Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Auwereel
01-06-2022 om 07:42
Ik hoorde net reclame voor "second job", net "second love", maar dan voor werk, dus meer banen ipv meer uren.
Ysenda
01-06-2022 om 07:52
Auwereel schreef op 01-06-2022 om 07:42:
Ik hoorde net reclame voor "second job", net "second love", maar dan voor werk, dus meer banen ipv meer uren.
Leuk bedacht maar dan heb je 2 werkgevers te managen. Die houden geen rekening met elkaar met de roosters. Heb je verplichte vakantie bij de een, en niet bij de ander en andersom.
Ik heb een tijdje 2 contracten bij dezelfde werkgever gehad (twee verschillende functies)
Ik raad het niemand aan. Alleen als je in geld nood zit, en zelfs dan kun je beter een beroep doen op de Wet Flexibel Werken. Die je het recht geeft te vragen om minder maar ook om meer uren, en wijziging in dagen en locatie.
watertoren
01-06-2022 om 08:42
Glamourlama schreef op 01-06-2022 om 07:16:
[..]
Precies wat ik bedoel. Nu zitten ze steeds over parttimers te klagen. Je kunt er beter voor zorgen dat mensen van de bank af komen - al dan niet parttime - zo draagt iedereen zijn steentje bij maar hou je het werken ook langer vol.
Jarenlang was werkloosheid het probleem, ik heb het altijd zo gezien dat je door parttime werken juist werk creëert voor een ander. En dat is nu dus uitgekomen. Dus komop laat de mensen van de bank af komen en verdeel zo het werk eerlijk over iedereen.
De vrijheid om niet te werken is lekker, precies waarom parttimers parttimers zijn! Gun iedereen die vrijheid. Waarom zouden parttimers dit op moeten lossen? Sterker nog er zitten nog steeds veel meer mensen op de bank dan er vacatures zijn, als je zieken ook meerekent. Die kunnen vaak prima een klein contractje werken, dat vereist alleen een flexibele instelling en wat inlevingsvermogen van een werkgever… en zelfs alleen in de bijstand zitten er nog genoeg mensen.
Hoe zou je er voor kunnen zorgen dat mensen zoals ik die geen zin hebben om te gaan werken maar wel goed rond kunnen komen van de bank afkomen? Mijn schoonzus bijvoorbeeld heeft na een erfenis gelijk haar baan opgezegd. Haar krijg je ook met geen mogelijkheid nog van die bank af hoor.
LostJellyfish83
01-06-2022 om 09:16
watertoren schreef op 01-06-2022 om 08:42:
[..]
Hoe zou je er voor kunnen zorgen dat mensen zoals ik die geen zin hebben om te gaan werken maar wel goed rond kunnen komen van de bank afkomen? Mijn schoonzus bijvoorbeeld heeft na een erfenis gelijk haar baan opgezegd. Haar krijg je ook met geen mogelijkheid nog van die bank af hoor.
Best een goede vraag. Ik denk dat dat nooit lukt.
Ik geef je geen ongelijk hoor, waarom zou je gaan werken als het niet nodig is voor jezelf en je er geen zin in hebt.
Atalanta
01-06-2022 om 10:51
Heb niet alles gelezen, maar wat ik om me heen zie is dit:
Zelf ben ik 50 dus heb ik ook veel vrienden/kennissen in die leeftijd maar die komen als ze geen baan meer hebben niet eens aan de bak, ondanks ervaring. Dan heb ik het over baantjes met weinig opleiding (horeca/ winkel). Vriendin (nu 45) werd bij de jumbo een paar jaar geleden nog eruit gegooid, terwijl haar kinderen welkom waren. Nu is er tekort aan personeel, maar die vriendin gaat daar echt niet meer werken (heeft inmiddels wel ander werk). Ik ken wel meer ouderen (tussen de 50 en 60) die niet aan de bak komen. Ook met een handicap is het ondoenlijk om werk te vinden, als je hat al vindt dan ga je er vaak op achteruit, terwijl daar ook veel armoede is.
