Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

kerstbeer schreef op 01-08-2024 om 13:40:

[..]

Maar wie gaat dan de dingen doen die de vrouw dan niet meer doet binnen die 16 uur?

Dus op kinderen letten, boodschappen doen, huishouden, derde shift (dus alle clubjes van kinderen bijhouden, verjaardagen bijhouden inclusief haar schoonfamilie, appen heen en weer over afspraken met vrienden van zowel ouders als kinderen, school contact, tandarts van iedereen, mantelzorg oudere familie etc etc). Wie gaat dat doen?

Ik zal je vertellen wie: dat is bijna nog altijd de vrouw, ook als ze 40 uur werkt.

En als je denkt dat dit niet zo is: Jij begint zelf al over vrije tijd van de man als de vrouw meer werkt, maar al die dingen moeten nog wel gedaan worden. Dus als de man meer vrije tijd krijgt, dan weten we allemaal voor wie dat blijft liggen.

Niet zo gek dus dat die vrouwen daar niet allemaal verantwoordelijk voor willen zijn en ook nog 40 uur moeten werken.

Mwah, zo werkt dat niet natuurlijk. Als je allebei 40 uur werkt, zal je toch echt de andere taken moeten verdelen. Wie wát doet, maakt natuurlijk niet uit. Ik vind het altijd bijzonder als vrouwen zeggen dat ze geemancipeerd zijn, maar vervolgens zich ongeemancipeerd gedragen. Ligt dat nou aan de man of de vrouw....? Ik ben geneigd te zeggen aan de vrouw. Het maakt natuurlijk geen donder uit als de man de schroeven in de muur draait en de vrouw het kind voorleest. Als zij die verdeling prettig vinden omdat de man schroeven in draaien leuker vindt en de vrouw kind voorlezen leuker vindt. Who cares? Maar je zal sámen de taken moeten verdelen.

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 14:45:

[..]

Mwah, zo werkt dat niet natuurlijk. Als je allebei 40 uur werkt, zal je toch echt de andere taken moeten verdelen. Wie wát doet, maakt natuurlijk niet uit. Ik vind het altijd bijzonder als vrouwen zeggen dat ze geemancipeerd zijn, maar vervolgens zich ongeemancipeerd gedragen. Ligt dat nou aan de man of de vrouw....? Ik ben geneigd te zeggen aan de vrouw. Het maakt natuurlijk geen donder uit als de man de schroeven in de muur draait en de vrouw het kind voorleest. Als zij die verdeling prettig vinden omdat de man schroeven in draaien leuker vindt en de vrouw kind voorlezen leuker vindt. Who cares? Maar je zal sámen de taken moeten verdelen.

Ik ben wel benieuwd waarom dit dan bij de vrouw ligt. Wat moet je doen als je man je van alles toezegt, maar het niet nakomt, en je de kinderen niet kunt terugsturen naar waar ze vandaan komen?

Over jouw voorbeeld: voorlezen is een dagelijkse klus, maar schroeven indraaien of andere taken die periodiek gedaan kunnen worden, zijn veel beter in te passen in een fulltime werkschema.

Ik ben wel benieuwd waarom dit dan bij de vrouw ligt. Wat moet je doen als je man je van alles toezegt, maar het niet nakomt, en je de kinderen niet kunt terugsturen naar waar ze vandaan komen?

Dat ligt natuurlijk niet perse bij de vrouw, maar net zo goed ook niet perse bij de man. Wat ik bedoel is dat de vrouw, blijkbaar…. geneigd is de dingen naar zich toe te trekken. Óf er van uitgaat, dat als zij het niet doet het dan niet gebeurt. Dat is toch raar? Mss dat vrouwen van nature meer zien/inzicht hebben wat er moet gebeuren. Geen idee, maar wellicht is dat ook wat ze dénken. Je maakt afspraken daarover. En als afgesproken is dat man kind ophaalt van de opvang, dan zal hij vast niet zo achterlijk zijn het gewoon maar niet te doen en kind daar te laten. Of denk je van wel? En als afgesproken is dat man de vaatwasser inruimt, dan komt hij er snel genoeg achter dat als hij dat niet doet (en vrouw dat dan natuurlijk ook niet gaat doen…..) dat er dan binnen korte tijd een probleem ontstaat van een keuken vol vuile vaat en geen schone pan meer te vinden. Hoe denk je dat dat gaat dan?

Over jouw voorbeeld: voorlezen is een dagelijkse klus, maar schroeven indraaien of andere taken die periodiek gedaan kunnen worden, zijn veel beter in te passen in een fulltime werkschema.

Ja, dat is maar een voorbeeld natuurlijk…… Het kan ook over koken en stofzuigen gaan

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 16:31:

Ik ben wel benieuwd waarom dit dan bij de vrouw ligt. Wat moet je doen als je man je van alles toezegt, maar het niet nakomt, en je de kinderen niet kunt terugsturen naar waar ze vandaan komen?

