Relaties
MMcGonagall
03-04-2022 om 14:05
Moeite met acceptatie gender?
Van een nabij familielid kreeg ik onlangs het verwijt dat ik ‘hen’ niet aanspreek met de juiste gender. De persoon is een jonge twintiger die vanaf hun peutertijd het liefst in prinsessenjurken liep en in de late pubertijd voor een schooltoneelstuk zelfs een broek moest lenen omdat er alleen maar jurken in hun kast hingen. Familielid ging alleen om met meisjes en is hun hele leven feministisch en anti-man geweest. Dat familielid uiteindelijk lesbisch bleek te zijn was dus geen verrassing. Een paar maanden geleden kwam ook het bericht dat hen geen vrouw waren/was maar non-binair.
En daar kan ik dus niet zoveel mee, of eigenlijk begrijp ik het niet. Wat is het nut om geen vrouw te zijn, als je zo anti-man bent en toch al op vrouwen valt?
Volgens mij zijn hier op het forum ook wel mensen met dezelfde gender. Hoe voelt dat en waarom heb je niet voldoende aan de gender vrouw (of man)?
Ik doe het nu wel, als zij dat graag willen, maar merk dat het in de omgeving toch wel apart wordt gevonden. Soort van schaamte dat ik daarin mee ga, of zo.
Mevrouw75
03-04-2022 om 23:39
Fiorah schreef op 03-04-2022 om 23:23:
[..]
Ik denk, ik spreek niet uit ervaring, maar dit is wat ik veel heb gehoord/gelezen, dat het gaat om: als je in het ene hokje niet past, waar 'ga je dan heen'? Dus als je als meisje geboren bent maar je voelt je géén vrouw... ben je dan dus een man? Móet dat? Terwijl dat misschien ook niet voelt als iets dat voor je klopt.
Het gevoel vrouw-zijn, in dat hokje passen, of juist niet, en ook niet in dat andere hokje, dat heeft met culturele normen te maken, niet waar?
WickedCurlew89
03-04-2022 om 23:43
Mevrouw75 schreef op 03-04-2022 om 23:39:
[..]
Het gevoel vrouw-zijn, in dat hokje passen, of juist niet, en ook niet in dat andere hokje, dat heeft met culturele normen te maken, niet waar?
Dat lijkt mij dus helemaal niet zo simpel te stellen.
watertoren
03-04-2022 om 23:47
Fiorah schreef op 03-04-2022 om 23:26:
[..]
Los van of het waar is, stel dat je gelijk hebt. Dan ligt dat toch niet aan haar, maar aan HNTM en hun tolerantie-/kijkcijferverlangens? Dan is haar transgender zijn niet het probleem, maar een slechts uiting van het onderliggende probleem.
ja het ligt echt niet aan Loiza zelf maar aan HNTM . Ik heb ook niks tegen Loiza maar ik vind het oneerlijk tegenover de meiden die veel beter waren dan zij. Als zij geen transgendervrouw was geweest dan had ze nooit gewonnen en dat vind ik oneerlijk tegenover de andere vrouwen.
CavernousSanddollar80
04-04-2022 om 01:47
watertoren schreef op 03-04-2022 om 23:47:
[..]
ja het ligt echt niet aan Loiza zelf maar aan HNTM . Ik heb ook niks tegen Loiza maar ik vind het oneerlijk tegenover de meiden die veel beter waren dan zij. Als zij geen transgendervrouw was geweest dan had ze nooit gewonnen en dat vind ik oneerlijk tegenover de andere vrouwen.
Het is totaal off topic, maar doet me denken aan wat ik nu veel hoor over het songsfestifal volgende maand. Daar schijnt de winnaar ook al van vast te staan als je social media mag geloven. En niet vanwege het goede liedje.
Doemijdieglazenbol
04-04-2022 om 07:31
holymoly, het schiet nu wel echt alle kanten uit. Van HNTM naar dat Oekraïne het songfestival gaat winnen?
Voor verreweg de meeste mensen die afwijken van de norm (welke norm dan ook), is dat op zijn minst lastig en moeizaam met momenten. Soms is het ook niet helemaal te benoemen wat er anders is of voelt en dan gaat men zoeken. Zeker op het gebied van identiteit kan dit best ingewikkeld zijn soms. Omdat het niet echt meetbaar is, heel persoonlijk, maar de wereld er dan graag ook weer iets van wil vinden.
Ik lees heel veel schijnacceptie hier; ze moeten het maar doen, maar ik ga ze niet aanspreken hoe ze willen, want te ingewikkeld/het klopt niet. Dat is in mijn ogen onverdraagzaam, beledigend en hopeloos achterhaald.
En om dan nog een schepje er boven op te doen dat het een of ander structureel voordeel heeft….. misschien in 0,0000001% van de gevallen. Maar in het dagelijks leven zijn je carrièrekansen kleiner, krijg je meer te maken met geweld en discriminatie en meer van dat soort ellende. Zijn gewoon cijfers over.
Dus laten we nu even niet gaan doen alsof dat andersom is. Dat is écht de wereld op zijn kop en schadelijke retoriek.
