Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Miraval schreef op 02-08-2024 om 08:44:

[..]

Daarnaast is er vraag voor die beroepen. Daar kun je van alles van vinden maar zorg en onderwijs zijn bij uitstek banen die je intrinsiek moet willen doen en niet omdat je ergens toe gestimuleerd wordt.

om werk tot je 70e vol te houden geldt dit voor elke functie. 

Poezie schreef op 02-08-2024 om 10:37:

[..]

Ik mag dus met mijn lesbevoegdheid voor de klas staan bij de doelgroep (Ik heb een lesbevoegdheid voor creatieve vakken en mag daarmee op verschillende niveaus lesgeven). Dat is een volwaardig hbo diploma, dus geen cursus loi ofzo. De zij instroom was voor het basisonderwijs (waar ik overigens ook al mijn propedeuse voor heb behaald via de verkorte pabo) Vertel jij mij maar waarom ze iemand met een achtergrond als de mijne niet willen hebben dan.

Ik heb geen idee, maar een assessment hoort erbij, wellicht ben je dáár niet doorgekomen? En daarbij zal je sowieso moeten starten met de volledig pabo én die behalen, een propedeuse volstaat niet. Als jij dat niet wilde houdt het natuurlijk ook op. Basisscholen moeten zich aan de wet houden en onbevoegden (bevoegden hebben een pabo diploma óf het zijn zij-instromers met minimaal een hbo diploma, een positieve assessment en vanaf aanvang starten met de (verkorte) pabo) mogen niet zelfstandig blijvend voor de klas 

bieb1963 schreef op 02-08-2024 om 13:59:

[..]

Ik heb geen idee, maar een assessment hoort erbij, wellicht ben je dáár niet doorgekomen? En daarbij zal je sowieso moeten starten met de volledig pabo én die behalen, een propedeuse volstaat niet. Als jij dat niet wilde houdt het natuurlijk ook op. Basisscholen moeten zich aan de wet houden en onbevoegden (bevoegden hebben een pabo diploma óf het zijn zij-instromers met minimaal een hbo diploma, een positieve assessment en vanaf aanvang starten met de (verkorte) pabo) mogen niet zelfstandig blijvend voor de klas

Ik ben niet eens uitgenodigd voor een assessment. Dat was nog niet duidelijk voor je?

Om binnen mijn vakgebied les te kunnen geven heb ik geen nieuwe diploma's nodig, die heb ik al. Om het hele pakket op een basisschool te mogen geven heb je idd een ander diploma nodig. Als je deze twee bij elkaar optelt heb je de ideale kandidaat voor de zij-instroom.

Ik vind het dus wel een goed idee. Alle paar extra mensen die meer gaan werken zijn mooi meegenomen. We hebben  nu eenmaal een enorm personeelstekort.

Mensen stimuleren meer fulltime te werken lijkt mij niet de juiste oplossing van het personeelstekort en al helemaal niet voor de sectoren met de ergste tekorten.
Wanneer mensen meer gaan werken is er ook weer meer personeel nodig om dat weer op te kunnen vangen (denk aan bijvoorbeeld meer kinderopvang). Er is meer te doen qua werk dan betaalde arbeid en ook die dingen moeten gebeuren. Dat zou dan allemaal uitbesteed moeten worden.
Ook krijg je dan meer uitval door ziekte omdat je mensen meer stimuleert zich over de kop te werken en dit geldt al helemaal voor bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs waarin een fulltime baan voor bijna iedereen te zwaar is gelet op de hoge werkdruk.
Ik denk dat ze beter meer mensen kunnen stimuleren om te gaan werken in de sectoren met de ergste tekorten. 

LydiaDietz schreef op 01-08-2024 om 19:10:

Ik werk nu 3 dagen in het onderwijs. In de praktijk komt het erop neer dat ik 4 dagen met werk bezig ben. En vooruit, op dag 5 en 6 ook wel een beetje. Ik heb een tijdje fulltime gewerkt en dat was niet goed voor mijn gezin, voor mezelf en ook niet voor mijn klas want ik kon de dingen die ik normaal extra doe nu niet doen. Ik ken veel collega's die er zo instaan. De fulltimers (altijd mannen, vrouwen gaan parttime met kinderen) met kinderen met kinderen hebben doorgaans een andere persoonlijkheid, minder perfectionistisch.
Misschien dat als mijn kinderen groter zijn ik wel meer wil werken. Bonus maakt echt niks uit.

Waarom werk je op dag 5 en 6 ook nog terwijl je maar voor 3 betaald krijgt? Dat is dan ook een keuze, om dat maar gratis en voor niks te blijven doen. 

MMcGonagall schreef op 01-08-2024 om 23:09:

[..]

Ik kom voor twee kinderen het maximale aantal uren niet eens aan 5000 euro, gerekend met 10,25 per uur. Liggen de werkelijke kosten dan zoveel hoger?

Ons inkomen is best hoog, maar we krijgen dan toch nog toeslag.