Dat ligt natuurlijk niet perse bij de vrouw, maar net zo goed ook niet perse bij de man. Wat ik bedoel is dat de vrouw, blijkbaar…. geneigd is de dingen naar zich toe te trekken. Óf er van uitgaat, dat als zij het niet doet het dan niet gebeurt. Dat is toch raar? Mss dat vrouwen van nature meer zien/inzicht hebben wat er moet gebeuren. Geen idee, maar wellicht is dat ook wat ze dénken. Je maakt afspraken daarover. En als afgesproken is dat man kind ophaalt van de opvang, dan zal hij vast niet zo achterlijk zijn het gewoon maar niet te doen en kind daar te laten. Of denk je van wel? En als afgesproken is dat man de vaatwasser inruimt, dan komt hij er snel genoeg achter dat als hij dat niet doet (en vrouw dat dan natuurlijk ook niet gaat doen…..) dat er dan binnen korte tijd een probleem ontstaat van een keuken vol vuile vaat en geen schone pan meer te vinden. Hoe denk je dat dat gaat dan?

Over jouw voorbeeld: voorlezen is een dagelijkse klus, maar schroeven indraaien of andere taken die periodiek gedaan kunnen worden, zijn veel beter in te passen in een fulltime werkschema.

Ja, dat is maar een voorbeeld natuurlijk…… Het kan ook over koken en stofzuigen gaan

Laat het voorbeeld maar voor wat het is, daar sloeg ik even op aan omdat hier de verdeling zo was dat man de wekelijkse dingen deed en daarvoor doodleuk een schoonmaker, klusbus etc. voor kon inschakelen. Dat gaat niet met dagelijkse zorgtaken. 

En hoe dat ging met die vieze vaat. Dan stond de inhoud van de keukenkasten opgestapeld op het aanrecht en ging man alleen voor zichzelf eten bestellen. 

Hoe dat gaat met de opvang. Je krijgt een paar keer een waarschuwing, een boete en daarna word het opgezegd. Omdat man op ‘zijn’ ophaaldag niet op tijd komt opdagen. Want werk hè. 

Het is een ex. Duidelijk. Maar ook dat maakte ‘m niet geëmancipeerd hoor, scheiden. 

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 14:45:

[..]

Mwah, zo werkt dat niet natuurlijk. Als je allebei 40 uur werkt, zal je toch echt de andere taken moeten verdelen. Wie wát doet, maakt natuurlijk niet uit. Ik vind het altijd bijzonder als vrouwen zeggen dat ze geemancipeerd zijn, maar vervolgens zich ongeemancipeerd gedragen. Ligt dat nou aan de man of de vrouw....? Ik ben geneigd te zeggen aan de vrouw. Het maakt natuurlijk geen donder uit als de man de schroeven in de muur draait en de vrouw het kind voorleest. Als zij die verdeling prettig vinden omdat de man schroeven in draaien leuker vindt en de vrouw kind voorlezen leuker vindt. Who cares? Maar je zal sámen de taken moeten verdelen.

Lekker makkelijk. Je zal sámen de taken moeten verdelen, maar het ligt aan de vrouw. 

ja het ligt aan al die vrouwen  wat een vreselijk naïeve post.

Bewust incompetent is een titeltje dat hier heel mooi op past. 

Nee, geen toeslag voor fulltime.  Ik vind het niet eerlijk tegenover diegenen die niet fulltime kunnen werken omdat ze naast hun baan bijv. ook mantelzorger zijn.  

En toch, ik vraag me af of een deel van het probleem ook niet ligt in te hoge verwachtingen hebben. Ik werk al sinds onze zoon 2 is, fulltime en ervaar helemaal niet dat het lastig combineren is. Als zoon ziek is: ik neem een dag zorgverlof of schakel een van de hulptroepen in. Voor een dagje of twee is er altijd wel iets te regelen. Boodschappen en huishouden doe ik op zaterdag; op zondag doe ik bij voorkeur niets ‘wat moet’. 

Het betekent wel dat m’n sociale leven niet zo heel groot is (af en toe een keertje uit eten of lunchen met een vriendin), ik niet structureel sport ‘s avonds of in het weekend (maar af en toe een flinke wandeling maak of met kind ga zwemmen) en ook verder zorg dat we geen vaste verplichtingen hebben in de avonden of weekenden. Zo blijft er ruimte om naar de kapper of tandarts te gaan (kan bij ons ook in de avond), langs familie te gaan of wat dan ook. 

32 uur werken vond ik in die zin juist pittiger: op m’n vrije dag was ik vaak nog werkingen aan het doen, ik moest m’n werk (dat niet per se minder was dan bij een fulltime baan) in 4 lange dagen proppen… Nu ga ik rustig eens een middag op tijd naar huis, omdat het werk in 5 dagen wél gewoon goed te doen is. Voordeel daarbij is dat ik ook gewoon betaald krijg voor al het werk dat ik doe. 

