Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Poezie schreef op 01-08-2024 om 19:51:

Het toeslagen stelsel is nu al ondoorzichtig en onhoudbaar.
Dan is het toch idioot om er nog een toeslag tegenaan te gooien?! Bovendien denk ik dat er niet eens veel mensen gebruik van zullen maken. Weer eens weggegooide tijd en geld weer.

Wanneer er niet veel mensen gebruik van gaan maken dan kist het ook minder geld.

Maar buiten het feit dat het geld kost (wat alle toeslagen betreft) kijk naar de winst die je ermee zou kunnen behalen.

Ik vind wel dat het hele systeem opnieuw ingericht moet worden, en dan zou je zoiets kee kunnen nemen in de veranderingen. Zoals inkomensafhankelijke kinderbijslag, het inkomen voor KGB drastisch naar beneden bijstellen, huurtoeslag en zorgtoeslag op basis van fulltime werken. Hogere uitkeringen voor mensen die niet kunnen werken zodat deze mensen in feite geen enkele toeslag nodig hebben, en dan een toeslag of belastingvoordeel als dat beter is op basis van meer uren werken. Dus boven de 24 uur X% voordeel maar werk je meer dan meer % voordeel. En daar een staffel voor maken.

absor schreef op 01-08-2024 om 19:55:

waar ik oprecht moeite mee heb zijn mensen die wel kunnen werken maar niet doen want het loont niet. Want ze ontvangen nu net zo veel geld of soms meer door de toeslagen die ze ontvangen
Daar is ons hele sociale stelsel gewoon niet voor bedoeld maar wordt het in heel veel gevallen helaas wel voor misbruikt. Dit ten ernstige nadelen van onze landgenoten die wel willen werken maar echt niet kunnen.

Precies, toeslagen en kortingen het raam uit.

Ook zo bizar, huurtoeslag kan je alleen aanspraak op maken tot een bepaalde huur, betaal je teveel dan krijg je niks. Alsof een alleenstaande vrouw met twee kinderen voor haar lol in een te dure huurwoning gaat zitten.

Miraval schreef op 01-08-2024 om 20:01:

[..]

Wanneer er niet veel mensen gebruik van gaan maken dan kist het ook minder geld.

Maar buiten het feit dat het geld kost (wat alle toeslagen betreft) kijk naar de winst die je ermee zou kunnen behalen.

Ik vind wel dat het hele systeem opnieuw ingericht moet worden, en dan zou je zoiets kee kunnen nemen in de veranderingen. Zoals inkomensafhankelijke kinderbijslag, het inkomen voor KGB drastisch naar beneden bijstellen, huurtoeslag en zorgtoeslag op basis van fulltime werken. Hogere uitkeringen voor mensen die niet kunnen werken zodat deze mensen in feite geen enkele toeslag nodig hebben, en dan een toeslag of belastingvoordeel als dat beter is op basis van meer uren werken. Dus boven de 24 uur X% voordeel maar werk je meer dan meer % voordeel. En daar een staffel voor maken.

Staffels ben ik sowieso voor.

Miraval schreef op 01-08-2024 om 20:01:

[..]

Wanneer er niet veel mensen gebruik van gaan maken dan kist het ook minder geld.

Maar buiten het feit dat het geld kost (wat alle toeslagen betreft) kijk naar de winst die je ermee zou kunnen behalen.

Ik vind wel dat het hele systeem opnieuw ingericht moet worden, en dan zou je zoiets kee kunnen nemen in de veranderingen. Zoals inkomensafhankelijke kinderbijslag, het inkomen voor KGB drastisch naar beneden bijstellen, huurtoeslag en zorgtoeslag op basis van fulltime werken. Hogere uitkeringen voor mensen die niet kunnen werken zodat deze mensen in feite geen enkele toeslag nodig hebben, en dan een toeslag of belastingvoordeel als dat beter is op basis van meer uren werken. Dus boven de 24 uur X% voordeel maar werk je meer dan meer % voordeel. En daar een staffel voor maken.

Het inrichten van weer een nieuwe toeslag kost veel tijd en geld. Dan heb ik het niet over het bedrag van de toeslag zelf, dat zal een schijntje zijn waardoor mensen daar niet voor willen gaan. (En dus zal het inrichten ervan weggegooide tijd en geld zijn)

Miraval schreef op 01-08-2024 om 19:42:

[..]

Nee er is natuurlijk ook niet DE oplossing. Het zal van verschillende kanten moeten komen. Maar het is wel een klein deel van de oplossing.

En die toeslag gaat natuurlijk gelden voor alle beroepen want er zijn oversl tekorten, niet alleen in de zorg/onderwijs. In mijn sector zijn ook echt tekorten, vooral bij het CBR waardoor wachttijden echt veel te ver oplopen. Dus al heb je hier maar 2 examinators in de regio die dit willen dan heb je alweer een stukje meer capaciteit voor de opleiders en hun kandidaten. En zo geldt dat natuurlijk voor meer sectoren.

Dan moeten er op de universiteit òf meer mensen ontslagen worden òf meer mensen in deeltijd werken, want er is geen geld voor fulltimers met toeslag. Nog grotere werkdruk, jippie...

Maak liever werken in bijvoorbeeld zorg, onderwijs en techniek/bouw aantrekkelijker, meer vrije dagen, minder werkdruk, meer invloed op het werkrooster. 

Met loon kunnen deze sectoren helaas minder goed concurreren. Iets extra geld kan alsnog wat bijdragen.

absor schreef op 01-08-2024 om 19:55:

waar ik oprecht moeite mee heb zijn mensen die wel kunnen werken maar niet doen want het loont niet. Want ze ontvangen nu net zo veel geld of soms meer door de toeslagen die ze ontvangen
Daar is ons hele sociale stelsel gewoon niet voor bedoeld maar wordt het in heel veel gevallen helaas wel voor misbruikt. Dit ten ernstige nadelen van onze landgenoten die wel willen werken maar echt niet kunnen.

