Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


Mevrouw75 schreef op 02-03-2024 om 09:40:

[..]

Een thuisblijfmoeder is niet direct een tradwive.

Is natuurlijk ook zo, mevrouw75

Maar het lijkt hier vooral te gaan over de financiën na de scheiding
En daarbij ook levens keuzes, maar vooral de financiën 

Ook een thuisblijf moeder heeft daarmee te maken
Ook een thuisblijf moeder heeft bewust gekozen voor een traditionele rolverdeling waarin kinderen en gezin boven werk komt
Vele thuisblijf moeders vinden het daarbij heerlijk om hun man te pleasen, in de watten te leggen en blind te vertrouwen
Ook zitten daarbij die een rechtse mening hebben, buitenlanders liever in het buitenland zien, rijkere moeten rijker worden en kleurtjes zijn enkel goed als oppas of hulp in de huishouding (brr) 

Ik schreef al, ik ben onlangs ermee vergeleken
Puur omdat ik m’n bedrijf op zijn naam heb laten zetten, alle financiën lekker zijn zorg zijn
En omdat ik huishouden heel erg leuk vind en hij geen donder aan
Alle beslissingen rondom de kids zijn mijn zorg, net als op het schoolplein staan elke dag, logisch, ik heb ze van m’n broer overgenomen ze zijn niet van hem
Ik doe het niet goed in loondienst en voel 0 prioriteit voor klanten die ik niet ken

Samen zijn we een rondje die heel goed door het leven rolt 

Maar de discussie die eruit voortkwam, hoe interessant ook, was best naar 

Ik heb mijn leven niet op orde
Ik ben gevaarlijk bezig
Mijn man is te dominant
Ik had vast rechtse ideeen en deed niks anders dan appeltaarten bakken
Ik hield de ontwikkeling van de maatschappij tegen

Deed ik überhaupt nog iets aan zelfontwikkeling?

Er is niet gevraagd of we gelukkig zijn, net zoals hier

En hoewel ik mijzelf zeker niet als tradewife zie en zelfs niet als thuisblijf moeder (niet jouw kinderen, je bent geen moeder! Die ken ik ook al 😊) kan ik mij voorstellen dat er een groepje hier is die best geïrriteerd raakt van de manier hoe dit onderwerp besproken wordt






ik herken het niet Beertje. In deze discussie lopen 2 reacties door elkaar. De een gaat over nature vs nurture en zijn veelal reacties op opmerkingen van JohnyC.

De ander zijn reacties op thuisblijven, waarbij mn meningen geformuleerd worden over tradwifes en in veel mindere mate over thuisblijfmoeder. Daarbij zeggen de meesten dat je die keuze prima kan maken, zolang je er maar voor zorgt dat je je zaken onderling goed met elkaar afspreekt en jullie keuzes ook echt bij jullie blijven en niet bij de maatschappij komen te liggen als je als vrouw geen man meer hebt.

Boterbloemetjes: Nu je het zegt, dat was het enige negatieve wat ik heb ervaren om thuis te zijn. Dan bedoel ik mantelzorgen. Ten tijde dat mijn moeder overleed was mijn vader ook ernstig ziek (kanker). Echt alles kwam op mij en mijn man neer. Mijn 2 broers en zijn vrouwen deden niks. Ik deed ook alle ziekenhuisbezoeken, de was, koken en zijn huis schoonmaken. Mijn man onderhield zijn grote tuin. (die dus wel werkte net zoals mijn broers). Mijn broers en schoonzussen ( die 2 dagen werkten) zeiden regelmatig van als je hulp nodig hebt zeg het dan maar. Als we dan om hulp vroegen dan hadden ze geen tijd. Ik heb eens aan schoonzussen gevraagd om ook eens te koken voor mijn vader. Toen kreeg ik als antwoord maar het is mijn vader toch niet. In de tijd voor de Kerst gaf mijn vader aan dat hij de kerstboom mistte. Toen zijn mijn man en ik gelijk de kerstboom gaan zetten bij hem en later ook weer opgeruimd. Dat hadden mijn broers ook kunnen doen als ze bij hem op visite waren. Ik heb mijn broers dat wel kwalijk genomen en vind dat ze van mij geprofiteerd hebben.

