Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Personeelstekorten kunnen opgelost worden

Netherfield schreef op 30-05-2022 om 08:52:

Naast de mensen die een uitkering krijgen hebben we ook nog mensen die geen uitkering, geen baan en geen bedrijf hebben. Toch leven ze, betalen eten etc. Over het algemeen wordt dit gefinancierd door criminaliteit. Als die nou eens een normale baan zouden nemen…

Hoeft niet, mensen kunnen ook een flinke erfenis hebben ontvangen, de loterij winnen ect.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-05-2022 om 11:00

Rockstar schreef op 30-05-2022 om 10:24:

[..]

Nou als je rond kan komen zonder toeslagen mag je zelf weten wat je doet, maar niet gaan leunen op de rest van de bevolking terwijl je zelf uit je neus vreet natuurlijk.

Maar betaald werken is toch niet het hogere doel in het leven? Als je een huishouden runt, kindjes opvoedt, voor je ouders zorgt, op school/vereniging helpt dan draag je toch ook bij aan de maatschappij? Maar dan gaat zorgtoeslag bijv je te ver?

Lieveheersbeest schreef op 30-05-2022 om 11:00:

[..]

Maar betaald werken is toch niet het hogere doel in het leven? Als je een huishouden runt, kindjes opvoedt, voor je ouders zorgt, op school/vereniging helpt dan draag je toch ook bij aan de maatschappij? Maar dan gaat zorgtoeslag bijv je te ver?

Nou als je daarmee leeched van de bevolking die wel zijn eigen broek op houdt én er overal personeelstekorten zijn, vind ik dat werk eerst mag komen ja. Allemaal moeten we gewoon bijdragen om de maatschappij draaiende te houden.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-05-2022 om 11:33

Rockstar schreef op 30-05-2022 om 11:08:

[..]

Nou als je daarmee leeched van de bevolking die wel zijn eigen broek op houdt én er overal personeelstekorten zijn, vind ik dat werk eerst mag komen ja. Allemaal moeten we gewoon bijdragen om de maatschappij draaiende te houden.

Door voor kinderen te zorgen, te mantelzorgen, te helpen op school/verenigingen help je toch om de maatschappij draaiende te houden?

De oplossing zit echt meer in efficiëntieslagen maken, digitalisering/automatisering, de juiste mensen op de juiste plekken inzetten, arbeid fatsoenlijk betalen, wonen en zorg betaalbaar maken, kinderopvang gratis aanbieden etc dan in heel hard roepen dat mensen "leechen" en dat iedereen die toeslag krijgt (ongeacht hoe hij/zij zich inzet om de maatschappij draaiende te houden) maar moet gaan werken.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-05-2022 om 11:59

Rockstar schreef op 30-05-2022 om 11:08:

[..]

Alles in functie van de economie, alsof mensen niet meer zijn dan robots die moeten produceren om aan de oneindige vraag te voldoen. "De maatschappij draaiende houden" alsof het een machine is en geen organisch geheel; wel laat mij dan maar een zandkorrel zijn. 

https://www.youtube.com/watch?v=w8HdOHrc3OQ&ab_channel=LinkTheCoward

ik denk dat we wel kunnen kijken naar hoe we de mensen die kunnen werken en nu een uitkering ontvangen goed kunnen begeleiden naar werk. Dwingen (verder dan de voorwaarden die er nu al zijn) gaat te ver. Ik heb een tijd in de WW gezeten en moest naar het UWV voor een advies gesprek. Het gesprek kwam erop neer dat die dame aangaf alleen mbo-ers te helpen en daar tips voor te weten en dat ik als wo-er het zelf maar moest uitzoeken... Uiteindelijk zelf een loopbaan coach gevonden voor mijn sector en zelf een passende baan gevonden. 
Voor wie geïnteresseerd is in zorg en welzijn en 1 of 2 keer gratis in gesprek wil met een loopbaancoach: https://www.sterkinjewerk.nl/

Ook moeten we zorgen dat (meer) werken loont, het is raar dat er een bepaald niveau is waar je netto inkomen stagneert terwijl je meer gaat werken (door o.a. toeslagen die verhalen). Dat is enerzijds zorgen voor betere salarissen en anderzijds kritisch kijken naar hoe de toeslagen nu in elkaar zitten. Een basisinkomen voor iedereen zou dit bijvoorbeeld oplossen (evenals het gevoel van "leechen" op de rest van de bevolking).  

