Relaties
Cousin_It
20-07-2022 om 11:41
Breken met (groot) ouders. Hoe leg ik dit aan kind uit?
Alvast sorry voor het lange verhaal maar ik probeer een beetje context te creëren.
Toen een aantal weken geleden het gesprek op verjaardag van schoonvader kwam, kregen we medegedeeld wanneer en hoe laat we werden verwacht. Wij hebben aangegeven het genoemde weekend plannen voor een festival te hebben, de kaarten waren al twee-en-een-half jaar geleden aangeschaft. Er werd alleen onderling een blik uitgewisseld en "tja" gezegd. Laatst heb ik gevraagd of ze vasthielden aan de verjaardagplannen. "Ja", we werden zo en zo laat verwacht. Ik heb toen duidelijk aangegeven niet de hele dag aan tafel te gaan zitten om te eten omdat we naar het festival zouden gaan. Er werd door schoonmoeder een triest gezicht getrokken en gezegd "dat vind ik wel een teleurstelling". Ik heb aangegeven dat je alleen teleurgesteld kunt raken als je blijkbaar een bepaalde verwachting hebt. Die verwachting hadden we een aantal weken daarvoor al geprobeerd bij te stellen. En dat als onze aanwezigheid zo belangrijk was, ze dan beter hadden kunnen overleggen, gebeurt met de anderen ook altijd. We zouden er nu 1 x in de 30 jaar niet zijn met een verjaardag. Vervolgens volgden verwijten dat dat niet klopt, dat we 1x eerder niet bij een verjaardag waren, dat we duidelijke andere prioriteiten hebben ....(ter illustratie, schoonzus is er standaard niet i.v.m. zo vroeg mogelijk, want net iets goedkoper, op vakantie).Ik ben opgestaan met de mededeling dat ik naar huis ga omdat ik heel erg nijdig begon te worden en dan dingen zou zeggen die ze liever niet horen.
Kind zat hier bij en begon steeds kleiner te worden. Ik heb thuis met kind gesproken. Kind had opa en oma nog niet eerder zo onredelijk gezien.
Anderhalve week later komt een berichtje met de mededeling dat we op maandag welkom voor koffie waren. Ik ben niet gegaan (zat in isolatie) en tegen partner heb ik gezegd dat als hij zou gaan, hij beter alleen zou kunnen luisteren en als geen excuses komt of enige vorm van zelf reflecterend vermogen zichtbaar is, hij dan gewoon weer naar huis komt. In de afgelopen weken is de hele film van hun manipulatieve en egocentrische gedrag gedurende zijn (en ons gezamenlijke) leven aan zijn ogen voorbij getrokken.
Het kon dus alleen maar misgaan.... Schoonouders deden alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Dat viel helemaal verkeerd bij partner.
Er zijn alleen maar verwijten over en weer gemaakt. Ik was kinderachtig geweest door naar op te staan, we hadden een dag later naar de verjaardag kunnen komen, ik wist niet hoe een gezin hoort te werken want uit een instabiele omgeving afkomstig, etc. Partner heeft dat afgekapt met de opmerking dat schoonvader volledig over de schreef ging. Ze wonen op loopafstand maar komen bijna nooit bij ons op bezoek omdat schoonvader zich blijkbaar niet welkom voelt en het gevoel heeft in de gaten te worden gehouden (die keren dat ze wel komen maken ze overigens altijd dankbaar gebruik van de gelegenheid om mee te eten). Toen partner aangaf dat ze dan misschien voor het kleinkind moeten komen als ze zich al bij ons ongemakkelijk voelen werd geroepen dat kleinkind maar naar hun moest komen, het wist hen immers ook te vinden als geld nodig was (afgelopen jaar een ronde door het dorp gedaan voor een sponsorloop). Ze vergeten bijvoorbeeld dat kind ook altijd koekjes brengt wanneer het iets heeft gebakken. Ze vergeten dat ze niet eens informeren wanneer er een kleine ingreep moet plaatsvinden waarvoor kind doodsbang is. Kind reageert volgens hen niet zoals het hoort op hen. Andere kleinkinderen vertonen wel sociaal wenselijk gedrag. Ons kind niet. Kunnen ze niks mee.
Kind toont inderdaad niet altijd sociaal wenselijk gedrag, dat klopt. Ze krijgen bijvoorbeeld nooit een spontane knuffel. Ons kind heeft een onfeilbaar afgestelde radar voor oprechtheid en is af en toe pijnlijk eerlijk. Maar het is ook een leuke gesprekspartner want heel slim en creatief. Jammer dat ze niet de moeite nemen om andere kanten te zien.
Mijn emmer was al lang vol en is inmiddels overgelopen. Ik ben klaar met hun gedrag, klaar met hun. Ze zijn er nooit geweest als hulp nodig was, altijd ging het om hun.
Kind is binnenkort jarig en weet van niets. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanvliegen. Ik wil kind niet kwetsen en zal niet vertellen hoe grootouders in de wedstrijd zitten. Ik denk dat ik maar een algemene uitnodiging in een verzendlijst gooi. Laat ik de bal bij hen liggen. Tegelijkertijd zijn ze zo niet "liebenswürdig" dat ik kind heet liefst tegen hen bescherm.
