Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?

Broodtrommel schreef op 19-03-2025 om 01:32:

[..]

Maar waarom zou je dat doen. Die 40 urige werkweek is ook maar ooit verzonnen.

Wat maakt het uit dat iemand 28, 32 of 40 uur werkt. Wat is het voor jou dat iedereen perse x uur zou moeten werken.

Van mij mag je die mening hebben hoor, ik snap alleen niet waar mensen hun obsessie met die volle werkweek vandaan komt.

Ik heb plezier in mijn werk, doe nuttig werk voor de maatschappij maar ik heb veel meer dingen te doen naast mijn werk.

dit topic ging toch over een afwijkende mening, niet over een obsessie. Ik ken niemand met een obsessie voor een volle werkweek. Uit alle reacties hier blijkt toch wel dat mijn mening afwijkt? 

Overigens maakt het wel degelijk uit hoeveel iemand werkt, en niet alleen voor diegene zelf.  Ons sociale stelsel is niet houdbaar wanneer mensen alleen op basis van een parttime baan premies afdragen. Ik las daar onlangs een interessant artikel over in de correspondent: https://decorrespondent.nl/15894/echt-iets-betekenen-voor-je-medemens-ga-fulltime-werken/fa7f8fba-fbb2-0206-0a48-55fd9b7be4a7

Misschien komt mijn mening wel voort uit een verbazing of jaloezie ten opzichte van parttimers die zich geen zorgen lijken te maken over hun toekomst, hun relatie (de cijfers over relatie breuken liegen er niet om) en hun pensioen. Hoe leuk ik mijn fulltime baan ook vind, ik heb geen zin om dit tot mijn zeventigste te blijven doen.

LazySunday schreef op 19-03-2025 om 10:03:

[..]

dit topic ging toch over een afwijkende mening, niet over een obsessie. Ik ken niemand met een obsessie voor een volle werkweek. Uit alle reacties hier blijkt toch wel dat mijn mening afwijkt?

Overigens maakt het wel degelijk uit hoeveel iemand werkt, en niet alleen voor diegene zelf. Ons sociale stelsel is niet houdbaar wanneer mensen alleen op basis van een parttime baan premies afdragen. Ik las daar onlangs een interessant artikel over in de correspondent: https://decorrespondent.nl/15894/echt-iets-betekenen-voor-je-medemens-ga-fulltime-werken/fa7f8fba-fbb2-0206-0a48-55fd9b7be4a7

Misschien komt mijn mening wel voort uit een verbazing of jaloezie ten opzichte van parttimers die zich geen zorgen lijken te maken over hun toekomst, hun relatie (de cijfers over relatie breuken liegen er niet om) en hun pensioen. Hoe leuk ik mijn fulltime baan ook vind, ik heb geen zin om dit tot mijn zeventigste te blijven doen.

Er zijn ook leuke artikelen te vinden over waarom fulltime op deze basis niet houdbaar is in mijn beroep. Tsja. 

watertoren schreef op 19-03-2025 om 08:41:

. Zelfs parttime zou mij te veel zijn. Dat is iets wat veel mensen niet begrijpen.

ik wel, ik heb leuk werk (25 uur per week)maar vrije tijd vind ik leuker. Verveel me ook absoluut niet tijdens vrije dagen/weekenden. Mocht het financieel kunnen gaat man eerder stoppen met werken. 

Kinderen.... en dan alles er omheen. Ik vind er helemaal niks aan. Sorry voor iedereen die ik hiermee misschien tegen de schenen schop. 

Ik heb niks met zwangere vrouwen en het gewauwel over hoe het voelt, moe zijn, dat het zwaar is, of leuk is... babyborrels/kraamborrels ik ga braaf hoor en ben gezellig maar het is zo niet mijn ding om met andere moeders aan te moeten horen hoe fantastisch hun kinderen wel niet zijn. Het lijkt wel alsof het hebben/krijgen van kinderen zowat het grootste goed is in je leven voor sommige mensen.  

Kinderverjaardagen zijn voor mij echt de horror. Zonder alcohol trek ik die echt niet. Ik krijg ontzettend veel prikkels van rennende en gillende kinderen. 

Ik vind kinderen pas leuk vanaf een jaar of 15/16. Mijn doelgroep (16.5 tot ruwweg 20) is een hele fijne groep om mee te werken. Ik hou dus wel echt van jongvolwassenen.

Miraval schreef op 19-03-2025 om 11:38:

Kinderen.... en dan alles er omheen. Ik vind er helemaal niks aan. Sorry voor iedereen die ik hiermee misschien tegen de schenen schop.

Ik heb niks met zwangere vrouwen en het gewauwel over hoe het voelt, moe zijn, dat het zwaar is, of leuk is... babyborrels/kraamborrels ik ga braaf hoor en ben gezellig maar het is zo niet mijn ding om met andere moeders aan te moeten horen hoe fantastisch hun kinderen wel niet zijn. Het lijkt wel alsof het hebben/krijgen van kinderen zowat het grootste goed is in je leven voor sommige mensen.

