Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 17:07:

[..]

Ja dat doe ik inderdaad, daarom weet ik ook dat ik persoonlijk niet schuldig ben (net zomin als jullie) maar dat ook mijn leven hier door is gevormd. .

Maar waarom moeten wij dan excuses maken en herstelbetalingen doen voor iets waar wij niet schuldig aan zijn?

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:04:

[..]

We hebben nooit standbeelden van Hitler gehad of Hitlerstraten en wat Duitsland doet heeft niets te maken met met ons verleden.

De metershoge standbeelden zijn niet van personen die slavernij bedreven maar van personen die handel dreven en schepen vol met die handel van daar naar Nederland brachten.

Je geeft nu toch ook de vrachtwagenchauffeur niet de schuld van de wantoestanden op de kwekerijen van zijn vracht?

Dan ben ik abuis. Ik had begrepen dat het ging om standbeelden van personen die wel slavernij verheerlijkten. 

Overigens bedoelde ik ermee dat het niet de eerste keer is dat achteraf de geschiedenis opnieuw geëvalueerd wordt, dus dat met terugwerkende kracht gezegd wordt dat iets toch niet goed was. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

15-08-2021 om 17:10

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:09:

[..]

Maar waarom moeten wij dan excuses maken en herstelbetalingen doen voor iets waar wij niet schuldig aan zijn?

Volgens mij moeten we van het wij/ zij af,  net zoals we van het zwart/ wit af moeten. 

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:08:

[..]

Het is een oprechte vraag.

En die 🤮 is ook oprecht. 

DanGun schreef op 15-08-2021 om 17:00:

[..]

Precies.

Je kan makkelijk roepen dat sommige mensen de meest vreselijke dingen hebben meegemaakt en 'ook niet in het verleden blijven hangen' maar dat is eigenlijk ontzettend gemeen. Want daarmee doe je de mensen bij wie eenzelfde ervaring wel (generaties lang) wonden maken, af als aanstellers. Noem de kinderen en kleinkinderen van bv de mannen die in voormaling NL Indië vochten tijdens de politionele acties. Noem de mensen van oa de Molukken die naar NL zijn gevlucht. En ik zie het wéér gebeuren bij mensen die bv in Libanon en Kosovo op missie waren. Hun trauma's beïnvloeden hun kinderen ook. Maar hey, er zijn er ook die dit zonder gevolgen hebben doorstaan, dus niet zeuren jongens.

Het is alleen geen kwestie van zwart/wit, dat zie je toch zelf hopelijk ook wel in?

Heel veel witte mensen in Nederland hebben een recente geschiedenis van oorlog, hongersnood, onderdrukking, achtervolging, (massa)moord, of wat te denken van homo-, biseksuelen en transgenders? 

Vrouwen worden ook al eeuwenlang onderdrukt en niet als volle burgers gezien, ook in Nederland. Of wat denk je van de heksenverbrandingen in Nederland waar vrouwen massaal werden uitgemoord, omdat ze zich niet gedroegen, zoals vrouwen zich moesten gedragen (van mannen). 

Ik kan nog zoveel voorbeelden noemen. Onze hele geschiedenis is vol met dit soort vreselijke gebeurtenissen, dat raakt ons allemaal. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 17:13

Julali schreef op 15-08-2021 om 17:12:

[..]

Het is alleen geen kwestie van zwart/wit, dat zie je toch zelf hopelijk ook wel in?

Heel veel witte mensen in Nederland hebben een recente geschiedenis van oorlog, hongersnood, onderdrukking, achtervolging, (massa)moord, of wat te denken van homo-, biseksuelen en transgenders?

Vrouwen worden ook al eeuwenlang onderdrukt en niet als volle burgers gezien, ook in Nederland. Of wat denk je van de heksenverbrandingen in Nederland waar vrouwen massaal werden uitgemoord, omdat ze zich niet gedroegen, zoals vrouwen zich moesten gedragen (van mannen).

Ik kan nog zoveel voorbeelden noemen. Onze hele geschiedenis is vol met dit soort vreselijke gebeurtenissen, dat raakt ons allemaal.

Eens. Vergeet de Joodse mensen ook niet.

Maar nogmaals aan de geschiedenis kunnen wij niks meer veranderen, we kunnen alleen gezamenlijk in vrede de toekomst invullen.

Dinah schreef op 15-08-2021 om 17:10:

[..]

Dan ben ik abuis. Ik had begrepen dat het ging om standbeelden van personen die wel slavernij verheerlijkten.

Overigens bedoelde ik ermee dat het niet de eerste keer is dat achteraf de geschiedenis opnieuw geëvalueerd wordt, dus dat met terugwerkende kracht gezegd wordt dat iets toch niet goed was.

