Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

cryptogrammen

Ik vond mijn tafelvoetbal treffend. Voetbal is volkssport en de poppetjes buigen als je ermee wilt schieten. Maar helaas!

Nog een makkelijke dan:
Een boek om iets op te zoeken achter het drumstel. (10)

letterkoekje schreef op 30-08-2023 om 10:02:

[..]

Dat is figuurlijk en humoristisch bedoeld, amarna.

Wordt mee bedoeld dat de ganse bevolking in meerdere of mindere mate wel eens zit in te dommelen.

Kunnen anderen hier een andere of betere uitleg aan geven. Ik vond het wel een leuke (en ook een moeilijke).

Sorry, ik vind het vreemd om knikkebollen een volkssport te noemen.   Het is zelfs niet eens ironisch op te vatten. Zelfs voor geoefende cryptogrammers onlogisch.   De maker had beter het begrip dommelen, soezen, of dutje in de vraagstelling kunnen gebruiken. Of iets als "zware oogleden".

masatu schreef op 30-08-2023 om 10:47:

Nog een makkelijke dan:
Een boek om iets op te zoeken achter het drumstel. (10)

Naslagwerk. 

letterkoekje schreef op 30-08-2023 om 09:03:

[..]

Valt tegen dat het al zo snel gevonden is, maar desalniettemin, proficiat!
Ik dacht dat het enkele dagen ging duren en dat ik heimelijk leedvermaak zou hebben. Niet dus!

Kun je me uitleggen hoe je erbij bent gekomen, Bloemen?

Nu zie ik ook in dat in het 'oog' dat ik als emoticon postte, je ook een knikker kan zien. Ik heb teveel 'bloot' gegeven.

PS: ik knijp er voor twee daagjes tussenuit. Geen geluk met het weer. Kom nog wel eens kijken, maar doen jullie intussen rustig verder!

Ik dacht aan een spel (volkssport) jeu de boules, kaatsen, knikkeren. Ik bleef met knikke(ren) hangen .. iets icm met knikker-spel, -baan, en tijdens het afruimen rispte het op.. .. de emoticon heeft mij niet aan het denken gezet. 

amarna schreef op 30-08-2023 om 10:56:

[..]

Naslagwerk.

Ja, dat lijkt mij goed. Goed gevonden! 

letterkoekje schreef op 29-08-2023 om 17:48:

[..]

Yes, maar leggen jullie dat voor mij eens uit aub?

Bezwaren = druk (leggen) zover ben ik al, de t apostrof, dan hebben we drukt. Maar ik weet niet waar de e (van drukte) vandaan komt en waarom wordt er nog over 'u' gesproken? Of is dat alleen maar om de opgavezin uitspreekbaar te krijgen? Maar de e, da's een raadsel!

Gedrang is ook drukte (in de menigte) natuurlijk.

Kan het zijn in de zin van:

Alles waar *te* voor staat is slecht?

Te druk, dat bezwaart je

Misschien allang gezegd, maar heb niet alles gelezen...

Een nieuwe:
Begrafenisondernemer op vakantie. (12)

Schemerlampje schreef op 30-08-2023 om 21:47:

Een nieuwe:
Begrafenisondernemer op vakantie. (12)

Het eerste waar ik aan moet denken is de laatste reis van iemand als uitspraak voor het overlijden. Maar dat is meer "dood op vakantie" dan een begrafenisondernemer.

Kuilengraver?
Zo noemen ze Duitsers op het strand, toch?

masatu schreef op 30-08-2023 om 22:10:

[..]

Het eerste waar ik aan moet denken is de laatste reis van iemand als uitspraak voor het overlijden. Maar dat is meer "dood op vakantie" dan een begrafenisondernemer.

Oh, nee dat blijft in je hoofd zitten.

Even terug: Begrafenisondernemer is ook wel een uitvaartondernemer, lijkbezorger. Vakantie: overtocht, congé, reis … of iets icm teraarde.. of iets met kisten (vliegtuig maar ook de kist waar het lijk ligt). 

Ik vind de kuilengraver erg leuk bedacht, maar het lijkt er niet op. En ook de andere posts gaan nog niet echt de goede kant op.

Dank je.

Te lang maar ik moet nu denken aan laatste-reisleider.

letterkoekje

letterkoekje

31-08-2023 om 08:22 Topicstarter

op vakantie: buitenland
laatste-reisleider in het buitenland?: oh, neen, da's iets te lang. 
iets met vrij? iets met tussenuit knijpen, iets met verlof? 
ik weet het niet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.