Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic


MMcGonagall schreef op 19-07-2024 om 17:17:

[..]

Wat ik al zei, ik kan niet goed loslaten en vind het niet leuk om met zulke onverwachte acties geconfronteerd te worden. Met de meeste collega’s ga ik zakelijk (afstandelijk) om, maar met X heb ik ook persoonlijke gesprekken gehad en ik dacht dat we elkaar aardig vonden.

Maar ik begrijp dat jij uit het kamp ‘ik kom niet op mijn werk om vrienden te maken’ bent? Ik vind het wel leuk om wat ‘werk-vrienden’ te hebben. Daar ga ik privé niet mee om maar op kantoor zoeken we elkaar wel op.

Maar het is toch ook geen actie waarmee je geconfronteerd wordt? 

Misschien wil ze je nog persoonlijk en uitgebreid bedanken
Misschien is de rolverdeling wat anders geweest waardoor een cadeau in haar ogen minder past of minder vanzelfsprekend is
Misschien heeft ze wel door hoe je werkelijk over haar niveau denkt 
Misschien dacht ze ook dat jullie elkaar aardig vonden en zit ze vol verbijstering te wachten op jóuw cadeau

MMcGonagall schreef op 19-07-2024 om 17:32:

[..]

Ik snap dat je dat zo ziet. Maar X heeft zichzelf daadwerkelijk zo genoemd en toch ook gezegd dat een van de opdrachten te moeilijk was. Ik koppel werk- en denkniveau niet aan of ik het goed kan vinden met mensen. Wellicht is het wel lastiger te benoemen omdat nagenoeg iedereen zichzelf slimmer inschat

Maar vind je dat dan aardig om zo te benoemen? Zeg je dat soort dingen ook over vrienden? Ik vind het nogal een sneer (tja ik kan er niks aan doen dat x het te moeilijk vond, die is gewoon te dom)

Als ik het zo lees krijg ik het gevoel dat jij vindt dat je x heel goed hebt begeleid. Maar vindt x dat niet. Wellicht vindt x dat b en c echt een stapje extra hebben gedaan om te helpen en vindt x dat jij je minimale verplichting hebt gedaan gezien je takenpakket. 

Echt, laat het gaan. Het was niet attent, maar wat wil je bereiken? Dat x dinsdag alsnog met een bosje supermarkt bloemen aankomt?

CharlieB schreef op 19-07-2024 om 17:33:

[..]

Maar het is toch ook geen actie waarmee je geconfronteerd wordt?

Misschien wil ze je nog persoonlijk en uitgebreid bedanken
Misschien is de rolverdeling wat anders geweest waardoor een cadeau in haar ogen minder past of minder vanzelfsprekend is
Misschien heeft ze wel door hoe je werkelijk over haar niveau denkt
Misschien dacht ze ook dat jullie elkaar aardig vonden en zit ze vol verbijstering te wachten op jóuw cadeau

Ik hoor dat dan graag als ik ernaar vraag.

Het niveau is niet iets waar ik wat van vind. X is opgeleid voor een mbo-functie en heeft dat niveau. Dat zie ik gewoon als gegeven. Misschien heb ik het zelfs wel eens ergens opgeschreven. Volgens mij niet, maar het had gekund omdat ik daar niets slechts in lees.

MMcGonagall schreef op 19-07-2024 om 17:17:

[..]

Wat ik al zei, ik kan niet goed loslaten en vind het niet leuk om met zulke onverwachte acties geconfronteerd te worden. Met de meeste collega’s ga ik zakelijk (afstandelijk) om, maar met X heb ik ook persoonlijke gesprekken gehad en ik dacht dat we elkaar aardig vonden.

Maar ik begrijp dat jij uit het kamp ‘ik kom niet op mijn werk om vrienden te maken’ bent? Ik vind het wel leuk om wat ‘werk-vrienden’ te hebben. Daar ga ik privé niet mee om maar op kantoor zoeken we elkaar wel op.

Wil je die waardering nou hebben voor de persoonlijke gesprekken of voor jouw begeleiding? Want als ik het zo lees, vond X dat laatste dus te kort schieten. De verbeterpunten voor jou zijn door X aangegeven in de presentatie en je kreeg geen blijk van waardering. Ja, auw ja. En toch zou ik eerder nagaan wat X ervan weerhouden heeft om mij direct te benaderen. Je zou X om feedback kunnen vragen om daar achter te komen. Iets als “goh wat bedoelde je precies met die verbeterpunten voor mij”. Als je aangeeft de relatie belangrijk te vinden, zou ik het op die manier aanvliegen. 

MMcGonagall schreef op 19-07-2024 om 17:17:

[..]

Wat ik al zei, ik kan niet goed loslaten en vind het niet leuk om met zulke onverwachte acties geconfronteerd te worden. Met de meeste collega’s ga ik zakelijk (afstandelijk) om, maar met X heb ik ook persoonlijke gesprekken gehad en ik dacht dat we elkaar aardig vonden.