Mevrouw75
04-04-2022 om 08:10
Hetvrijewoord schreef op 03-04-2022 om 23:43:
[..]
Dat lijkt mij dus helemaal niet zo simpel te stellen.
Het is ook niet mijn conclusie, meer iets dat je wellicht uit het verhaal van Fiorah kan halen.
Ik heb ook helemaal geen conclusie, maar het is wel iets waar ik over nadenk.
Een extra hokje maakt de hokjes wel weer meer rigide en kleiner, vooral als de nadruk op de hokjes ligt, door bv je voornaamwoord te benoemen.
BrightEchidna89
04-04-2022 om 08:13
Doemijdieglazenbol schreef op 04-04-2022 om 07:31:
holymoly, het schiet nu wel echt alle kanten uit. Van HNTM naar dat Oekraïne het songfestival gaat winnen?
Voor verreweg de meeste mensen die afwijken van de norm (welke norm dan ook), is dat op zijn minst lastig en moeizaam met momenten. Soms is het ook niet helemaal te benoemen wat er anders is of voelt en dan gaat men zoeken. Zeker op het gebied van identiteit kan dit best ingewikkeld zijn soms. Omdat het niet echt meetbaar is, heel persoonlijk, maar de wereld er dan graag ook weer iets van wil vinden.
Ik lees heel veel schijnacceptie hier; ze moeten het maar doen, maar ik ga ze niet aanspreken hoe ze willen, want te ingewikkeld/het klopt niet. Dat is in mijn ogen onverdraagzaam, beledigend en hopeloos achterhaald.
En om dan nog een schepje er boven op te doen dat het een of ander structureel voordeel heeft….. misschien in 0,0000001% van de gevallen. Maar in het dagelijks leven zijn je carrièrekansen kleiner, krijg je meer te maken met geweld en discriminatie en meer van dat soort ellende. Zijn gewoon cijfers over.
Dus laten we nu even niet gaan doen alsof dat andersom is. Dat is écht de wereld op zijn kop en schadelijke retoriek.
Volgens mij wilt de wereld er niet echt iets van vinden, maar roepen ze weerstand op zodra ze bepaalde verwachtingen uiten aan deze wereld. Net zoals met vegetariërs en gelovigen zal het weinig mensen uitmaken dat iemand zich non-binair noemt, het is pas wanneer ze de gangbare normen willen aanpassen dat de hakken in het zand gaan.
Eigenlijk past het wel perfect bij deze tijd waarin zovelen zich slachtoffer voelen en menen dat de meerderheid zich dient aan te passen aan hun persoontje omdat ze zich anders gekwetst voelen.
Doemijdieglazenbol
04-04-2022 om 08:33
Valdemar schreef op 04-04-2022 om 08:13:
[..]
Volgens mij wilt de wereld er niet echt iets van vinden, maar roepen ze weerstand op zodra ze bepaalde verwachtingen uiten aan deze wereld. Net zoals met vegetariërs en gelovigen zal het weinig mensen uitmaken dat iemand zich non-binair noemt, het is pas wanneer ze de gangbare normen willen aanpassen dat de hakken in het zand gaan
De gangbare normen? Laten we nu niet overdrijven. Het gaat hier om een enkel woord in een enkele situatie. En dat doe je dagelijks ook in andere situaties. Je spreekt een kind anders aan dan een 60jarige. Je partner spreek je anders tegen dan tegen de caissière. Meer is het niet. Dat weigeren is gewoon afwijzen. Welke woorden je er ook voor gebruikt. Ik begrijp nog steeds niet wat het je afneemt of kost om nonbinairen te erkennen. Wat taalongemak? We spreken en schrijven ook niet meer als 50 jaar geleden.
Daarbij; als niemand de gangbare normen had bevraagd, hadden vrouwen nog steeds geen stemrecht, opleidingsmogelijkheden. Trouwde iedereen met iemand van het andere geslacht en kreeg zoveel mogelijk kinderen. Reisden vrouwen niet alleen, zeker niet naar andere landen. Had je nog een stratenboek in plaats van Google maps en bestond dit hele forum niet. Laten we in vredesnaam alles dat gangbaar is blijven bevragen. En de wereld benaderen met empathie.
redbulletje
04-04-2022 om 08:42
Tijgeroog schreef op 03-04-2022 om 22:44:
Om even terug te komen op de vraag uit de openingspost: is het nou werkelijk zo moeilijk om als iemand je vraagt op een bepaalde manier aan te spreken, te proberen om dat te doen? Zonder daar een negatief oordeel over te hebben? Het is een kleine moeite. Word je er nou echt gelukkig van om dat botweg te weigeren?
En als iemand je vraagt hem met zijne majesteit aan te spreken (buiten de koning himself)? Ik kan dat niet over m'n lippen krijgen. Als diegene dan toch gaat lopen mokken is het tijd dat onze wegen zich scheiden.
Mevrouw75
04-04-2022 om 08:43
Doemijdieglazenbol schreef op 04-04-2022 om 08:33:
[..]
