Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

LydiaDietz schreef op 04-08-2024 om 19:06:

[..]

Idd. Ik lees in dit soort topics altijd over toeslagen die je kwijt bent als je als parttimer meer gaat werken. Ik vraag me af om hoeveel werkenden dit gaat. Is dit een grote groep?

Geen idee. Maar ik lees niet dat men pt gaat weken ómdat men toeslagen krijgt, maar om, meestal, het krijgen van kinderen. En lang niet elk stel krijgt dan toeslagen hoor met totaal 60 of 64 uur werken.

LydiaDietz schreef op 04-08-2024 om 19:13:

[..]

Ik ben zelf van mening dat de manier waarop we ons huishouden willen runnen en de manier waarop wij onze kinderen willen opvoeden niet kan als we beiden fulltime zouden werken. In mijn omgeving denken veel mensen daar hetzelfde over.

Wat ons betreft hoeft het niet de vrouw te zijn die parttime werkt. Maar meestal zijn het de vrouwen met de "lullige" baantjes zoals (daar is ie weer) onderwijs en zorg. Vinden we allemaal heel erg dat daar tekorten in zijn. Maar zolang man 2,5 × mijn salaris verdient is hij niet degene die minder gaat werken. En ook dat hoor ik om mij heen.

Maar waarom vind je een baan in het onderwijs als leraar een ‘lullig’ baantje? Tegenwoordig staat daar best een aardig salaris tegenover. En waarom zou een man altijd veel meer verdienen? Heel veel mannen hebben toch ook een ‘gewone’ baan met een salaris wat helemaal niet perse hoger is dan een vrouw die bijv leraar is. Natuurlijk begrijp i.i.g. dat  als je als stel besluit minder te gaan werken omdat er kinderen komen, dat je ook naar het financiële plaatje kijkt. Dus als de 1 veel meer verdient dan de ander dan is dat natuurlijk iets wat een grote rol kan spelen. Maar dat is tegenwoordig echt niet meer perse de man.

bieb1963 schreef op 04-08-2024 om 21:57:

[..]

Maar waarom vind je een baan in het onderwijs als leraar een ‘lullig’ baantje? Tegenwoordig staat daar best een aardig salaris tegenover. En waarom zou een man altijd veel meer verdienen? Heel veel mannen hebben toch ook een ‘gewone’ baan met een salaris wat helemaal niet perse hoger is dan een vrouw die bijv leraar is. Natuurlijk begrijp i.i.g. dat als je als stel besluit minder te gaan werken omdat er kinderen komen, dat je ook naar het financiële plaatje kijkt. Dus als de 1 veel meer verdient dan de ander dan is dat natuurlijk iets wat een grote rol kan spelen. Maar dat is tegenwoordig echt niet meer perse de man.

De sectoren waar veel vrouwen in werken zijn over het algemeen natuurlijk wel de sectoren waar minder geld wordt verdiend. En het zijn wellicht geen lullige banen, doordat er veel vrouwen in die sector werken hebben dit soort soort banen ook minder aanzien, en vaak veel minder doorgroei mogelijkheden.

(En ik denk trouwens ook vrij zeker te weten dat de meeste mannen vergeleken met hun vrouwelijke partner meer verdienen)

Miraval schreef op 04-08-2024 om 10:32:

[..]

Dan zou je ook geen toeslagen moeten hebben voor mensen die bewust parttime werken (niet vanwege hun gezondheid). Dan kun je het gelijk trekken qua belasting. Dan is het eerlijk.

Maar hoe groot is deze groep nou eigenlijk? Het is mij nog steeds niet helder of het hier om uitzonderingen gaat of over stelselmatige parttime werkende die voluit toeslagen krijgen. Want niet alle parttime werkende krijgen uberhaubt toeslag immers.

(Wat eerlijk is is trouwens voor iedereen iets anders. Kan me voorstellen dat je als fulltime werkende ondernemer dit oneerlijk vindt maar zolang we de verhalen niet kennen van de mensen die parttime werken en wellicht toeslagen krijgen zijn het vooral aannames die we bekijken vanuit onze eigen positie) 

Poms schreef op 04-08-2024 om 22:23:

[..]