Pejeka1

Pejeka1

30-05-2022 om 20:17 Topicstarter

Neweve schreef op 30-05-2022 om 12:53:

ik denk dat we wel kunnen kijken naar hoe we de mensen die kunnen werken en nu een uitkering ontvangen goed kunnen begeleiden naar werk. Dwingen (verder dan de voorwaarden die er nu al zijn) gaat te ver. Ik heb een tijd in de WW gezeten en moest naar het UWV voor een advies gesprek. Het gesprek kwam erop neer dat die dame aangaf alleen mbo-ers te helpen en daar tips voor te weten en dat ik als wo-er het zelf maar moest uitzoeken... Uiteindelijk zelf een loopbaan coach gevonden voor mijn sector en zelf een passende baan gevonden.
Voor wie geïnteresseerd is in zorg en welzijn en 1 of 2 keer gratis in gesprek wil met een loopbaancoach: https://www.sterkinjewerk.nl/

Ook moeten we zorgen dat (meer) werken loont, het is raar dat er een bepaald niveau is waar je netto inkomen stagneert terwijl je meer gaat werken (door o.a. toeslagen die verhalen). Dat is enerzijds zorgen voor betere salarissen en anderzijds kritisch kijken naar hoe de toeslagen nu in elkaar zitten. Een basisinkomen voor iedereen zou dit bijvoorbeeld oplossen (evenals het gevoel van "leechen" op de rest van de bevolking).

Misschien ben ik dan een vreemd mens, maar ik leef liever van geld dat ik zelf verdiend heb dan van toeslagen. Dus gesteld dát ik netto hetzelfde overhoud door meer te gaan werken omdat toeslagen minder worden of wegvallen, dan zou ik voor mezelf het idee hebben: maar ik heb het wel zelf verdiend nu en niet door mijn hand op te houden.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

30-05-2022 om 20:42

Pejeka1 schreef op 30-05-2022 om 20:17:

[..]

Misschien ben ik dan een vreemd mens, maar ik leef liever van geld dat ik zelf verdiend heb dan van toeslagen. Dus gesteld dát ik netto hetzelfde overhoud door meer te gaan werken omdat toeslagen minder worden of wegvallen, dan zou ik voor mezelf het idee hebben: maar ik heb het wel zelf verdiend nu en niet door mijn hand op te houden.

Als je een geestdodende lopendebandbaan hebt kan ik me wel voorstellen dat je een andere afweging maakt en liever je toeslagen houdt. Zeker als je ook nog kinderen thuis hebt die anders naar de opvang zouden moeten bijvoorbeeld. 

Pejeka1

Pejeka1

30-05-2022 om 20:59 Topicstarter

Mug schreef op 30-05-2022 om 20:42:

[..]

Als je een geestdodende lopendebandbaan hebt kan ik me wel voorstellen dat je een andere afweging maakt en liever je toeslagen houdt. Zeker als je ook nog kinderen thuis hebt die anders naar de opvang zouden moeten bijvoorbeeld.

Kinderen hebben twee ouders. Maar waar het om gaat, is dat je "gratis" geld (wat niet gratis is, want moet opgebracht worden door andere mensen) alleen moet gebruiken als het strikt noodzakelijk is. Dus als je meer kan werken en dat betekent dat je minder "gratis" geld krijgt, betekent dat tegelijkertijd dat je je eigen onafhankelijkheid van gemeenschapsgeld groter maakt, en dat is wat telt. Voor mij dan. Liever zelf mijn geld verdienen dan mijn hand (gedeeltelijk) op te houden bij de gemeenschap.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-05-2022 om 21:16

Dat zeg je mooi Pejeka. Vooral het stuk "voor mij dan."