De gangbare normen? Laten we nu niet overdrijven. Het gaat hier om een enkel woord in een enkele situatie. En dat doe je dagelijks ook in andere situaties. Je spreekt een kind anders aan dan een 60jarige. Je partner spreek je anders tegen dan tegen de caissière. Meer is het niet. Dat weigeren is gewoon afwijzen. Welke woorden je er ook voor gebruikt. Ik begrijp nog steeds niet wat het je afneemt of kost om nonbinairen te erkennen. Wat taalongemak? We spreken en schrijven ook niet meer als 50 jaar geleden.
Daarbij; als niemand de gangbare normen had bevraagd, hadden vrouwen nog steeds geen stemrecht, opleidingsmogelijkheden. Trouwde iedereen met iemand van het andere geslacht en kreeg zoveel mogelijk kinderen. Reisden vrouwen niet alleen, zeker niet naar andere landen. Had je nog een stratenboek in plaats van Google maps en bestond dit hele forum niet. Laten we in vredesnaam alles dat gangbaar is blijven bevragen. En de wereld benaderen met empathie.
Je kunt van alles bevragen en dus ook het gebruik van de termen they/them en hun/hen. Meteen roepen dat iemand dus niet empatisch is en niet open staat voor nonbinairen is net zo goed niet-empatisch.
redbulletje
04-04-2022 om 08:45
Malibu2 schreef op 03-04-2022 om 22:49:
Ik was ook een echte tomboy vroeger, maar heb nooit aan mijn vrouw/meisje zijn getwijfeld. Het kwam helemaal niet bij me op. Ik hield als kind gewoon van autootjes, voetbal en ruige spelletjes en zo was ik nu eenmaal.
Ben blij dat ik in de jaren '80 opgegroeid ben en niet nu..
Nou precies! En anno nu indoctrineren ze deze onzin zelfs al op jonge leeftijd op school.
Jillz
04-04-2022 om 08:54
[..]
Zo mee eens!
Meesje
04-04-2022 om 08:54
Ik heb juist het gevoel dat de hokjes steeds kleiner worden en de verdraagzaamheid voor 'anders zijn' beperkter. Waar eerder vrouw-zijn of man-zijn werd bepaald door lichamelijke kenmerken moet je je nu ook zo voelen en gedragen. Ipv de grote 'bak' vrouw waar vanalles in paste heb je nu voor ieder type een hokje. En moet je als puber gaan zoeken welk hokje bij jou hoort. En wat als geen enkel hokje 100% past? Waarom niet gewoon: vagina = vrouw, penis = man en wat je verder wil en doet staat daar helemaal los van?
JohnnyC.
04-04-2022 om 09:00
[..]
In het Engels bestaat de 'singular they', althans in de middeleeuwen was het redelijk gangbaar om met they ook één enkel persoon aan te duiden. Het is in ieder geval correct taalgebruik, al moet je er heel diep voor graven.
Het Nederlands kent de enkelvoudige hun/hen niet maar we nemen het gewoon klakkeloos en zeer geforceerd over uit het Engels. Dat gaat iets verder dan slechts taalongemak, het klopt gewoon niet.
Ik sta open voor het non-binaire verhaal, maar staan de non-binaire ook open voor enige kritiek op de manier waarop ze iets afdwingen zonder gelijk een parallel te trekken met vrouwenstemrecht? Dat slaat als een tang op een varken.
Jillz
04-04-2022 om 09:06
Meesje schreef op 04-04-2022 om 08:54:
Ik heb juist het gevoel dat de hokjes steeds kleiner worden en de verdraagzaamheid voor 'anders zijn' beperkter. Waar eerder vrouw-zijn of man-zijn werd bepaald door lichamelijke kenmerken moet je je nu ook zo voelen en gedragen. Ipv de grote 'bak' vrouw waar vanalles in paste heb je nu voor ieder type een hokje. En moet je als puber gaan zoeken welk hokje bij jou hoort. En wat als geen enkel hokje 100% past? Waarom niet gewoon: vagina = vrouw, penis = man en wat je verder wil en doet staat daar helemaal los van?
Het is geen moeten hè? Er is ruimte om jezelf anders dan man of vrouw te voelen. Maar je mag ook nog steeds vrouw zijn zonder je daarvan de hele dag bewust te zijn. Als je je zelf als vrouw identificeerd is het geen verplichting je je helemaal vrouwelijk te voelen en te gedragen.
Ik ben vrouw, maar ik gedraag en denk meer als man. Ik voel me geen typische vrouw, maar heb ook geen behoefte om mij daarom te identificeren als non binair. Ik voel me helemaal niet verplicht om daarover na te denken. Ik ben gewoon wie ik ben en voor mij is gender daarin geen echte factor. Dus ik voel mij ook niet bedreigd doordat er nu mensen non binair zijn.
Laat staan dat ik het idee heb dat ik nu niet meer in het hokje "vrouw" mag. Ik herken het gewoon echt niet dat je nu gedwongen bent om te kiezen tussen genders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.