Over het forum
AlexOudersnl
05-04-2022 om 18:47
Discussie over moderatie
Hi allen! Wat een activiteit vandaag, waar wij nog met een reactie op komen. De moderators konden vandaag hier niet op reageren aangezien dit Viafora in z'n geheel betreft, dus dat privilege heb ik. Laat het nu net zijn dat ik vandaag, sinds 's ochtends vroeg tot nu net, van huis was (en niet lekker in staat om dit op te pakken).
Ik moet even een deel herlezen en bijlezen en daarna nadenken of en hoe we met aangekaarte punten om moeten gaan.
Durf niet te beloven dat ik vanavond nog met een reactie kom, maar een reactie komt er sowieso.
vertelsel
07-04-2022 om 08:03
Zilver_gray schreef op 07-04-2022 om 07:56:
[..]
Ik heb betreffende post geciteerd omdat het me daarin opviel. Niets geks lijkt mij om dat dan aan te halen?
Het viel mij op dat de term je bij Watertoren wel opviel en bij Cookielover niet. Ik denk, ik haal het even aan.
GrandioseZebra62
07-04-2022 om 08:04
vertelsel schreef op 07-04-2022 om 08:03:
[..]
Het viel mij op dat de term je bij Watertoren wel opviel en bij Cookielover niet. Ik denk, ik haal het even aan.
De een zit waarschijnlijk al in haar irritatiezone en de ander niet.
Zilver_gray
07-04-2022 om 08:09
Battle-Royale schreef op 07-04-2022 om 08:04:
[..]
De een zit waarschijnlijk al in haar irritatiezone en de ander niet.
Hahahaha nee oprecht niet, beide zitten niet in mijn irritatie zone. Ik raak ook niet zo snel geïrriteerd.
Biebel
07-04-2022 om 08:13
Malibu2 schreef op 07-04-2022 om 07:47:
[..]
Maar zie je wat hier gebeurt? Ze neemt de term over van de post van Cookielover. Jij valt daar over, oké, dat kan en mag. Maar je wil vervolgens dat de ander ook jouw normen en definities gaat hanteren. Dat kan en mag je niet van een ander verlangen.
En dit zie je sneller gebeuren in een wereld waar iedereen zijn eigen "waarheid" heeft.
Jij schrijft wat mij niet lukte.
Zo iemand aanvallen over een in jouw ogen onhandig gekozen term doe je in het dagelijks leven toch ook niet? Ga je dan, als je iemand in een gesprek zit, en hij/zij/hen gebruikt een onhandige term, er ook meteen vol in? Of corrigeer je het door zelf iets te noemen dat je fijner vindt. Of laat je het even gaan?
Ik vind de vraag ‘zou je dat ook zo zeggen als ik voor je stond’ een goede maatstaf. En dan nog. Ik vertel je echt wel als ik vind dat je zeurt of zuigt. Ook in het dagelijks leven. Is dat dan onwenselijk? Gelijktijdig kun je het niet doen zoals in je echte leven, omdat je nou eenmaal veel lastiger kunt reguleren wie wat leest.
Een voorbeeld daarvan uit de historie van ouders online. Er was een dame die helemaal into vitamines, mineralen en supplementen was. Ze reageerde niet elke dag, maar bijna elke vraag over ziekte, psychische gezondheid van kinderen of een vage klacht, kreeg uiteindelijk een post van haar dat je met de goede voeding, supplement S, Z, A en een vleugje b, alles zou oplossen. Best vervelend, als je al bijna een zeldzame ziekte diagnose hebt. In het dagelijks leven zou ik dan ook gezorgd hebben dat ik haar ontweek of hierover niet met haar in gesprek ging. Op OOL kon dat niet, want openbaar forum. Moet zij dan geband worden, omdat ze ongepast binnenvalt? Maar ik vind dat ongepast, misschien een ander niet. Je kunt zeggen: ze bedoelt het goed. Kan. Kan ook zijn dat ze Een webwinkel heeft en daar al die supplementen verkoopt en het vooral commercieel bedoelt.
Kort samengevat; zou het niet helpen als we er allemaal van uitgaan dat de ander het goed bedoelt? Waarbij je door zelf wel de juiste term te gebruiken of iets uit te leggen, de ander helpt om het volgende keer beter te doen?
En als je het echt niet ok vindt (omdat iemand veralgemeniseert door te stellen dat alle nonbinairen aanstellers zijn of er van alles bijhaalt wat buiten de discussie valt, zoals de toevoeging dat de mevrouw die je lastig vieL ook nog een rode bril droeg en daarom stom was), je dat dan meldt?
majorette2005
07-04-2022 om 08:52
Biebel schreef op 07-04-2022 om 08:13:
[..]