Om me heen zie ik ook veel vrouwen belast met zorg, mantelzorg en een half baantje die zichzelf voorbij rennen en burnt out dreigen te raken. Zat tot voor kort ook in die situatie met een demente schoonvader. Pas op het laatst was er plek in het verzorgingshuis, maar dan ben je nog steeds aan het zorgen want er is daar te weinig personeel. Dus doen kinderen onbetaald taken die eigenlijk daar horen.
Helaas is hij nu overleden maar het geeft wel ademruimte.
Man doet echt minder (en dat zie ik ook om me heen)
En wellicht kunnen we wat onzinbanen wel missen? Al die 10minuten boodschappen bezorgdiensten waar niemand echt blij mee lijkt? Of die flitshandel die feitelijk alleen geld binnenharken en niks toevoegen? En al die coaches?
Maar dan begeef ik me op glad ijs besef ik, want mijn werk vinden mensen ook onzinnig (ik ben ontwerper)
En in de zorg en het onderwijs gaat ook superveel tijd verloren met administratie, dat is echt niet minder geworden ondanks allerlei beloftes. En het krijgen van een fatsoenlijk contract als leerkracht is ook geen gewoonte. Er wordt nog veel met tijdelijke contracten gewerkt wat mensen doet afhaken. Dat is in veel branches zo.
Het zou echt beter zijn als werkgevers weer echt gaan geven om hun personeel. Niet alleen met een goed salaris, maar ook met zekerheid. En dat flexwerk is gewoon ongezond voor de maatschappij.
Auwereel
01-06-2022 om 11:09
Ysenda schreef op 01-06-2022 om 07:52:
[..]
Leuk bedacht maar dan heb je 2 werkgevers te managen. Die houden geen rekening met elkaar met de roosters. Heb je verplichte vakantie bij de een, en niet bij de ander en andersom.
Ik heb een tijdje 2 contracten bij dezelfde werkgever gehad (twee verschillende functies)
Ik raad het niemand aan. Alleen als je in geld nood zit, en zelfs dan kun je beter een beroep doen op de Wet Flexibel Werken. Die je het recht geeft te vragen om minder maar ook om meer uren, en wijziging in dagen en locatie.
Als ze een beetje slim zijn bij die "second job" dan "ontzorgen" ze door dat allemaal voor de werknemer èn werkgever te regelen.
Ysenda
01-06-2022 om 11:16
Auwereel schreef op 01-06-2022 om 11:09:
[..]
Als ze een beetje slim zijn bij die "second job" dan "ontzorgen" ze door dat allemaal voor de werknemer èn werkgever te regelen.
Ik denk dat dat alleen werkt als je beide banen via die organisatie hebt. Maar zij zijn alleen een platform, meer dan banen tonen doen ze niet.
Netherfield
01-06-2022 om 11:17
watertoren schreef op 01-06-2022 om 08:42:
[..]
Ik werk ook voor zelfontplooiing, zingeving, het sociale aspect. Klinkt misschien wat zweef maar dat is wel wat het is. Ooit was ik drie maanden werkloos en wat vond ik mijn wereldje toen klein worden, ik was blij dat ik weer van die bank af kon. Dus misschien krijg je die mensen van de bank af door die aspecten van werk, in plaats van alleen voor het geld?
Ysenda
01-06-2022 om 11:34
Netherfield schreef op 01-06-2022 om 11:17:
[..]
Ik werk ook voor zelfontplooiing, zingeving, het sociale aspect. Klinkt misschien wat zweef maar dat is wel wat het is. Ooit was ik drie maanden werkloos en wat vond ik mijn wereldje toen klein worden, ik was blij dat ik weer van die bank af kon. Dus misschien krijg je die mensen van de bank af door die aspecten van werk, in plaats van alleen voor het geld?
Die aspecten kun je ook heel goed kwijt in vrijwilligerswerk en andere activiteiten.
watertoren
01-06-2022 om 12:08
[..]
Ik werk al 29 jaar niet meer maar heb het nooit gemist en ben er veel gelukkiger door geworden. Ik heb sindsdien juist veel meer sociale contacten en meer tijd voor zelfontplooiing.
bieb1963
01-06-2022 om 12:14
[..]
Dan moet je wel plezier en voldoening in je werk hebben en dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen en/of voor iedere baan. Niet betaald werken betekent natuurlijk niet dat je dan alleen maar bank hangt.....