LostJellyfish83

LostJellyfish83

30-05-2022 om 21:25

Lieveheersbeest schreef op 30-05-2022 om 21:16:

Dat zeg je mooi Pejeka. Vooral het stuk "voor mij dan."

😂

Ik denk maar zo: vrijwel iedereen krijgt linksom of rechtsom wel ergens  "gratis" geld, dan moeten ze de mogelijkheden maar anders maken. 

Mug schreef op 30-05-2022 om 21:25:

[..]

😂

Ik denk maar zo: vrijwel iedereen krijgt linksom of rechtsom wel ergens "gratis" geld, dan moeten ze de mogelijkheden maar anders maken.

Idd is het geen huurtoeslag is het wel hypotheekrenteaftrek of kinderbijslag.

ik vind de dertiende maand ook altijd voelen als gratis geld…

FancyDuck29

FancyDuck29

30-05-2022 om 21:33

eenheidsworst is makkelijk te verkopen als het je past. Maar als dat niet het geval is, is het super dat we een vangnet hebben dat de gaten opvult. Ik ben er trots op dat we in een verzorgingsstaat wonen en daar draag ik met liefde en plezier belasting voor af.

Ik ben wel all for iets bijdragen aan de maatschappij overigens. Maar dat hoeft niet in de vorm van geen aanspraak doen op toeslagen en wel werken.

Ontopic: ik geloof niet dat het afschaffen van toeslagen het personeelstekort gaat oplossen.

Rondstruiner schreef op 04-05-2022 om 06:42:

Ik heb het grootste deel van mijn werkzame leven (dat is nu zo'n 35 jaar) fulltime gewerkt, ook naast mijn studie altijd gewerkt, maar ga daar binnenkort mee ophouden. Ik ben nu aan het kijken met hoeveel ik kan rondkomen, maar ga sowieso naar 32 en hopelijk kan 28 ook. En voor de mensen hier die denken dat iedereen dom is: ik weet hoeveel mijn pensioen dan wordt, dankzij Mijnpensioenoverzicht.nl

Ik ben al vele jaren aan het consuminderen, en hou iedere maand een berg geld over, dus flinke spaarpot intussen. Ik zou niet weten waarom ik meer zou blijven werken als het niet hoeft, om deze compleet doorgedraaide consumptiemaatschappij in de lucht te houden. Ik doe daar zelf niet zo aan mee.

We moeten langzaam eens gaan inzien dat het idee dat de economie en onze welvaart altijd maar zullen blijven groeien ten koste van alles (aarde, milieu, dieren, mensen) niet meer haalbaar is. En over een nieuw economisch systeem nadenken. Dat hoopte ik al na corona, maar was helaas ijdele hoop.

Zo sta ik er ook in.

Ik heb weer even 40 uur geprobeerd maar in de praktijk werd dat al gauw 45 a 50 uur met 2 uur reistijd per dag. Ook met de trein "maar" 20 minuten, in de realiteit meer dan een uur enkele reis. Verschrikkelijk... en dit ga ik ook nooit meer doen. Kreeg er bijna een burn out van en zat futloos op de bank als ik eindelijk vrij was.

We leven niet om te werken al zien de werkgevers het liever anders. Een betere werk en privé balans is ook veel beter voor je gezondheid en op lange termijn beter voor de maatschappij dan die corporate megawinsten die bij die paar procent blijven hangen. Het kan best wat minder allemaal. 

En pensioen? Ik ben hoe dan ook op mijn 59e hypotheekvrij als ik hier blijf wonen en mijn aflossingen blijf doen. Het maandelijkse bedrag is relatief laag. Met een beetje sparen en extra aflossen kan ik ook al veel eerder klaar zijn. Tegen die tijd kan ik wel af met een AOW. Zeker als je lekker door spaart tot die tijd. 

Hopelijk kan ik rond mijn 50e met vervroegd pensioen. Desnoods 2 dagen werken ofzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.