Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Het zijn vooral alleenstaande voltijd weekenden die flink benadeeld worden.

Moxxie schreef op 04-08-2024 om 11:36:

[..]

Deze discussie ga je niet winnen omdat parttimers dan altijd met redenen aankomen waarom het in hun geval niet kan. En daar zijn heel valide redenen voor , veel mensen in de zorg met gebroken diensten bijvoorbeeld kunnen helemaal niet fulltime werken, of de gezondheid laat het niet toe.

Maar daarnaast ken ik in de praktijk best veel (kantoor)mensen die het weleens hebben laten berekenen hoeveel ze financieel zouden opschieten met meer uren, en die er dan voor passen omdat het te weinig is.

En dat is prima hoor welke reden je ook hebt om niet fulltime te willen werken maar hou dan in ieder geval je eigen broek op. Want parttimers die 1.5 keer modaal verdienen zijn echt een uitzondering.

en als je om medische redenen of jonge kinderen niet meer kunt werken dan kun je aanspraak maken op toeslagen. Anders niet. 


Poezie schreef op 04-08-2024 om 12:19:

Het zijn vooral alleenstaande voltijd weekenden die flink benadeeld worden.

En degenen zonder kinderen. Maar vergeet ook niet degenen met een eigen onderneming waar ze allerlei "voordeeltjes" bij af willen schaffen om schijnzelfstandheid tegen te gaan. Er niet bij stilstaand dat je dan gelijk alle ondernemers ermee pakt en je er dus helemaal niks mee opschiet anders dan dat je een grote groep benadeelt. 

Miraval schreef op 04-08-2024 om 12:18:

[..]

Wat is er nou in Godsnaam nadelig aan de zaken gelijk trekken? Zodat fulltimers ook gewoon per saldo meer beloont worden? Wat kan daar nou op tegen zijn?

En je bent toch met me eens dat het hele toeslagenstelsel zo niet kan blijven bestaan? Dat is onbetaalbaar op den duur.

Ik zie snap die weerstand op eerlijke beloning echt niet hoor.

Maar daar heb ik het toch niet over?

bieb1963 schreef op 04-08-2024 om 12:27:

[..]

Maar daar heb ik het toch niet over?

Nee jij hebt het over maatregelen die steeds veranderen maar je moet toch ook meegaan als bevolking in de vraag naar werk? 

We weten al jaren dat de vergrijzing straks een enorm probleem gaat geven. Je kunt dat nu al merken in de zorg bijvoorbeeld. Dan moet je daar toch op inspringen op een bepaalde manier? Ja over 50 jaar is het wellicht weer anders maar dat betekent niet dat je nu niet naar oplossingen moet zoeken. En mensen, die dat willen en kunnen, stimuleren om meer uren te werken is daar een manier voor. Niet DE manier maar 1 van de vele oplossingen. 

Miraval schreef op 04-08-2024 om 12:20:

[..]

En dat is prima hoor welke reden je ook hebt om niet fulltime te willen werken maar hou dan in ieder geval je eigen broek op. Want parttimers die 1.5 keer modaal verdienen zijn echt een uitzondering.

en als je om medische redenen of jonge kinderen niet meer kunt werken dan kun je aanspraak maken op toeslagen. Anders niet.


Ik ben het er wel mee eens dat als je ft werkt met hetzelfde salaris niveau als diegene die pt werkt het percentage belasting dat je betaalt gelijk moet zijn.

bieb1963 schreef op 04-08-2024 om 12:31:

[..]

Ik ben het er wel mee eens dat als je ft werkt met hetzelfde salaris niveau als diegene die pt werkt het percentage belasting dat je betaalt gelijk moet zijn.

Nou ja dat inderdaad. Ik vind dat zo'n rare en kromme regeling. Slaat helemaal nergens op.

Eens met het probleem en helemaal niet eens met de oplossing. Je kunt heel hard blijven roepen dat je het ‘oneerlijk’ vindt maar dat heeft helemaal niets te maken met het probleem dat we hebben. De voorgestelde oplossing om fulltimers meer te belonen, gaat die 1,5 werkende stellen alleen maar bevorderen, dat is al beargumenteerd. En wie werkt die 0,5? De vrouw. En in welke sector? De tekorten sector. En kúnnen ze dat, fulltime werken, als ze zouden willen? Die 1,5 werkende stellen krijgen doorgaans geen toeslagen. Waarom dat er nou weer bijgehaald moet worden terwijl het geen onderdeel van het probleem is, ontgaat mij volledig. Ik verwacht niet dat die groep die alleenstaand is en parttime werkt, groot genoeg zal zijn om daarmee je problemen op te lossen.

bieb1963 schreef op 04-08-2024 om 12:31:

[..]

