Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Burnout

Ik ben vast niet de enige die een burnout heeft (gehad) en zo af en toe even wil klagen over hoe vervelend dat is etc. Maar ik denk dat het ook kan helpen om zo af en toe wat tips en tricks uit te wisselen.

Malloczero schreef op 30-08-2021 om 10:06:

[..]

Dan ia het fijn dat de school weer begonnen is. Maar ik vind de tijd tussen opvang en slapen ook vrij stressvol. Dr moet zoveel.

Moet dat echt. Of voelt dat vooral voor jou zo?

MEFunny schreef op 29-08-2021 om 22:06:

blijkbaar heb ik iets gemist 🧐 maar dat zal wel een reden hebben..

Elle, fijne vakantie gewenst
Vivalavia, succes met de ochtenden die komen gaan! Misschien is deze structuur ook wel weer helpend. Als iedereen weer doet wat die moet doen 🙂

Soms is iets niet wat het lijkt te zijn.

En dat geldt soms ook voor personen 

Malloczero schreef op 30-08-2021 om 10:03:

ik had gister een hele slechte dag. Gister eindelijk uitgetekend wie de ek poule had gewonnen en de weddenschap was dat de verliezer zou koken in de cuisine van de ek winnaar (Italiaans). Heb 1,5 uur door recpeten zitten zoeken. Kon geen beslissing nemen. Daar zo gestresst van dat ik op bed moest liggen, ben 10 minuten kwijt.

Ben nu op, ben ziekgemeld.

En nu rust. Niks doen. Lummelen. Zoveel mogelijk jezelf ontlasten. Kun je extra opvang voor de kinderen regelen? Schoonmaakster? 😘

hier ook geen topdag vandaag. Vanochtend 3 uur gewerkt, maar vooral veel naar m’n beeldscherm gestaard. Daarna thuis veel huilbuien op de bank. 
Net besloten toch even een onkruid uit de voortuin te halen. Ik ben me toch een partij naar de ratten jongens, niet normaal. Na krap een half uurtje. Viel me flink tegen. En dan heb ik nog niet eens een wandelingetje gemaakt vandaag. Eigenlijk vind ik dat dat dus wel moet. Maarja… ik ben wel naar m’n werk gefietst, 2x 15 minuutjes. Ik kwam er namelijk achter dat in tegenstelling met wat de apothekersassistente me vertelde, ik dus absoluut niet mag rijden met die slaappillen. Stom

NinjeTurtle schreef op 30-08-2021 om 10:50:

[..]

Moet dat echt. Of voelt dat vooral voor jou zo?

Dat moet. 

Kinderen moeten gehaald/naar huis. (Op tijd de deur uit, zorgen dat ze meelopen etc)

Kinderen moeten eten (kopen/koken/opdienen/opruimen)

Kinderen moeten naar bed. (Ze boven krijgen/omkleden/wassen/tandenpoetsen/voorlezen/etc)

En dat zijn allemaal dingen waar ze niet perse zin in hebben.

En je kan altijd een ander woord gebruiken dan moeten, maar ik ben niet zo van de anti-moeten-club. Het woord veranderen in mogen verandert niks aan dit ritueel.

Malloczero schreef op 30-08-2021 om 16:38:

[..]

Dat moet.

Kinderen moeten gehaald/naar huis. (Op tijd de deur uit, zorgen dat ze meelopen etc)

Kinderen moeten naar bed. (Ze boven krijgen/omkleden/wassen/tandenpoetsen/voorlezen/etc)

En je kan altijd een ander woord gebruiken dan moeten, maar ik ben niet zo van de anti-moeten-club. Het woord veranderen in mogen verandert niks aan dit ritueel.

Ja… die dingen moeten. De vraag is, moet JIJ ze allemaal zelf doen of kun je ergens iets uitbesteden. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat er in onze gemeente zoiets bestaat als praktische gezinsondersteuning om te ontlasten. Misschien heb jij dat ook? 
Heb je een man? Ouders waar ze heen kunnen? Kunnen ze bijvoorbeeld met een vriendje mee naar school lopen?

Wattenbolleke schreef op 30-08-2021 om 16:33:

[..]

En nu rust. Niks doen. Lummelen. Zoveel mogelijk jezelf ontlasten. Kun je extra opvang voor de kinderen regelen? Schoonmaakster? 😘

hier ook geen topdag vandaag. Vanochtend 3 uur gewerkt, maar vooral veel naar m’n beeldscherm gestaard. Daarna thuis veel huilbuien op de bank.
Net besloten toch even een onkruid uit de voortuin te halen. Ik ben me toch een partij naar de ratten jongens, niet normaal. Na krap een half uurtje. Viel me flink tegen.

Och wat rot zeg dikke knuffel.

