Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

09-08-2021 om 22:22

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:20:

Ik zeg precies wat ik vind. En daar heb ik geen lappen tekst voor nodig.

Dat is ook prima. Maar daar stopt vaak een gesprek mee. Ik zie het al een tijdje gebeuren hier op het forum. Zo jammer, want jij hebt iets te vertellen, jouw inzichten. Maar die gaan op die manier verloren. Da's toch zonde van je boodschap? 

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:10:

Ik snap heel goed dat mensen er helemaal klaar mee zijn om genuanceerd te reageren als er weer iemand racistische opmerkingen maakt. Dat is toch klaar?

Ja, dat snap ik heel goed. Alle begrip ook als iemand die daar al het leven mee geconfronteerd wordt even of altijd geen zin heeft om genuanceerd te reageren. Maar voor heel veel mensen is het de realiteit dat ze best welwillend zijn, maar zich nog nauwelijks bewust zijn van hoe het echt is om voortdurend op subtiele en lompe, goedbedoelde en ronduit gemene manieren gediscrimineerd te worden op basis van je huidskleur. Dan kun je racisme roepen en uitleg en gesprek weigeren want ‘dat is toch klaar’ en dan is de kans dat iemand er iets meer van gaat begrijpen ook verkeken. Nogmaals alle begrip als je niets anders meer op kunt brengen, maar daar komen we met elkaar niet verder mee. 

Je zal maar dagelijks te maken krijgen met allerlei vormen van onderhuids / openlijk / geïnstitueerd racisme en dan te horen krijgen dat je wel vriendelijk en genuanceerd moet blijven. Zien jullie zelf niet hoe fout dat is? 

Dat mensen welwillend zijn, prima. Daar hoort alleen wat meer bij dan meteen beledigd zijn als ze niet naar hun zin worden aangesproken.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-08-2021 om 22:31

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:30:

Dat mensen welwillend zijn, prima. Daar hoort alleen wat meer bij dan meteen beledigd zijn als ze niet naar hun zin worden aangesproken.

Kijk en die uitspraak geldt voor alle mensen welke kleur dan ook. Zoveel mensen, zoveel wensen. Je merkt hier al de ene vindt zwarte normaal de ander vind het discriminerend, de ene vindt witte prima de ander niet. Misschien een middenweg zoeken zodat niemand beledigd voelt en gewoon geen kleur benoemen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 22:32

Hen74 schreef op 09-08-2021 om 22:17:

[..]

.... deze oneliners, ze brengen naar mijn idee geen positieve opbouw in een topic. Zie jij niet dat heel veel mensen dingen willen begrijpen, goed geïnformeerd willen zijn, het gesprek open willen houden? En dat jij door zulke bewoordingen (het is klaar!) het gesprek niet draaiende houdt? Dat werkt toch niet? Dat moet jij zelf toch ook kunnen zien?



Goed verwoord hen74

Yolo schreef op 09-08-2021 om 22:31:

[..]

Kijk en die uitspraak geldt voor alle mensen welke kleur dan ook.

En je ziet zelf echt het verschil niet? 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 22:35

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:28:

Je zal maar dagelijks te maken krijgen met allerlei vormen van onderhuids / openlijk / geïnstitueerd racisme en dan te horen krijgen dat je wel vriendelijk en genuanceerd moet blijven. Zien jullie zelf niet hoe fout dat is?

Nee ik zie voornamelijk jou heel hard boe roepen continu. Ik vind het prettig om bepaalde inzichten te krijgen en dat ik door een forummer iets anders de dingen begrijp of begrip opbreng. Maar jij bent net een klein kind dat loopt te stampen en janken zo gauw het over racisme gaat. Je bent doorgeslagen en ik vind het oprecht sneu voor jou dat jij je niet in kunt leven in dat een ander misschien dingen helemaal niet rot, beledigend of wat dan ook bedoeld!

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:28:

Je zal maar dagelijks te maken krijgen met allerlei vormen van onderhuids / openlijk / geïnstitueerd racisme en dan te horen krijgen dat je wel vriendelijk en genuanceerd moet blijven. Zien jullie zelf niet hoe fout dat is?

Dat zeg ik toch heel expliciet juist niet? Ik begrijp heel goed als iemand dat niet op kan brengen of daar helemaal geen zin in heeft. Als je daarmee geconfronteerd wordt, dan mag je zo onvriendelijk en ongenuanceerd reageren als je zelf wil. De kans dat de ander dan ander gedrag gaat vertonen is alleen niet zo groot. Dat hoeft ook helemaal niet je doel te zijn, dat is niet je verantwoordelijkheid, dat zeg ik allemaal niet. 


