Over het forum
AlexOudersnl
05-04-2022 om 18:47
Discussie over moderatie
Hi allen! Wat een activiteit vandaag, waar wij nog met een reactie op komen. De moderators konden vandaag hier niet op reageren aangezien dit Viafora in z'n geheel betreft, dus dat privilege heb ik. Laat het nu net zijn dat ik vandaag, sinds 's ochtends vroeg tot nu net, van huis was (en niet lekker in staat om dit op te pakken).
Ik moet even een deel herlezen en bijlezen en daarna nadenken of en hoe we met aangekaarte punten om moeten gaan.
Durf niet te beloven dat ik vanavond nog met een reactie kom, maar een reactie komt er sowieso.
yette
06-04-2022 om 21:23
Fijn dat dit topic is geopend!
Ik hou wel van discussiëren. Andere meningen dagen me uit om mijn eigen standpunt te onderbouwen of eventueel bij te stellen, om dingen uit te zoeken. En dat vind ik leuk. Ik denk dat iedereen tussen de onderwerpen die hem/haar interesseren, ook wel een of meer onderwerpen heeft die hem/haar persoonlijk raken. En dat is juist goed! Topics worden wat mij betreft alleen maar interessanter als er mensen meeschrijven die persoonlijk zijn betrokken bij het onderwerp. Dat gaat gelukkig ook meestal prima. Want betrokkenheid, wil niet zeggen dat iemand niet meer op een normale manier van gedachten zou kunnen wisselen. Zo iemand is dan alleen wel kwetsbaarder. Als je hier interessante topics wil, moet je zorgen dat je deze mensen binnen boord houdt. Dan moet je optreden tegen degenen die kwetsen door andermans zorgen te bagatelliseren of hun passies dom te noemen.
Lily.
06-04-2022 om 21:38
Ik hou ook van discussiëren, maar denk dat dit hier niet mogelijk is vanwege degenen die snel gekwetst of op hun tenen getrapt zijn.
Botte meningen interesseren me niet veel, daar zeg ik wat van of negeer het, maar op eieren moeten lopen omdat je bang moet zijn wat verkeerds te zeggen daar kan ik niks mee. En dat gevoel heb ik hier nu juist wel.
Biscuitje
06-04-2022 om 21:53
Lily. schreef op 06-04-2022 om 21:38:
Ik hou ook van discussiëren, maar denk dat dit hier niet mogelijk is vanwege degenen die snel gekwetst of op hun tenen getrapt zijn.
Botte meningen interesseren me niet veel, daar zeg ik wat van of negeer het, maar op eieren moeten lopen omdat je bang moet zijn wat verkeerds te zeggen daar kan ik niks mee. En dat gevoel heb ik hier nu juist wel.
Dit vind ik echt onzin. In het 'normale' leven denk je toch ook na over wat je zegt en hoe je dingen zegt. En dat voelt, neem ik aan, ook niet als op eieren lopen. Terwijl je ook in je dagelijkse leven mensen zal tegenkomen die jij betiteld als gevoelige, snel gekwetste personen. En daar zal je toch rekening mee moeten houden.
Moxxie
06-04-2022 om 21:55
Lange tenen, iemand die zich gekwetst voelt en af en toe een forummer met een ban, ik denk dat je er nooit helemaal aan ontkomt op een forum.
We kunnen ook allemaal besluiten om te stoppen met de discussie en in plaats daarvan gaan proberen elkaar een beetje tegemoet te komen. Kamp kumbaya probeert zich wat minder gevoelig op te stellen en kamp vrijheid van meningsuiting let wat meer op zijn woorden. Vaak gaat het niet eens om wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt. Allemaal een beetje aanpassen zou toch moeten kunnen, dat is uiteindelijk ook wat we in het echte leven doen.
yette
06-04-2022 om 21:55
Lily. schreef op 06-04-2022 om 21:38:
Ik vind het soms ook inconsequent, maar volgens mij is dat waarmee je altijd wel te maken hebt op fora. Mods kunnen gewoon niet alles lezen en gaan denk ik vaak uit van meldingen. Als de ene forummer dan sneller of meer staft dan de ander, is die ander waarschijnlijk eerder aan de beurt om op de vingers getikt te worden.
Regendrup.
06-04-2022 om 21:56
Moxxie schreef op 06-04-2022 om 21:55:
Lange tenen, iemand die zich gekwetst voelt en af en toe een forummer met een ban, ik denk dat je er nooit helemaal aan ontkomt op een forum.
We kunnen ook allemaal besluiten om te stoppen met de discussie en in plaats daarvan gaan proberen elkaar een beetje tegemoet te komen. Kamp kumbaya probeert zich wat minder gevoelig op te stellen en kamp vrijheid van meningsuiting let wat meer op zijn woorden. Vaak gaat het niet eens om wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt. Allemaal een beetje aanpassen zou toch moeten kunnen, dat is uiteindelijk ook wat we in het echte leven doen.
Dat zou mooi zijn, echter heb ik niet het gevoel dat kamp "vrijheid van meningsuiting" daar voor open staat.
MidasWolf
06-04-2022 om 21:58
Regendrup. schreef op 06-04-2022 om 21:56:
[..]
Dat zou mooi zijn, echter heb ik niet het gevoel dat kamp "vrijheid van meningsuiting" daar voor open staat.
Ik vind dat we sowieso niet in “kampen” moeten denken dat maakt het naderbij komen met elkaar er niet makkelijker op.
Rondstruiner
06-04-2022 om 21:58
Regendrup. schreef op 06-04-2022 om 21:56:
[..]
