Relaties Relaties

Relaties

Moeite met acceptatie gender?

Meesje schreef op 04-04-2022 om 09:36:

Sja, dan zou ik liever zien dat het onderscheid man-vrouw helemaal wegvalt. En we iedereen maar hij gaan noemen. Nog een geslacht erbij bedenken met aparte aanspreekvormen vind ik lastig. Sowieso, hoe weet ik of de cassiere een hij, zij of een hen is? En wat als straks iemand die hokjes ook niet vindt passen en er nog een vakje bij moet komen? En als ik het 'fout' doe en vergeet dat iemand zich non-binair voelt en dus als meervoud moet worden aangesproken? Ben ik dan niet empathisch en niet verdraagzaam?

Waarom zou het onderscheid weg moeten vallen voor een paar mensen met 'n identiteitscrisis? Wil ook liever gewoon gescheiden toiletten in openbare gelegenheden ipv dat je ergens komt waar de bril weer omhoog achter is gelaten. 

Meesje schreef op 04-04-2022 om 09:36:

Sja, dan zou ik liever zien dat het onderscheid man-vrouw helemaal wegvalt. En we iedereen maar hij gaan noemen. Nog een geslacht erbij bedenken met aparte aanspreekvormen vind ik lastig. Sowieso, hoe weet ik of de cassiere een hij, zij of een hen is? En wat als straks iemand die hokjes ook niet vindt passen en er nog een vakje bij moet komen? En als ik het 'fout' doe en vergeet dat iemand zich non-binair voelt en dus als meervoud moet worden aangesproken? Ben ik dan niet empathisch en niet verdraagzaam?

Er zijn talen waar dat zo is. 

Taal beïnvloed de manier waarop je naar de wereld kijkt (en andersom en ik vraag me oprecht af of dit soort discussies daar ook spelen. 

Mija schreef op 04-04-2022 om 09:40:

De 'zo is het nou eenmaal'-stemmen gaan er wel heel gemakkelijk van uit dat wat zij aannemen ook 'is zoals het is'. Bijzonder, je eigen overtuigingen zo zonder schroom als de maat der dingen nemen. Ik zie ook tot mijn verbazing de wens van mensen, jongeren om gespiegeld en erkend te worden in wie je zelf ervaart te zijn, zonder enig voorbehoud (negatief) wordt gelabeld als aanstellerij en egocentrisme. Er is best wat over te zeggen maar wat is de onderbouwing voor die categorische afwijzing, behalve dat het vroeger allemaal beter was? Gesprek levert op deze manier niks op, alleen een groepje mensen dat zichzelf en elkaar keer op keer bevestigt omdat men wel weet hoe het in elkaar zit en steeds minder mensen die het als zinvol ervaren om te zeggen dat ze er anders tegenaan kijken. Misschien kan er een pijler 'Echoput' komen, voor mensen die gewoon al weten hoe de wereld in elkaar zit? Dan weet ik dat ik daar niet hoef te komen.

Dus mensen die moeite hebben met deze ontwikkeling moeten zwijgen anders zijn ze een echoput? In een discussie heb je nu eenmaal ook mensen die het niet met je eens zijn. Die kun je niet verbannen naar een echoput om zo een wereld te creeren met alleen gelijkgestemden.

Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 09:10:

[..]

Waarom zouden non binairen er zo de nadruk op leggen vraag ik mij dan af. Ik denk dat het overgrote deel van de mensheid weinig interesse heeft in hoe iemand zichzelf identificeert. Waarom verwachten ze dat de hele wereld rekening houdt met hun identiteitscrisis?

Omdat het politiek is. Ze reduceren de werkelijkheid tot twee keuzes, 100% man of 100% vrouw en verwerpen dat dan. Dat lijkt me een politieke keuze, geen specifieke gender-issue.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

04-04-2022 om 09:47

Libertine schreef op 04-04-2022 om 09:38:

[..]

Ik neem aan dat jij het ook op prijs stelt als mensen rekening houden met jouw autisme? Dat is toch eigenlijk wat iemand dan aan jou vraagt? Of een beetje rekening te houden?

Hier geen autisme, dus daar hoeft geen rekening mee te worden houden. 

Ben jij transgender, dan volg ik je helemaal.  Want het lijkt me heel moeilijk en zwaar om als vrouw in een mannenlijf te zitten of vice versa.  Ben je non-binair, dan volg ik je ook. Ik zal niet meer refereren aan zij/haar en heb je een nieuwe, minder gender-specifieke naam? Prima. 
Dat noem ik niet eens rekening houden. Dat noem ik gewoon recht doen aan wie je bent en hoe je je voelt.

Maar hoewel ik niet zal refereren aan je originele gender, they/them/hen doe ik niet. Gewoon pertinent niet. 

Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 09:10:

[..]

Waarom zouden non binairen er zo de nadruk op leggen vraag ik mij dan af. Ik denk dat het overgrote deel van de mensheid weinig interesse heeft in hoe iemand zichzelf identificeert. Waarom verwachten ze dat de hele wereld rekening houdt met hun identiteitscrisis?

Ik zie dat anders. Ze vragen geen aandacht, ze vragen om de juiste aanspreekvorm te gebruiken. Als iemand mij zou aanspreken met meneer dan zou ik daar ook iets van zeggen want ik wil aangesproken worden met mevrouw. 