ToetieToover schreef op 01-08-2024 om 17:48:

[..]

Laat het voorbeeld maar voor wat het is, daar sloeg ik even op aan omdat hier de verdeling zo was dat man de wekelijkse dingen deed en daarvoor doodleuk een schoonmaker, klusbus etc. voor kon inschakelen. Dat gaat niet met dagelijkse zorgtaken.

En hoe dat ging met die vieze vaat. Dan stond de inhoud van de keukenkasten opgestapeld op het aanrecht en ging man alleen voor zichzelf eten bestellen.

Hoe dat gaat met de opvang. Je krijgt een paar keer een waarschuwing, een boete en daarna word het opgezegd. Omdat man op ‘zijn’ ophaaldag niet op tijd komt opdagen. Want werk hè.

Het is een ex. Duidelijk. Maar ook dat maakte ‘m niet geëmancipeerd hoor, scheiden.

Tja, als jouw ex zo daarmee omging, dan was het, i.i.g. wat dat betreft, een waardeloze man. Maar jij denkt serieus dat elke man daar zo mee omgaat, zo in elkaar steekt? Dan moeten we sowieso maar geen verbintenis met een man aangaan denk je niet?

Mevrouw75 schreef op 01-08-2024 om 17:53:

[..]

Lekker makkelijk. Je zal sámen de taken moeten verdelen, maar het ligt aan de vrouw.

Tis maar hoe je mijn tekst interpreteert…… Wat ik bedoel is, dat je daar zelf bij bent. En als jij als vrouw dan maar alles oppakt omdat je denkt dat het anders niet goed gaat, dan noem ik dat ongeemancipeerd. 

amarna schreef op 01-08-2024 om 18:12:

Nee, geen toeslag voor fulltime. Ik vind het niet eerlijk tegenover diegenen die niet fulltime kunnen werken omdat ze naast hun baan bijv. ook mantelzorger zijn.

Dit vind ik wel interessant. Het is niet zo dat je wordt gekort als je minder werkt, dus het is geen straf... 

ik heb collega's met bijna volwassen kinderen en zonder mantelzorg taken die toch maar 3 dagen werken. Die hoeven niet meer te werken dankzij alle toeslagen. Vind je dat dan wel eerlijk ten opzichte van mensen die wel fulltime werken en daardoor geen toeslagen krijgen? 

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2024 om 18:08:

ja het ligt aan al die vrouwen wat een vreselijk naïeve post.

Bewust incompetent is een titeltje dat hier heel mooi op past.

Goed lezen en interpreten, zie hierboven 

amarna schreef op 01-08-2024 om 18:12:

Nee, geen toeslag voor fulltime. Ik vind het niet eerlijk tegenover diegenen die niet fulltime kunnen werken omdat ze naast hun baan bijv. ook mantelzorger zijn.

En voor al diegenen die op bijv een kantoor werken, waar vaak helemaal niet ineens meer werk is.

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 18:25:

[..]

Tja, als jouw ex zo daarmee omging, dan was het, i.i.g. wat dat betreft, een waardeloze man. Maar jij denkt serieus dat elke man daar zo mee omgaat, zo in elkaar steekt? Dan moeten we sowieso maar geen verbintenis met een man aangaan denk je niet?

Jij denkt dat het aan de vrouwen ligt. En je oplossing gaat daar ook alweer over: moeten we maar geen verbintenissen aangaan. Daar zakt mijn broek van af hoor. Dan leg je het weer bij de vrouw neer. Klinkt als “moet je maar een beter exemplaar uitkiezen”. Als vrouw.

Joszy schreef op 01-08-2024 om 18:28:

[..]

Dit vind ik wel interessant. Het is niet zo dat je wordt gekort als je minder werkt, dus het is geen straf...

ik heb collega's met bijna volwassen kinderen en zonder mantelzorg taken die toch maar 3 dagen werken. Die hoeven niet meer te werken dankzij alle toeslagen. Vind je dat dan wel eerlijk ten opzichte van mensen die wel fulltime werken en daardoor geen toeslagen krijgen? 

Ik lees zoveel hier over mantelzorgen, ik ben nu halverwege de 40 en ik heb niet 1 vriendin/kennis die mantelzorg doet voor een ouder. Zal misschien aan mijn bubbel liggen maar doen jullie echt zoveel aan mantelzorg wanneer je in de 40 bent?

Ik en man werken beiden dij fulltime. Hebben geen werkster maar ook geen kinderen. En ons huis is echt geen varkensstal. Maar je moet de taken samen goed verdelen. Dan gaat het pprima. En soms blijft de vaat wat langer in de vaatwasser. Daar gaat die niet dood van.

En het argument dat het oneerlijk is voor degenen die niet fulltime kunnen werken is al helemaal onzin, want die hebben vaak recht op andere toeslagen waar fulltimers geen recht op hebben. Is dat dan een vorm van jaloezie ook? Dat je dat een ander niet gunt die wel fulltime kan werken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.