Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Betweterigheid verminderen


Campanula schreef op 06-05-2024 om 15:54:

[..]

Door betweterigheid? Kwetsen of mensen extra onzeker maken? Ik heb al veel betweters ontmoet en herken dat niet bij mezelf. Bij mij is grof gescheld of gepest zijn eerder een kwetsure. Maar goed, verschillende kookpunten zijn er nu eenmaal.

Mensen die een laag zelfbeeld hebben (over hun kennis/IQ/mondigheid) zullen het zien als bevestiging ("Zie je wel dat ik dommer ben.") of ze durven het simpelweg niet aan (want ze hebben voor hun gevoel het gesprek al verloren voor het begonnen is).

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:07 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 06-05-2024 om 17:00:

[..]

Natuurlijk door betweterigheid. Want daarmee stel je je boven de ander en kun je de ander makkelijk het gevoel geven dat hij of zij dom is, of dat jij hem of haar dom vindt.

Het voelt bij mij meer als enthousiasme. Is dat dom voelen dan al niet aanwezig? En is de betweter dan meer de trigger? 

Campanula schreef op 06-05-2024 om 17:07:

[..]

Het voelt bij mij meer als enthousiasme. Is dat dom voelen dan al niet aanwezig? En is de betweter dan meer de trigger?

Voel jij je enthousiast als je mensen corrigeert? 

Ik denk dat veel mensen dat heel anders ervaren. 

Mensen bij wie onzekerheid aanwezig is, zoals je aangeeft. Mensen die niet onzeker zijn zullen het misschien eerder irritant of vermoeiend vinden, iemand die het altijd beter meent te weten.

De indruk die ik krijg is dat je jouw manier van communiceren eigenlijk wel prima vindt en dan vraag ik me af wat jij verstaat onder betweterig zijn. Voor mij is dat nooit een positief woord.

Campanula schreef op 06-05-2024 om 16:54:

[..]

Dat is ook weer waar.

Voel jij je meer dan de gemiddelde forummer hier? 

Campanula schreef op 06-05-2024 om 17:07:

[..]

Het voelt bij mij meer als enthousiasme. Is dat dom voelen dan al niet aanwezig? En is de betweter dan meer de trigger?

Het maakt volgens mij niet uit of die onzekerheid al aanwezig is bij je gesprekspartner of dat deze getriggerd kan worden. Als je een beetje doorhebt op wat voor level de ander communiceert, in het echte leven maar ook online, kun je daar m.i. prima op anticiperen in (de vorm van) een gesprek. 

Ik wil trouwens ook even kwijt dat ik je heel graag lees hier. Maar dat had ik een tijd terug ook al eens gezegd, geloof ik. Nog een extra veertje dan maar 

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:15 Topicstarter

ToetieToover schreef op 06-05-2024 om 17:03:

Wat brengt het jou dat je slimmer bent dan gemiddeld, of denkt te zijn? Vanwaar die wedstrijd in IQ punten? Waar gáát het jou om in contact met anderen, moet je ergens ‘winnen’? Waar komt die preoccupatie met correct taalgebruik vandaan? Trouwens, feitenkennis heeft niet zoveel te maken met intelligentie. Op zich niets vreemds dat er allerlei zaken in je hoofd omgaan in een gesprek, maar als je jezelf niet kan inhouden om telkens opmerkingen te maken over de vorm, geeft mij dat de indruk dat je een paar punten mist op je EQ. Ben je een vrouw, dan word je daar meestal heftiger op afgerekend dan wanneer je een man bent.

Mij gaat het om de inhoud, de 'waarheid', compleetheid, plezier.

En dat laatste zou goed kunnen. Ik ben een transvrouw en dat verschil in taxatie tussen mannen en vrouwen is er zeker.

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:17 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 06-05-2024 om 17:12:

[..]

Voel jij je meer dan de gemiddelde forummer hier?

Nee. 

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:32 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 06-05-2024 om 17:12:

[..]

Voel jij je enthousiast als je mensen corrigeert?

Ik denk dat veel mensen dat heel anders ervaren.

Mensen bij wie onzekerheid aanwezig is, zoals je aangeeft. Mensen die niet onzeker zijn zullen het misschien eerder irritant of vermoeiend vinden, iemand die het altijd beter meent te weten.

De indruk die ik krijg is dat je jouw manier van communiceren eigenlijk wel prima vindt en dan vraag ik me af wat jij verstaat onder betweterig zijn. Voor mij is dat nooit een positief woord.

Dat is ook het punt. Ik vind het idd prima, maar tussen gelijk hebben en krijgen zit een verschil. Dat gaat ook soms op basis van sympathie of relaties is mij opgevallen (en niet op inhoud). 

Wat ik versta onder betweterigheid is sec beter weten. Wat is daar erg aan? Er zijn toch ook mensen die dingen beter weten. Docenten bv. Die kunnen ook doseren met doceren.

Die irritatie van anderen trek ik mij wel aan. Dat is niet de bedoeling. Maar ik vind niet dat ik verantwoordelijk ben voor dat gevoel. Gedeeltelijk misschien. In hoeverre ben je verantwoordelijk daarvoor?

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:36 Topicstarter

Poezel_en_Wip schreef op 06-05-2024 om 17:14:

[..]

Het maakt volgens mij niet uit of die onzekerheid al aanwezig is bij je gesprekspartner of dat deze getriggerd kan worden. Als je een beetje doorhebt op wat voor level de ander communiceert, in het echte leven maar ook online, kun je daar m.i. prima op anticiperen in (de vorm van) een gesprek.

