Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 17:22:

[..]

De herstelbetalingen gaan erom dat de schade die in het verleden is aangericht wordt herstelt en dat er een nieuw evenwicht komt. Zoals je zelf al zei: wij profiteren hier nu nog altijd economisch van het koloniale verleden. De landen aan de andere kant van die medaille lijden er nog altijd onder. Die ongelijkheid is blijven bestaan en moet ongedaan worden gemaakt.

We profiteren al heel lang niet meer van de verdiensten uit de slavernij/gouden eeuw.Nederland is nadien meerdere malen failliet gegaan.

Welke schade zou door herstelbetalingen vergoed worden? 

De meeste gekoloniseerde landen zijn er vooral op achteruit gegaan toen ze zelfstandig bestuur kregen. Hoe lang is economische en politieke chaos nog de schuld van de voormalige kolonisten?

Ze worden nu met corona en na natuurrampen juist enorm geholpen door hun voormalige kolonisten. Is dat nog niet voldoende?

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 17:31

Nose schreef op 15-08-2021 om 17:18:

Korelinda als je ons niet verantwoordelijk houd wat gaat een herstelbetaling dan voor jou doen? Oprechte vraag hoor

Ik ben wit he, even voor de duidelijkheid. Voor mij persoonlijk zou het dus niets doen. Ik vind het gewoon belangrijk om toe te werken naar minder ongelijkheid in de wereld en om schade uit het verleden te herstellen. 

https://nos.nl/video/2387389-het-slavernijverleden-en-het-excuus-dilemma
Interessant als achtergrond.

Een voorbeeld is Amsterdam. De gemeente Amsterdam biedt excuus aan. Niet de individuele burger maar het instituut. Dat is een belangrijk verschil. Jij zelf bent niet verantwoordelijk of aansprakelijk maar de overheid is dat. We erkennen dat er een periode is geweest waarin onze overheid onrechtmatig en onethisch handelde tegenover een groep mensen. De tot slaaf gemaakten, de joodse mensen, de slachtoffers van de toeslagen affaire. Steeds weer blijkt dat oprechte excuses het begin zijn van heling. Erkenning van het aangedane leed kan ook nog in de generaties na de gebeurtenissen helend werken.

Heidi-Forumbeheer schreef op 15-08-2021 om 17:31:

https://nos.nl/video/2387389-het-slavernijverleden-en-het-excuus-dilemma
Interessant als achtergrond.

Een voorbeeld is Amsterdam. De gemeente Amsterdam biedt excuus aan. Niet de individuele burger maar het instituut. Dat is een belangrijk verschil. Jij zelf bent niet verantwoordelijk of aansprakelijk maar de overheid is dat. We erkennen dat er een periode is geweest waarin onze overheid onrechtmatig en onethisch handelde tegenover een groep mensen. De tot slaaf gemaakten, de joodse mensen, de slachtoffers van de toeslagen affaire. Steeds weer blijkt dat oprechte excuses het begin zijn van heling. Erkenning van het aangedane leed kan ook nog in de generaties na de gebeurtenissen helend werken.

Klopt helemaal. Zou bij mij ook zo werken (door medische misser arbeidsongeschikt) Maar die excuses zijn al meerdere malen gemaakt. Door bestuurders in alle lagen van de bevolking/politiek.

Maar het is volgens sommigen nog niet genoeg. De geschiedenis moet en zal gewist/herschreven worden.

Dat maakt het tot elkaar komen moeilijk/onmogelijk.

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:36:

[..]

Klopt helemaal. Zou bij mij ook zo werken (door medische misser arbeidsongeschikt) Maar die excuses zijn al meerdere malen gemaakt. Door bestuurders in alle lagen van de bevolking/politiek.

Maar het is volgens sommigen nog niet genoeg. De geschiedenis moet en zal gewist/herschreven worden.

Dat maakt het tot elkaar komen moeilijk/onmogelijk.

Dat ben ik met je eens. Een paar eeuwen gelden was de mens veel wreder en op dat gebied is er veel gewonnen, zo werkt dat met beschaving.

Blijven hangen in fouten van onze voorouders uit het verleden lost huidige problemen niet op.

Weten jullie trouwens waar ik me over verbaas? Ik dacht altijd dat mijn mening behoorlijk mainstream was, een beetje rechts van het midden. In dit hele topic valt het me al op dat er weinig tot geen blanke forummers zijn die (bijna) op mijn lijn zitten, alleen Piratenkoningin zit in de buurt.

Ik klaag niet hoor maar ik sta ervan te kijken. Wel een fijn topic trouwens, ook al gaat het er soms behoorlijk hard aan toe, het loopt niet uit de hand.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 18:14

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:30:

[..]