Er staat vandaag een artikel in het AD over een vrouw die een tradwife wil worden. Ik kan het niet lezen want het staat achter een betaalmuur. Iemand anders wel? Ik ben eigenlijk wel benieuwd. 

watertoren schreef op 02-03-2024 om 10:38:

Er staat vandaag een artikel in het AD over een vrouw die een tradwife wil worden. Ik kan het niet lezen want het staat achter een betaalmuur. Iemand anders wel? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Ik denk dat dit hetzelfde artikel is? Het gaat om dezelfde vrouw.  Deze kan ik wel openen

https://www.pzc.nl/buitenland/laura-20-droomt-van-een-leven-als-traditionele-vrouw-de-man-brengt-brood-op-de-plank-daar-mag-iets-tegenover-staan~a0a17c21/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F


Het stukje van de psycholoog herken ik wel denk ik. Dat was ook mijn idee, waarom er een (oer-) conservatieve tegenbeweging is. 

Mevrouw75 schreef op 02-03-2024 om 10:45:

[..]

Ik denk dat dit hetzelfde artikel is? Het gaat om dezelfde vrouw. Deze kan ik wel openen

https://www.pzc.nl/buitenland/laura-20-droomt-van-een-leven-als-traditionele-vrouw-de-man-brengt-brood-op-de-plank-daar-mag-iets-tegenover-staan~a0a17c21/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F


Het stukje van de psycholoog herken ik wel denk ik. Dat was ook mijn idee, waarom er een (oer-) conservatieve tegenbeweging is.

Dank je wel! Dit bedoelde ik.

Diyer schreef op 02-03-2024 om 10:30:

ik herken het niet Beertje. In deze discussie lopen 2 reacties door elkaar. De een gaat over nature vs nurture en zijn veelal reacties op opmerkingen van JohnyC.

De ander zijn reacties op thuisblijven, waarbij mn meningen geformuleerd worden over tradwifes en in veel mindere mate over thuisblijfmoeder. Daarbij zeggen de meesten dat je die keuze prima kan maken, zolang je er maar voor zorgt dat je je zaken onderling goed met elkaar afspreekt en jullie keuzes ook echt bij jullie blijven en niet bij de maatschappij komen te liggen als je als vrouw geen man meer hebt.

Dan zal ik het wel alleen zijn  
Dat kan best

Met betrekking tot je tweede punt, dat geldt toch voor iedereen dan? 
Niet enkel de tradwife, maar ook voor de thuisblijf moeder en zelfs voor de 50/50 relaties waarbij er 1 onverhoopt met een burn out thuis komt te zitten en de ander na twee jaar vertrekt omdat de partner “niet de partner meer is waarop hij/zij langer verliefd is geworden” 
En ook de relaties waarin de man 75% meer verdient puur omdat hij man is

Uiteindelijk is een relatie keuzes maken en in alle relaties kunnen keuzes verkeerd uitvallen

Niet enkel tradwives vallen in de bijstand na een scheiding of hebben een extra uitkering nodig na een scheiding, zeker niet 

Daarbij, kunnen we al goed bekijken of de constructie niet goed is? Is er al een grote groep in de 40 die 4 dagen per week op school mochten blijven tot half 6/7 om daarna eten te krijgen, hup naar bed en hup naar school? Of bestaat BSO nog niet zo lang (geen idee, oprecht) 
Is er al een grote groep in de 40 die vanaf 3 maanden oud 4 dagen per week naar de opvang werden gebracht tot een uurtje of 5 en heeft die grote groep daar geen last van ondervonden?

Sleutelkinderen waren niet zo gelukkig volgens vele onderzoeken, volgens anderen onderzoeken weer wel 

Natuurlijk willen een aantal jonge vrouwen dit (en misschien jonge mannen ook wel) je wilt toch je kinderen zien opgroeien? 
Jezelf ontwikkelen en je leven leven ipv de dreiging dat je enkel zorgt voor het passieve inkomen van een ander met een loon wat nooit hoger wordt dan gemiddeld? 

Er is een hele grote groep wat niet echt goed rondkomt, dan is veiligheid bij een man met geld (of vrouw) toch heel fijn? 
Ik hoor en lees overal dat het leven te duur is, en als ik begin 20 was, met een mbo opleiding waarvan men zegt dat dat niet eens goed genoeg is om dezelfde rechten te krijgen als een HBO student
Dan had ik allicht ook gewenst dat een man mij kon helpen naar een stukje geluk 

En daar mag best wat tegenover staan, want wat een rotleven dat loondienst 

(Disclaimer: Een ieder die zich prettig voelt in loondienst, lekker doen!! 👏 Ik moedig je aan en vindt het heel erg knap dat het je 40 uur per week lukt om dat te doen, betekend dat je op de juiste plaats zit 

Tevens heb ik geen mening over sleutelkinderen, ik ken ze eigenlijk niet
En ben ik groot voorstander van ieder z’n eigen leven en geluk)


"Biologie" is millenia lang als excuus gebruikt om vrouwen buiten te sluiten, te verbieden en te onderdrukken op allerlei manieren. 