Jij schrijft wat mij niet lukte.
Zo iemand aanvallen over een in jouw ogen onhandig gekozen term doe je in het dagelijks leven toch ook niet? Ga je dan, als je iemand in een gesprek zit, en hij/zij/hen gebruikt een onhandige term, er ook meteen vol in? Of corrigeer je het door zelf iets te noemen dat je fijner vindt. Of laat je het even gaan?
Ik vind de vraag ‘zou je dat ook zo zeggen als ik voor je stond’ een goede maatstaf. En dan nog. Ik vertel je echt wel als ik vind dat je zeurt of zuigt. Ook in het dagelijks leven. Is dat dan onwenselijk? Gelijktijdig kun je het niet doen zoals in je echte leven, omdat je nou eenmaal veel lastiger kunt reguleren wie wat leest.
Een voorbeeld daarvan uit de historie van ouders online. Er was een dame die helemaal into vitamines, mineralen en supplementen was. Ze reageerde niet elke dag, maar bijna elke vraag over ziekte, psychische gezondheid van kinderen of een vage klacht, kreeg uiteindelijk een post van haar dat je met de goede voeding, supplement S, Z, A en een vleugje b, alles zou oplossen. Best vervelend, als je al bijna een zeldzame ziekte diagnose hebt. In het dagelijks leven zou ik dan ook gezorgd hebben dat ik haar ontweek of hierover niet met haar in gesprek ging. Op OOL kon dat niet, want openbaar forum. Moet zij dan geband worden, omdat ze ongepast binnenvalt? Maar ik vind dat ongepast, misschien een ander niet. Je kunt zeggen: ze bedoelt het goed. Kan. Kan ook zijn dat ze Een webwinkel heeft en daar al die supplementen verkoopt en het vooral commercieel bedoelt.
Kort samengevat; zou het niet helpen als we er allemaal van uitgaan dat de ander het goed bedoelt? Waarbij je door zelf wel de juiste term te gebruiken of iets uit te leggen, de ander helpt om het volgende keer beter te doen?
En als je het echt niet ok vindt (omdat iemand veralgemeniseert door te stellen dat alle nonbinairen aanstellers zijn of er van alles bijhaalt wat buiten de discussie valt, zoals de toevoeging dat de mevrouw die je lastig vieL ook nog een rode bril droeg en daarom stom was), je dat dan meldt?
Kan maar 1x liken 😬 maar helemaal eens met hoe je het verwoord!
letterkoekje
07-04-2022 om 09:08
Mijn zin verdwijnt helemaal om nog mee te discussiëren als elk woord onder een vergrootglas moet gelegd worden of er daar niet deze of gene door kan geraakt zijn. Uiteindelijk heb je dat in je eigen leven ook: met die klikt het beter dan met de andere. Die persoon, daar ga je in een grote bocht langs en die ander, die zoek je op. En letterlijke bochten kunnen we hier niet nemen maar er is wel een negeerknop, een figuurlijke bocht. Of we kunnen doen (net zoals in het echte leven): als we iemand zien die we niet 'moeten', dan doen we gewoon of we die niet gezien hebben, maar we beginnen niet op straat ruzie te maken of te zeggen: jij mag in deze straat niet komen.
En dat was wat ik een aantal posts geleden wilde zeggen met 'tante nonnekes': sommige mensen zitten er zo op dat bepaalde meningen niet mogen gezegd worden, want ze passen niet in hun straatje. Wat gaat het resultaat zijn: brave meningen die leiden tot steriele topics. Topics die nog worden bevolkt door mensen die nooit door oranje rijden, nooit een klusje in het zwart doen, nog nooit een scheve schaats hebben gereden of een leugen verteld.
Men moet geen afwijkende mening hebben om te kunnen rellen, maar zoals ik al eerder schreef, is een mening die niet door het overgrote deel van het forum wordt gevolgd, noodzakelijk een verkeerde mening? Of erger nog: mag men die mening niet hebben? Mag die mening niet hier op het forum verkondigd worden?
Ik heb al lang de indruk (et-te-lij-ke posten wijzen daarop), het gaat al lang niet meer over de manier van schrijven, het gaat gewoon over het feit dat die dingen niet mogen gezegd worden. Bepaalde stellingen, bepaalde forummers (ik noem geen namen want ik zou er vergeten) die wil men blijkbaar monddood maken.
