Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ervaringen met sensoor/luisterlijn


Zeker een klacht indienen! Ik heb gewerkt bij sensoor en dit is zeker niet normaal!

Dit ligt absoluut niet aan jou.

Wat een absurd verhaal zeg! Ik hoop dat je over de ergste schrik heen bent. 

Ook ik zou het melden. Voor het gemak zou je de tekst uit je OP kunnen sturen. Dan heb je het er in elk geval niet bij laten zitten en kunnen ze bij de Luisterlijn voorkomen dat anderen in de toekomst ook zo'n vervelende ervaring hebben. 

Sterkte 

De meesten, vooral degenen met weinig levenservaring en veel eigen pijn (waar ze nog niet uit zijn) denken dat ze veel weten en zijn dus juist vaak niet geschikt voor een dergelijke luisterrol. Met name mensen die er boven uit kunnen kijken kunnen een bijdrage leveren. Maar die hebben daar juist geen zin in want die weten dat het op eieren lopen is en ook nog voor noppes dus de mindere goden blijven over: goedbedoelende leken die zelf door problemen zijn gegaan en denken dat hun warme gevoel helpt. Maar - juist niet meestal.

Knip, ongepast

rionyriony schreef op 30-10-2022 om 09:29:

De meesten, vooral degenen met weinig levenservaring en veel eigen pijn (waar ze nog niet uit zijn) denken dat ze veel weten en zijn dus juist vaak niet geschikt voor een dergelijke luisterrol. Juist mensen die er boven uit kunnen kijken kunnen een bijdrage leveren. Maar die hebben daar juist geen zin in want die weten dat het op eieren lopen is en ook nog voor noppes dus de mindere goden blijven over: goedbedoelende leken die zelf door problemen zijn gegaan en denken dat hun warme gevoel helpt. Maar - juist niet meestal.

[quote aangepast]

Je mag toch op z'n minst verwachten dat mensen niet tegen je gaan schreeuwen en je nog naarder doen voelen.
Het is heel terecht en begrijpelijk dat de TO daarvan is geschrokken.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

30-10-2022 om 09:52

rionyriony schreef op 30-10-2022 om 09:29:

De meesten, vooral degenen met weinig levenservaring en veel eigen pijn (waar ze nog niet uit zijn) denken dat ze veel weten en zijn dus juist vaak niet geschikt voor een dergelijke luisterrol. Met name mensen die er boven uit kunnen kijken kunnen een bijdrage leveren. Maar die hebben daar juist geen zin in want die weten dat het op eieren lopen is en ook nog voor noppes dus de mindere goden blijven over: goedbedoelende leken die zelf door problemen zijn gegaan en denken dat hun warme gevoel helpt. Maar - juist niet meestal.

[Quote aangepast]

Wat een onzin en een belediging voor de vele vrijwilligers die dit wel goed doen.

Er zijn nogal wat mensen die zich geroepen voelen/geschikt achten om hulp te verlenen terwijl ze eigenlijk zelf allerlei shit hebben en daar nog lang niet bovenuit kunnen stijgen. In zoverre klopt dat wel. 
Maar die zouden er bij een goed selectiebeleid uitgefilterd moeten worden, helaas gebeurt dat niet altijd. Je kan niet op voorhand voorspellen wat iemand triggert om zo uit dr plaat te gaan. 
Maar niettemin mag je altijd beter dan dit verwachten. Je mag zeker dit gegeven paard wel in de bek kijken. De Luisterlijn is bedoeld om te helpen en dit soort acties doet meer kwaad dan goed. Beter te weinig vrijwilligers dan vrijwilligers die mensen verder de put in helpen. 

rionyriony schreef op 30-10-2022 om 09:29:

De meesten, vooral degenen met weinig levenservaring en veel eigen pijn (waar ze nog niet uit zijn) denken dat ze veel weten en zijn dus juist vaak niet geschikt voor een dergelijke luisterrol. Met name mensen die er boven uit kunnen kijken kunnen een bijdrage leveren. Maar die hebben daar juist geen zin in want die weten dat het op eieren lopen is en ook nog voor noppes dus de mindere goden blijven over: goedbedoelende leken die zelf door problemen zijn gegaan en denken dat hun warme gevoel helpt. Maar - juist niet meestal.

[Quote aangepast]

Holy F.. hoe krijg je dit uit je toetsenbord. Ik word er gewoon boos van. Als iemand bij de luisterlijn zelf te veel issues heeft om te kunnen luisteren, dan hoort die daar niet en dan mag je dat gegeven paard terug sturen.

rionyriony schreef op 30-10-2022 om 09:29:

De meesten, vooral degenen met weinig levenservaring en veel eigen pijn (waar ze nog niet uit zijn) denken dat ze veel weten en zijn dus juist vaak niet geschikt voor een dergelijke luisterrol. Met name mensen die er boven uit kunnen kijken kunnen een bijdrage leveren. Maar die hebben daar juist geen zin in want die weten dat het op eieren lopen is en ook nog voor noppes dus de mindere goden blijven over: goedbedoelende leken die zelf door problemen zijn gegaan en denken dat hun warme gevoel helpt. Maar - juist niet meestal.