Ja die 5000 is bedrag zonder toeslag. Als ik dan zou betekenen wat we nog zelf moeten betalen  schrik ik wel van. Als ik dan lees dat er reacties komen dat alle toeslagen het raam uit moeten, hebben die zelf kinderen? 
Los van de kosten van de opvang, mentaal is het gewoon te zwaar met kleine kinderen fulltime werken. Ze kunnen een bonus aanbieden voor fulltime werken maar ik ga het nog steeds niet doen. Als mensen minder gaan werken omdat dat meer zou komen icm toeslagen denk ik dat je beter wat kan doen aan de inkomstenbelasting. 
Als je als alleenstaande bijv 5000 bruto verdient houd je minder over dan een koppel wat 2x 2500 verdient. 

Koekie1980 schreef op 02-08-2024 om 16:35:

[..]

Waarom werk je op dag 5 en 6 ook nog terwijl je maar voor 3 betaald krijgt? Dat is dan ook een keuze, om dat maar gratis en voor niks te blijven doen.

Daar kies ik inderdaad voor omdat ik tevreden en trots wil kunnen zijn op de dingen die ik in en met mijn klas doe. Dat vraagt veel. Dat vind ik helemaal prima. Maar dat is wel de reden dat ik 3 dagen werk. En dat zie ik bij collega's ook. 

En nee ik ben geen muts die een halve dag mooie plaatjes aan het lamineren is 😉. Dat beeld ontstaat al snel als je als leerkracht (of eigenlijk juf) aangeeft dat je meer met werk bezig bent. Ik doe op die extra dag zinvolle dingen. Zorgen dat formulier X snel wordt ingevuld zodat een ouder deze asap door kan sturen naar een onderzoeksbureau. Een echte geschiedenisles voorbereiden met verhalen uit het hoofd en daar ingelezen staan zodat kinderen aan je lippen hangen ipv stomme invuloefeningen in een methodeboekje. Rekencircuitjes uitdenken en voorbereiden. Me scholen over een onderwerp als lesgeven aan kinderen met trauma's.

Het toeslagensysteem is niet perfect, maar voor velen wel een noodzaak. Dit geldt ook o.a. voor mensen met kinderen met een hoger inkomen. Opvang is voor deze groepen zonder toeslagen anders onbetaalbaar.
Daarnaast is fulltime werken met kleine kinderen voor bijna niemand te doen en dat is vaak ook niet wat mensen willen. Mensen willen vaak ook genoeg tijd doorbrengen met de kinderen. Ze zijn maar 1 keer klein.

LydiaDietz schreef op 02-08-2024 om 17:30:

[..]

Daar kies ik inderdaad voor omdat ik tevreden en trots wil kunnen zijn op de dingen die ik in en met mijn klas doe. Dat vraagt veel. Dat vind ik helemaal prima. Maar dat is wel de reden dat ik 3 dagen werk. En dat zie ik bij collega's ook.

En nee ik ben geen muts die een halve dag mooie plaatjes aan het lamineren is 😉. Dat beeld ontstaat al snel als je als leerkracht (of eigenlijk juf) aangeeft dat je meer met werk bezig bent. Ik doe op die extra dag zinvolle dingen. Zorgen dat formulier X snel wordt ingevuld zodat een ouder deze asap door kan sturen naar een onderzoeksbureau. Een echte geschiedenisles voorbereiden met verhalen uit het hoofd en daar ingelezen staan zodat kinderen aan je lippen hangen ipv stomme invuloefeningen in een methodeboekje. Rekencircuitjes uitdenken en voorbereiden. Me scholen over een onderwerp als lesgeven aan kinderen met trauma's.

Dat is heel normaal in het onderwijs. Logisch dat je niet fulltime werkt. Dat is namelijk niet te doen. Je wil het werk goed doen en dat vergt veel van je. Er komt veel bij kijken en de werkdruk is er hoog.

Rozi schreef op 02-08-2024 om 17:20:

[..]

Ja die 5000 is bedrag zonder toeslag. Als ik dan zou betekenen wat we nog zelf moeten betalen schrik ik wel van. Als ik dan lees dat er reacties komen dat alle toeslagen het raam uit moeten, hebben die zelf kinderen?
Los van de kosten van de opvang, mentaal is het gewoon te zwaar met kleine kinderen fulltime werken. Ze kunnen een bonus aanbieden voor fulltime werken maar ik ga het nog steeds niet doen. Als mensen minder gaan werken omdat dat meer zou komen icm toeslagen denk ik dat je beter wat kan doen aan de inkomstenbelasting.
Als je als alleenstaande bijv 5000 bruto verdient houd je minder over dan een koppel wat 2x 2500 verdient.

En met een toeslag voor fulltime werkenden kunnen koppels die samen 64 uur werken een toeslag krijgen en een alleenstaande die er 32 werkt niet.