Zo lang iemand zijn eigen mening verkondigt op een sociaal aanvaarde manier (vb iemand die zegt dat ze vindt dat transvrouwen geen echte vrouwen zijn) die mening moet in mijn ogen hier kunnen geschreven worden. Ook al zijn het daar 99 anderen niet mee eens. Of mensen die zeggen dat ze geen relatie zouden kunnen aangaan met een transpersoon, daar wordt bovenop gesprongen in de zin van: hoe durft die???? Als die meningen hier effectief niet meer mogen dan heerst er hier repressie (onder de mom van fatsoen) en dan zal ik hier niet lang meer meeschrijven want ik voel mij niet thuis in een dictatuur.
watertoren
07-04-2022 om 09:14
Zilver_gray schreef op 07-04-2022 om 07:23:
Ik vind dat ik genoeg “laat gaan”. Ik vind wat van die term, dus zeg ik daar wat van.
Ik citeerde inderdaad wat cookielover zei en ik dacht dat dit goed was tegenwoordig zolang ik geen neger of negerin zeg maar het is ook niet snel goed hoor bij sommige mensen.
GrandioseZebra62
07-04-2022 om 09:27
watertoren schreef op 07-04-2022 om 09:14:
[..]
Ik citeerde inderdaad wat cookielover zei en ik dacht dat dit goed was tegenwoordig zolang ik geen neger of negerin zeg maar het is ook niet snel goed hoor bij sommige mensen.
Die woorden vind ik dan weer absoluut niet kunnen.
watertoren
07-04-2022 om 09:29
Battle-Royale schreef op 07-04-2022 om 09:27:
[..]
Die woorden vind ik dan weer absoluut niet kunnen.
daarom gebruikte ik ook de term zwart en ik dacht dat ik daar goed aan deed.
BeneficialJay65
07-04-2022 om 09:35
Zilver_gray schreef op 07-04-2022 om 07:05:
[..]
Moet dat zo verwoord worden? “Zwart mens”? Is daar geen andere (vriendelijkere) benaming voor te vinden?
Gekleurd of donker persoon? Ik noem maar iets geks hoor.
Wat is er erg aan het woord “zwart”? Ik neem even aan dat jij blank bent, is “wit” dan ook onvriendelijk?
AttentiveCobra73
07-04-2022 om 09:36
Of je geeft even aan dat je iets vervelend vind en dan weer door
Leven en laten leven
redbulletje
07-04-2022 om 09:37
Caramelzeezoutchocola schreef op 07-04-2022 om 09:35:
[..]
Wat is er erg aan het woord “zwart”? Ik neem even aan dat jij blank bent, is “wit” dan ook onvriendelijk?
Ik vind wit onvriendelijk dus ik gebruik ook geen zwart omdat ik dat in dezelfde categorie vind vallen. Zelf zeg ik dus donker en blank.
rionyriony
07-04-2022 om 09:43
Volgens mij is het onmogelijk iemand te kwetsen als die besluit dat jij niet een soort persoon bent die hem kan kwetsen.
Het is maar een mening van iemand hè. Niet God himself. Laat die in godsnaam vertellen wat hij op zijn lever heeft.
PriceyRook54
07-04-2022 om 10:13
Serieus waar gáát dit inmiddels nog over??
Echt jammer dat dit nu ook een zeikforum begint te worden.
QuizzicalOpossum53
07-04-2022 om 10:32
Nou, deze laatste posts over 'zwart' illustreren wel precies wat ik bedoel met: je kunt een ander (en de mods) niet verplichten om jouw interpretatie van de regels op te volgen.
Zwart is blijkbaar voor de ene forummer not done, voor de andere forummer juist respectvol taalgebruik. Daarover kun je van mening verschillen en dat is prima. Het wordt een ander verhaal als je dan gaat roepen dat 'zwart' racistisch is en dus tegen de forumregels en dus een ban verdient. Maar dat jij dat woord racistisch vind betekent niet dat het ook racistisch is. En ook niet dat degene die het schrijft een racist is. Op het moment dat jij dan gefrustreerd roept dat die poster een racist is, dan ben jij fout volgens de forumregels, want dat is op de man. Niet degene die "zwart' gebruikt. En als je dan gaat roepen dat het forum steeds racistischer wordt, want hij krijgt een ban, terwijl jij juist racisme aanpakt, plak je jouw persoonlijke overtuiging over het woord zwart op het hele forum, forummers en op forumbeheer.
En dat patroon zie je telkens weer terug. Bepaalde mensen die deze discussie begonnen vinden bepaalde dingen not done. Maar zien niet dat ze zelf ook in een bepaald paradigma zitten waarbij ze anderen veroordelen op basis van hun persoonlijke normen.
Iedereen schrijft vanuit zijn eigen wereld en beleving. Je moet er niet zo makkelijk vanuit gaan dat jij goed zit en de ander fout. Maar ook eens kritisch naar jezelf kijken. misschien bedoelt de ander zwart zoals jij gekleurd bedoelt. En is dat ook prima.