[Quote aangepast]

Vrijwilligerswerk vraagt een bepaalde verantwoordelijkheid van je. Bij de Luisterlijn is het de bedoeling dat je de (vaak kwetsbare) hulpvrager veilig zijn/haar verhaal laat doen.  

Het is geen forum waar elke flapdrol zijn plasje kan doen over hetgeen je wil bespreken! 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

30-10-2022 om 11:11

Poeh, dat is wel een hele nare ervaring zeg. Dan zit je al in de put en krijg je dit. 
Als je maar enigszins de kracht hebt toch melden, of misschien kan iemand anders dat voor je doen? Want dit mag eigenlijk niet gebeuren, we zijn allemaal mensen, maar zij had echt even moeten doorverbinden of iets dergelijks. 

Hopelijk voel je je beter, je bent zeker geen mislukt en slecht wezen. Heb je ook andere hulp?

Dustie

Dustie

30-10-2022 om 11:32 Topicstarter

Lieve allemaal. Bedankt voor jullie adviezen en ondersteunende woorden. Ik heb er slecht van geslapen en voel me nog steeds getriggerd en down. Of ik een klacht indien weet ik nog niet, op dit moment heb ik er de energie niet voor. Misschien de komende week zodat dit voortaan niet meer voorkomt. Het voelde echt als een klap in mijn gezicht. Ook omdat ik me al zo kwetsbaar voelde. Ik denk niet dat ik ooit nog durf te bellen. Morgen ga ik de huisarts bellen want het gaat al een tijdje niet lekker. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, dat haalt de scherpe randjes er wat vanaf. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

30-10-2022 om 11:43

Sterkte!

Dustie schreef op 30-10-2022 om 11:32:

Lieve allemaal. Bedankt voor jullie adviezen en ondersteunende woorden. Ik heb er slecht van geslapen en voel me nog steeds getriggerd en down. Of ik een klacht indien weet ik nog niet, op dit moment heb ik er de energie niet voor. Misschien de komende week zodat dit voortaan niet meer voorkomt. Het voelde echt als een klap in mijn gezicht. Ook omdat ik me al zo kwetsbaar voelde. Ik denk niet dat ik ooit nog durf te bellen. Morgen ga ik de huisarts bellen want het gaat al een tijdje niet lekker. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, dat haalt de scherpe randjes er wat vanaf.

Wat een vreselijke ervaring Dustie en heel begrijpelijk dat je nog te beduusd bent hierover een klacht in te dienen. Laat het nog even bezinken en neem je tijd hiervoor. Wel hoop ik dat je later hierover wel de moed hebt een klacht in te dienen, want deze hulpverlener zit daar duidelijk niet op haar/zijn plaats! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-10-2022 om 12:13

yette schreef op 30-10-2022 om 08:57:

Wat een absurd verhaal zeg! Ik hoop dat je over de ergste schrik heen bent.

Ook ik zou het melden. Voor het gemak zou je de tekst uit je OP kunnen sturen. Dan heb je het er in elk geval niet bij laten zitten en kunnen ze bij de Luisterlijn voorkomen dat anderen in de toekomst ook zo'n vervelende ervaring hebben.

Sterkte

Idd. In dit geval is het nog "goed" verlopen, maar evengoed kan dit soort reactie de laatste trigger zijn die iemand nodig heeft. 
Ik wil het je niet lastig maken, maar ergens meen ik wel dat je verantwoordelijk bent om dit te melden (desnoods gewoon met een mail) om later erger te voorkomen. 

Het zou goed zijn als TO een klacht indient, maar ik vind dit niet haar verantwoordelijkheid. Haar eerste verantwoordelijkheid is namelijk haar mentale gezondheid en als die er onder leidt dit te doen, dan moet ze het vooral niet doen.

Och Dustie, wat een nare ervaring. Wat een pech dat je juist zo’n vreselijk type treft aan de telefoon. Ik ken ook een vrijwilligster bij de Luisterlijn en dat is een hele lieve vrouw die echt goed luistert en zeer zeker niet oordeelt.
Goed dat je contact opneemt met de huisarts. Voel je niet schuldig als je geen klacht indient, hoor. En je bent ook echt geen slecht mens als je geen donor bent, laat je niks wijsmaken. Dat zou mooi worden, zeg. Sterkte met alles!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.