Vrouwen zouden te emotioneel, irrationeel zijn om allerlei dingen te kunnen doen. 

Dus: 

-mochten vrouwen niet naar de universiteit
-mochten vrouwen vaak sowieso niet leren lezen want ze zouden wel eens brieven naar minnaars kunnen schrijven
-werden vrouwen uitgesloten van gildes en veel andere beroepen
-mochten vrouwen geen patent aanvragen als ze een uitvinding hadden gedaan
-hadden vrouwen vaak geen beslissingsrecht over geld, zelfs als ze het zelf een huwelijk inbrachten
-mochten vrouwen nog lang niet stemmen
-stond vrouwelijke sexualiteit onder hevige controle
en nog veel meer beperkingen. 

Dus dat zogenaamde verbaasde van "waarom vinden vrouwen tradwives niks? Iedereen zou toch moeten kunnen kiezen?" vind ik nogal kort door de bocht gaan. Natuurlijk hebben veel vrouwen een naar gevoel bij de hele sfeer en 'idealen' die daarom heen hangen. Dat heeft namelijk een zeer lang geschiedenis van onderdrukking  achter zich. Daar komt bij dat sommige mannen ook in 2024 vaak maar wat graag de "vrouwen zouden eigenlijk niet moeten...., kijk maar hoeveel er niet werken" kaart trekken wanneer ze ons ergens willen weren.

Het verbaast me dan ook niet dat er hier een man zo constant op biologie hamert en daar koester ik inderdaad wantrouwen tegen, om heel duidelijke, hierboven aangegeven redenen.

Mevrouw75 schreef op 02-03-2024 om 10:45:

[..]

Ik denk dat dit hetzelfde artikel is? Het gaat om dezelfde vrouw. Deze kan ik wel openen

https://www.pzc.nl/buitenland/laura-20-droomt-van-een-leven-als-traditionele-vrouw-de-man-brengt-brood-op-de-plank-daar-mag-iets-tegenover-staan~a0a17c21/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F


Het stukje van de psycholoog herken ik wel denk ik. Dat was ook mijn idee, waarom er een (oer-) conservatieve tegenbeweging is.

Ja interessant stuk, ook het feit dat de schrijver tradwives in feite de vrouwelijke tegenhanger van incels vindt. Hoewel de tradwives denk ik niet zitten te wachten op een incel. En toch ook weer: heel jonge vrouwen. Ik ben echt benieuwd hoe die er over 20 jaar over denken. 
Maar... ergens begrijp ik ook wel hoe deze constructie het gevoel kan geven van een sterk verbond dat steviger staat dan een situatie waarbij beide partners onder stress staan door de ratrace en ook nog een gezin draaiende houden. Het lastige is alleen dat dat gevoel een illusie kan blijken te zijn en dat dan de vrouw in kwestie meer met de gebakken peren zit dan de man. (disclaimer: ik heb het niet over TBMś )

kerstbeer schreef op 02-03-2024 om 11:35:

"Biologie" is millenia lang als excuus gebruikt om vrouwen buiten te sluiten, te verbieden en te onderdrukken op allerlei manieren.

Vrouwen zouden te emotioneel, irrationeel zijn om allerlei dingen te kunnen doen.

Dus:

-mochten vrouwen niet naar de universiteit
-mochten vrouwen vaak sowieso niet leren lezen want ze zouden wel eens brieven naar minnaars kunnen schrijven
-werden vrouwen uitgesloten van gildes en veel andere beroepen
-mochten vrouwen geen patent aanvragen als ze een uitvinding hadden gedaan
-hadden vrouwen vaak geen beslissingsrecht over geld, zelfs als ze het zelf een huwelijk inbrachten
-mochten vrouwen nog lang niet stemmen
-stond vrouwelijke sexualiteit onder hevige controle
en nog veel meer beperkingen.

Dus dat zogenaamde verbaasde van "waarom vinden vrouwen tradwives niks? Iedereen zou toch moeten kunnen kiezen?" vind ik nogal kort door de bocht gaan. Natuurlijk hebben veel vrouwen een naar gevoel bij de hele sfeer en 'idealen' die daarom heen hangen. Dat heeft namelijk een zeer lang geschiedenis van onderdrukking achter zich. Daar komt bij dat sommige mannen ook in 2024 vaak maar wat graag de "vrouwen zouden eigenlijk niet moeten...., kijk maar hoeveel er niet werken" kaart trekken wanneer ze ons ergens willen weren.

