Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Ja/Nee Loonsverhoging

Vragen jullie makkelijk loonsverhoging? En vinden jullie onderhandelen over arbeidsvoorwaarden leuk? Of helemaal niet? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Peiling

Loonsverhoging vragen

Maximaal 2 antwoorden.

57 stemmen
21%
79%

Campanula

Campanula

14-05-2024 om 13:30 Topicstarter

Even tussendoor. Als iemand anders een Ja/Nee vraag wil opstellen, in de ochtend, is dat helemaal prima natuurlijk. En er is geen verplichting om de boel op gang te houden.

Campanula schreef op 14-05-2024 om 13:20:

[..]

Je kunt toch de schaal aanpassen? Of de functie anders omschrijven. Of de papieren aanpassen? Beetje creatief zijn. Er is altijd wel wat rek te vinden als er samen de wil is om eruit te komen.

Die wil is er niet. Als het mij zou lukken, komt de rest ook. Dus er valt niks te onderhandelen, nergens. Het is cao of je vertrekt. En bij een ander bedrijf gaat dat dan hetzelfde. De cao onderhandelingen liggen nu al stil op punt van loonsverhoging. En de vorige verhoging komt uit eigen zak, want datzelfde percentage ging van de opbouw van het pensioen af.

CAO met vaste tabellen per functie.
Valt geen cent aan te tornen.

Het enige wat elk jaar automatisch 1 jaar opschuift is de anciënniteit.

Ik ken genoeg collega's die al geprobeerd hebben en die komen elke keer van een kale reis terug. De tabellen zijn heilig.

BlairW schreef op 14-05-2024 om 13:48:

[..]

Die wil is er niet. Als het mij zou lukken, komt de rest ook. Dus er valt niks te onderhandelen, nergens. Het is cao of je vertrekt. En bij een ander bedrijf gaat dat dan hetzelfde. De cao onderhandelingen liggen nu al stil op punt van loonsverhoging. En de vorige verhoging komt uit eigen zak, want datzelfde percentage ging van de opbouw van het pensioen af.

Ik gok dat het bij ons vooral draait rond subsidies.

Elke paar jaar moeten ze hier bewijzen wie ze in dienst hebben, welk diploma die mensen hebben, welke functie die mensen uitvoeren, hoe lang ze er werken, ...

Als mensen systematisch in te hoge schalen zouden ingedeeld worden spelen we subsidies kwijt "omdat we geld in het water gooien" en "duidelijk geld te veel hebben".


Campanula

Campanula

14-05-2024 om 13:58 Topicstarter

Mijn ervaring is toch echt dat er altijd onderhandelingsruimte is. Dat inbinden of ophoepelen klinkt mij persoonlijk onbekend. Wel handig als je wat meer gedwee bent of makkelijk te overtuigen. Misschien is het ook wel denken in het belang van de werkgever en of een idee fixe dat verbetering onmogelijk is.

Campanula schreef op 14-05-2024 om 13:20:

[..]

Je kunt toch de schaal aanpassen? Of de functie anders omschrijven. Of de papieren aanpassen? Beetje creatief zijn. Er is altijd wel wat rek te vinden als er samen de wil is om eruit te komen.

Wat er dan gebeurt, althans bij ons, is dat er dan een heel formaliteitencircus moet worden opgetuigd. Er komt dan een nieuwe functie vacant en die mag niet zomaar aan iemand worden gegeven zonder anderen in de gelegenheid te stellen om ook te solliciteren. Als de OR er lucht van krijgt dat er een fake sollicitatieronde met vastgestelde uitkomst wordt gehouden, kan die een onafhankelijke selectiecommissie afdwingen.

Campanula

Campanula

14-05-2024 om 14:00 Topicstarter

BlairW schreef op 14-05-2024 om 13:48:

[..]

Die wil is er niet. Als het mij zou lukken, komt de rest ook. Dus er valt niks te onderhandelen, nergens. Het is cao of je vertrekt. En bij een ander bedrijf gaat dat dan hetzelfde. De cao onderhandelingen liggen nu al stil op punt van loonsverhoging. En de vorige verhoging komt uit eigen zak, want datzelfde percentage ging van de opbouw van het pensioen af.

Staken!✊

Campanula schreef op 14-05-2024 om 13:58:

Mijn ervaring is toch echt dat er altijd onderhandelingsruimte is. Dat inbinden of ophoepelen klinkt mij persoonlijk onbekend. Wel handig als je wat meer gedwee bent of makkelijk te overtuigen. Misschien is het ook wel denken in het belang van de werkgever en of een idee fixe dat verbetering onmogelijk is.

We hebben hier eerder te weinig personeel dan te veel en massa's overuren.

De eerste vraag die hier komt als je opslag vraagt is "zeg maar wie we er dan uit moeten knikkeren of wie we uren moeten afpakken".

Ik heb zicht op het budget vanuit mijn job en er is gewoon geen budget.

Zelfs de directeur moet het doen met een loon waar ie in een andere sector waarschijnlijk zo'n beetje het dubbele zou kunnen verdienen.

Je werkt hier voor een stuk uit idealisme en omdat je akkoord gaat met de strikte schalen. Wil je toch meer ... dan ga je het dus maar zoeken bij een bedrijf / organisatie die meer centen ter beschikking heeft.