Beide kampen helaas niet volgens mij.
Ik hoop dat ik me vergis, want ik ben het helemaal met Moxxie eens.
Regendrup.
06-04-2022 om 22:00
Rondstruiner schreef op 06-04-2022 om 21:58:
[..]
Beide kampen helaas niet volgens mij.
Ik hoop dat ik me vergis, want ik ben het helemaal met Moxxie eens.
Ik hoop het ook hoor. Zou het echt héél jammer vinden als het forum maar 1 kant op gaat.
Regendrup.
06-04-2022 om 22:01
MidasWolf schreef op 06-04-2022 om 21:58:
[..]
Ik vind dat we sowieso niet in “kampen” moeten denken dat maakt het naderbij komen met de elkaar er niet makkelijker op.
Daar heb je gelijk in. Maar ik benoemde het zo omdat het zo beschreven werd.
Lily.
06-04-2022 om 22:05
Biscuitje schreef op 06-04-2022 om 21:53:
[..]
Dit vind ik echt onzin. In het 'normale' leven denk je toch ook na over wat je zegt en hoe je dingen zegt. En dat voelt, neem ik aan, ook niet als op eieren lopen. Terwijl je ook in je dagelijkse leven mensen zal tegenkomen die jij betiteld als gevoelige, snel gekwetste personen. En daar zal je toch rekening mee moeten houden.
Ik ga heus niet als een dolle stier tekeer en zal niet opzettelijk mensen kwetsen nee. Hier niet en irl niet.
Als ik in het echte leven rekening moet houden met gevoelige mensen voelt dat wel zeker aan als op eieren lopen. Ik kan daar niks mee en zal discussies met hun zoveel mogelijk vermijden. (bij een gewoon babbeltje is er uiteraard geen probleem)
Op een forum kun je dat niet uit de weg gaan, want je bent nu eenmaal samen hier, maar ik wil dan ook wel dingen gewoon vanuit mijzelf kunnen schrijven.
MidasWolf
06-04-2022 om 22:14
Lily. schreef op 06-04-2022 om 22:05:
[..]
Ik ga heus niet als een dolle stier tekeer en zal niet opzettelijk mensen kwetsen nee. Hier niet en irl niet.
Als ik in het echte leven rekening moet houden met gevoelige mensen voelt dat wel zeker aan als op eieren lopen. Ik kan daar niks mee en zal discussies met hun zoveel mogelijk vermijden. (bij een gewoon babbeltje is er uiteraard geen probleem)
Op een forum kun je dat niet uit de weg gaan, want je bent nu eenmaal samen hier, maar ik wil dan ook wel dingen gewoon vanuit mijzelf kunnen schrijven.
En op een forum worden diverse soms gevoelige onderwerpen besproken met (grote) groepen forummers dus de kans is al vrij groot dat er diverse meningen zijn wat interessant is, maar waardoor het ook wel eens uit de bocht kan vliegen.
Op deze schaal maak ik zulke gespreksonderwerpen in het dagelijks leven niet vaak mee. En als dat al gebeurd dan in kleine groepen en zelfs dan kan het al flink knetteren.
Lily.
06-04-2022 om 22:26
MidasWolf schreef op 06-04-2022 om 22:14:
[..]
En op een forum worden diverse soms gevoelige onderwerpen besproken met (grote) groepen forummers dus de kans is al vrij groot dat er diverse meningen zijn wat interessant is, maar waardoor het ook wel eens uit de bocht kan vliegen.
Op deze schaal maak ik zulke gespreksonderwerpen in het dagelijks leven niet vaak mee. En als dat al gebeurd dan in kleine groepen en zelfs dan kan het al flink knetteren.
Ja dit. Knetteren en uit de bocht vliegen vind ik niet erg, dat hoort er toch bij als je met vuur je standpunt wilt verdedigen
Friezinnetje
06-04-2022 om 22:44
Pejeka1 schreef op 06-04-2022 om 20:28:
[..]
Wat je vaak bij moderatie ziet, is dat er niet naar de werkelijke inhoud wordt gekeken van iemands berichtgeving (dus een inhoudelijk oordeel plaatsvindt), maar dat er vooral wordt gereageerd naar aanleiding van mensen die VINDEN dat een ander onterecht bezig is.
Ik heb het zelf meegemaakt kort geleden in het ergernissen-topic. Iemand plaatste daar een postje omdat ze zich ergerde aan haar schoonmoeder, die na het afnemen van een coronatest eindeloos bleef vragen waarom de uitslag er nog niet was. Schreef toen dat ik begreep waar de ergernis vandaan kwam, maar dat ik ook die schoonmoeder kon begrijpen, omdat er de afgelopen twee jaar gewoon hele vervelende dingen ten aanzien van corona in het nieuws waren geweest en dat ik snapte dat ze zich wellicht zorgen maakte.
Kreeg een ban van 2-3 dagen, waarom werd niet toegelicht, maar ik zou off-topic zijn geweest.
In dat topic was er al vaker naar jou gemeld door de forumers waarop je reageerde dat zij geen reactie van jou hoefden omdat dat topic daar niet voor bedoeld is. Maar jij blijft dat doen en dan ben je idd off-topic.
Daarom schreef ik ook al eerder: als je door meerdere forumers gewezen wordt op je posts dan moet je eens naar jezelf kijken.
BrightEchidna89
06-04-2022 om 23:32
Naar aanleiding van de vorige berichten: een forum met twee kampen, is dat waartoe we gekomen zijn?
Relativeringsvermogen zou een goede deugd zijn hier.