Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Slapen op vakantie

Hoe goed slaap jij op vakantie? Slaap je beter, even goed of slechter?

Peiling

Hoe slaap jij op vakantie?
116 stemmen
8%
45%
47%

In een tent beter, in een hotel of B&B slechter.

Madamecannibale

Madamecannibale

06-08-2024 om 20:12 Topicstarter

TO trapt af. Ik slaap op vakantie meestal een stuk slechter. Vroeger vond ik dat al lastig als kind zijnde. Tegenwoordig hebben wij thuis een heerlijke slaapkamer met airco en een geweldig bed, ook is het erg rustig waar we wonen. Op vakantie is het dan toch vaak wat onrustiger, slechtere bedden en niet altijd even koel in de nacht en ik merk dat ik daar niet zo goed tegen kan. 

Ik slaap altijd goed op vakantie. Wij boeken altijd wel een luxe hotel met goede bedden en airco. 

Poezenmeisje schreef op 06-08-2024 om 20:08:

In een tent beter, in een hotel of B&B slechter.

Ja precies dit.

In hotels vaak of te warm of te koud, bed te hard of te zacht of alleen een tweepersoonsdekbed. 

Maar ik moet wel zeggen als ik op vakantie zo'n 5 uur slaap vind ik dat vaak wel prima omdat ik verder niet zoveel hoef.

Ik slaap beter op vakantie omdat ik dan gewoon rust heb. Even los kan komen van alles wat speelt thuis en met werk. Maar ik slaap thuis echt heel erg slecht dus nog slechter op vakantie is eigenlijk onmogelijk.

In een tent beter, ergens anders slechter.

Het ligt een beetje aan de locatie (en het bed). 
Tijdens een stedentrip slaap k vaak slechter, want drukke stad, overdag veel prikkels en daar 's nachts niet van kunnen slapen.

Maar in een kleinere plaats of in de natuur slaap ik beter of net zo goed als thuis. 

In een te zacht bed slaap ik ook slecht overigens, ik ben wel van de harde matrassen. 

Fiorah schreef op 06-08-2024 om 20:22:

In een tent beter, ergens anders slechter.

Dit als het over het inslapen gaat. Het uitslapen hangt vooral af van de gehorigheid en bij de tent van de temperatuur. Overal anders dus.

Wisselend, het kan tussen mijn oren zitten. Ik het idee dat ik in de bergen beter slaap. Misschien komt dat door de frisse lucht.

Slechter. Niet mijn bed, niet mijn deken, niet mijn slaapkamer, niet mijn soort lichtinval, de helft van de tijd niet mijn hoofdkussen, ...

Ik ben dan ook nog eens een nachtmens die op vakantie de hele tijd in geforceerde daguren moet leven, slapen, ...
Thuis lig ik op vrije dagen niet in bed voor 3 à 4u en sta niet op voor 13u. Op vakantie is het ontbijt tot 9u30 - moet ik dus ten laatste op om 8u30 - en wil ik ook nog wat zien van de omgeving.

Ik moet altijd wennen aan een ander bed ook al is het nog zo comfortabel. Slaap meestal niet echt slecht op vakantie maar thuis toch altijd beter.
Thuis heb ik mijn eigen dekbed als we op vakantie samen onder een dekbed liggen doen we geregeld 's-nachts een potje dekbed trekken.

Ik droom veel heftiger op vakantie, vooral als ik stevige lichamelijke beweging heb gedaan. En ik moet net een bed treffen dat goed bij me past, niet te hard, niet te zacht, en het juiste kussen. Deze vakantie is vooral het kussen het probleem. Thuis is dat al een dingetje, maar in de viersterrenhotels die we aandoen hebben de kussens een halve ster.

ergens gelezen dat iedereen altijd de eerste nacht in een vreemd bed, slecht slaapt. Schijnt een biologisch iets te zijn.

https://www.harpersbazaar.com/nl/cultuur-reizen/a33454603/slecht-slapen-op-vakantie/

”Dat je de eerste vakantienacht slecht slaapt, wordt door wetenschappers het eerste-nacht-effect genoemd. Het is een evolutionair trucje dat ervoor zorgt dat je bij een nieuwe omgeving alert blijft op gevaar, zelfs wanneer je slaapt.”

Hangt van het bed af, de temperatuur, en de lucht. Net als thuis eigenlijk. Met een goed bed en frisse lucht slaap ik heerlijk. Op een luchtbed in een plastic tent of op een stuitermatras met een kind naast me in een benauwde hotelkamer slaap ik slecht.
Tegen lawaai en licht heb ik oordopjes en een slaapmasker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.