zat Beste zangers terug te kijken met mijn rug tegen de verwarming. Moest wel even een traantje wegpinken en moest gelijk aan dit topic denken. 

Hoewel ik er helemaal voor ben dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn snap ik dit wel. Deze jongen is nog heel jong en deze ouders hopen dat hij zijn gedrag wat aanpast en dat dit gewoon een fase is, zodat hij later niet gepest gaat worden. Een jongen die zich heel erg vrouwelijk gedraagt gaat dat waarschijnlijk wel worden. Zo krom is deze wereld. Dat proberen deze ouders denk ik te voorkomen. 
Ik denk dat het vaak verstandiger is hem te leren (zolang hij nog niet volwassen is en op school zit) dat hij prima is zoals hij is maar dat het beter voor hem is om niet te veel op te vallen in de buitenwereld omdat deze wereld nu eenmaal maf en niet ideaal in elkaar zit, behalve thuis of totdat hij volwassen is. Als je flink excentriek bent op volwassen leeftijd dan kun je meer de mensen om je heen verzamelen en de (werk)omgevingen opzoeken die bij je passen en heb je met anderen niet veel meer te maken. In ieder geval in veel mindere mate en op een andere manier dan op school en wordt er anders mee omgegaan door de omgeving. En proberen te stimuleren andere dingen leuk te vinden kan misschien nu wel positief uitwerken voor deze jongen en ervoor zorgen dat hij nu toch een fijne jeugd tegemoet kan gaan zonder pesterijen later. 

Jorni schreef op 30-09-2024 om 12:49:

Hoewel ik er helemaal voor ben dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn snap ik dit wel. Deze jongen is nog heel jong en deze ouders hopen dat hij zijn gedrag wat aanpast en dat dit gewoon een fase is, zodat hij later niet gepest gaat worden. Een jongen die zich heel erg vrouwelijk gedraagt gaat dat waarschijnlijk wel worden. Zo krom is deze wereld. Dat proberen deze ouders denk ik te voorkomen.
Ik denk dat het vaak verstandiger is hem te leren (zolang hij nog niet volwassen is en op school zit) dat hij prima is zoals hij is maar dat het beter voor hem is om niet te veel op te vallen in de buitenwereld omdat deze wereld nu eenmaal maf en niet ideaal in elkaar zit, behalve thuis of totdat hij volwassen is. Als je flink excentriek bent op volwassen leeftijd dan kun je meer de mensen om je heen verzamelen en de (werk)omgevingen opzoeken die bij je passen en heb je met anderen niet veel meer te maken. In ieder geval in veel mindere mate en op een andere manier dan op school en wordt er anders mee omgegaan door de omgeving. En proberen te stimuleren andere dingen leuk te vinden kan misschien nu wel positief uitwerken voor deze jongen en ervoor zorgen dat hij nu toch een fijne jeugd tegemoet kan gaan zonder pesterijen later.

Nee, ik snap dat niet. Je kind nu al leren dat opvallen 'niet verstandig' is, lijkt me juist geen goede raad. Dat werkt namelijk ook bij positief opvallen. Dus minder presteren dan het gemiddelde van de klas, om maar niet op te vallen. Ik had het geluk niet de enige nerd in de klas te zijn, maar ik hoor om mij heen regelmatig dat kinderen onderpresteren om maar niet op te vallen, zeker op de middelbare school. Dat is toch niet de kant die we op willen? Als er maar genoeg mensen wel opvallen, wordt dat vanzelf minder opvallend. Als we de wereld willen veranderen, moeten we met onszelf beginnen. En dus niet onze kinderen afremmen in hun ontwikkeling. Integendeel lijkt me. We hebben juist veel meer vrijdenkers nodig!

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 13:00:

[..]

Nee, ik snap dat niet. Je kind nu al leren dat opvallen 'niet verstandig' is, lijkt me juist geen goede raad. Dat werkt namelijk ook bij positief opvallen. Dus minder presteren dan het gemiddelde van de klas, om maar niet op te vallen. Ik had het geluk niet de enige nerd in de klas te zijn, maar ik hoor om mij heen regelmatig dat kinderen onderpresteren om maar niet op te vallen, zeker op de middelbare school. Dat is toch niet de kant die we op willen? Als er maar genoeg mensen wel opvallen, wordt dat vanzelf minder opvallend. Als we de wereld willen veranderen, moeten we met onszelf beginnen. En dus niet onze kinderen afremmen in hun ontwikkeling. Integendeel lijkt me. We hebben juist veel meer vrijdenkers nodig!

Eigenlijk wel. Het is krom ja dat zeker. Maar soms kan het verstandiger zijn te leven zoals de wereld helaas daadwerkelijk is en niet zoals die hoort te zijn. Een kind dat goede cijfers haalt zal over het algemeen veel minder snel gepest worden dan een kind dat zich enorm anders gedraagt/eruit ziet dan de meesten. Hoe krom ook. Het is wel de keiharde realiteit. Mensen zijn ook kuddedieren. 

Ik snap goed als ouders dan de keuze maken hun kind meer proberen te stimuleren de schooljaren zo fijn mogelijk door te komen door het kind zich meer aan te laten passen aan de massa in de kinderjaren, behalve thuis of als kind eenmaal volwassen is.