De 'zo is het nou eenmaal'-stemmen gaan er wel heel gemakkelijk van uit dat wat zij aannemen ook 'is zoals het is'. Bijzonder, je eigen overtuigingen zo zonder schroom als de maat der dingen nemen. Ik zie ook tot mijn verbazing de wens van mensen, jongeren om gespiegeld en erkend te worden in wie je zelf ervaart te zijn, zonder enig voorbehoud (negatief) wordt gelabeld als aanstellerij en egocentrisme. Er is best wat over te zeggen maar wat is de onderbouwing voor die categorische afwijzing, behalve dat het vroeger allemaal beter was? Gesprek levert op deze manier niks op, alleen een groepje mensen dat zichzelf en elkaar keer op keer bevestigt omdat men wel weet hoe het in elkaar zit en steeds minder mensen die het als zinvol ervaren om te zeggen dat ze er anders tegenaan kijken. Misschien kan er een pijler 'Echoput' komen, voor mensen die gewoon al weten hoe de wereld in elkaar zit? Dan weet ik dat ik daar niet hoef te komen.

Dat gebeurt over en weer natuurlijk. Dat is nou net niet voorbehouden aan 1 groep, de conservatieve tutten. 

Libertine schreef op 04-04-2022 om 09:38:

[..]

Ik neem aan dat jij het ook op prijs stelt als mensen rekening houden met jouw autisme? Dat is toch eigenlijk wat iemand dan aan jou vraagt? Of een beetje rekening te houden?

Ik hoef geen aparte aanspreekvorm en het hoeft ook niet in m'n paspoort net zomin als je seksuele voorkeur. Waarom dan genderissues wel zo'n groot platform geven dat men zelfs bereid is officiele documenten ervoor te willen wijzigen en ze zelfs toe te laten tot wedstrijdsport in de categorie waar ze helemaal niet in thuis horen vanwege hun biologische kenmerken? 

Jillz schreef op 04-04-2022 om 09:48:

[..]

Ik zie dat anders. Ze vragen geen aandacht, ze vragen om de juiste aanspreekvorm te gebruiken. Als iemand mij zou aanspreken met meneer dan zou ik daar ook iets van zeggen want ik wil aangesproken worden met mevrouw.

Hoe moet je eigenlijk weten wat de juiste aanspreekvorm is voor mensen die zelf niet weten welke vorm ze willen hebben?

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 09:46:

[..]

Omdat het politiek is. Ze reduceren de werkelijkheid tot twee keuzes, 100% man of 100% vrouw en verwerpen dat dan. Dat lijkt me een politieke keuze, geen specifieke gender-issue.

Dat is een biologische keuze. Als je als man in vrouwenkleren opgenomen wordt op eerste hulp is het toch wel handig te weten dat je biologisch een man bent voor onderzoek/behandeling. 

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 09:51:

[..]

Hoe moet je eigenlijk weten wat de juiste aanspreekvorm is voor mensen die zelf niet weten welke vorm ze willen hebben?

We hebben het hier over mensen die aangeven op een bepaalde manier benaderd te willen worden dus die hebben dat zo benoemd. Dus hoe kom je erbij dat ze het zelf niet weten?

De nul meridiaan van de wereld gaat bij veel mensen dwars door hun navel lijkt wel. Ik vind het bijna stuitend dat er zo weinig oog/flexibiliteit/nieuwsgierigheid/empathie/ruimte lijkt te zijn voor mensen die afwijken van “de norm”. 

we leven in een tijd waarin dé norm schuift. En gelukkig voelen veel mensen de vrijheid en/noodzaak (hallelujah) de norm aan het debat en dialoog te onderhevige. Niet alleen op het gebied van gender. Ook op het gebied van discriminatie (mensen die strijden tegen zwarte piet bv), klimaat (mensen die milieubewust leven), gelijkheid (bv vrouwenquota) loopt men tegen weerstand aan van mensen die dé norm willen behouden. 

We leven in het Wassenaar van de wereld mensen. Beetje meer oog en ruimte voor elkaar behoeftes zou echt helpend zijn. 

redbulletje schreef op 04-04-2022 om 09:50:

[..]

Ik hoef geen aparte aanspreekvorm en het hoeft ook niet in m'n paspoort net zomin als je seksuele voorkeur. Waarom dan genderissues wel zo'n groot platform geven dat men zelfs bereid is officiele documenten ervoor te willen wijzigen en ze zelfs toe te laten tot wedstrijdsport in de categorie waar ze helemaal niet in thuis horen vanwege hun biologische kenmerken?

Rekening houden met elkaar kent vele verschillende manieren. Niet alleen de manier die jij herkent of prettig vindt 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

04-04-2022 om 09:58

Jillz schreef op 04-04-2022 om 09:53:

[..]

We hebben het hier over mensen die aangeven op een bepaalde manier benaderd te willen worden dus die hebben dat zo benoemd. Dus hoe kom je erbij dat ze het zelf niet weten?

Ze voelen zich geen man of vrouw, hoe kom jij er bij dat ze zelf weten wat ze dan wel zijn? Er is niks tussen deze twee geslachten.

Libertine schreef op 04-04-2022 om 09:55:

[..]

We leven in het Wassenaar van de wereld mensen. Beetje meer oog en ruimte voor elkaar behoeftes zou echt helpend zijn.

Behalve rekening houden met de gevoelens en wensen van mensen die conservatief zijn dus? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.