Het verbaast me dan ook niet dat er hier een man zo constant op biologie hamert en daar koester ik inderdaad wantrouwen tegen, om heel duidelijke, hierboven aangegeven redenen.

Nou inderdaad ik ben ook nog steeds benieuwd naar het antwoord van Johnny op de vraag voor welke functies (handelingen) in het maatschappelijk leven (naast baren en sport) de biologische verschillen zo belangrijk zijn. 

Beertjelief schreef op 02-03-2024 om 11:35:

[..]

Dan zal ik het wel alleen zijn
Dat kan best

Met betrekking tot je tweede punt, dat geldt toch voor iedereen dan?
Niet enkel de tradwife, maar ook voor de thuisblijf moeder en zelfs voor de 50/50 relaties waarbij er 1 onverhoopt met een burn out thuis komt te zitten en de ander na twee jaar vertrekt omdat de partner “niet de partner meer is waarop hij/zij langer verliefd is geworden”
En ook de relaties waarin de man 75% meer verdient puur omdat hij man is

Uiteindelijk is een relatie keuzes maken en in alle relaties kunnen keuzes verkeerd uitvallen

Niet enkel tradwives vallen in de bijstand na een scheiding of hebben een extra uitkering nodig na een scheiding, zeker niet

Daarbij, kunnen we al goed bekijken of de constructie niet goed is? Is er al een grote groep in de 40 die 4 dagen per week op school mochten blijven tot half 6/7 om daarna eten te krijgen, hup naar bed en hup naar school? Of bestaat BSO nog niet zo lang (geen idee, oprecht)
Is er al een grote groep in de 40 die vanaf 3 maanden oud 4 dagen per week naar de opvang werden gebracht tot een uurtje of 5 en heeft die grote groep daar geen last van ondervonden?


Sleutelkinderen waren niet zo gelukkig volgens vele onderzoeken, volgens anderen onderzoeken weer wel

Natuurlijk willen een aantal jonge vrouwen dit (en misschien jonge mannen ook wel) je wilt toch je kinderen zien opgroeien?
Jezelf ontwikkelen en je leven leven ipv de dreiging dat je enkel zorgt voor het passieve inkomen van een ander met een loon wat nooit hoger wordt dan gemiddeld?

Er is een hele grote groep wat niet echt goed rondkomt, dan is veiligheid bij een man met geld (of vrouw) toch heel fijn?
Ik hoor en lees overal dat het leven te duur is, en als ik begin 20 was, met een mbo opleiding waarvan men zegt dat dat niet eens goed genoeg is om dezelfde rechten te krijgen als een HBO student
Dan had ik allicht ook gewenst dat een man mij kon helpen naar een stukje geluk

En daar mag best wat tegenover staan, want wat een rotleven dat loondienst

(Disclaimer: Een ieder die zich prettig voelt in loondienst, lekker doen!! 👏 Ik moedig je aan en vindt het heel erg knap dat het je 40 uur per week lukt om dat te doen, betekend dat je op de juiste plaats zit

Tevens heb ik geen mening over sleutelkinderen, ik ken ze eigenlijk niet
En ben ik groot voorstander van ieder z’n eigen leven en geluk)


Niet in Nederland, wel in het buitenland. Maar ook in het verleden, denk aan minnen, nanny’s, kindermeisjes en gouvernantes of kostscholen. 
Sleutelkinderen werden ‘aan hun lot  overgelaten’, ze waren vooral alleen, om het zo maar even te zeggen, en waren een uitzondering binnen een grote groep en vooral daar zijn kinderen niet zo happig op. 

Ik weet niet wat je precies vraagt Beertje? Ik ben een sleutelkind, tegen de 50 en heb 4 (of 5, dat weet ik niet) dagen per week op de opvang gezeten, omdat mijn (alleenstaande) moeder moest werken. Dat verdiende wel genoeg voor een eigen koophuis en dat waren dus andere tijden.

Keuzes kunnen altijd verkeerd uitvallen. Maar je weet op voorhand dat als je helemaal niet werkt, dat je geen groei hebt meegemaakt en mocht je zonder ervaring na jaren eruit zijn geweest weer de arbeidsmarkt betreden, dat je dan waarschijnlijk helemaal onderaan begint. Dat heeft weinig met verkeerd uitvallen te maken, maar met het bewust nemen van risico's als je dat niet aan de voorkant dichttimmert. Dat is waar de meesten op aanslaan. Keuzes afwegen tegen risico's en niet die risico's die je zelf genomen hebt, verleggen naar de ander.