Kinderverjaardagen zijn voor mij echt de horror. Zonder alcohol trek ik die echt niet. Ik krijg ontzettend veel prikkels van rennende en gillende kinderen.

Ik vind kinderen pas leuk vanaf een jaar of 15/16. Mijn doelgroep (16.5 tot ruwweg 20) is een hele fijne groep om mee te werken. Ik hou dus wel echt van jongvolwassenen.

Dit kan ik me nou zo goed voorstellen! En ik ben nota bene zelf moeder. Ik heb heel lang niks met kinderen en alles eromheen gehad, maar toch begonnen de eierstokken te rammelen toen ik tegen de 40 liep. Nu heb ik twee kinderen en ik vind het moederschap geweldig. Maar zwanger zijn vond ik niks, ik wilde niet naar zwangerschaps yoga of pufklas of weet ik wat niet al, dat gezeur over harde buiken en striae. Kinderverjaardagen vind ik ook een noodzakelijk kwaad. Vooruit dan maar, de kinderen vinden het leuk, mama is na 10 minuten toe aan een borrel. Ik wil ook niet mee op schoolreisje of luizenpluizen. Op het schoolfeest draai ik de bar wel, voor de ouders. Gek genoeg gaat deze aversie dus wel samen met het genieten van mijn eigen bloedjes. 

Ik hou niet van van vakantie in een hotel, in een appartementencomplex of op zo'n resort. Raak ik compleet gestrest van.
Van een caravan of een camper word ik claustrofobisch, dat is nog erger dan een hotel. Ik zou betalen om thuis te mogen blijven.

Mevrouw75 schreef op 19-03-2025 om 08:46:

[..]

De opvangjuf is geen vreemde voor mijn kind. Ook heeft niemand het over gelijk, maar gelijkwaardig, dat is een cruciaal verschil.

Gelijkwaardig als in ze mogen allebei stemmen en een man en vrouw moet allebei hetzelfde geld krijgen als ze de bus besturen en alebei een even hoge boete voor door rood rijden. Tuurlijk. Maar ze worden toch onder gelijk geschopt als het gaat om de zorg verdelen en huishouden 50 50 en allebei 50 50 werken. Een vrouw en man zitten gewoon anders in elkaar. Een normale vrouw is gewoon beter in het zorgen voor kinderen en wil het liever dus waarom moet dat 50 50. Het ligt ze beter over het algemeen. Dat zie je al aan de beroepen en de hoeveelheid vrouw man. 

En natuurlijk wordt de oppas een bekende als je je kind er maar vaak genoeg brengt. Dat snap ik ook. Ik vind kinderen zijn maar zo kort klein, de tijd is zo om. 

Ik heb ook helemaal niks met de elfstedentocht. Ik ben blij met elk jaar dat het niet door gaat.

Moederkareltje schreef op 19-03-2025 om 12:54:

[..]

Gelijkwaardig als in ze mogen allebei stemmen en een man en vrouw moet allebei hetzelfde geld krijgen als ze de bus besturen en alebei een even hoge boete voor door rood rijden. Tuurlijk. Maar ze worden toch onder gelijk geschopt als het gaat om de zorg verdelen en huishouden 50 50 en allebei 50 50 werken. Een vrouw en man zitten gewoon anders in elkaar. Een normale vrouw is gewoon beter in het zorgen voor kinderen en wil het liever dus waarom moet dat 50 50. Het ligt ze beter over het algemeen. Dat zie je al aan de beroepen en de hoeveelheid vrouw man.

En natuurlijk wordt de oppas een bekende als je je kind er maar vaak genoeg brengt. Dat snap ik ook. Ik vind kinderen zijn maar zo kort klein, de tijd is zo om.

Een ‘normale vrouw’? Wat is dat voor iemand dan, behalve dat ze dus kennelijk in haar dna heeft dat ze voor de kinderen moet zorgen? Ik zou niet weten waar je dat op baseert. Het is alleen wat de maatschappij van een vrouw verwacht, waardoor ze ook eerder zal ‘kiezen’ om minder buitenshuis te werken dan haar man.

De natuur leert ons wat anders. Mensen zijn roedel dieren, met iedereen zijn of haar taak. In deze individualistische samenleving wordt vaak gedacht dat het gezin de kern is van de leefgemeenschap, maar door de eeuwen heen bestaat de familie, en daarmee ook de groep die voor de kinderen zorgt, niet alleen uit een vader en een moeder. Er is dus niets onnatuurlijk aan een vertrouwde oppas en opa’s, oma’s en tantes die ook bijdragen aan de zorg voor kinderen en het huishouden - dat is niet alleen de taak van ‘de normale vrouw’

LazySunday schreef op 19-03-2025 om 14:09:

[..]