Maar hoe groot is deze groep nou eigenlijk? Het is mij nog steeds niet helder of het hier om uitzonderingen gaat of over stelselmatige parttime werkende die voluit toeslagen krijgen.

(Wat eerlijk is is trouwens voor iedereen iets anders. Kan me voorstellen dat je als fulltime werkende ondernemer dit oneerlijk vind maar zolang we de verhalen niet kennen van de mensen die parttime werken en wellicht toeslagen krijgen zijn het vooral aannames die we bekijken vanuit onze eigen positie)

Ik ken best wat mensen die bewust parttime blijven werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijtraken en er dan op achteruit gaan. Verder hebben ze geen motivatie tot parttime werken (hun eigen woorden). Ik kan ze niet eens ongelijk geven, waarom zou je er vrijwillig op achteruit gaan tenslotte. 

Het toeslagensysteem en de belastingen mogen van mij op de schop, er klopt op deze manier niet veel meer van. 

_Audrey schreef op 04-08-2024 om 22:36:

[..]

Ik ken best wat mensen die bewust parttime blijven werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijtraken en er dan op achteruit gaan. Verder hebben ze geen motivatie tot parttime werken (hun eigen woorden). Ik kan ze niet eens ongelijk geven, waarom zou je er vrijwillig op achteruit gaan tenslotte.

Het toeslagensysteem en de belastingen mogen van mij op de schop, er klopt op deze manier niet veel meer van.

Ik ken er zelf echt geen één. Dus ik was vooral benieuwd of er cijfers zijn want wat wij in onze omgeving zien hoeft niet representatief te zijn. 

_Audrey schreef op 04-08-2024 om 22:36:

[..]

Ik ken best wat mensen die bewust parttime blijven werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijtraken en er dan op achteruit gaan. Verder hebben ze geen motivatie tot parttime werken (hun eigen woorden). Ik kan ze niet eens ongelijk geven, waarom zou je er vrijwillig op achteruit gaan tenslotte.

Het toeslagensysteem en de belastingen mogen van mij op de schop, er klopt op deze manier niet veel meer van.

Ik ken er een. Die overigens zelfs fraudeert omdat ze ongeregistreerd samenwoont dus de huur deelt (en huurtoeslag vangt).

De andere parttimers die ik ken, werken minder omdat het financieel kan of vanwege kinderen. De pt werkende mannen vanwege of andere werkzaamheden (zzp) of om te sporten.

Ik ken mezelf als part-timer en ik krijg niet eens toeslagen. Man ook niet, ondanks ziektewet.

Het is net zoals vroeger bij mijn vader, die was politieagent. Voor alle kortingen (gemeentelijke kosten, sportclubs e.d.) verdiende hij nét teveel.

Een oud-collega is van mening dat er geen werkloosheid meer zal zijn als alle mannen gewoon kostwinner worden en hun echtgenotes thuis blijven.

Poms schreef op 04-08-2024 om 22:39:

[..]

Ik ken er zelf echt geen één. Dus ik was vooral benieuwd of er cijfers zijn want wat wij in onze omgeving zien hoeft niet representatief te zijn.

Ik ken er 1. Maar dat is dus wel een minderheid in mijn kennissenkring. En op zijn vrije dag klust hij bij. Die gaat echt voor de winst dus. Maar ik denk dat je geen regels moet maken op uitzonderingsgevallen.

Het zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt. Het gaat namelijk niet alleen om huur/zorgtoeslag of kindgebonden budget. Ook bij de middenklasse met kinderen speelt dit. Die houden ogenschijnlijk prima de eigen broek op. Maar worden niet financieel gemotiveerd om meer te werken.

Heb het zelf wel eens uitgerekend omdat ik graag meer uren wilde maken. Gezin, modaal, geen recht op toeslagen behalve kinderopvang toeslag. Dag meer werken betekende kinderen een dag extra naar de opvang. Uiteindelijk zou ik voor een dag extra werken netto 50euro extra in de maand overhouden (kinder opvangtoeslag meegrekend). 

Tja, dan besteed ik mijn tijd toch liever met de kinderen.

