Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

We praten hier voornamelijk over de zorg en het onderwijs maar in bijna alle sectoren zijn tekorten. Nu werken mensen in de bouw (veelal mannen) wel vaak fulltime dus op zich zou het ook fijn zijn wanneer deze mensen een extra toeslag krijgen voor werk wat ook behoorlijk zwaar is lichamelijk.

Miraval schreef op 22-07-2024 om 20:25:

We praten hier voornamelijk over de zorg en het onderwijs maar in bijna alle sectoren zijn tekorten. Nu werken mensen in de bouw (veelal mannen) wel vaak fulltime dus op zich zou het ook fijn zijn wanneer deze mensen een extra toeslag krijgen voor werk wat ook behoorlijk zwaar is lichamelijk.

Dat is aan hun werkgever, toch? Of ze schroeven zelf hun uurloon of tarief omhoog. 

Mevrouw75 schreef op 22-07-2024 om 21:25:

[..]

Dat is aan hun werkgever, toch? Of ze schroeven zelf hun uurloon of tarief omhoog.

Maar het gaat toch om toeslagen voor fulltime werken? Dat geldt dan toch voor iedereen in iedere sector? Of alleen in de sectoren waar tekorten zijn?

Miraval schreef op 22-07-2024 om 21:27:

[..]

Maar het gaat toch om toeslagen voor fulltime werken? Dat geldt dan toch voor iedereen in iedere sector? Of alleen in de sectoren waar tekorten zijn?

Voor iedereen, maar ik vind een toeslag bij alleen ft dus sowieso een beetje een onzindingetje. 

Mevrouw75 schreef op 22-07-2024 om 21:37:

Het mag niet eens:
https://www.nvp-hrnetwerk.nl/nl/nieuws-detail/2023/11/16/Een-fulltimebonus-mag-dat-eigenlijk-wel

Maar dit gaat over onderscheid maken binnen een bedrijf. Deze toeslag zou vanuit de overheid worden toegekend. En je kan het natuurlijk ook doen door minder loonbelasting te laten betalen naarmate je meer uren maakt. Wat ik op zich ook een goed idee zou vinden. Ook dan geldt het voor iedereen in alle sectoren, in loondienst of zelfstandig.

Hoe zit dat eigenlijk bij zelfstandigen? Moeten die ook bij de belastingdienst de uren doorgeven die ze werken? Of gaat het puur om omzet, inkomsten etc.? Ik ben altijd in loondienst geweest, dus geen idee hoe dat werkt.

Als ze zo'n toeslag echt in zouden voeren zou het veel kwaad bloed zetten denk ik. Voor veel mensen is het lastig om een ander iets te gunnen. Net als met een beloning voor werknemers die een jaar niet ziek zijn geweest, dat wordt graag omgedraaid naar straf voor de mensen die ook al de pech hadden dat ze ziek werden.

Schemerlampje schreef op 22-07-2024 om 22:40:

Hoe zit dat eigenlijk bij zelfstandigen? Moeten die ook bij de belastingdienst de uren doorgeven die ze werken? Of gaat het puur om omzet, inkomsten etc.? Ik ben altijd in loondienst geweest, dus geen idee hoe dat werkt.

In het huidige systeem geef je niet op hoeveel uur je werkt.

Wat zou moeten zijn is dat als je vijf dagen werkt ipv vier dagen dat je 20% meer verdient.     Dat is geen bonus maar gewoon precies wat je zou moeten verdienen als je 20% meer werkt

en dat dát op dit moment niet is, dat meer werken niet loont door ons ingewikkelde toeslagensysteem, dat moet veranderd.  

Schemerlampje schreef op 22-07-2024 om 22:40:

Hoe zit dat eigenlijk bij zelfstandigen? Moeten die ook bij de belastingdienst de uren doorgeven die ze werken? Of gaat het puur om omzet, inkomsten etc.? Ik ben altijd in loondienst geweest, dus geen idee hoe dat werkt.