Hier op het forum schrijven ook veel mensen die wel nuance aan kunnen en willen brengen en dan lees je dat mensen daarvan leren. Dat is toch mooi, dat is toch wat we willen? Niemand is daartoe verplicht, maar voor de ontwikkeling van de maatschappij op dit gebied is het toch fijn als iemand dat af en toe wel op kan brengen. 

Ik zag jou eerder schrijven dat je zelf ook nogal een ontwikkeling hebt doorgemaakt op dit gebied, je noemde een museum en het onderwerp dat niet bediscussieerd mag worden, en ook je oude vader. Zoiets geldt voor mij ook. Dan moet jij je toch ook een beetje kunnen verplaatsen in andere mensen die die ontwikkeling nog niet hebben doorgemaakt of er nog middenin zitten? Toen jij dat museum nog leuk vond of nog pro[piep] was, waren er ook al zat mensen die dat al wel als racisme zagen. Niet iedereen maakt nu eenmaal op hetzelfde moment dezelfde ontwikkeling door. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-08-2021 om 22:38

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:33:

[..]

En je ziet zelf echt het verschil niet?

Jij ook niet.. Ik snap echt wel wat je bedoeld hoor, maar je bekijkt het alleen maar van je eigen kant. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-08-2021 om 22:39

Piratenkoningin schreef op 09-08-2021 om 22:37:

[..]

Dat zeg ik toch heel expliciet juist niet? Ik begrijp heel goed als iemand dat niet op kan brengen of daar helemaal geen zin in heeft. Als je daarmee geconfronteerd wordt, dan mag je zo onvriendelijk en ongenuanceerd reageren als je zelf wil. De kans dat de ander dan ander gedrag gaat vertonen is alleen niet zo groot. Dat hoeft ook helemaal niet je doel te zijn, dat is niet je verantwoordelijkheid, dat zeg ik allemaal niet.


Hier op het forum schrijven ook veel mensen die wel nuance aan kunnen en willen brengen en dan lees je dat mensen daarvan leren. Dat is toch mooi, dat is toch wat we willen? Niemand is daartoe verplicht, maar voor de ontwikkeling van de maatschappij op dit gebied is het toch fijn als iemand dat af en toe wel op kan brengen.


Ik zag jou eerder schrijven dat je zelf ook nogal een omwikkeling hebt doorgemaakt op dit gebied, je noemde een museum en het onderwerp dat niet bediscussieerd mag worden, en ook je oude vader. Zoiets geldt voor mij ook. Dan moet jij je toch ook een beetje kunnen verplaatsen in andere mensen die die ontwikkeling nog niet hebben doorgemaakt of er nog middenin zitten? Toen jij dat museum nog leuk vond of nog pro[piep] was, waren er ook al zat mensen die dat al wel als racisme zagen. Niet iedereen maakt nu eenmaal op hetzelfde moment dezelfde ontwikkeling door.

Respect voor jou! Je geduld en je goede verwoording! 

in het topic “superieur zijn” zie je dat mensen bereid zijn te leren en van standpunt te veranderen, omdat dingen uitgelegd worden. 
Lijkt me een mooi resultaat. 
Als je liever mensen op hun falie geeft omdat het je niet snel genoeg gaat, so be it. Maar je kunt hier live zien wat effectiever is. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 22:44

Ginevra schreef op 09-08-2021 om 22:42:

in het topic “superieur” zie je dat mensen bereid zijn te leren en van standpunt te veranderen, omdat dingen uitgelegd worden.
Lijkt me een mooi resultaat.
Als je liever mensen op hun falie geeft omdat het je niet snel genoeg gaat, so be it. Maar je kunt hier live zien wat effectiever is.

Precies. Ik heb best wat ander inzicht gekregen maar hoe het nu gaat denk ik daaaaag. Zo word het alleen maar verpest 

Yolo schreef op 09-08-2021 om 22:38:

[..]

Jij ook niet.. Ik snap echt wel wat je bedoeld hoor, maar je bekijkt het alleen maar van je eigen kant.

Welke eigen kant? 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 22:47

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:46:

[..]

Welke eigen kant?

Hou toch eens op. Ik denk dat de mensen waar jij zogenaamd zo hard voor opkomt meer begrip tonen dan jij. Moraalridder 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.