We profiteren al heel lang niet meer van de verdiensten uit de slavernij/gouden eeuw.Nederland is nadien meerdere malen failliet gegaan.

Welke schade zou door herstelbetalingen vergoed worden?

De meeste gekoloniseerde landen zijn er vooral op achteruit gegaan toen ze zelfstandig bestuur kregen. Hoe lang is economische en politieke chaos nog de schuld van de voormalige kolonisten?

Ze worden nu met corona en na natuurrampen juist enorm geholpen door hun voormalige kolonisten. Is dat nog niet voldoende?

We profiteren daar weldegelijk nog van. De huidige economische relatie tussen landen die koloniën hebben gehad en landen die gekoloniseerd zijn geweest ligt ook veel ingewikkelder dan je nu schetst. Enerzijds is er sprake van nood- en ontwikkelingshulp, anderzijds is er ook sprake van voortdurende uitbuiting.

Over de rol van Nederland (en andere westerse landen) op het gebied van voortdurende politieke instabiliteit in voormalig koloniën valt ook boeken vol te schrijven. 

De discussie is nu heel complex geworden en ik heb de tijd niet meer om dit nog verder te onderbouwen dus mensen mogen dit van mij aannemen/nader onderzoek doen of niet.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 18:14

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 17:31:

[..]

Ik ben wit he, even voor de duidelijkheid. Voor mij persoonlijk zou het dus niets doen. Ik vind het gewoon belangrijk om toe te werken naar minder ongelijkheid in de wereld en om schade uit het verleden te herstellen.

Nog 1 vraag over de betalingen. Geldt dat dan volgens jou ook voor de zwarte slavenhandelaren? Dus als die herstelbetaling komt dat dan alle handelaren daarin mee worden genomen. 

Daarnaast dat jij "wit" bent wist ik niet maar dit land is in de 2e wereldoorlog verwoest en weer opgebouwd door jouw voorouders en mijn voorouders. Hoe sta je dan tegenover de Duitsers? 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 18:15

Moxxie schreef op 15-08-2021 om 18:11:

Weten jullie trouwens waar ik me over verbaas? Ik dacht altijd dat mijn mening behoorlijk mainstream was, een beetje rechts van het midden. In dit hele topic valt het me al op dat er weinig tot geen blanke forummers zijn die (bijna) op mijn lijn zitten, alleen Piratenkoningin zit in de buurt.

Ik klaag niet hoor maar ik sta ervan te kijken. Wel een fijn topic trouwens, ook al gaat het er soms behoorlijk hard aan toe, het loopt niet uit de hand.

Bedoel je dat wij witte rechts zijn? Niet rot bedoeld hoor. Of ik snap je even niet

Ik weet van het andere forum dat er heel veel meningen zijn, beide kanten op, maar dat er ook heel veel mensen zijn die hun mening niet meer willen/durven geven.
Zo hou je maar een klein clubje over natuurlijk. En dat zullen vaak de uitersten zijn.

Moxxie schreef op 15-08-2021 om 18:11:

Echt wel. Af en toe denk ik, dat gaat niet goed maar het loopt nooit uit de hand. Jullie zijn toppers 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 18:17

Ja af en toe mag het botsen 😁

Nose schreef op 15-08-2021 om 18:15:

[..]

Bedoel je dat wij witte rechts zijn? Niet rot bedoeld hoor. Of ik snap je even niet

Nee ik bedoel te zeggen dat ik mezelf als 'een beetje rechts van het midden' zie, wat dus behoorlijk mainstream is, maar dat dat zelfbeeld dus misschien niet klopt.

Ik ga jullie niet uitmaken voor extremisten ofzo hoor Nose 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 18:23

Moxxie schreef op 15-08-2021 om 18:21:

[..]

Nee ik bedoel te zeggen dat ik mezelf als 'een beetje rechts van het midden' zie, wat dus behoorlijk mainstream is, maar dat dat zelfbeeld dus misschien niet klopt.

Ik ga jullie niet uitmaken voor extremisten ofzo hoor Nose

Hahaha nee zo vatte ik het niet op hoor. Ik ben misschien wel wat rechtser dan jij

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 18:15:

Ik weet van het andere forum dat er heel veel meningen zijn, beide kanten op, maar dat er ook heel veel mensen zijn die hun mening niet meer willen/durven geven.
Zo hou je maar een klein clubje over natuurlijk. En dat zullen vaak de uitersten zijn.

Toch vind ik de linksdenkende mensen vaak een stuk intoleranter dan rechtsdenkende mens, maar dat kan een mij liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.