Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

cryptogrammen

letterkoekje

letterkoekje

11-09-2023 om 16:22 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 11-09-2023 om 15:04:

[..]

Gaaf gebit, dus zonder stiften, kronen en vullingen.

Ik geef een tip, tenzij jullie het nog niet willen. Want jullie gaan boos zijn op jezelf als je het weet! Dan ga je zeggen, het is zo voor de hand liggend. Maar ik heb dat ook dikwijls met andere crypto's hoor. Dus ik wil een tip geven maar dat vermindert het plezier natuurlijk.

letterkoekje schreef op 11-09-2023 om 16:22:

[..]

Ik geef een tip, tenzij jullie het nog niet willen. Want jullie gaan boos zijn op jezelf als je het weet! Dan ga je zeggen, het is zo voor de hand liggend. Maar ik heb dat ook dikwijls met andere crypto's hoor. Dus ik wil een tip geven maar dat vermindert het plezier natuurlijk.

je kunt beginnen met een letter te geven, dat is in een puzzel ook altijd de enige verdere aanwijzing, (en het hoeft niet de eerste letter te zijn)

letterkoekje

letterkoekje

11-09-2023 om 17:06 Topicstarter

nlies schreef op 11-09-2023 om 16:51:

[..]

je kunt beginnen met een letter te geven, dat is in een puzzel ook altijd de enige verdere aanwijzing, (en het hoeft niet de eerste letter te zijn)

OK, en ik mag dan kiezen welke letter?

Dan ga ik voor ... de 5de letter is een N. Ik had liever een 'lichte' tip gegeven maar 'vragen staat vrij'. En nu mag de volgende niet meer zeggen: ik wilde een tip!!!

Het wordt dus oud met een gaaf gebit (7)
****n**

Eindigend op -nig, -nen, -nde?

Schemerlampje schreef op 11-09-2023 om 17:10:

Het wordt dus oud met een gaaf gebit (7)
****n**

Daarmee zou het kunnen eindigen op mijn eerder genoemde kunst(gebit).. maar ik heb nog geen inspiratie voor een volledig woord.

Het krijgen van letters vind ik trouwens wel fijne hints! Dat komt dicht in de buurt van hoe je normaal een volledige cryptogrampuzzel oplost.

Mwah ik zou zeggen aftands, maar dat is niet gaaf, aan de andere kant tanden die af zijn, zijn dat wel. Lastig kiezen (en dat zijn ook tanden, maar dat is toeval)

letterkoekje

letterkoekje

11-09-2023 om 17:24 Topicstarter

masatu schreef op 11-09-2023 om 17:18:

[..]

Daarmee zou het kunnen eindigen op mijn eerder genoemde kunst(gebit).. maar ik heb nog geen inspiratie voor een volledig woord.

Het krijgen van letters vind ik trouwens wel fijne hints! Dat komt dicht in de buurt van hoe je normaal een volledige cryptogrampuzzel oplost.

Vergeet kunst! 

letterkoekje

letterkoekje

11-09-2023 om 17:31 Topicstarter

Het is aftands! Ik weet niet of men kan googelen op 'woordenlijsten van x letters waarbij de yde letter een x is' en ik zeg nog minder nlies dat jij dat gedaan hebt. Ik zeg in het algemeen: de verleiding bestaat dan. En bij een tip moet je nog steeds zoeken. Natuurlijk bij een gekregen letter ook. Ik ben meer voor de tips dus, da's waarschijnlijk duidelijk. 

oud met een gaaf gebit (7)

oud = aftands
gaaf = af
gebit = tand(s)

letterkoekje schreef op 11-09-2023 om 17:31:

Het is aftands! Ik weet niet of men kan googelen op 'woordenlijsten van x letters waarbij de yde letter een x is' en ik zeg nog minder nlies dat jij dat gedaan hebt. Ik zeg in het algemeen: de verleiding bestaat dan. En bij een tip moet je nog steeds zoeken. Natuurlijk bij een gekregen letter ook. Ik ben meer voor de tips dus, da's waarschijnlijk duidelijk.

oud met een gaaf gebit (7)

oud = aftands
gaaf = af
gebit = tand(s)

Goed hoor nlies!

Letterkoekje, als je al kunt googelen op woorden van 7 letters met een n op plek 5, krijg je denk ik een enorm lange lijst met woorden. Ik denk niet dat dat heel erg helpt.

2. Aan het kiekje is te zien dat het een onaangenaam werkje is
Blijft deze nog over, maar met een onbekend aantal letters. Weet ook even niet meer wie die genoemd heeft.

letterkoekje

letterkoekje

11-09-2023 om 18:04 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 11-09-2023 om 17:41:

[..]

Goed hoor nlies!

Letterkoekje, als je al kunt googelen op woorden van 7 letters met een n op plek 5, krijg je denk ik een enorm lange lijst met woorden. Ik denk niet dat dat heel erg helpt.

Vergeten te feliciteren, dus bij deze, welgemeend, nlies.

Schemerlampje, ja, dat zal inderdaad onbegonnen zijn om daar een woord uit te filteren. Dan kan je beter nadenken op de crypto. Gaat sneller.

Maar vinden jullie dit een logische, of valt die tegen? Ik vond 'um wel tof!

Schemerlampje schreef op 11-09-2023 om 17:58:

2. Aan het kiekje is te zien dat het een onaangenaam werkje is
Blijft deze nog over, maar met een onbekend aantal letters. Weet ook even niet meer wie die genoemd heeft.

Akkefietje. Heb deze heel vaak ingevuld, terwijl ik hem niet snap. 

Strijkijzer schreef op 11-09-2023 om 18:07:

[..]

Akkefietje. Heb deze heel vaak ingevuld, terwijl ik hem niet snap.

Ik zie ook het kiekje er niet in.

Op een puzzel-hulplijn zie ik hem als volgt staan:
Dat het een onaangenaam werkje is, is anders van het kiekje af te lezen. (10)
Met als uitleg van de oplossing door iemand "--> ana van 'kiekje af te"

Niet dat ik hem daarmee wel snap..

masatu schreef op 11-09-2023 om 18:51:

Op een puzzel-hulplijn zie ik hem als volgt staan:
Dat het een onaangenaam werkje is, is anders van het kiekje af te lezen. (10)
Met als uitleg van de oplossing door iemand "--> ana van 'kiekje af te"

Niet dat ik hem daarmee wel snap..

Dan snap ik het wel, het is een anagram van “kiekje af te”. Ik las het bericht van Alhambra en toen dacht ik wel gelijk aan een anagram, maar hield “afte” over en die kon ik nog niet plaatsen. “Anders” in deze omschrijving wijst ook vaak op een anagram.

En akkefietje heeft voor mijn gevoel een wat andere betekenis dan “onaangenaam werkje”, voor mij is het meer een kleine ruzie of iets wat een beetje misging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.