Wat zouden jullie doen in dezen?
Poekewiki
20-07-2022 om 12:31
Hangt erg van de leeftijd van het kind af.
Dus moeilijk om daar zo standaard iets over te zeggen.
Wel zou ik het houden bij wat jullie kind graag wil voor zijn verjaardag. Jij hebt het al over breken en dat is waarschijnlijk gebaseerd op jaren veel druppels die de emmer nu hebben doen overlopen. Maar uiteindelijk staat dat los van de band die jullie kind met zijn grootouders heeft.
Ik mocht opeens als kind van een jaar of 7 niet meer op bezoek bij opa en oma van mijn vader en vond dat super verdrietig.
Anderzijds weet ik wat toxische mensen met je kunnen doen en ik heb ook afwegingen moeten maken met mijn eigen dochter en mijn ouders bijvoorbeeld. Maar ik heb altijd geprobeerd om mijn verhaal met mijn ouders los te zien van het verhaal dat mijn dochter met haar grootouders had. Juist omdat ik als kind heb ervaren hoe moeilijk dit voor een kind kan zijn om te begrijpen.
Cousin_It
20-07-2022 om 13:03
Poekewiki schreef op 20-07-2022 om 12:31:
Hangt erg van de leeftijd van het kind af.
Dus moeilijk om daar zo standaard iets over te zeggen.
Wel zou ik het houden bij wat jullie kind graag wil voor zijn verjaardag. Jij hebt het al over breken en dat is waarschijnlijk gebaseerd op jaren veel druppels die de emmer nu hebben doen overlopen. Maar uiteindelijk staat dat los van de band die jullie kind met zijn grootouders heeft.
Ik mocht opeens als kind van een jaar of 7 niet meer op bezoek bij opa en oma van mijn vader en vond dat super verdrietig.
Anderzijds weet ik wat toxische mensen met je kunnen doen en ik heb ook afwegingen moeten maken met mijn eigen dochter en mijn ouders bijvoorbeeld. Maar ik heb altijd geprobeerd om mijn verhaal met mijn ouders los te zien van het verhaal dat mijn dochter met haar grootouders had. Juist omdat ik als kind heb ervaren hoe moeilijk dit voor een kind kan zijn om te begrijpen.
Dank voor het delen van jouw persoonlijke ervaring.
Kind wordt 13. En heeft in de gaten hoe verschillend de bejegening is t.o.v. de andere kleinkinderen. Neemt niet weg dat ik niet per sé voor kind de beslissing wil nemen om grootouders uit het leven te schrappen, hoe minimaal en discutabel die rol ook is.
Ik denk dat ik daarom gewoon een algemene uitnodiging uitstuur. Als ze daar niet op in gaan zonder uitleg richting kind wordt het wel pijnlijk voor kind. Zou kind het liefste daartegen beschermen.
En je hebt gelijk: in de afgelopen jaren is de emmer steeds voller geraakt.
Cousin_It
20-07-2022 om 13:09
EnglishmaninNewYork schreef op 20-07-2022 om 12:51:
Hoe staat je man, hun zoon, hierin? Staan jullie op 1 lijn?
Ze kunnen wat hem betreft naar de verjaardag van kind komen maar hij hoeft ze zelf niet meer te zien, gaf hij gisteren aan. Ze zijn heel vaak over zijn grens gegaan maar met de opmerking over kind was het voor hem klaar.
PriceyRook54
20-07-2022 om 13:14
Hier ook vrijwel geen contact meer met mijn ouders. Wij hadden ook zo'n welbekende druppel, ik denk nu zo'n vijf jaar geleden. De kinderen waren hier ook getuige van trouwens, en dat neem ik ze nog het meeste kwalijk.
Er is nog wel contact tussen de kinderen en de grootouders, via whatsapp en ze gaan er ook logeren (wij wonen niet in NL dus dat betekent brengen en halen via het vliegtuig). De afgelopen paar jaar is dat er niet van gekomen wegens covid, maar volgende maand gaan ze weer een week. Inmiddels zijn het tieners met pubergedrag en ik heb werkelijk geen idee hoe die week gaat verlopen en of die logeerpartijtjes daarna ook nog gaan gebeuren, maar goed dat zien we wel.
Maar goed, wat ik wil zeggen, laat het aan je kind over, het is 13 dus oud genoeg om zelf dingen te gaan snappen.
Prachtwacht
20-07-2022 om 13:14
Battle-Royale schreef op 20-07-2022 om 13:10:
Ben ik de enige die TO ook wat onredelijk vind?
Ja, met die man instructies mee te geven hoe hij moet reageren.
Viva-amber
20-07-2022 om 13:16
Ik vind dit kleine meningsverschil geen reden om het contact te breken. Daarbij bepaal je niet voor je partner of hij zijn ouders mag zien en is het al helemaal raar om het kind als pion te gebruiken. Je partner kan ook alleen met kind naar opa en oma, wanneer het je niet meer lukt om de basale beleefdheidsvormen die binnen relaties normaal zijn te hanteren.