Ik ben het er wel mee eens dat als je ft werkt met hetzelfde salaris niveau als diegene die pt werkt het percentage belasting dat je betaalt gelijk moet zijn.

Dat is toch ook zo? Het belastingpercentage is toch afhankelijk van je jaarinkomen, niet van hoeveel uur je werkt? Of heb ik dat altijd verkeerd gedacht?

Schemerlampje schreef op 04-08-2024 om 12:41:

[..]

Dat is toch ook zo? Het belastingpercentage is toch afhankelijk van je jaarinkomen, niet van hoeveel uur je werkt? Of heb ik dat altijd verkeerd gedacht?

Dat gaat over je percentage bijz. tarief (vak.toeslag e.d.) en je uiteindelijke tarief inkomstenbelasting. Ik heb het over de gewone loonbelasting van de maandtabel

Miraval schreef op 04-08-2024 om 12:20:

[..]

En dat is prima hoor welke reden je ook hebt om niet fulltime te willen werken maar hou dan in ieder geval je eigen broek op. Want parttimers die 1.5 keer modaal verdienen zijn echt een uitzondering.

en als je om medische redenen of jonge kinderen niet meer kunt werken dan kun je aanspraak maken op toeslagen. Anders niet.

Eens, met de toeslagen hebben ze een vangnet gecreëerd waarbij helemaal niet getoetst wordt of het wel nodig is dat je er gebruik van maakt. 

En heel eerlijk, een alleenstaande vrouw in een sociale huurwoning zal toch ook wel gek zijn om van 24 naar 40 uur te gaan als de kinderen groter zijn, als ze daarmee in de armoedeval terecht komt? Netto minder per uur, toeslagen vallen weg en daarnaast minder energie en tijd om slim je boodschappen te doen en dergelijke. 

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 16:31:

Ik ben wel benieuwd waarom dit dan bij de vrouw ligt. Wat moet je doen als je man je van alles toezegt, maar het niet nakomt, en je de kinderen niet kunt terugsturen naar waar ze vandaan komen?

Dat ligt natuurlijk niet perse bij de vrouw, maar net zo goed ook niet perse bij de man. 

En vervolgens komt een heel verhaal waarom dit volgens jou wel bij de vrouw zou liggen. 

In praktijk doen vrouwen nog altijd meer in het huishouden en voor de kinderen zorgen, ook als ze alletwee fulltime werken. 

En dan kan je zeggen dat "vrouwen geneigd zijn", maar heel vaak doet een man het gewoon niet, gaat tegenstribbelen of maakt er (soms expres) een potje van. Tevens wordt een vrouw er nog veel meer op aangekeken als die zaken niet perfect lopen, ook dus als ze beiden dus fulltime werken. 

Dus je "geneigd" is heel wat anders dan dat de andere partner het nu eenmaal verdomt en je veel meer druk van de samenleving krijgt om al die dingen te doen.

kerstbeer schreef op 04-08-2024 om 14:53:

[..]


En dan kan je zeggen dat "vrouwen geneigd zijn", maar heel vaak doet een man het gewoon niet, gaat tegenstribbelen of maakt er (soms expres) een potje van. Tevens wordt een vrouw er nog veel meer op aangekeken als die zaken niet perfect lopen, ook dus als ze beiden dus fulltime werken.

Dus je "geneigd" is heel wat anders dan dat de andere partner het nu eenmaal verdomt en je veel meer druk van de samenleving krijgt om al die dingen te doen.

Lijkt mij een hele rare relatie als je afspraken met elkaar maakt en de 1 (de man) het dan vervolgens ‘verdomt’….. Lijkt mij dat er dan wel meer mis gaat in die relatie dan alleen huishoud en zorg klusjes. Of niet soms? Verder zou het ook heel goed kunnen dat vrouwen andere eisen stellen in hoe vaak enz iets moet gebeuren. En als je mannen en vrouwen dan graag per geslacht over 1 kam scheert…. dan kan je je ook afvragen of de man er dan wel op dezelfde wijze ‘natuurlijke feeling’ voor heeft als de vrouw. 
Je zou dan een paar punten kunnen stellen/afvragen:

- óf mannen verdommen het om zich aan afspraken te houden

- óf mannen hebben van nature niet de feeling om een huishouden en zorg voor de kinderen goed te kunnen doen

- óf mannen en vrouwen hebben een ander idee over wat wel of niet moet, hoe het moet, hoe vaak en wanneer. En wie heeft dan gelijk?

