Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Nederland beweegt niet

Eerlijk is eerlijk. Ik ben altijd wel flink lui van aard geweest. Met de brommer naar school zodra dat kon. Fietsen ho maar. Lift of roltrap i.p.v. trap, graag. Gymles, had altijd wel smoesjes. Eenmaal op mijzelf graag op de bank voor de tv met iets te snacken. Daarlangs een beetje huishouden en tuinwerk. Niet te veel graag. Alles doen met de auto. Had geeneens een fiets. Wel 30 uur werken. Op mijn werk beweeg ik wel redelijk veel, maar is voor nu eigenlijk te veel/zwaar geworden. Fysiek gaat het de laatste tijd (mede hierdoor) steeds slechter. Weet niet of ik dit werk nog lang kan blijven doen als ik niets ga proberen te verbeteren.
Door de pijntjes (elke dag nu wel) wil ik op mijn vrije tijd het liefste niet eens van de bank af. Terwijl ik heus wel weet dat bewegen belangrijk is. Ook om soepel te blijven. Ik doe ook nog wel wat, maar met pijn en moeite. Ik ben gewoon vastgeroest lijkt wel. Dit jaar een goede poging gedaan om toch regelmatig naar de sportschool te gaan. Was goed bezig  vond het zelfs best leuk, totdat ik al die klachten kreeg en bleven. Toen maar weer stop gezet. Nu al maanden niks meer. 
Nu was ik afgelopen week al zover dat de knop om moet. Mooi dan ook dat dit topic voorbij kwam. Motiveerd me nog een beetje meer. Ik ga een plan van aanpak maken, iemand zoeken die mijn stok achter de deur kan zijn. En hopelijk de aankomende week een begin maken. Want zoals het nu gaat kan écht niet meer. Ik wil toch met een wat flexibeler lichaam en met minder pijntjes ouder worden 🍀.

Mevrouw75 schreef op 22-10-2023 om 22:41:

[..]

Ach ja, een ander begrijpt niet dat je na moet denken over muziek maken, een boek in kijken, of überhaupt hun brein gebruiken, you name it. Ik kan er ook niks aan doen, maar soms, heel vaak, zijn mensen anders dan jezelf bent.

Dat is heel wat anders, een menselijk lichaam heeft nou eenmaal beweging nodig, het is niet gemaakt om stil te zitten. 

Miraval schreef op 22-10-2023 om 21:39:

Rust roest is wel iets wat (voor mij) opgaat.

Rust roest gaat voor iedereen op. En hoe ouder je wordt, hoe problematischer het wordt. 

https://www.uzleuven.be/nl/sarcopenie

Ik zal morgen eens de hele dag de stappenteller aan zetten. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik wandel op een dag. 

Miepjecody schreef op 22-10-2023 om 23:44:

[..]

Dat is heel wat anders, een menselijk lichaam heeft nou eenmaal beweging nodig, het is niet gemaakt om stil te zitten.

Het is precies hetzelfde, je indenken dat iemand iets wel of niet als vanzelf doet. 

MMcGonagall schreef op 22-10-2023 om 16:01:

Met kinderen spelen, huishoudelijk werk of op een elektrische fiets, kwalificeert voor gezonde volwassenen niet als bewegen. Daarvoor moet je toch wel echt in actie komen, op zijn minst je hartslag wat omhoog zoals bij flink doorwandelen.

Nou reken maar dat mijn hartslag omhoog gaat als ik met de dreumes loop te sjouwen trap op trap af, op tafel tillen, erachteraan rennen op straat tijdens het wandelen enz. enz. Wat betreft de e-bike geef ik je gelijk, daar gaat de hartslag niet van omhoog. Huishoudelijk werk als badkamer grote beurt en zelfs stofzuigen en tuinieren telt wel degelijk mee als beweging. Kijk de site van de Hartstichting er maar op na.

Miepjecody schreef op 22-10-2023 om 20:30:

Ik begrijp niet zo goed dat mensen na moeten denken over bewegen. Gaat dat niet vanzelf? ( tenzij je ziek bent)
Ik moet er niet aan denken om veel stil te zitten.
Ik fiets naar mijn werk, geen elektrische fiets, 13 km per dag ongeveer 4 a 5 dagen per week, of vaker als ik iets anders moet in stad ( vind dat echt dichtbij) sport 3 a 4 keer per week, fitness, zwem meestal ook elke week. Loop met de hond, soms uur, soms langer of korter. Werk in de gehandicaptenzorg dus loop veel op werk. En dan zou ik nog wel meer willen.

Als ik dan hoor dat middelbare scholieren 5 km al op een elektrische fiets doen, er mensen zijn die überhaupt geen fiets hebben, hoe dan?
Pas zei iemand dat je conditie niet achteruit gaat als je een elektrische fiets neemt. Natuurlijk gaat je conditie dan achteruit als dat in plaats van een normale fiets is.

Dat ligt er maar aan hoe je er aan toe bent. Ik heb twee operaties aan mijn longen achter de rug en zonder e-bike zou ik niet lang meer kunnen fietsen. Nu maak ik in de zomer tochten van 40/50 km. Ik weet zeker dat dit goed is voor zowel mijn gewrichten als mijn longen. Ik vind dat er over e-bikes vaak erg laatdunkend wordt gedaan, maar ze hebben echt veel voordelen.

En ook scholieren die hier op het platteland wonen en soms echt heel ver moeten fietsen om de school te bereiken gun ik zo'n fiets van harte. Beter dan altijd in de bus of gebracht moeten worden met slecht weer.