Het is niet alleen de toeslagen hoor maar speelt wel mee ja. Ik heb eens gekeken wat we hier zouden betalen voor 5 dagen 2 kinderen kdv. Elke maand 5000 euro.. 

Rozi schreef op 01-08-2024 om 21:40:

[..]

Het is niet alleen de toeslagen hoor maar speelt wel mee ja. Ik heb eens gekeken wat we hier zouden betalen voor 5 dagen 2 kinderen kdv. Elke maand 5000 euro..

Ik kom voor twee kinderen het maximale aantal uren niet eens aan 5000 euro, gerekend met 10,25 per uur. Liggen de werkelijke kosten dan zoveel hoger?

Ons inkomen is best hoog, maar we krijgen dan toch nog toeslag.

-Nienke- schreef op 01-08-2024 om 18:16:

En toch, ik vraag me af of een deel van het probleem ook niet ligt in te hoge verwachtingen hebben. Ik werk al sinds onze zoon 2 is, fulltime en ervaar helemaal niet dat het lastig combineren is. Als zoon ziek is: ik neem een dag zorgverlof of schakel een van de hulptroepen in. Voor een dagje of twee is er altijd wel iets te regelen. Boodschappen en huishouden doe ik op zaterdag; op zondag doe ik bij voorkeur niets ‘wat moet’.

Het betekent wel dat m’n sociale leven niet zo heel groot is (af en toe een keertje uit eten of lunchen met een vriendin), ik niet structureel sport ‘s avonds of in het weekend (maar af en toe een flinke wandeling maak of met kind ga zwemmen) en ook verder zorg dat we geen vaste verplichtingen hebben in de avonden of weekenden. Zo blijft er ruimte om naar de kapper of tandarts te gaan (kan bij ons ook in de avond), langs familie te gaan of wat dan ook.

32 uur werken vond ik in die zin juist pittiger: op m’n vrije dag was ik vaak nog werkingen aan het doen, ik moest m’n werk (dat niet per se minder was dan bij een fulltime baan) in 4 lange dagen proppen… Nu ga ik rustig eens een middag op tijd naar huis, omdat het werk in 5 dagen wél gewoon goed te doen is. Voordeel daarbij is dat ik ook gewoon betaald krijg voor al het werk dat ik doe.

Nee, dat ligt niet aan te hoge verwachtingen. 

bieb1963 schreef op 01-08-2024 om 18:27:

[..]

Tis maar hoe je mijn tekst interpreteert…… Wat ik bedoel is, dat je daar zelf bij bent. En als jij als vrouw dan maar alles oppakt omdat je denkt dat het anders niet goed gaat, dan noem ik dat ongeemancipeerd.

Ok, simpel dus. 

Miraval schreef op 01-08-2024 om 19:33:

[..]

Maar je wordt niet gedwongen he? Het is een idee... een stimulans. Kun je dat niet (volhouden) dan ook prima. Maar voor anderen misschien een reden om het wel te doen die het wel vol kunnen houden.

Ik snap echt niet wat er op tegen is? Het gaat alleen om degenen die willen en kunnen. Is daar dan sprake van jaloezie door degenen die het niet kunnen?

Het gaat erom dat er nogal vaak om duurzame inzetbaarheid minder gewerkt wordt. Een bonus werkt niet en schiet het hele doel voorbij, nl meer uren die daar gedraaid gaan worden. 

Je kunt ook zeggen: stimuleer al die influencers coaches en en kantoorwerkers om een ander beroep te kiezen. 

ik werk al fulltime. Met een goed salaris maar dat is wel nodig met drie kinderen waarvan twee studenten. Ik zou zeker blij zijn met een bonus. Maar ieder heeft zo z’n redenen om het aantal uren te werken dat hij of zij werkt dus lijkt me lastig

Miraval schreef op 01-08-2024 om 20:01:

[..]

Wanneer er niet veel mensen gebruik van gaan maken dan kist het ook minder geld.

Maar buiten het feit dat het geld kost (wat alle toeslagen betreft) kijk naar de winst die je ermee zou kunnen behalen.

Ik vind wel dat het hele systeem opnieuw ingericht moet worden, en dan zou je zoiets kee kunnen nemen in de veranderingen. Zoals inkomensafhankelijke kinderbijslag, het inkomen voor KGB drastisch naar beneden bijstellen, huurtoeslag en zorgtoeslag op basis van fulltime werken. Hogere uitkeringen voor mensen die niet kunnen werken zodat deze mensen in feite geen enkele toeslag nodig hebben, en dan een toeslag of belastingvoordeel als dat beter is op basis van meer uren werken. Dus boven de 24 uur X% voordeel maar werk je meer dan meer % voordeel. En daar een staffel voor maken.

Maar dit is toch niet alleen voor parttimers die fulltime gaan werken? Dus je moet al die mensen die nu al fulltime werken meer gaan betalen en het levert je een handjevol mensen op die hun uren uitbreiden. Een enorme kostenpost. Juist als weinig mensen hier gebruik van gaan maken.

Mevrouw75 schreef op 01-08-2024 om 23:34:

[..]

Het gaat erom dat er nogal vaak om duurzame inzetbaarheid minder gewerkt wordt. Een bonus werkt niet en schiet het hele doel voorbij, nl meer uren die daar gedraaid gaan worden.

Je kunt ook zeggen: stimuleer al die influencers coaches en en kantoorwerkers om een ander beroep te kiezen.

Jij schaart influencers en mensen die op kantoor werken over een kam?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.