Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
bieb1963
14-01-2024 om 19:26
Milala schreef op 14-01-2024 om 19:22:
ik ben Nederlandse
Dan snap ik je punt niet.
Diyer
14-01-2024 om 20:20
Jillz schreef op 07-01-2024 om 16:17:
Ik vind dat bonussen wel moeten kunnen niet voor gewoon werk, maar voor datgene wat je extra doet, niet had hoeven doen of niet binnen je functie viel. Voor normaal je werk doen wordt je betaald, maar soms doe je een stap extra.
Bij ons worden er regelmatig bonussen gegeven voor mensen die veiligheidsproblemen aan het licht brengen. Elk kwartaal worden de beste meldingen beloond. En dat zijn serieuze cadeaus zoals hotel overnachtingen, iPads etc.
Ook geld bonussen worden gegeven. Bijvoorbeeld aan een monteur die steeds opnieuw hetzelfde defect tegenkomt en dat niet alleen repareert maar een voorstel voor een aanpassing doet die het defect voorkomt. Ook al gebeurd dat onder werktijd het kost wel extra moeite. Ook de secretaresse heeft wel eens een bonus gekregen omdat ze een periode erg vaak in haar prive tijd werd gebeld en dan direct hielp. De uren die ze daaraan kwijt was werden betaald inclusief overwerktoeslag, de bonus was dan vooral een waardering voor het feit dat ze welwillend was om steeds maar op stel en sprong klaar te staan.
Mooi. Want bonussen kúnnen best goed uitpakken als het idd een soort klopje op de schouder is. Het maakt dat je werk gezien wordt. Aan de andere kant kan dat ook negatieve emoties oproepen bij mensen die vinden van zichzelf dat ze hard gewerkt hebben en iets hebben toegevoegd, maar dat blijkbaar niet belangrijk genoeg was.
In principe zou ik daarom zeggen: doe het gewoon niet. Verwacht inzet en beloon die eerlijk met een normaal salaris. En als je een bonus geeft, doe dat voor iedereen. Want het is zelden alleen het hogere segment dat het werk geleverd heeft, maar daarvoor het hele team nodig had. Zo'n bonus is dus voor iedereen een teken van waardering.
Milala
14-01-2024 om 21:18
bieb1963 schreef op 14-01-2024 om 19:26:
[..]
Dan snap ik je punt niet.
Ik reageerde op een stukje over bonussen, ging helemaal niet over hoe het in België er aan toe gaat dus geen idee wat dat ermee te maken zou hebben
Zusterclivia
17-01-2024 om 10:16
Diyer schreef op 14-01-2024 om 20:20:
[..]
Mooi. Want bonussen kúnnen best goed uitpakken als het idd een soort klopje op de schouder is. Het maakt dat je werk gezien wordt. Aan de andere kant kan dat ook negatieve emoties oproepen bij mensen die vinden van zichzelf dat ze hard gewerkt hebben en iets hebben toegevoegd, maar dat blijkbaar niet belangrijk genoeg was.
In principe zou ik daarom zeggen: doe het gewoon niet. Verwacht inzet en beloon die eerlijk met een normaal salaris. En als je een bonus geeft, doe dat voor iedereen. Want het is zelden alleen het hogere segment dat het werk geleverd heeft, maar daarvoor het hele team nodig had. Zo'n bonus is dus voor iedereen een teken van waardering.
Eens.
Soms is een bonus nogal twijfelachtig. Ik heb ergens gewerkt waar in oktober of zo werd aangegeven dat als er aan het einde van het jaar minder dan X dossiers open stonden, we allemaal een bonus zouden krijgen. Leuk, maar het voelt wel een beetje alsof we er niet genoeg aan trokken om ze afgerond te krijgen. Want het is vreselijk irritant om in het nieuwe jaar nog aan oude dossiers te werken. Over het algemeen zijn ze blijven liggen omdat de klant niet meewerkt...
rooiekater
23-01-2024 om 16:55
Soms.... werkgever werkt met tags zodat de tag zo ingesteld kan worden dat jd alleen toegang krijgt tot ruimtes waar je moet zijn. Ik b.v terecht met mijn tag niet in de medicijn ruimte komen.
Vorige week deed mijn tag niks meer kon mijn jas niet meer weg hangen kon nergens meer in.
Ik netjes gemaild er van uit gaande dat er ergens een storing is.
Inmiddels antwoord al het huishoudelijk personeel mag nergens meer in en moet voor elke ruimte toestemming vragen aan de verzorgende nivo 3. Lager mag niet deze moet aanwezig blijven tot ik de ruimte heb schoongemaakt.
Leidinggevende gemaild die stond binnen 1 uur op de afdeling. Die is niet blij en was niet op de hoogte dat dit is besloten.
Die gaat dit uitzoeken hij vind dat ook de huishouding gewoon zn werk moet doen. En dat collega's geen extra werk hoeven te krijgen.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
noas_1993
23-01-2024 om 17:01
Ik erger me al weken aan een collega die in mijn ogen niet opschiet.
Wij hebben wekelijks overleg met het afdelingshoofd en 9 van de 10 keer komt zij 5 minuten voor tijd op kantoor.