Ja schoonmaakster moet er echt komen en mss iemand die wat klusjes doet. We hebben een klushuis, wat nog deels lelijk is.

heeft iemand van jullie grhad dat niks meer energie gaf? Zijn de oude dingen weer leuk geworden of moet je dan op zoek naar nieuwe hobbies?

Malloczero schreef op 30-08-2021 om 16:44:

heeft iemand van jullie grhad dat niks meer energie gaf? Zijn de oude dingen weer leuk geworden of moet je dan op zoek naar nieuwe hobbies?

Ja. Ik weet het antwoord nog niet. Maar ik ben inmiddels vrij wanhopig. (Sinds januari ziek)

Maar je moet uit de actiestand. Even niet nadenken over dingen doen.

Ellori

Ellori

30-08-2021 om 16:47 Topicstarter

[..]

Dat moet.

Probeer voor 2 dagen te koken, kost vaak niet eens zo heel veel meer moeite maar is wel zo makkelijk. Pasta saus bijvoorbeeld of soep. Nasi, bami kan ook prima. Nu het weer kouder wordt, een heleboel stamppotten zijn ook prima een dag later op te warmen. Of je maakt een ovenschotel oid.

Wat betreft het eten kopen, kijk eens naar een supermarkt die bezorgt. Scheelt echt heel veel energie!

En qua opruimen, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar de tafel afruimen kunnen ze al vrij jong op die zware pan na. 

Ja, na een (langere dan ik had gehoopt) tijd kreeg ik weer energie in mijn batterijen en werd wandelen en ergens iets gaan drinken weer leuk (en dat leverde dus ook weer energie op). Tot die tijd vooral naar je lichaam luisteren en uitrusten. Zelfs als dat betekent dat je niet verder komt dan de bank. 

Ellori

Ellori

30-08-2021 om 16:51 Topicstarter

Ik ben heel erg depressief geweest  waardoor ik ook toen geen energie meer had en ben het leven daarna weer echt heel leuk gaan vinden. Heb oude hobbies opgepakt zoals nummer verven en heb nieuwe hobbies opgedaan zoals handwerken.

Maar voor mij zit er wel een groot verschil tussen toen ik depressief was en nu met de burnout. Nu wil ik wel maar kan ik niet.

Inmiddels merk ik dat ik zodra ik genoeg rust op een dag het ook weer aan kan om wat te verven of te handwerken. Niet te lang maar dat komt wel weer. Wat mij op dit moment echt energie geeft is tussen de middag een uur liggen en later op de dag een stuk wandelen. Je moet op een gegeven moment energie besteden om die weer te krijgen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

30-08-2021 om 18:26

[..]

Dat moet.

Niet aan het ritueel,  wel aan je mindset.

Ellori

Ellori

30-08-2021 om 20:08 Topicstarter

Vandaag een interessante sessie met mijn coach gehad. Over grenzen, deze herkennen, hier naar handelen, er niet over heen gaan etc. Best confronterend, want ik ga regelmatig over mijn grenzen heen. Geeft dus genoeg stof om over na te denken de komende weken.
Ben kapot. Thuis direct op bed gaan liggen maar nog niet minder moe dan een paar uur geleden. Ach, komt ook wel weer goed.

Morgen weer drie uurtjes werken. Zie er zo tegenop. Vorige week voor de eerste keer gegaan en daarna meteen hoofdpijn, moe en niet kunnen slapen. Zo bang dat dat morgen weer het geval is. 
En als klap op de vuurpijl in de middag een gesprek met bedrijfsarts. Op zich wel goed, want als ik me dan helemaal niet goed voel, ben ik wat assertiever en kan ik beter voor mezelf opkomen. Op “goede dagen” niet. 
Voor jullie allemaal een dikke knuffel en schouderklopje! Jullie zijn allemaal hard aan het werk om te herstellen. Het valt niet mee. Maar ieder stapje is er één 

Ellori

Ellori

31-08-2021 om 11:14 Topicstarter

Sterke voor iedereen die moet werken vandaag!

#klaagmodusaan Ik voel me zo moe, vannacht weer eens ouderwets slecht geslapen, veel wakker geweest. En ik wil heel graag op bed gaan liggen maar ik weet dat er zo pakketjes aankomen waaronder een maaltijdenbox dus ik moet nog even wakker blijven tot vriendlief er weer is of de pakketjes binnen zijn. Verder moet ik vandaag helaas echt even naar de c en a toe want er moet nog een shirtje of wat gekocht worden voordat we aanstaande maandag op vakantie gaan... Echt geen zin in maar van uitstel komt afstel.

Ook de huisarts nog bellen voor herhaal recepten... alles kost zoveel energie op dit moment, echt verschikkelijk. #klaagmodusuit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.