Maar ik begrijp dat jij uit het kamp ‘ik kom niet op mijn werk om vrienden te maken’ bent? Ik vind het wel leuk om wat ‘werk-vrienden’ te hebben. Daar ga ik privé niet mee om maar op kantoor zoeken we elkaar wel op.

Nee, ik zit helemaal niet in dat kamp. Maar ik loop ook niet lief te doen tegen mijn collega’s. En als ik geen vrijwillig bedankje krijg zie ik dat niet als gênant, voor schut zetten of iets waar ik iemand op aan dien te spreken. En dat zou voor mij ook geen reden zijn om “niet lief” te doen.

Jij kunt niet goed loslaten. Jij kunt niet goed met onverwachte acties omgaan. Ik denk dat daar de oplossing zit, niet in het “eens lekker direct aanspreken” van je collega, op iets waarin hij/zij zelf een keuze mag maken. De andere optie die door iemand anders werd genoemd vond ik ook goed: ga een gesprekje aan over hoe je collega de begeleiding heeft ervaren en of daar iets mis is gegaan.

Aangezien X een stagiair is, mag die ook wel leren dat het niet verstandig is mensen te passeren waarmee je hebt samengewerkt, ook als die met kritiek komen.

Ik zit met diverse mensen in afstudeercommissies en dan ben ik meestal dagelijks begeleider. Ik zou het heel gek vinden als de voorzitter van de commissie en het toegevoegd commissielid een bedankje krijgen en ik niet, ook als ik tijdens de begeleiding kritisch ben geweest, daar ben ik voor! Ik denk dat ik de student niet aan zou spreken, maar ik wel een sappig verhaal bij de koffie voor de rest van mijn collega's heb.
Als ik toegevoegd commissielid zou zijn wat inhoudt dat je alleen de thesis doorneemt en het cijfer controleert, hoef ik niets te hebben. 

ik heb ze alledrie niets gegeven, die zullen wel gedacht hebben…

Lieveheersbeest schreef op 19-07-2024 om 19:11:

ik heb ze alledrie niets gegeven, die zullen wel gedacht hebben…

Ik zou opgelucht zijn niet nog een fles wijn te krijgen. Helemaal niets is prima, ik word betaald voor mijn werk. Maar ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken als ik als toegevoegd commissielid iets zou krijgen en de daagse begeleider niet.

Nu ben ik benieuwd of ze nog iets tegen X gezegd heeft. Of dat X nog iets gedaan/gezegd heeft. 

Beslissingen die worden genomen  tijdens een vergadering  op dinsdag. Iets gaat gewijzigd worden qua werkwijze ( minder handelingen zorg ) . En dat gaat dan in per maandag... why?? Het kan net zo goed per direct ingaan. Er is een onnodige  handeling  minder. Waarom moet je die dan nog 5 dagen doen als je er toch mee gaat stoppen? Onzinnig...

lientje69 schreef op 01-08-2024 om 07:05:

Beslissingen die worden genomen tijdens een vergadering op dinsdag. Iets gaat gewijzigd worden qua werkwijze ( minder handelingen zorg ) . En dat gaat dan in per maandag... why?? Het kan net zo goed per direct ingaan. Er is een onnodige handeling minder. Waarom moet je die dan nog 5 dagen doen als je er toch mee gaat stoppen? Onzinnig...

Waarschijnlijk zodat iedereen geïnformeerd kan worden (en de effecten gemonitord).

JtM

JtM

01-08-2024 om 13:46

Mijn collega die meende dat ze, in mijn 3 weken durende vakantie, 17 uur overuren moest maken  en dan nog het werk niet afkrijgen...

JtM schreef op 01-08-2024 om 13:46:

Mijn collega die meende dat ze, in mijn 3 weken durende vakantie, 17 uur overuren moest maken en dan nog het werk niet afkrijgen...

Ligt eraan hoeveel je werkt en hoeveel ze overnam. 17 uur van jouw baan verdeeld over drie weken kan nog een goede deal zijn (maar misschien is het heel ongebruikelijk of heeft ze weinig gedaan)

Egel. schreef op 01-08-2024 om 17:49:

[..]

Ligt eraan hoeveel je werkt en hoeveel ze overnam. 17 uur van jouw baan verdeeld over drie weken kan nog een goede deal zijn (maar misschien is het heel ongebruikelijk of heeft ze weinig gedaan)

Ik snap deze ergernis ook niet helemaal denk ik. 

JtM

JtM

05-08-2024 om 09:44

Collega en ik hebben een duobaan (werken beide 3 dagen, waarvan 1 dag dus samen op kantoor). Werken beide evenveel uur dus. Ik heb een paar extra werkzaamheden, deze hoefde ze niet over te nemen. En geloof me, 17 uur overwerk in 3 weken is echt VEEL, vooral als je de werkzaamheden dan ook nog niet eens afkrijgt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.