Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?


ik kopieer mijn berichten voor zover relevant ook even naar hier:

Voor mij is een cruciaal onderdeel van racisme de intentie om de ander negatief te onderscheiden van jezelf als “de mindere”. En als ik jou en Piratenkoningin lees, maakt dat voor jullie geen onderdeel uit van “racisme”.
(reactie Koralinde en Piratenkoningin dat voor hen intentie inderdaad geen onderdeel uitmaakt van de discussie + waarom - zie Superieur zijn topic) 

Dan heeft de discussie ook om die reden zin gehad (naast de voorbeelden van weeshuisindustrie). Als we uitgaan van andere definities praat je immers snel naast elkaar heen. Ik ben het namelijk wel met jullie eens dat je, zodra je negatieve effecten van je hulp ziet, je daar iets mee moet doen. Maar dan heeft het wat mij betreft meer zin om daar aandacht voor te vragen, dan om de initiële handeling racistisch te noemen. Want dan krijg je dus wat jullie ook benoemen: dan gaat het over de initiële handeling, of dat wel/niet racistisch was en waarom degene wel/niet beter had moeten weten. Je hebt er volgens mij meer aan om dan te zeggen “joehoe, er gaat hier iets gierend mis en er worden mensen door benadeeld.” Dan kan je vanuit dat punt weer verder.

Piratenkoningin schreef op 09-08-2021 om 09:58:

(…)

Dat verklaart dat mensen heel heftig kunnen reageren als ze van racisme beschuldigd worden, want die intentie of overtuiging hebben ze helemaal niet, of in elk geval niet bewust. Het gaat dan niet om hun intentie, maar om hun handelen dat (rassen)discriminerende gevolgen heeft. Misschien zou het helpen om dat meer uit elkaar te trekken; intentie/overtuiging enerzijds en handelen en de uitwerking daarvan anderzijds.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, dat dit inderdaad zou helpen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

09-08-2021 om 19:34

Ik vind dat je het steeds goed uitlegt, Pino. Handig ook voor mij, want ik wéét wel wat ik bedoel, maar kan me niet altijd goed verstaanbaar maken. Dus dankjewel!

Hen74 schreef op 09-08-2021 om 19:34:

Ik vind dat je het steeds goed uitlegt, Pino. Handig ook voor mij, want ik wéét wel wat ik bedoel, maar kan me niet altijd goed verstaanbaar maken. Dus dankjewel!

Dank je 😊 

ik vind het lastig, maar misschien begrijp ik het niet helemaal. 
Op zich maakt het toch niet zoveel uit of het echt je intentie/overtuiging is of dat je het onbewust doet? Je kunt nog steeds racistische (en daardoor erg pijnlijke) dingen zeggen/doen (zonder dat je je daar bewust van bent). 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

09-08-2021 om 21:53

Miss-Pippi schreef op 09-08-2021 om 21:48:

ik vind het lastig, maar misschien begrijp ik het niet helemaal.
Op zich maakt het toch niet zoveel uit of het echt je intentie/overtuiging is of dat je het onbewust doet? Je kunt nog steeds racistische (en daardoor erg pijnlijke) dingen zeggen/doen (zonder dat je je daar bewust van bent).

Quote van Piratenkoningin: 'Misschien zou het helpen om dat meer uit elkaar te trekken; intentie/overtuiging enerzijds en handelen en de uitwerking daarvan anderzijds.' 

Er zouden eigenlijk twee woorden moeten bestaan. Om het verschil in de maatschappij duidelijk te krijgen. Dan voelen mensen die niet de intentie hebben (maar het onbewust doen) zich niet aangesproken door een woord wat niet fijn overkomt. En valt het duidelijker op wanneer iemand het echt gemeen bedoeld. 

Hmm, ik leg het niet goed uit vind ik. Maar heb geen andere omschrijving.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 21:53

Miss-Pippi schreef op 09-08-2021 om 21:48:

ik vind het lastig, maar misschien begrijp ik het niet helemaal.
Op zich maakt het toch niet zoveel uit of het echt je intentie/overtuiging is of dat je het onbewust doet? Je kunt nog steeds racistische (en daardoor erg pijnlijke) dingen zeggen/doen (zonder dat je je daar bewust van bent).