Pejeka1
01-06-2022 om 19:09
Laten we eerlijk zijn: voor de meeste mensen is werk gewoon werk, gewoon elke dag weer naar dezelfde baan met elke dag weer dezelfde terugkomende routinetaken of zelfs saaie taken. Gewoon omdat er brood op de plank moet komen. Tegenwoordig spreekt men dan vaak over carrière, maar dat is heus iets anders. Vind ik dan. Even gechargeerd: of je nou al 10 jaar lang (of langer) op dezelfde afdeling facturen zit in te kloppen in het systeem, met elke dag weer dezelfde Janneke aan het bureau links van je en dezelfde Petra aan het bureau rechts van je, is in feit net zo saai als thuis een mand strijkgoed wegwerken. Dus laten we dat vooral niet vermommen als een spannende en uitdagende carrière.
Dat gezegd hebbende, hebben we het in de afgelopen wel verdomde makkelijk gemaakt voor mensen om een beroep te doen op de gemeenschap. Neem bijvoorbeeld de alleenstaande collega waar ik over sprak, die minder gaat werken (voor de fun, ze wil meer vrije tijd), met als argument dat de gemeenschap het verschil toch wel bijlegt door middel van toeslagen en kwijtscheldingen (gemeentelijke heffingen). Ik verbaas me er dan over dat dat kan. Dat haar niet wordt gevraagd waarom ze ineens niet meer in haar eigen natje en droogje kan voorzien en toeslagen aanvraagt. Waarom niet bij de werkgever wordt geïnformeerd of de teruggang in aantal uren met het bedrijf te maken heeft of een verzoek van de werknemer betreft. Waarom we het als gemeenschap blijkbaar normaal vinden om extra vrije tijd te laten betalen door de gemeenschap.
Onlangs was er een reportage op TV waarin op straat parttimers gevraagd werden waarom ze niet meer werkten. Het standaard antwoord was dan bijv. dat ze 3 dagen in de week wel genoeg vonden en meer tijd wilden hebben om "leuke dingen" te doen. Prima, maar wie betaalt die leuke dingen dan? Want als de mensen steeds minder gemotiveerd zijn om te werken, houden de leuke dingen ook op te bestaan. Want dan gaan de terrasjes dicht, want geen personeel. Want dan gaan winkels dicht, want geen personeel. Want dan kunnen pretparken niet 100% draaien, want geen personeel. En daar wordt dan wel over gemopperd, want balen, nou heb je die parttime baan en tijd om leuke dingen te doen, maar nou zijn de leuke dingen dicht. Maar in feite werk je daar dan zelf ook aan mee, door maar 2-3 dagen in de week te willen werken. Als iedereen alleen maar leuke dingen wil doen met 2 dagen werk, kunnen de leuke dingen ook niet meer bestaan met mensen die slechts 2 dagen willen werken. Zo simpel is het.
Angela1967
01-06-2022 om 19:22
zo keert de wal het schip toch vanzelf? Daar hoef jij toch niet per se een mening over te hebben dat er iets moet veranderen?
gr Angela
Pejeka1
01-06-2022 om 19:32
Angela1967 schreef op 01-06-2022 om 19:22:
zo keert de wal het schip toch vanzelf? Daar hoef jij toch niet per se een mening over te hebben dat er iets moet veranderen?
gr Angela
Een forum bestaat om meningen te geven en uit te wisselen, dus ja.
Ginevra
01-06-2022 om 19:50
gemotiveerd zijn om te werken, houden de leuke dingen ook op te bestaan. Want dan gaan de terrasjes dicht, want geen personeel. Want dan gaan winkels dicht, want geen personeel. Want dan kunnen pretparken niet 100% draaien, want geen personeel.
Dan heb je een heel andere opvatting van leuke dingen doen dan ik. Ik ben minder uren gaan werken deels om medische redenen (dus zelf betaald, ipv op kosten van de werkgever ziek te melden, ik ontvang graag een sticker).
Deels om leuke dingen te doen. Maar ik ga hooguit een keer per jaar funshoppen of naar een pretpark. Leuke dingen is voor mij: tijd doorbrengen met geliefden, schrijven en schilderen, tuinieren etc. Zonder toeslagen of uitkering.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.