Niemand ontkent het slavernij verleden en niemand zegt dat het goed was.

Verwijderen van standbeelden en straatnamen maakt niet dat het verleden niet heeft plaatsgevonden.

Ik vind persoonlijk wel dat we niet moeten doorslaan in het ‘witte schuldgevoel’. Anno 2021 kunnen we er wel allemaal achterstaan dat slavernij dus niet goed is. Het is onderdeel van de discussie, er wordt wat gedaan met standbeelden en straatnamen. En dat is goed.
Maar laten we elkaar geen mietje noemen. Suriname staat zelf ook bol van de discriminatie. Voor mijn vader als Chinees was het zelfs niet leefbaar, zo erg werd hij gediscrimineerd. Ik vind het zelf altijd best bijzonder dat zo’n verhaal wordt weggelaten als je met een microfoon op de Dam staat te gillen dat Zwarte Piet je leven heeft verpest. Maar goed  

Je blik verruimen: ja. Luisteren naar verhalen van minderheden: ja. Maar verwar de stelling dat racisme witte/blanke mensen niet kan raken niet met de stelling dat racisme daardoor dus ook een wit/blank probleem is. Dat is het niet. We zijn allemaal racisten. Het is een probleem van alle kleuren en etniciteiten. 
Even het lange antwoord dat ik dus ook niet goed weet of het nou nodig is om die herstelbetalingen te doen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 17:18

Korelinda als je ons niet verantwoordelijk houd wat gaat een herstelbetaling dan voor jou doen? Oprechte vraag hoor

[..]

Dit inderdaad. Niemand is alleen maar dader of slachtoffer. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 17:20

Dinah schreef op 15-08-2021 om 17:19:

[..]

Dit inderdaad. Niemand is alleen maar dader of slachtoffer.

Met beide eens!!! 

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:14:

[..]

Verwijderen van standbeelden en straatnamen maakt niet dat het verleden niet heeft plaatsgevonden.

Ooh dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen! Ik dacht dat je daarop doelde toen je vroeg of iemand het verleden wilde uitwissen/herschrijven. Dus dat je met het neerhalen van een standbeeld het verleden herschrijft haha. 

Waarop ik dus zei dat dat wel vaker gebeurd is  

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 17:22

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 17:09:

[..]

De herstelbetalingen gaan erom dat de schade die in het verleden is aangericht wordt herstelt en dat er een nieuw evenwicht komt. Zoals je zelf al zei: wij profiteren hier nu nog altijd economisch van het koloniale verleden. De landen aan de andere kant van die medaille lijden er nog altijd onder. Die ongelijkheid is blijven bestaan en moet ongedaan worden gemaakt.

Excuses zijn een politieke traditie die samenhangt met erkenning. Het is heel normaal om als land excuses aan te bieden voor onrecht waar je als land ooit voor verantwoordelijk bent geweest. Daarmee zeg je: we erkennen dat dit toen gebeurd is en dat het niet goed was. Dat zegt verder niets over jou of over mij of over Nora van drie straten verder.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 17:25

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 17:22:

[..]

De herstelbetalingen gaan erom dat de schade die in het verleden is aangericht wordt herstelt en dat er een nieuw evenwicht komt. Zoals je zelf al zei: wij profiteren hier nu nog altijd economisch van het koloniale verleden. De landen aan de andere kant van die medaille lijden er nog altijd onder. Die ongelijkheid is blijven bestaan en moet ongedaan worden gemaakt.

Excuses zijn een politiek traditie die samenhangt met erkenning. Het is heel normaal om als land excuses aan te bieden voor onrecht waar je als land ooit voor verantwoordelijk bent geweest. Daarmee zeg je: we erkennen dat dit toen gebeurd is en dat het niet goed was. Dat zegt verder niets over jou of over mij of over Nora van drie straten verder.

En daar is Nederland niet al decennia mee bezig? Helpen met watervoorzieningen maken ,onderwijs, voedsel verbouwen, medicinale hulp, geld. 

Mensen hier een betere toekomst bieden dan hun voorouders. Rutte die excuses aanbied, ik zie eerlijk gezegd alleen maar erkenning. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 17:27

[..]

Precies en al die zaken werken ook nog altijd door in hoe vrouwen, LGBTQIA-mensen, Joodse mensen en noem maar op tot op de dag van vandaag gezien en behandeld worden. Dus al die zaken moeten serieus genomen worden en erkend worden en er moet werk worden verzet om verdere schade te beperken.

Het gaat niet om wie goed is en wie slecht is, wie dader is en wie slachtoffer. Het gaat erom dat we begrijpen wat het effect van het verleden op het heden is en dat we ervoor zorgen dat niemand in het heden nog gediscrimineerd, onderdrukt of uitgebuit wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.