Sorry hoor, maar ik vind dat gewoon erg laat... Je moet nog opstarten, kijken of er nog dingen zijn die je te bespreken hebt. Ga gewoon iets eerder van huis weg!
Ysenda
23-01-2024 om 17:11
noas_1993 schreef op 23-01-2024 om 17:01:
Ik erger me al weken aan een collega die in mijn ogen niet opschiet.
Wij hebben wekelijks overleg met het afdelingshoofd en 9 van de 10 keer komt zij 5 minuten voor tijd op kantoor.
Sorry hoor, maar ik vind dat gewoon erg laat... Je moet nog opstarten, kijken of er nog dingen zijn die je te bespreken hebt. Ga gewoon iets eerder van huis weg!
of vraag waarom ze zo laat is, wellicht gaat er geen ov eerder, moet er nog een kind weggebracht worden en is het kdv niet eerder open of heeft ze de dag ervoor het overleg al voorbereid.
noas_1993
23-01-2024 om 20:58
Ysenda schreef op 23-01-2024 om 17:11:
[..]
of vraag waarom ze zo laat is, wellicht gaat er geen ov eerder, moet er nog een kind weggebracht worden en is het kdv niet eerder open of heeft ze de dag ervoor het overleg al voorbereid.
Ze komt niet met het OV en heeft geen kleine kinderen.
En over dat voorbereiden... is het echt zo gek dat ik ook even kort wil voorbespreken aangezien ik er zelf ook bij zit?
Nee, dit betreft een collega die graag de tijd neemt 's ochtends en zegt niet zonder d'r krantje en een kop koffie te kunnen. Ik citeer: half 7 uit bed, joh, dan slaap ik nog!
Miepjecody
23-01-2024 om 21:20
noas_1993 schreef op 23-01-2024 om 20:58:
[..]
Ze komt niet met het OV en heeft geen kleine kinderen.
En over dat voorbereiden... is het echt zo gek dat ik ook even kort wil voorbespreken aangezien ik er zelf ook bij zit?
Nee, dit betreft een collega die graag de tijd neemt 's ochtends en zegt niet zonder d'r krantje en een kop koffie te kunnen. Ik citeer: half 7 uit bed, joh, dan slaap ik nog!
Is dat voorbespreken werktijd of eigen tijd?
MMcGonagall
23-01-2024 om 21:49
Als je wilt voorbespreken doe ik dat liever op vrijdagmiddag om 17 uur dan maandagochtend om 08.30 uur.
lientje69
24-01-2024 om 07:06
rooiekater schreef op 23-01-2024 om 16:55:
Soms.... werkgever werkt met tags zodat de tag zo ingesteld kan worden dat jd alleen toegang krijgt tot ruimtes waar je moet zijn. Ik b.v terecht met mijn tag niet in de medicijn ruimte komen.
Vorige week deed mijn tag niks meer kon mijn jas niet meer weg hangen kon nergens meer in.
Ik netjes gemaild er van uit gaande dat er ergens een storing is.
Inmiddels antwoord al het huishoudelijk personeel mag nergens meer in en moet voor elke ruimte toestemming vragen aan de verzorgende nivo 3. Lager mag niet deze moet aanwezig blijven tot ik de ruimte heb schoongemaakt.
Leidinggevende gemaild die stond binnen 1 uur op de afdeling. Die is niet blij en was niet op de hoogte dat dit is besloten.
Die gaat dit uitzoeken hij vind dat ook de huishouding gewoon zn werk moet doen. En dat collega's geen extra werk hoeven te krijgen.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Dat is echt belachelijk! Daar heeft de zorg toch helemaal de tijd niet voor??? Gelukkig mag bij ons de huishouding gewoon overal in. Op de medicijnkast na dan. Ik moet er niet aan denken dat ik naast de zorg óók nog eens op de kamer moet wachten tot de huishouding hem schoon heeft. Dan kan ik hem net zo goed zelf schoon gaan maken!
Haal ik de laatste bewoners gewoon om 2 uur 's middags uit bed. Who cares?
noas_1993
24-01-2024 om 08:07
Miepjecody schreef op 23-01-2024 om 21:20:
[..]
Is dat voorbespreken werktijd of eigen tijd?
Jemig, doe allemaal niet zo moeilijk zeg
Natuurlijk is dat werktijd!
Jij gaat altijd onvoorbereid een overleg in?
Als je 9 uur een overleg hebt kom je niet pas 5 minuten voor tijd aankakken, klaar!
Ysenda
24-01-2024 om 08:17
noas_1993 schreef op 24-01-2024 om 08:07:
[..]
Als je 9 uur een overleg hebt kom je niet pas 5 minuten voor tijd aankakken, klaar!
Maar als jullie werkdag officieel om 9 uur begint is dat ook wel erg krap gepland. Niet iedereen is bereid zonder loonbetaling tijd te schenken aan de werkgever.
Dees!
24-01-2024 om 08:19
noas_1993 schreef op 24-01-2024 om 08:07:
[..]
Oh ik wel hoor.
Vroeg me al af hoe laat dat overleg van jou zou zijn.