Jij mag het zeggen.

Los van bovenstaande, uitgaande van een situatie dan ze van het begin af aan allebei evenveel werken, kan er ook een situatie zijn, dat de vrouw degene was die jaren pt werkte en dus thuis grotendeels de boel runde, en vervolgens ook ft gaat werken (of ze gaan beide m’n naar 4 dagen). Logischerwijs moet de man dan ook meer thuis gaan doen. Dan heeft de vrouw het jarenlang op haar manier gedaan en dan gaat de man zich er ook meer mee bezig houden en die doet het dan op zijn manier. Wellicht totaal anders. Tja, dan doet ie het in de ogen van de vrouw natuurlijk niet goed.

En als je aangeeft dat de ‘samenleving’ vindt dat jij als vrouw de verantwoording hebt dat het huishouden en de zorg voor de kinderen vlekkeloos verloopt terwijl je allebei even veel werkt, dan zit dat tussen je oren óf je bent niet geëmancipeerd genoeg om dat te pareren of erboven te staan.



Mevrouw75 schreef op 04-08-2024 om 10:43:

[..]

Ik lees dat alleen in dit soort discussies als tegen-argument. Verder lees en hoor ik alleen andere argumenten om minder te gaan werken. Of niet meer.

Idd. Ik lees in dit soort topics altijd over toeslagen die je kwijt bent als je als parttimer meer gaat werken. Ik vraag me af om hoeveel werkenden dit gaat. Is dit een grote groep?

bieb1963 schreef op 04-08-2024 om 15:53:

[..]

Lijkt mij een hele rare relatie als je afspraken met elkaar maakt en de 1 (de man) het dan vervolgens ‘verdomt’….. Lijkt mij dat er dan wel meer mis gaat in die relatie dan alleen huishoud en zorg klusjes. Of niet soms? Verder zou het ook heel goed kunnen dat vrouwen andere eisen stellen in hoe vaak enz iets moet gebeuren. En als je mannen en vrouwen dan graag per geslacht over 1 kam scheert…. dan kan je je ook afvragen of de man er dan wel op dezelfde wijze ‘natuurlijke feeling’ voor heeft als de vrouw.
Je zou dan een paar punten kunnen stellen/afvragen:

- óf mannen verdommen het om zich aan afspraken te houden

- óf mannen hebben van nature niet de feeling om een huishouden en zorg voor de kinderen goed te kunnen doen

- óf mannen en vrouwen hebben een ander idee over wat wel of niet moet, hoe het moet, hoe vaak en wanneer. En wie heeft dan gelijk?

Jij mag het zeggen.

Los van bovenstaande, uitgaande van een situatie dan ze van het begin af aan allebei evenveel werken, kan er ook een situatie zijn, dat de vrouw degene was die jaren pt werkte en dus thuis grotendeels de boel runde, en vervolgens ook ft gaat werken (of ze gaan beide m’n naar 4 dagen). Logischerwijs moet de man dan ook meer thuis gaan doen. Dan heeft de vrouw het jarenlang op haar manier gedaan en dan gaat de man zich er ook meer mee bezig houden en die doet het dan op zijn manier. Wellicht totaal anders. Tja, dan doet ie het in de ogen van de vrouw natuurlijk niet goed.

En als je aangeeft dat de ‘samenleving’ vindt dat jij als vrouw de verantwoording hebt dat het huishouden en de zorg voor de kinderen vlekkeloos verloopt terwijl je allebei even veel werkt, dan zit dat tussen je oren óf je bent niet geëmancipeerd genoeg om dat te pareren of erboven te staan

Ik ben zelf van mening dat de manier waarop we ons huishouden willen runnen en de manier waarop wij onze kinderen willen opvoeden niet kan als we beiden fulltime zouden werken. In mijn omgeving denken veel mensen daar hetzelfde over. 

Wat ons betreft hoeft het niet de vrouw te zijn die parttime werkt. Maar meestal zijn het de vrouwen met de "lullige" baantjes zoals (daar is ie weer) onderwijs en zorg. Vinden we allemaal heel erg dat daar tekorten in zijn. Maar zolang man 2,5 × mijn salaris verdient is hij niet degene die minder gaat werken. En ook dat hoor ik om mij heen.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.