Campanula

Campanula

14-05-2024 om 14:05 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 14-05-2024 om 13:58:

[..]

Wat er dan gebeurt, althans bij ons, is dat er dan een heel formaliteitencircus moet worden opgetuigd. Er komt dan een nieuwe functie vacant en die mag niet zomaar aan iemand worden gegeven zonder anderen in de gelegenheid te stellen om ook te solliciteren. Als de OR er lucht van krijgt dat er een fake sollicitatieronde met vastgestelde uitkomst wordt gehouden, kan die een onafhankelijke selectiecommissie afdwingen.

Met procedures, je beroepen op regels of cao afspraken kun je inderdaad de boel klem zetten. Of je zegt dat je je zo uit de markt prijst of collega's benadeeld. Altijd wel iemand die daar intrapt en meer vanuit de organisatie denkt (zelfs ten koste van het persoonlijke belang).

Campanula

Campanula

14-05-2024 om 14:13 Topicstarter

Marty1984 schreef op 14-05-2024 om 14:02:

[..]

We hebben hier eerder te weinig personeel dan te veel en massa's overuren.

De eerste vraag die hier komt als je opslag vraagt is "zeg maar wie we er dan uit moeten knikkeren of wie we uren moeten afpakken".

Ik heb zicht op het budget vanuit mijn job en er is gewoon geen budget.

Zelfs de directeur moet het doen met een loon waar ie in een andere sector waarschijnlijk zo'n beetje het dubbele zou kunnen verdienen.

Je werkt hier voor een stuk uit idealisme en omdat je akkoord gaat met de strikte schalen. Wil je toch meer ... dan ga je het dus maar zoeken bij een bedrijf / organisatie die meer centen ter beschikking heeft.

Mijn keuze qua bedrijf zou dit niet zijn. Ik zou de boekhouding, de salarisadministratie en de budgetten opvragen en na bestudering aangegeven wat ze dan moeten doen om aan mijn loonwensen te kunnen voldoen. 

Heb dit ook wel eens gezegd tijdens een onderhandeling. Prachtig. Die koppen toen. Uiteindelijk kwamen er geen gegevens en kreeg ik die opslag.

Nee, ik kan niet onderhandelen dus ook niet over salaris 🙈

Bij mijn vorige werkgever heb ik wel verhogingen gehad, zonder dat ik daar om heb gevraagd. Dat waren ook wel hele duidelijke aanleidingen (de afdeling alleen draaiende houden, veel meer verantwoordelijkheid, boven verwachting presteren). Ik weet dat ik daar bovengemiddeld (vergeleken met rest vd collega's) ben gegroeid in salaris. Maar, ik ben daar ook jong begonnen en laag gestart. Terugkijkend denk ik dat mijn salaris nog steeds best ruim onder marktwaarde lag. 

De grootste sprong die ik maakte was begin dit jaar bij een andere werkgever. Daar heb ik ook niet voor hoeven onderhandelen. Hier werken we met coa schalen. Ik verwacht ook hier dat een duidelijke stap in je functie leidt tot een stap in je salaris, maar het is te vroeg om dat te kunnen bevestigen. 

Campanula schreef op 14-05-2024 om 14:05:

[..]

Met procedures, je beroepen op regels of cao afspraken kun je inderdaad de boel klem zetten. Of je zegt dat je je zo uit de markt prijst of collega's benadeeld. Altijd wel iemand die daar intrapt en meer vanuit de organisatie denkt (zelfs ten koste van het persoonlijke belang).

Hoe lang werk jij al bij hetzelfde bedrijf en welk percentage krijg je er jaarlijks bij?

Ik ben al zo lang uit de commerciële hoek. Sowieso jobhopte ik toen en was nog geen 30 dus dan maak je grote stappen.

Campanula

Campanula

14-05-2024 om 14:51 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 14-05-2024 om 14:29:

[..]

Hoe lang werk jij al bij hetzelfde bedrijf en welk percentage krijg je er jaarlijks bij?

Ik ben al zo lang uit de commerciële hoek. Sowieso jobhopte ik toen en was nog geen 30 dus dan maak je grote stappen.

Dat is niet belangrijk voor het topic. Gaat erom of je om loonsverhoging vraagt ja/nee en waarom wel/niet. 70% niet tot nu toe. Ik vind dat toch wel erg jammer om te lezen. Tevreden mensen blijkbaar. Wel fijn voor die werkgevers. Lekker rustig.

Campanula schreef op 14-05-2024 om 14:51:

[..]

Dat is niet belangrijk voor het topic. Gaat erom of je om loonsverhoging vraagt ja/nee en waarom wel/niet. 70% niet tot nu toe. Ik vind dat toch wel erg jammer om te lezen. Tevreden mensen blijkbaar. Wel fijn voor die werkgevers. Lekker rustig.

Waarom vind je dat erg jammer om te lezen? 

Ik heb het idee dat je op dit vlak een beetje waanideeën hebt. Of discussie probeert op te wekken? 

Jouw N=1 is niet representatief, dat zie je ook terug in reacties van meerdere forummers. Ik vind het dan ook gek om van jou te lezen dat jij jouw N=1 projecteert op ieder ander. En jammer dat je mensen die aangeven dat er geen ruimte is (indirect) wegzet als "gedwee" en "makkelijk te overtuigen".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.