Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Poezie schreef op 02-08-2024 om 08:31:

[..]

Jij schaart influencers en mensen die op kantoor werken over een kam?

Daarnaast is er vraag voor die beroepen. Daar kun je van alles van vinden maar zorg en onderwijs zijn bij uitstek banen die je intrinsiek moet willen doen en niet omdat je ergens toe gestimuleerd wordt. 

LydiaDietz schreef op 02-08-2024 om 08:10:

[..]

Maar dit is toch niet alleen voor parttimers die fulltime gaan werken? Dus je moet al die mensen die nu al fulltime werken meer gaan betalen en het levert je een handjevol mensen op die hun uren uitbreiden. Een enorme kostenpost. Juist als weinig mensen hier gebruik van gaan maken.

Daarom zou ik ook eerder pleiten voor een lagere inkomensbelasting in staffelvorm 

Hoe meer uren je maakt hoe minder IB je hoeft te betalen. 

Het huidige belastingsysteem maakt dat het niet loont om méér te werken. 

Door de toeslagen die mensen krijgen, zal je netto-uurloon vaak dalen als je meer uren gaat werken.

Dit hele systeem zal eerst op de schop moeten, dan kunnen alle belastingdienstmedewerkers die nu met de toeslagen bezig zijn worden omgeschoold voor onderwijs, zorg en techniek.

Moxxie schreef op 01-08-2024 om 20:03:

[..]

Precies, toeslagen en kortingen het raam uit.

Ook zo bizar, huurtoeslag kan je alleen aanspraak op maken tot een bepaalde huur, betaal je teveel dan krijg je niks. Alsof een alleenstaande vrouw met twee kinderen voor haar lol in een te dure huurwoning gaat zitten.

Mijn zoon mag bij de woningbouw reageren op huizen die 2 euro te duur zijn qua huurprijs om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Pas op zijn 23ste kan hij die krijgen voor die huizen...

Goedkopere huizen worden tot nu toe niet aangeboden.

Miraval schreef op 02-08-2024 om 08:44:

[..]

Daarnaast is er vraag voor die beroepen. Daar kun je van alles van vinden maar zorg en onderwijs zijn bij uitstek banen die je intrinsiek moet willen doen en niet omdat je ergens toe gestimuleerd wordt.

Helemaal waar.

De grote grap is dat ik een aantal jaren geleden me had aangemeld voor de zij-instroom voor het onderwijs (ik heb zelfs in het verleden al een lesbevoegdheid behaald voor een andere richting) en ik niet werd aangenomen. Ik doe al heel lang secretarieel werk waarmee ik overal aan de bak aan komen. Rara hoe kan dat?

Poezenmeisje schreef op 02-08-2024 om 08:50:

Het huidige belastingsysteem maakt dat het niet loont om méér te werken.

Door de toeslagen die mensen krijgen, zal je netto-uurloon vaak dalen als je meer uren gaat werken.

Dit hele systeem zal eerst op de schop moeten, dan kunnen alle belastingdienstmedewerkers die nu met de toeslagen bezig zijn worden omgeschoold voor onderwijs, zorg en techniek.

Je moet er eigenlijk als land voor zorgen dat mensen die niet kunnen werken voldoende uitkering krijgen zonder toeslagen. En mensen die fulltime werken die toeslagen niet nodig hebben. Dan kun je dus in feite afscheid nemen van al die toeslagen omdat dan degenen die minder werken om andere redenen geen recht hebben op wat voor toeslag dan ook.

En dan kun je het belastingsysteem aanpakken qua LB en IB bijvoorbeeld. Hoe meer uren je werkt hoe minder belasting je afdraagt. 

Poezie schreef op 02-08-2024 om 08:59:

[..]

Helemaal waar.

De grote grap is dat ik een aantal jaren geleden me had aangemeld voor de zij-instroom voor het onderwijs (ik heb zelfs in het verleden al een lesbevoegdheid behaald voor een andere richting) en ik niet werd aangenomen. Ik doe al heel lang secretarieel werk waarmee ik overal aan de bak aan komen. Rara hoe kan dat?

Maar waarom ben je niet aangenomen? Dat is m.i. de relevante vraag. Je moet een hbo diploma hebben en je moet een assessment doen. Als je niet aan de voorwaarden voldoet, dan houdt het uiteraard op.

bieb1963 schreef op 02-08-2024 om 09:53:

[..]

Maar waarom ben je niet aangenomen? Dat is m.i. de relevante vraag. Je moet een hbo diploma hebben en je moet een assessment doen. Als je niet aan de voorwaarden voldoet, dan houdt het uiteraard op.

Mijn lesbevoegdheid is op hbo-niveau. Op papier voldoe ik aan alle voorwaarden en zou ik zelfs binnen mijn vakgebied op contract aangenomen kunnen worden. Ik denk dat leeftijd de reden is geweest dat ik destijds niet ben geselecteerd. Tja, dom om te roepen dat er niemand te krijgen is terwijl er meer mensen met een lesbevoegdheid rondlopen en niet worden gevraagd 

Poezie schreef op 02-08-2024 om 08:31:

[..]