Het probleem van wijzen is dat er altijd 3 vingers terugwijzen naar jezelf.
Je kan gelijk hebben, maar de manier waarop is nogal rigide en absoluut.
Poekewiki
Met (zo goed als) 13 kan je toch al meer info aan dan een klein kind. Dus, dan zou ik uitleggen dat het op dit moment stroef loopt (maar dat had kind vast al zelf opgemerkt) tussen jullie en opa en oma. Maar dat hij daar geen rekening mee hoeft te houden en gewoon zelf mag aangeven hoe de verjaardag vorm wordt gegeven.
Als het echt zo hoog is opgelopen dat jullie niet meer civiel samen in een ruimte kunnen zitten en wat toneel kunnen spelen voor de lieve vrede, dan zou ik ze niet uitnodigen. Dat is ook geen leuke verjaardag voor kind als iedereen daar loopt te mokken (of erger).
1968
Ik was zelf de discussie denk ik niet aangegaan. Meer van 'oh jammer, we zijn er niet op de verjaardag want we hebben dat festival wat al 2,5 jaar was uitgesteld" Ja, en als oma dan 'dat is wel een teleurstelling' zou zeggen, antwoorden met, "ja, inderdaad, wel jammer he'... en klaar. Ze mogen het best jammer vinden, maar het is zoals het is.
Maar ik denk dat ;
1) we waren er niet bij, dus zien geen gezichten en intonatie en niet hoe oma (en opa) de rest van de middag gedaan heeft
2) ik lees dat er al meer ooit is voorgevallen, dat telt natuurlijk mee.
Maar het voorval alleen, daar zou ik helemaal niet mee zitten, meer een gevalletje, jammer maar helaas.
Zusterclivia
20-07-2022 om 13:17
Ik zou een uitnodiging in de groep doen, dan ligt de bal bij hen. Komen ze wel, dan komen ze wel, zo niet dan is het ongetwijfeld ook een leuk feestje. Als kind zelf contact wil, dan kan dat, zolang ze maar niet lelijk tegen kind doen.
Viva-amber
20-07-2022 om 13:19
Cousin_It schreef op 20-07-2022 om 13:03:
[..]
Dank voor het delen van jouw persoonlijke ervaring.
Kind wordt 13. En heeft in de gaten hoe verschillend de bejegening is t.o.v. de andere kleinkinderen. Neemt niet weg dat ik niet per sé voor kind de beslissing wil nemen om grootouders uit het leven te schrappen, hoe minimaal en discutabel die rol ook is.
Ik denk dat ik daarom gewoon een algemene uitnodiging uitstuur. Als ze daar niet op in gaan zonder uitleg richting kind wordt het wel pijnlijk voor kind. Zou kind het liefste daartegen beschermen.
En je hebt gelijk: in de afgelopen jaren is de emmer steeds voller geraakt.
Je bepaalt het niet voor je kind en ook niet voor je partner. Wat betreft het vetgedrukte, gebruik je kind niet als pion in een ruzie. Je projecteert je nare gevoelens voor deze mensen op je kind en brengt hem daarmee onnodig in een loyaliteitsconflict. Ook je partner mag zelf kiezen of hij met zijn ouders omgaat en hoe.
Gaat het wel goed met je? Ik kan dit namelijk niet scharen onder normaal redelijk en volwassen gedrag. Waarom drijf je het zo op spits en wil je de strijd aan gaan?
Jij kan toch gewoon thuis blijven voortaan. Niemand kan je verplichten om met je schoonouders om te gaan.
Cousin_It
20-07-2022 om 13:24
Battle-Royale schreef op 20-07-2022 om 13:10:
Ben ik de enige die TO ook wat onredelijk vind?
Wil je toelichten waarom je me onredelijk vindt?
Viva-amber
20-07-2022 om 13:29
To heb je een aandoening die jou in je gedrag en communicatie beïnvloedt?
Cousin_It
20-07-2022 om 13:30
Viva-amber schreef op 20-07-2022 om 13:16:
Ik vind dit kleine meningsverschil geen reden om het contact te breken. Daarbij bepaal je niet voor je partner of hij zijn ouders mag zien en is het al helemaal raar om het kind als pion te gebruiken. Je partner kan ook alleen met kind naar opa en oma, wanneer het je niet meer lukt om de basale beleefdheidsvormen die binnen relaties normaal zijn te hanteren.
Het probleem van wijzen is dat er altijd 3 vingers terugwijzen naar jezelf.
Je kan gelijk hebben, maar de manier waarop is nogal rigide en absoluut.
Dat bepaal ik zeker niet voor partner. Ik heb hem enkel het advies gegeven zijn ouders aan te horen. Wilde juist erger voorkomen. Ik ken partner inmiddels lang genoeg om te weten dat de vlam in de pan zou slaan.
Er is in de afgelopen 30 jaar meer voorgevallen dan dit kleine meningsverschil. Ik ga vanwege herkenbaarheid geen andere situaties benoemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.