Een ‘normale vrouw’? Wat is dat voor iemand dan, behalve dat ze dus kennelijk in haar dna heeft dat ze voor de kinderen moet zorgen? Ik zou niet weten waar je dat op baseert. Het is alleen wat de maatschappij van een vrouw verwacht, waardoor ze ook eerder zal ‘kiezen’ om minder buitenshuis te werken dan haar man.

De natuur leert ons wat anders. Mensen zijn roedel dieren, met iedereen zijn of haar taak. In deze individualistische samenleving wordt vaak gedacht dat het gezin de kern is van de leefgemeenschap, maar door de eeuwen heen bestaat de familie, en daarmee ook de groep die voor de kinderen zorgt, niet alleen uit een vader en een moeder. Er is dus niets onnatuurlijk aan een vertrouwde oppas en opa’s, oma’s en tantes die ook bijdragen aan de zorg voor kinderen en het huishouden - dat is niet alleen de taak van ‘de normale vrouw’

Ik begrijp wel een beetje wat moeder Kareltje bedoelt.

Ik vind absoluut dan bijv 50/50 de taken verdelen als volkomen normaal beschouwd moet worden. Maar ik vind óók, dat als een stel anders kiest: vrouw meer thuis, man meer werken, dat dat óók als volkomen normaal beschouwd moet worden als het betreffende stel dat op die manier graag wil en er allebei tevreden over zijn. En dáár gaat het tegenwoordig ook vaak mis. En dat wordt ermee bedoelt , dat we nu ineens ‘foute’ keuzes maken als we dat op die manier doen. Ik ben er 100% voor dat stellen dat zelf moeten bepalen hoe ze, binnen de mogelijkheden die ze hebben, de boel willen runnen.

LazySunday schreef op 19-03-2025 om 14:09:

[..]

Gewoon, omdat de vrouw de kinderen in zich draagt 9 maanden en ze erna bij zich draagt om te voeden. Lijkt mij genoeg om daarom al te stellen dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn en de vrouw het dus van nature beter af gaat. En die oma en tantes vind ik ook top. Maar om massaal je kinderen op de opvang te zetten bij zomaar een vrouw om op kantoor te typen vind ik te ver van mijn bed. 

We laten het hierbij. Ik kwam gewoon mijn ouderwetse mening verkondigen. 

bieb1963 schreef op 19-03-2025 om 14:19:

[..]

Ik vind absoluut dan bijv 50/50 de taken verdelen als volkomen normaal beschouwd moet worden. Maar ik vind óók, dat als een stel anders kiest: vrouw meer thuis, man meer werken, dat dat óók als volkomen normaal beschouwd moet worden als het betreffende stel dat op die manier graag wil en er allebei tevreden over zijn. En dáár gaat het tegenwoordig ook vaak mis. En dat wordt ermee bedoelt , dat we nu ineens ‘foute’ keuzes maken als we dat op die manier doen. Ik ben er 100% voor dat stellen dat zelf moeten bepalen hoe ze, binnen de mogelijkheden die ze hebben, de boel willen runnen.

bieb1963 schreef op 19-03-2025 om 14:19:

[..]

Precies. Daarom zou ik liever helemaal vermijden om het over wel of niet ‘normaal’ te hebben. Het gaat erom zoals je zegt dat mensen zelf een keuze maken en tevreden zijn. Helaas is in de praktijk die keuze vaak ingegeven door omstandigheden en maatschappelijke denkbeelden over mannen en vrouwen, en zijn ook veel mensen niet tevreden over hun eigen rol/taken. Vaak hebben mensen niet zo in de gaten dat hun ‘keuze’ een gevolg is van omstandigheden buiten henzelf. Bijvoorbeeld: doordat een vrouw minder verdient gaat zij eerder parttime werken dan haar man of omdat de vrouw steeds wordt aangesproken door de school of andere kind gerelateerde aangelegenheden zal zij vaker taken op zich nemen ten aanzien van de kinderen etc etc.

"Een normale vrouw is gewoon beter in het zorgen voor kinderen en wil het liever dus waarom moet dat 50 50. Het ligt ze beter over het algemeen.". Aldus moeder Kareltje

Dat ligt toch aan de persoon?
Mijn man zorgt echt beter dan ik (meer geduld)
Daar bij maakt hij secuurder schoon en kookt hij beter. Terwijl het echt een manlijke man is en geen watje.
Ik werkte iets minder dus zorgde meer,maar man deed het als ik werkte prima, ik denk zelfs beter.
Altijd gedacht dat ik een (voor zover mogelijk) normale vrouw was.

En zat vrouwen die geen kinderen willen, missen die dan dat "zorg" gen? 

Zonder kinderen hier en wil ze niet. Werk wel in de zorg dus telt dat?  Vriend zou een betere 'moeder' zijn dan ik. Liefst zou hij stoppen met werken en huisman worden. Ik moet er niet aan denken. Ieder zo z'n ding. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.