Ja dat kan. Maar dan moet er minder hard gereageerd worden in algemeen vind ik dan. Want niet iedereen heeft dingen door. 

Miss-Pippi schreef op 09-08-2021 om 21:48:

ik vind het lastig, maar misschien begrijp ik het niet helemaal.
Op zich maakt het toch niet zoveel uit of het echt je intentie/overtuiging is of dat je het onbewust doet? Je kunt nog steeds racistische (en daardoor erg pijnlijke) dingen zeggen/doen (zonder dat je je daar bewust van bent).

Ja, mee eens. Voor de ontvanger maakt het weinig uit of je achtergesteld wordt door iemand die dat expres doet of iemand die dat met de beste bedoelingen doet; de uitkomst is hetzelfde. Maar voor de zender maakt het wel uit: als je met de beste bedoelingen iets doet wat discriminerend is en dan precies dezelfde reactie krijgt als iemand die zichzelf beter vindt dan iemand met een donkere huidskleur en daar naar handelt, dan schuurt dat.

Ik schreef in het andere topic dat wat meer nuance qua taal in alle overtuigingen, vooroordelen, intenties, handelingen, gedragingen en uitkomsten die nu allemaal racisme worden genoemd wellicht handig zou zijn. 

Maar wordt er nu zo hard gereageerd dan, als blijkt dat iemand ‘per ongeluk’ / zonder het door te hebben iets doet/zegt dat racistisch is? 

Ik snap heel goed dat mensen er helemaal klaar mee zijn om genuanceerd te reageren als er weer iemand racistische opmerkingen maakt. Dat is toch klaar? 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 22:11

Miss-Pippi schreef op 09-08-2021 om 22:05:

Maar wordt er nu zo hard gereageerd dan, als blijkt dat iemand ‘per ongeluk’ / zonder het door te hebben iets doet/zegt dat racistisch is?

Ja dat kan idd ook. Dus beide kanten zouden elkaar kunnen begrijpen. Goede van jou 😊

Miss-Pippi schreef op 09-08-2021 om 22:05:

Maar wordt er nu zo hard gereageerd dan, als blijkt dat iemand ‘per ongeluk’ / zonder het door te hebben iets doet/zegt dat racistisch is?

Soms wel, dat lees ik hier op het forum bijvoorbeeld wel eens. En soms niet zo zeer hard, maar voor een deel van de mensen is ‘dat is racistisch’ al heel hard. Als racisme voor iemand betekent dat je expliciet jezelf superieur vindt aan mensen met een donkere huidskleur, dat je die mensen minderwaardig vindt en daar naar handelt zoals tijdens de slavernij of de apartheid in Zuid-Afrika, dan is horen dat je iets doet of zegt dat racistisch is heel hard. 

Piratenkoningin schreef op 09-08-2021 om 22:12:

[..]

Soms wel, dat lees ik hier op het forum bijvoorbeeld wel eens. En soms niet zo zeer hard, maar voor een deel van de mensen is ‘dat is racistisch’ al heel hard. Als racisme voor iemand betekent dat je expliciet jezelf superieur vindt aan mensen met een donkere huidskleur, dat je die mensen minderwaardig vindt en daar naar handelt zoals tijdens de slavernij of de apartheid in Zuid-Afrika, dan is horen dat je iets doet of zegt dat racistisch is heel hard.

Kan je nagaan hoe het is voor de persoon aan de andere kant. Die krijgt dat soort opmerkingen al z’n hele leven. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

09-08-2021 om 22:17

DanGun schreef op 09-08-2021 om 22:10:

Ik snap heel goed dat mensen er helemaal klaar mee zijn om genuanceerd te reageren als er weer iemand racistische opmerkingen maakt. Dat is toch klaar?

.... deze oneliners, ze brengen naar mijn idee geen positieve opbouw in een topic. Zie jij niet dat heel veel mensen dingen willen begrijpen, goed geïnformeerd willen zijn, het gesprek open willen houden? En dat jij door zulke bewoordingen (het is klaar!) het gesprek niet draaiende houdt? Dat werkt toch niet? Dat moet jij zelf toch ook kunnen zien?



Ik zeg precies wat ik vind. En daar heb ik geen lappen tekst voor nodig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.