RaSa schreef op 04-08-2024 om 23:06:

Het zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt. Het gaat namelijk niet alleen om huur/zorgtoeslag of kindgebonden budget. Ook bij de middenklasse met kinderen speelt dit. Die houden ogenschijnlijk prima de eigen broek op. Maar worden niet financieel gemotiveerd om meer te werken.

Heb het zelf wel eens uitgerekend omdat ik graag meer uren wilde maken. Gezin, modaal, geen recht op toeslagen behalve kinderopvang toeslag. Dag meer werken betekende kinderen een dag extra naar de opvang. Uiteindelijk zou ik voor een dag extra werken netto 50euro extra in de maand overhouden (kinder opvangtoeslag meegrekend).

Tja, dan besteed ik mijn tijd toch liever met de kinderen.

Dat is inderdaad wel raar en dan snap ik heel goed dat je daarvoor kiest. Overigens hebben wij zelf nooit kinderopvangtoeslag ontvangen, want gingen naar buurvrouw die dit graag deed (had zelf ook kind van ong dezelfde leeftijd) Maar uiteraard wel tegen betaling, zwart in dit geval. Dus 0,0 toeslag en dat is dus ook nooit een motivatie geweest bij ons.

Overigens: Hoe zit het met de plannen van de gratis (?) kinderopvang? Gaat dat nog door, of is dat onduidelijk ivm nieuw kabinet? I.i.g. zal dat weer een heel ander beeld geven neem ik aan.


bieb1963 schreef op 05-08-20

Overigens: Hoe zit het met de plannen van de gratis (?) kinderopvang? Gaat dat nog door, of is dat onduidelijk ivm nieuw kabinet? I.i.g. zal dat weer een heel ander beeld geven neem ik aan.


Hoewel ik dat financieel wel fijn zou vinden, ben ik daar geen voorstander van. Er zijn nu al gigantische wachtlijsten en personeelstekorten. Daarnaast is het een broeinest van alle virussen die Nederland rijk is. Dus het lijkt me slecht voor de volksgezondheid, om de kinderopvang voor echt alle kinderen open te stellen.

ik werk sinds 1 juli weer fulltime, dus kom maar op met die annemarie-bonus! 

RaSa schreef op 04-08-2024 om 23:06:

Het zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt. Het gaat namelijk niet alleen om huur/zorgtoeslag of kindgebonden budget. Ook bij de middenklasse met kinderen speelt dit. Die houden ogenschijnlijk prima de eigen broek op. Maar worden niet financieel gemotiveerd om meer te werken.

Heb het zelf wel eens uitgerekend omdat ik graag meer uren wilde maken. Gezin, modaal, geen recht op toeslagen behalve kinderopvang toeslag. Dag meer werken betekende kinderen een dag extra naar de opvang. Uiteindelijk zou ik voor een dag extra werken netto 50euro extra in de maand overhouden (kinder opvangtoeslag meegrekend).

Tja, dan besteed ik mijn tijd toch liever met de kinderen.

Ik vraag me dus af of het er niet minder zijn dan je denkt. Buiten deze topics waarin het vaak als DE reden wordt aangedragen ken ik niemand bij wie dit een rol speelt. Ik ben benieuwd of hier cijfers over zijn. 

bieb1963 schreef op 05-08-2024 om 07:06:

[..]

Dat is inderdaad wel raar en dan snap ik heel goed dat je daarvoor kiest. Overigens hebben wij zelf nooit kinderopvangtoeslag ontvangen, want gingen naar buurvrouw die dit graag deed (had zelf ook kind van ong dezelfde leeftijd) Maar uiteraard wel tegen betaling, zwart in dit geval. Dus 0,0 toeslag en dat is dus ook nooit een motivatie geweest bij ons.

Overigens: Hoe zit het met de plannen van de gratis (?) kinderopvang? Gaat dat nog door, of is dat onduidelijk ivm nieuw kabinet? I.i.g. zal dat weer een heel ander beeld geven neem ik aan.


Want geen toeslag ontvangen is echt stukken beter voor de economie dan zwart werken 😂

En dit is de stand van zaken mbt de gratis kinderopvang: https://nos.nl/l/2530227

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.