Gaat alleen om omzet en een minimum aan uren (1225) die je moet werken om voor aftrekposten in aanmerking te komen.

Voor gezinnen met kinderen is beide fulltime werken geen optie. In elk geval niet in de Randstad, want er is een te kort aan opvang. Alleen al in de klas van mijn dochter zijn nu 6 ouders niet meer in staat om op de vrijdag middag te werken, omdat kind op de wachtlijst staat voor een plekje op de bso. En dan heb ik het niet over een maandje maar gewoon twee jaar moeten wachten vanaf het moment dat het kind naar school gaat. Dan zijn er ook nog genoeg ouders die die middag noodgedwongen invullen met oppas, opa of oma etc. Maar daarbij soms wel het kind om twaalf uur ophalen en dan zelf daarheen moeten brengen. Dat moet ook maar net mogen van je werkgever. 

Ik vrees dat een fulltime toeslag vooral een prikkel is voor vaders om meer te gaan werken. Waarbij de moeder dan dus juist minder moet gaan werken om het nog steeds rond te krijgen. En tja in de zorg en het onderwijs werken meer moeders dan vaders, dus daar lopen de tekorten waarschijnlijk alleen maar verder door op..

Ik denk dat het vooral belangrijk is om eerst te focussen op de randvoorwaarden die werken mogelijk maken. Goede kinderopvang, goede zorg voor ouderen, flexibele houding van werkgevers, werken laten lonen etc.

En dat betekent dat beroepen zoals zorg en onderwijs ook meer moeten gaan betalen. Als gescheiden moeder kun je daar namelijk nu je kinderen niet van onderhouden. En dan is de kans op uitval nu eenmaal hoog. Want financiële stress of het gevoel dat het toch geen zin heeft.

Op zich zie ik wel bezwaren in fulltime werken als alleenstaande. Ik weet niet hoe anderen het doen, maar als je niks met een partner kan delen, blijf je nog steeds dezelfde verantwoordelijkheden houden. Wie ik dus fulltime zie werken (in mijn soort banen iig) zijn mannen en die komen 's avonds thuis in een opgeruimd huis waar het eten op tafel staat. Voor die groep is fulltime prima te doen. Maar als alleenstaande ouder met meer zorg voor kinderen (toch vaker de vrouw, omdat nog steeds veel mannen zichzelf al een held vinden als die een weekend pakken) is dat fulltime werken behoorlijk lastig.
Ik ben dan bang dat de bonus het scheiden van uren nog meer kracht gaat bijzetten: laat mij maar fulltime werken, kan jij minder werken en bij de kinderen blijven. Want denk niet dat die mannen hun financiële groei ook met de vrouw blijven delen op het moment dat ze bij hem weg wil. Dan klapt ze ineens enorm naar beneden financieel gezien.

Ah Jilz, crosspost. Ik was precies hetzelfde aan het schrijven op het moment dat jij jouw bijdrage schreef. Ik vrees -net als jij- ook dat het vooral een stimulans is om 1 meer te laten werken, waardoor de ander minder (betaald dan) gaat werken en dit gat tussen mannen en vrouwen alleen maar groter wordt.

Maar het gaat heel vaak niet om de beloning in de zorg of het onderwijs. Die is namelijk helemaal niet zo verkeerd (als ik het lees op internet). Het gaat om de werkdruk en verdeling van de uren. 

Dan kun je er nog wel een smak geld tegenaan gooien qua beloning maar dat maakt de werkdruk niet minder. Daar moet iets aan gedaan worden. Meer personeel om die druk en roosters te verbeteren. Of inderdaad mensen meer uren laten werken. Het zou al heel veel schelen wanneer 18 uur per week naar 24 gaat bijvoorbeeld. Of 24 uur naar 28 uur. En als je dat toepast in al die sectoren komen er ook meer plaatsen vrij in de opvang wat het dan ook mogelijk maakt om meer uren te werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.