Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welke talen spreek je ?


vloeiend Nederlands, Frans, Engels en Duits (heb in het verleden o.a. op een 4-talige computerhelpdesk gewerkt) Heb in Frankrijk, Tunesie en Canada gewoond. Vandaar dat ik me redelijk kan redden in het Tunesisch (= dialect van het klassieke Arabisch). Inderdaad veel mensen hiermee versteld doen staan, o.a. Syriers die hier wonen. Verder versta ik wat Spaans en Italiaans....

Nederlands en Fries vloeiend spreken, en Fries ook een groot deel schrijvend en Nederlands natuurlijk schrijvend.
Duits en Engels niet meer heel goed, want al tijden niet meer gesproken. Maar jaren op vakantie in Oostenrijk geweest en na school 10 weken gewerkt in USA, toen redde ik me prima. zal er nu weer helemaal in moeten komen.

Nederlands uiteraard.
Engels spreek ik redelijk maar versta ik goed. Limburgs dialect (Heerlen/Kerkrade) versta ik, maar spreek ik niet. Maastrichts versta ik niet. 
Op de mavo Duits gehad, maar daarna nooit meer wat mee gedaan. Dat versta ik niet meer.

Door veel Spaanse series te kijken herken ik wat woordjes. Dat zou ik nog wel willen leren, maar ik heb geen talenknobbel en zou het verder niet gebruiken. Ik vind het gewoon een mooie taal.
En Gaelic, omdat dat leuk klinkt

Nederlands,Duits,Zwitserduits,Iwriet,Engels, Swahili.

en versta fransen italiaans

Nederlands, Amerikaans (engels) vloeiend, Frans goed, duits redelijk. Het laatste zou ik graag beter willen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-04-2022 om 18:02

Nederlands,  in het Engels zou ik me wel redden op vakantie. Ik heb geen talenknobbel. 
Duits wil ik gaan leren, want mijn dochter gaat emigreren naar Duitsland. 

Frans was mijn beste taal op school. Ik sprak dat vrij goed maar een taal moet je blijven doen. Daarna nooit meer Frans gesproken en dan vergeet je heel veel. Dus van die kennis is weinig meer over. Wij zijn heel vaak op vakantie geweest naar Turkije. Toen ben ik een cursus Turks gaan doen.  O, wat viel dat tegen die grammatica. Daar had ik geen zin in voor die paar weken per jaar dat we daar waren. Ik ben toen woorden en kleine zinnetjes uit mijn hoofd gaan leren en ik heb gemerkt dat het heel erg wordt gewaardeerd als je probeert de taal te spreken. Mijn man, zoon en ik waren in een restaurant waar voornamelijk Turkse mensen kwamen. Een man moest niesen en ik zei gezondheid in het Turks. Ze moesten lachen want dat hadden ze niet verwacht van een blonde Nederlandse vrouw. Ik kreeg nog een wijntje van die man.

Moedertaal is Nederlands
Spreek Engels tussen niveau C1 en C2 in. 
Kan mij redden in het Duits en Frans
Spreek een beetje Spaans (ooit een cursus gedaan en mijn vader is later getrouwd met een vrouw die van origine Spaanse is, woont Sinds haar 8e in NL).
Ik versta Fries (in Friesland gestudeerd en gewerkt).  
Ben vorig jaar begonnen met een cursusje Noors via Futurelearn maar toen werd ik geopereerd is en is het blijven liggen. 
Futurelearn en Coursera bieden ook vaak talencursussen aan. 

Nederlands uiteraard, Engels behoorlijk vloeiend, Duits kan ik lezen, en redelijk verstaan, maar durf het niet te spreken. Wat tot gevolg had, dat ik met een conferentie met wat Duitse studenten/promovendi stond te spreken, zij in het Duits, ik in het Engels. Want zij verstonden Engels, maar spraken het liever niet, ook bang om fouten te maken!
Frans verrast me soms dat ik nog een aardig eindje in een wetenschappelijke paper in mijn vakgebied kom als die in het Frans geschreven is. Verstaan: alleen als ze heel langzaam spreken. Zelf spreken liever niet.
Ook heb ik eens een cursus Bahasa Indonesia gedaan, maar daar is niet veel van blijven hangen. De cursus ligt nog ergens in de kast, naast de cursus Japans. O, die laatste kan bij het draadje "miskopen", Indonesisch heb ik op vakantie nog gebruikt.

Nederlands en Engels vloeiend.
Duits goed.
Frans een ienimini beetje.

Nederlands, Engels, Duits een beetje en Frans een heel klein beetje.

MidasWolf

MidasWolf

23-04-2022 om 19:26 Topicstarter

Peen schreef op 23-04-2022 om 18:02:

Nederlands, in het Engels zou ik me wel redden op vakantie. Ik heb geen talenknobbel.
Duits wil ik gaan leren, want mijn dochter gaat emigreren naar Duitsland.

Dat is een leuke stok achter de deur, en wanneer je daar ook met enige regelmaat komt kun je het ook blijven spreken.

MidasWolf

MidasWolf

23-04-2022 om 19:29 Topicstarter

snjokorn schreef op 23-04-2022 om 16:08:

Nederlands, Engels en IJslands vloeiend, Duits en Frans echt minimaal, wat losse zinnen en het moet niet te snel gesproken worden anders kan ik het niet verstaan.

Zijn mensen op IJsland nog verbaasd als je dit vloeiend blijkt te spreken. Dat ze denken dat je een IJslander bent en vervolgens zeg je “ik ben een toerist”.


Nederlands vloeiend, Engels bijna vloeiend. Duits kan ik lezen/verstaan, spreken gaat moeizaam. Frans echt de standaardzinnetjes, kan mezelf meestal wel redden als ik iets moet vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.