Dat geldt evenzogoed als je wel al die tijd gewerkt hebt, maar dat was een baan van 12 uur als overblijfmoeder. Dat zal ook geen grote impact hebben als door wegvallen partner weer volledig moet werken. Op dergelijke keuzes kun je aan de voorkant al bepaalde dingen dichttimmeren. Om die risico's te minimaliseren. 
Als je met een burn out komt te zitten vanuit een werkende positie, dan sta je er financieel beter voor. Dan heb je financieel gezien minder risico's genomen. Idem voor ZZP'er zijn zonder AOV verzekering. Dan zegt men ook terecht: ja, dat is gewoon dom. Dan heb je geen recht op 70% van je laatstverdiende inkomen en zul je je eigen huis moeten opeten als het erop aankomt.

Ik vind het ook vreemd hoe je tegen werk aankijkt trouwens. Je bent daarin erg zwart wit. Enerzijds heb je er een beste mening over (je draagt bij aan een ander z'n inkomen, het is niet leuk, het is zwaar), maar vind je het heel normaal dat een vrouw een stukje geluk zoekt bij een man die haar daarin kan voorzien. Waarom is het voor hem dan niet zwaar en vervelend en als je zijn geluk belangrijk vindt, deel je die lasten samen (vanuit je standpunt dat het naar is). Dat klinkt -zoals jij het beschrijft- meeliften op iemand ander die het wel zwaar moet hebben, maar zelf wil je dat niet.

Maar goed, los van die opmerking, waarom ga je uit van zoveel 'zwaarheid'. Ik ben in al mijn werkzame uren vooral veel mensen tegengekomen die zingeving haalden uit hun werk. Het gaf ritme, zelfstandigheid, aanspraak, een zinvol gevoel, ontwikkeling, etc. En dat goldt echt niet alleen voor mannen of voor topbanen. Mensen hebben ook heel vaak een stuk sociaal leven dat gelinkt is aan werk. En werk bestaat in meer smaakjes dan 40 uur per week (tegenwoordig zeker). Daarnaast zijn er meer dan genoeg MBO functies te vinden die meer verdienen dan HBO functies (zeker tegenwoordig). Ik lees vooral bezwaren van iemand die redenen zoekt om het plaatje van thuisblijven op niet kloppende gronden goed te praten.

Het is pas sinds -ik meen- 1956 dat Nederlandse vrouwen niet meer als handelingsonbekwaam werden gezien. En dat ze zelf een hypotheek mochten afsluiten.
19 fucking 56 !!!
En vandaag de dag zijn er nog steeds vrouwen die bij wet niks zijn en niks mogen. Maar over die vrouwen horen we amper wat. Die zitten thuis opgesloten zonder school, zonder inkomen, compleet afhankelijk achter hoofddoeken verstopt, mogen de straat niet zelfstandig op, in Afghanistan en er is geen man in dat land die voor zijn zus, zijn moeder of zijn vrouw opkomt. Waarom staan die kerels niet op?

Campanula

Campanula

02-03-2024 om 13:18 Topicstarter

Beertjelief schreef op 02-03-2024 om 10:19:

[..]

Is natuurlijk ook zo, mevrouw75

...

En hoewel ik mijzelf zeker niet als tradewife zie en zelfs niet als thuisblijf moeder (niet jouw kinderen, je bent geen moeder! Die ken ik ook al 😊) kan ik mij voorstellen dat er een groepje hier is die best geïrriteerd raakt van de manier hoe dit onderwerp besproken wordt.

Hè Beertjelief, wat vervelend. Wat kunnen wij doen om je forumervaring te verbeteren? Ik wil graag met je meedenken over de gewenste bandbreedte van de discussie om zo het bereiken van je doelen beter te kunnen ondersteunen.

Campanula

Campanula

02-03-2024 om 13:19 Topicstarter

Diyer schreef op 02-03-2024 om 13:09:

Het is pas sinds -ik meen- 1956 dat Nederlandse vrouwen niet meer als handelingsonbekwaam werden gezien. En dat ze zelf een hypotheek mochten afsluiten.
19 fucking 56 !!!
En vandaag de dag zijn er nog steeds vrouwen die bij wet niks zijn en niks mogen. Maar over die vrouwen horen we amper wat. Die zitten thuis opgesloten zonder school, zonder inkomen, compleet afhankelijk achter hoofddoeken verstopt, mogen de straat niet zelfstandig op, in Afghanistan en er is geen man in dat land die voor zijn zus, zijn moeder of zijn vrouw opkomt. Waarom staan die kerels niet op?

What's in it for me?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.