En ik gooi hem er maar even in: volgens de mensen die het weten kunnen hoef je niet persé te sporten om te bewegen. Stevig wandelen, tuinieren en de zwaardere huishoudelijke klussen zijn ook goed. Als je maar uit je stoel komt en eens moet hijgen na een inspanning.

Zelfs een lunchwandeling voor kantoorpersoneel telt mee.

Sterker nog, als je niets doet, dan helpt regelmatig even uit je stoel opstaan en een rek- en strekoefening doen al.

Auwereel schreef op 23-10-2023 om 08:30:

Sterker nog, als je niets doet, dan helpt regelmatig even uit je stoel opstaan en een rek- en strekoefening doen al.

Precies.

Mijn aders waren blijkbaar  al dichtgeslibd op mijn 21ste want toen heb ik een herseninfarct  gehad. Terwijl ik toen dun was, en de hele dag door bewoog.  Daar heb ik dus ( nee, een herseninfarct kan niet als je 21 bent, nou daar was het VU 9 maanden later het toch niet mee eens , die misdiagnose van het streekziekenhuis) restklachten waaronder chronische pijn  aan overgehouden. 
Inmiddels  ben ik midden 50 en 30 kilo te zwaar. Doe redelijk  zwaar werk 3 à 4 dagen per week waarbij ik zo'n 6 à 7 km per dag loop.( ouderenzorg)
Zwem 1 à 2 keer per week en probeer  af en toe een stukje te wandelen. Pak zo nu en dan ( te kort ) de elektrische fiets,  en verder verplaats ik me meestal per auto. Op mijn vrije dagen beweeg ik, naast het zwemmen,  te weinig.
Maar gebrek aan energie en ( veel ) pijn maken dan dat ik die rustdagen of dagdelen rust nodig heb. 

Ik probeer  overigens  nu wel het gebruik van mijn mobiele  telefoon  te minderen. Heb er een app op, en merk dat dat veel tijd opslurpt in de week. Vooral forum en facebook.  
Die tijd zit ik natuurlijk  ook op mijn kont, en dat is eigenlijk  niet goed.

Sportschool  zou ik te veel over mijn grenzen  gaan en onder medische begeleiding  is op vaste dagen, wat niet gaat met een onregelmatig  rooster. Dus toen maar zwemmen  gekozen voor erbij.

lientje69 schreef op 23-10-2023 om 08:51:

Mijn aders waren blijkbaar al dichtgeslibd op mijn 21ste want toen heb ik een herseninfarct gehad. Terwijl ik toen dun was, en de hele dag door bewoog. Daar heb ik dus ( nee, een herseninfarct kan niet als je 21 bent, nou daar was het VU 9 maanden later het toch niet mee eens , die misdiagnose van het streekziekenhuis) restklachten waaronder chronische pijn aan overgehouden.
Inmiddels ben ik midden 50 en 30 kilo te zwaar. Doe redelijk zwaar werk 3 à 4 dagen per week waarbij ik zon 6 à 7 km per dag loop.( ouderenzorg)
Zwem 1 à 2 keer per week en probeer af en toe een stukje te wandelen. Pak zo nu en dan ( te kort ) de elektrische fiets, en verder verplaats ik me meestal per auto. Op mijn vrije dagen beweeg ik, naast het zwemmen, te weinig.
Maar gebrek aan energie en ( veel ) pijn maken dandat ik die rustdagen of dagdelen rust nodig heb.

Ik probeer overigens nu wel het gebrui van mijn mobiele telefoon te minderen. Heb er een app op, en merk dat dat veel tijd opslurpt in de week. Vooral forum en facebook.
Die tijd zit ik natuurlijk ook op mijn kont, en dat is eigenlijk niet goed.

Sportschool zou ik te veel over mijn grenzen gaan en onder medische begeleiding is op vaste dagen, wat niet gaat met een onregelmatig rooster. Dus toen maar zwemmen gekozen voor erbij.

Ik snap heel goed dat je bij veel pijn energie tekort komt om te bewegen hoor. Pijn kost gewoon veel energie.

• Beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen
    • Zit niet te vaak stil
    • Beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief: ga bijvoorbeeld meerdere dagen per week wandelen of fietsen
    • Doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen

Advies van de hartstichting

Volgens mijn horloge kom ik gemiddeld aan 11.000 stappen per dag. Hij geeft aan dat dat gemiddeld bijna 6 km per dag is. Ik heb werk waarbij ik sta en ook beweeg. 

Verder fitness ik 2 tot 3 keer per week. Ik heb een vrij groot huis, waardoor ik ook meer schoon te maken heb dan gemiddeld. Dat geeft me dus ook extra beweging. 

Wandelen doe ik graag, maar daar zit de laatste tijd wel een beetje de klad in. Straks maar weer even een half uurtje gaan wandelen. 

Ik ben nogal lui aangelegd, heb een kantoorbaan en heb een voetblessure. Ik beweeg daardoor erg weinig over de dag. Wel kinderen, dus de 6000 stappen oid tik ik meestal wel aan. Maar ik ervaar dat niet als extra inspanning. En het was al zeker niet genoeg om gewichtstoename te voorkomen.
Daarom ben ik ruim een half jaar terug 3x per week gaan sporten om te compenseren, ik doe dat in de vorm van krachttraining. Ik heb losgelaten dat sporten leuk moet zijn en zie het als iets dat er gewoon bij hoort wil ik langdurig gezond zijn (of eigenlijk 'worden', want er is nog 5 a 6kg overgewicht). Ik merk dat mijn fitter wordend lijf mentaal veel met me doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.