Jij schaart influencers en mensen die op kantoor werken over een kam?

Nee hoor. 

Poezenmeisje schreef op 02-08-2024 om 08:50:

Het huidige belastingsysteem maakt dat het niet loont om méér te werken.

Door de toeslagen die mensen krijgen, zal je netto-uurloon vaak dalen als je meer uren gaat werken.

Dit hele systeem zal eerst op de schop moeten, dan kunnen alle belastingdienstmedewerkers die nu met de toeslagen bezig zijn worden omgeschoold voor onderwijs, zorg en techniek.

De grap is, dat sinds ik onbetaald verlof heb, en dus minder uur werk en minder geld verdien, ik minder geld aan toeslagen/kortingen op mijn bankrekening krijg

Poezie schreef op 02-08-2024 om 09:57:

[..]

Mijn lesbevoegdheid is op hbo-niveau. Op papier voldoe ik aan alle voorwaarden en zou ik zelfs binnen mijn vakgebied op contract aangenomen kunnen worden. Ik denk dat leeftijd de reden is geweest dat ik destijds niet ben geselecteerd. Tja, dom om te roepen dat er niemand te krijgen is terwijl er meer mensen met een lesbevoegdheid rondlopen en niet worden gevraagd

Ging het om basisonderwijs of VO? Want in het basisonderwijs moet je toch echt een hbo diploma hebben en niet iets op hbo niveau . En hoe ging de assessment (indien basisonderwijs). En leeftijd lijkt mij echt totale onzin eerlijk gezegd. Maar goed, om wat voor onderwijs ging het precies?

Poezie schreef op 02-08-2024 om 09:57:

[..]

Mijn lesbevoegdheid is op hbo-niveau. Op papier voldoe ik aan alle voorwaarden en zou ik zelfs binnen mijn vakgebied op contract aangenomen kunnen worden. Ik denk dat leeftijd de reden is geweest dat ik destijds niet ben geselecteerd. Tja, dom om te roepen dat er niemand te krijgen is terwijl er meer mensen met een lesbevoegdheid rondlopen en niet worden gevraagd

Maar je weet het niet zeker? 

Wat ik met mijn eerdere post over influencers, coaches en kantoorpersoneel wilde zeggen is dat je eerst moet kijken waaróm mensen niet in bv de zorg of onderwijs werken, of waaróm mensen die er wel werken niet grotere banen werken. Dat snijdt volgens mij veel meer hout dan met een fulltime bonus voor iedereen gaan zwaaien. 

Grappige is dat ik laatst las dat Nederlanders dan wel weer een langere loopbaan hebben dan in andere Europese landen (er zitten wel wat nuances aan de interpretatie en telling van de cijfers, maar toch). 

bieb1963 schreef op 02-08-2024 om 10:26:

[..]

Ging het om basisonderwijs of VO? Want in het basisonderwijs moet je toch echt een hbo diploma hebben en niet iets op hbo niveau . En hoe ging de assessment (indien basisonderwijs). En leeftijd lijkt mij echt totale onzin eerlijk gezegd. Maar goed, om wat voor onderwijs ging het precies?

En delen VO heb je master+master nodig. 

(Maar mijn moeder is het in de vorige eeuw wel letterlijk gezegd, toen deden ze blijkbaar zelfs op scholen aan openbare leeftijdsdiscriminatie) 

bieb1963 schreef op 02-08-2024 om 10:26:

[..]

Ging het om basisonderwijs of VO? Want in het basisonderwijs moet je toch echt een hbo diploma hebben en niet iets op hbo niveau . En hoe ging de assessment (indien basisonderwijs). En leeftijd lijkt mij echt totale onzin eerlijk gezegd. Maar goed, om wat voor onderwijs ging het precies?

Ik mag dus met mijn lesbevoegdheid voor de klas staan bij de doelgroep  (Ik heb een lesbevoegdheid voor creatieve vakken en mag daarmee op verschillende niveaus lesgeven). Dat is een volwaardig hbo diploma, dus geen cursus loi ofzo. De zij instroom was voor het basisonderwijs (waar ik overigens ook al mijn propedeuse voor heb behaald via de verkorte pabo) Vertel jij mij maar waarom ze iemand met een achtergrond als de mijne niet willen hebben dan.

Mevrouw75 schreef op 02-08-2024 om 10:28:

[..]

En delen VO heb je master+master nodig.

(Maar mijn moeder is het in de vorige eeuw wel letterlijk gezegd, toen deden ze blijkbaar zelfs op scholen aan openbare leeftijdsdiscriminatie)

(Basis) scholen snappen niet dat er een vat vol mensen rondlopen die ooit zeer gemotiveerd aan een lerarenopleiding zijn begonnen, zijn afgestudeerd maar door een overschot aan leerkrachten binnen hun vakgebied nooit aan de bak zijn gekomen en graag benaderd zouden willen worden hiervoor. Een giga gemiste kans dus. Voor mij is dit een afgesloten boek. Ik verdien prima in een ander vakgebied en heb het daarmee best naar mijn zin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.