Jorni schreef op 02-08-2024 om 16:10:

Mensen stimuleren meer fulltime te werken lijkt mij niet de juiste oplossing van het personeelstekort en al helemaal niet voor de sectoren met de ergste tekorten.
Wanneer mensen meer gaan werken is er ook weer meer personeel nodig om dat weer op te kunnen vangen (denk aan bijvoorbeeld meer kinderopvang). Er is meer te doen qua werk dan betaalde arbeid en ook die dingen moeten gebeuren. Dat zou dan allemaal uitbesteed moeten worden.
Ook krijg je dan meer uitval door ziekte omdat je mensen meer stimuleert zich over de kop te werken en dit geldt al helemaal voor bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs waarin een fulltime baan voor bijna iedereen te zwaar is gelet op de hoge werkdruk.
Ik denk dat ze beter meer mensen kunnen stimuleren om te gaan werken in de sectoren met de ergste tekorten.

Ja maar zo denk je in een vicieuze cirkel. Wanneer overal mensen gestimuleerd worden fulltime te werken, nou laten we eens zeggen 32 uur per week ipv 40, dan nemen de tekorten overal af, ook bij de kinderopvang omdat de begeleiders daar 4 dagen werken ipv 2. En wanneer in het onderwijs en de zorg 32 uur de norm gaat worden zijn roosters makkelijker te maken en neemt de werkdruk af waardoor 32 uur werken minder stress geeft dan 28 uur nu bijvoorbeeld.

Beter nog wanneer dit overal inge oerd wordt. Voor zowel mannen als vrouwen. Standaard 32 uur werken, beiden 1 dag vrij per week. Dan ben je dus wel in 1 klap van de tekorten af. Maar goed dat zal een utopie zijn.

Miraval schreef op 02-08-2024 om 17:49:

[..]

Ja maar zo denk je in een vicieuze cirkel. Wanneer overal mensen gestimuleerd worden fulltime te werken, nou laten we eens zeggen 32 uur per week ipv 40, dan nemen de tekorten overal af, ook bij de kinderopvang omdat de begeleiders daar 4 dagen werken ipv 2. En wanneer in het onderwijs en de zorg 32 uur de norm gaat worden zijn roosters makkelijker te maken en neemt de werkdruk af waardoor 32 uur werken minder stress geeft dan 28 uur nu bijvoorbeeld.

Beter nog wanneer dit overal inge oerd wordt. Voor zowel mannen als vrouwen. Standaard 32 uur werken, beiden 1 dag vrij per week. Dan ben je dus wel in 1 klap van de tekorten af. Maar goed dat zal een utopie zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat dat een utopie zal zijn en dat dat niet uitvoerbaar is zoals het bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs werkt. Daarnaast is de ene persoon de andere persoon niet en heeft iedereen weer zijn eigen situatie en eigen punten waar zijn of haar kracht in ligt. De ene zal beter functioneren met meer betaald werken en  minder vrije tijd/taken die niet worden betaald. Weer een ander functioneert beter wanneer dat andersom is en bij weer andere huishoudens kan een meer gelijke verdeling van alle taken zowel betaald als niet betaald perfect werken. 

Ik denk dat de oplossing niet ligt in het aantal uren en het stimuleren van meer werken door mensen die al werken. 

Miraval schreef op 02-08-2024 om 17:49:

[..]

Ja maar zo denk je in een vicieuze cirkel. Wanneer overal mensen gestimuleerd worden fulltime te werken, nou laten we eens zeggen 32 uur per week ipv 40, dan nemen de tekorten overal af, ook bij de kinderopvang omdat de begeleiders daar 4 dagen werken ipv 2. En wanneer in het onderwijs en de zorg 32 uur de norm gaat worden zijn roosters makkelijker te maken en neemt de werkdruk af waardoor 32 uur werken minder stress geeft dan 28 uur nu bijvoorbeeld.

Beter nog wanneer dit overal inge oerd wordt. Voor zowel mannen als vrouwen. Standaard 32 uur werken, beiden 1 dag vrij per week. Dan ben je dus wel in 1 klap van de tekorten af. Maar goed dat zal een utopie zijn.

In de zorg 32 uur? In de thuiszorg bijv, mensen willen allemaal sochtends gewassen worden. Je kan toch niet zeggen ik kom u rond 2 uur uit bed halen? Er worden daar amper contracten voor 32 uur gegeven

Rozi schreef op 02-08-2024 om 18:45:

[..]

In de zorg 32 uur? In de thuiszorg bijv, mensen willen allemaal sochtends gewassen worden. Je kan toch niet zeggen ik kom u rond 2 uur uit bed halen? Er worden daar amper contracten voor 32 uur gegeven

Nou ja dan moet de hele inrichting van de zorg natuurlijk verandert worden en gecentraliseerd. Dus we moeten af van de thuiszorg (waar mogelijk) en terug naar "bejaardenhuizen" waar de zorg op 1 plaats aanwezig is.

Daarnaast gaat het natuurlijk om meer beroepen dan de zorg alleen. 

Wat zijn andere plannen dan om personeelstekorten op te vangen? Zorg door mensen uit het buitenland aan te trekken? Hogere lonen? (De zorg is nu al heel erg duur) Hoe wil je mensen stimuleren in de zorg te gaan werken? Ik hoor alleen maar nee kan niet, willen mensen niet, maar sommigen willen het misschien  wel met die stimulans op wat extra loon. Of we moeten gewoon accepteren dat dit het is. En allemaal wat minder kwaliteit willen. Wachttijden die overal zijn ook gewoon accepteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.