Jorni schreef op 30-09-2024 om 13:06:

[..]

Eigenlijk wel. Het is krom ja dat zeker. Maar soms kan het verstandiger zijn te leven zoals de wereld helaas daadwerkelijk is en niet zoals die hoort te zijn. Een kind dat goede cijfers haalt zal over het algemeen veel minder snel gepest worden dan een kind dat zich enorm anders gedraagt/eruit ziet dan de meesten. Hoe krom ook. Het is wel de keiharde realiteit. Mensen zijn ook kuddedieren.

Ik snap goed als ouders dan de keuze maken hun kind meer proberen te stimuleren de schooljaren zo fijn mogelijk door te komen door het kind zich meer aan te laten passen aan de massa in de kinderjaren, behalve thuis of als kind eenmaal volwassen is.

You wish. Ook hogere cijfers halen dan de rest van de klas is reden om te pesten. Dat zegt jonagold ook al. 

Bakblik schreef op 30-09-2024 om 13:12:

[..]

You wish. Ook hogere cijfers halen dan de rest van de klas is reden om te pesten. Dat zegt jonagold ook al.

dubbel...

Bakblik schreef op 30-09-2024 om 13:12:

[..]

You wish. Ook hogere cijfers halen dan de rest van de klas is reden om te pesten. Dat zegt jonagold ook al.

JUIST hogere cijfers halen wordt vaak niet stoer gevonden is mijn ervaring. En niet alleen die van mijzelf. Mijn broer heeft jarenlang lesgegeven op middelbare scholen en dat was zijn ervaring in de meeste klassen, zelfs op het VWO... Maar dat is een detail. Het gaat mij erom dat imho ouders er verstandiger aan doen hun kind te waarderen voor hun eigenheid en ze daardoor het zelfvertrouwen te geven om zichzelf te zijn. Dat lijkt me een veel betere strategie dan te gaan voor de middenmoot, bang zijn om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Dan kweek je een wereld waarin niemand meer origineel durft te denken. En ik denk dat we juist die originele denkers nodig hebben.

Bakblik schreef op 30-09-2024 om 13:12:

[..]

You wish. Ook hogere cijfers halen dan de rest van de klas is reden om te pesten. Dat zegt jonagold ook al.

Dat kan. En tuurlijk is dat zo krom als een hoepel maar mensen zijn en blijven kuddedieren. En ik begrijp dan dat kinderen dan daarom even wat minder hoge cijfers willen gaan halen. Zeker in de pubertijd waarin kinderen erbij willen horen en stoer willen zijn.

Maar goed kinderen die echt heel slim zijn dat komt echt wel boven hoor als ze eenmaal gaan studeren. Pas dan gaan de cijfers er ook echt meer toe doen dan cijfers op een middelbare school. Mensen komen uiteindelijk echt wel terecht waar ze horen te zijn. Er zijn meerdere wegen naar Rome. 

Daglichtlamp schreef op 30-09-2024 om 11:32:

Het is in zo'n draadje natuurlijk best waardevol om ook een stukje inzicht te krijgen in hoe de andere partij hier wellicht instaat. Wat dat betreft zijn de bijdragen van Nick hier natuurlijk gewoon zinvol.
Dus Nick wat zou jij nodig hebben om deze vriendschap wel te kunnen toestaan?

Ik zou eerder willen weten hoe het voelt voor die jongen om niet meer met dat meisje te mogen spelen en met meisjesspeelgoed. De wens van die vader is toch vrij duidelijk? Geen meisjesgedoe voor zoon lief. Zulke mensen krijgen, vind ik, teveel aandacht en zo'n jongetje moet zijn gevoelens maar wegstoppen.

En dan kun je wel bij de beste zangers geëmotioneerd raken maar de boodschap is duidelijk, maar wrang: wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander.

Jonagold schreef op 30-09-2024 om 13:23:

[..]

JUIST hogere cijfers halen wordt vaak niet stoer gevonden is mijn ervaring. En niet alleen die van mijzelf. Mijn broer heeft jarenlang lesgegeven op middelbare scholen en dat was zijn ervaring in de meeste klassen, zelfs op het VWO... Maar dat is een detail. Het gaat mij erom dat imho ouders er verstandiger aan doen hun kind te waarderen voor hun eigenheid en ze daardoor het zelfvertrouwen te geven om zichzelf te zijn. Dat lijkt me een veel betere strategie dan te gaan voor de middenmoot, bang zijn om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Dan kweek je een wereld waarin niemand meer origineel durft te denken. En ik denk dat we juist die originele denkers nodig hebben.

Als je kapot gepest wordt dan gaat het zelfvertrouwen er sowieso aan. Dat wil je ook niet voor je kind. En een jongen die zich overduidelijk als een meisje gedraagt krijgt bijna honderd procent zeker problemen op school. Hoe krom dat ook is. Het enige wat ik zeg is dat ik snap dat ouders dat liever proberen te voorkomen voor hun kind. Of de manier waarop het in de situatie van dit topic wordt gedaan ook goed is nja dat valt denk ik zeker te betwijfelen. Maar begrijpen doe ik het wel.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.