Ik wil trouwens ook even kwijt dat ik je heel graag lees hier. Maar dat had ik een tijd terug ook al eens gezegd, geloof ik. Nog een extra veertje dan maar

Mijn antenne is helaas soms gericht op de lange golf ipv de korte golf. En nu weer dab+. Toestand allemaal 

Fijn dat laatste om te lezen. Heel aardig.

Campanula schreef op 06-05-2024 om 17:32:

[..]

Dat is ook het punt. Ik vind het idd prima, maar tussen gelijk hebben en krijgen zit een verschil. Dat gaat ook soms op basis van sympathie of relaties is mij opgevallen (en niet op inhoud).

Wat ik versta onder betweterigheid is sec beter weten. Wat is daar erg aan? Er zijn toch ook mensen die dingen beter weten. Docenten bv. Die kunnen ook doseren met doceren.

Die irritatie van anderen trek ik mij wel aan. Dat is niet de bedoeling. Maar ik vind niet dat ik verantwoordelijk ben voor dat gevoel. Gedeeltelijk misschien. In hoeverre ben je verantwoordelijk daarvoor?

  Natuurlijk ben je daar verantwoordelijk voor.  Of je nu iemand neersteekt met woorden of met een mes. 

Zal ik dan allereerst even meedoen in de betweterigheid? In mijn opinie getuigt het verweven van abject moeilijke woorden in je taalgebruik niet van intelligentie of beheersing van taalniveau 4f. Zij getuigen eerder van een structureel onvermogend zijn om zichzelf uit te drukken welke indiceert dat diegene ondersteuning behoeft. 

Ofwel; moeilijke woorden, of het nou vaktermen zijn of verbindingswoorden, maken niet dat ik denk dat je betweterig bent of het beter weet. Eerder dat je een makelaar bent die met te dure woorden wil doen alsof het meer is dan het lijkt. 

En ja, ik maak me dus ook schuldig aan betweterigheid. Als ik er aan denk doe ik aan wat een trainer ooit judo noemde; beetje meebewegen en dan eigen mening geven. Of zoek ik de verbinding op de relatie en geef pas daarna de reactie op de inhoud. 

En soms, als het hersenletsel even toeslaat, ben ik inderdaad de betweter. Omdat ik het nou eenmaal beter weet. Ook al weet ik dat het vervelend gedrag is, sorry! 

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:51 Topicstarter

absor schreef op 06-05-2024 om 17:44:

[..]

Natuurlijk ben je daar verantwoordelijk voor. Of je nu iemand neersteekt met woorden of met een mes.

Vind ik niet helemaal hetzelfde voor de vergelijking. Maar wel duidelijk. Het woord is het zwaard. En is 'beter weten' dan direct irritant, ruzie of zelfs verbaal neersteken?

Campanula

Campanula

06-05-2024 om 17:53 Topicstarter

Biebel schreef op 06-05-2024 om 17:49:

Zal ik dan allereerst even meedoen in de betweterigheid? In mijn opinie getuigt het verweven van abject moeilijke woorden in je taalgebruik niet van intelligentie of beheersing van taalniveau 4f. Zij getuigen eerder van een structureel onvermogend zijn om zichzelf uit te drukken welke indiceert dat diegene ondersteuning behoeft.

Ofwel; moeilijke woorden, of het nou vaktermen zijn of verbindingswoorden, maken niet dat ik denk dat je betweterig bent of het beter weet. Eerder dat je een makelaar bent die met te dure woorden wil doen alsof het meer is dan het lijkt.

En ja, ik maak me dus ook schuldig aan betweterigheid. Als ik er aan denk doe ik aan wat een trainer ooit judo noemde; beetje meebewegen en dan eigen mening geven. Of zoek ik de verbinding op de relatie en geef pas daarna de reactie op de inhoud.

En soms, als het hersenletsel even toeslaat, ben ik inderdaad de betweter. Omdat ik het nou eenmaal beter weet. Ook al weet ik dat het vervelend gedrag is, sorry!

Leuk omschreven. Eerlijke post.

Weten met wie je wel en niet kunt discussiëren. 

Ik heb vrienden waarmee ik heel felle discussies kan voeren, en soms doen we dat puur om het discussiëren zelf. Ook als we het eens zijn over een onderwerp, dan pleit de één gewoon voor het tegenovergestelde standpunt. Heerlijk vind ik dat en het houdt ons scherp. 

Andere vrienden steken anders in elkaar, die zijn ook meer conflict vermijdend. Voor mij staat een discussie niet gelijk aan een conflict, maar zij beschouwen dat wel zo en voelen zich er niet fijn bij. Bij hen houd ik me dus in. Als ze iets zeggen wat feitelijk onjuist is, dan schiet de correctie er in mijn enthousiasme nog weleens uit, maar ik ga er dan bewust niet op door. In de praktijk snijd ik bij hen bepaalde onderwerpen ook niet aan. 

@Campanula, waarom denk je dat jij altijd alles beter weet? Ik merk dat in mijn omgeving de betweters met een enorme stelligheid iets kunnen beweren en als ik dat later terugzoek blijkt het niet altijd te kloppen, als het dan om controleerbare feiten gaat he.
Het discussieert veel fijner met mensen die een gezonde twijfel hebben, je krijgt veel intelligentere discussies

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.