Huiskamer
Auwereel
09-09-2023 om 15:11
Wat beschouw jij als luxe?
Wat voor de één "gewoon" en niet te missen is, is voor de andere luxe.
Wat beschouw je als luxe en zou je kunnen missen?
Voor mezelf: ik ben vegetariër en heb geen auto, en ik vind dat niet armoedig. Toen mijn kinderen op de basisschool zaten, kregen ze te horen dat ze arm waren, omdat er geen auto in het gezin was.
Luxe vind ik het, dat ik zaterdags lekker met mijn man de stad in ga, kan kopen op de markt wat we lekker vinden en dat we daarna een kopje lekkere koffie met een luxe broodje kunnen eten. Ook superdeluxe is, dat ik kan nadenken over de aanschaf van een e-bike. En ook dat we geld hadden om zonnepanelen te kopen.
Als de nood aan de man komt, zou ik het gemis van deze luxe jammer vinden, maar ik zou het geen armoede vinden.
Moederkareltje
09-09-2023 om 19:23
ik vind het een luxe dat ik op het minimum niveau kan leven en niet afhankelijk ben van vakanties , auto's, dure kleding en uit eten gaan om mij beter te voelen. Ook vind ik het een luxe dat ik zelf een gezonde zoon heb gebaard zonder hulp van de medische molen. Tegenwoordig is 1 op de 30 een ivf kind. Ik vind het een luxe dat ik zelf mijn kind kan verzorgen ipv naar een opvang te sturen.
Ted68
09-09-2023 om 19:26
Luxe is,dat mijn kinderen studeren kunnen wat ze willen. Dat ik metmijn man in het buitenland een goede toekomst opgebouwd heb, en dat we het nog steeds samen leuk hebben, en samen dezelfde toekomst ideen hebben. En dat we samen een heleboel dieren hebben: 2 paarden, 3 honden en 2 kattten...En financieel geen zorgen moeten hebben
EnchantingChamois89
09-09-2023 om 19:30
Wat een mooi dankbaarheidstopic Auwereel 🥰
Altijd goed om even te beseffen hoe goed je het hebt (als je het goed hebt, dan)
Eigenlijk is mijn hele leven 1 grote luxe
M’n geboorte ouders hadden zoiets anders voor mij gewenst dat ik elke dag weer intens geniet van de vrijheid en de maatschappij
Echte luxe ervaar ik wanneer ik mezelf laat uitbetalen voor, ja wat eigenlijk? Het verkopen van mijn hobbies? 🙀
Ik ben aan alle kanten zo intens geprivilegieerd, ik zou mij eigenlijk schuldig moeten voelen zo goed als ik het heb
Ik moet niks, ik mag alles, ik kan alles
Niet eerlijk
Auwereel
09-09-2023 om 19:59
Vandaag per ongeluk heel erg duur olijvenbrood gekocht op de markt. Meestal kopen we Turks brood bij die kraam, voor 2,50-3 euro. Vandaag hadden we weer eens zin in wat anders, maar bij afrekenen bleek dat brood 7,50 euro te zijn! Dan is het luxe om het niet terug te hoeven leggen. Ondanks dat we dit best zouden kunnen betalen elke week, is dat een luxe waarbij ik me niet meer op mijn gemak voel.
Auwereel
09-09-2023 om 20:03
Moederkareltje schreef op 09-09-2023 om 19:23:
ik vind het een luxe dat ik op het minimum niveau kan leven en niet afhankelijk ben van vakanties , auto's, dure kleding en uit eten gaan om mij beter te voelen. Ook vind ik het een luxe dat ik zelf een gezonde zoon heb gebaard zonder hulp van de medische molen. Tegenwoordig is 1 op de 30 een ivf kind. Ik vind het een luxe dat ik zelf mijn kind kan verzorgen ipv naar een opvang te sturen.
Geef ik geld uit aan luxe om me beter te voelen? Dat zit ik me nu af te vragen. Meestal is het leuk, lekker, praktisch, maar ik voel me er niet van afhankelijk. Hooguit van de luxe van computer en mobiel!
Auwereel
09-09-2023 om 20:05
bieb1963 schreef op 09-09-2023 om 19:22:
Hm interessante vraag. Ik.realiseer me heel.goed, dat door hier in Nederland te leven, we het sowieso al een soort van luxe hebben. Dus ja, wat is luxe precies. Maar even uitgaande van de gemiddelde Nederlander norm: Ik ben op zich geen luxe beest. Ook al zou ik.het kunnen betalen, ik geef weinig om nieuw. Enig comfort vind ik fijn, maar ik merk dat ik ten opzichte van veel anderen minder eisen stel aan comfort. Ben soms.best ouderwets
Ik word nieuwsgierig naar je post. Welk comfort denk je aan? Afwasmachine, droger, e-bike en auto kan ik me zo voorstellen, of ook verwarming standje jaren vijftig, alleen in de woonkamer en (toen er nog winters waren) kruik mee naar bed?
Lollypopje
09-09-2023 om 20:06
Auwereel schreef op 09-09-2023 om 20:03:
[..]
Geef ik geld uit aan luxe om me beter te voelen? Dat zit ik me nu af te vragen. Meestal is het leuk, lekker, praktisch, maar ik voel me er niet van afhankelijk. Hooguit van de luxe van computer en mobiel!
En dat soort dingen zijn voor mij dan weer geen luxe, maar noodzaak. Ze zijn mijn poort naar de buitenwereld nu ik aan huis gekluisterd ben en vaak geen energie heb voor visite. Zonder die dingen, en internet, zou ik vereenzamen.
FancyDuck29
09-09-2023 om 20:07
dat we ons nooit meer zorgen maken over onverwachte rekeningen.
De schoonmaakster.
6 fietsen voor 2 personen.
3x per jaar op vakantie en daarnaast nog weekendjes weg.
Als we uit eten gaan iets uitkiezen wat je het lekkerste lijkt, ipv het beste geprijsd.
Flink winkelen zonder ervoor te sparen.
Geen tikkies hoeven te sturen als de vriendengroep is komen eten/borrelen.
Lollypopje
09-09-2023 om 20:09
Auwereel schreef op 09-09-2023 om 20:05:
[..]
Ik word nieuwsgierig naar je post. Welk comfort denk je aan? Afwasmachine, droger, e-bike en auto kan ik me zo voorstellen, of ook verwarming standje jaren vijftig, alleen in de woonkamer en (toen er nog winters waren) kruik mee naar bed?
Dat is mijn huis 😂 een cv en verwarming in het hele huis zou voor mij als luxe voelen.
Wat ik vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde waarschijnlijk nooit verwacht had dat ik ooit zou zeggen, want toen was ik gewend aan cv en ern fatsoenlijke douche.
Auwereel
09-09-2023 om 20:16
Wow Lollypopje, ik moet diep in mijn geheugen graven en dan herinner hoe ik als kind de CV het huis van mijn ouders zag binnenkomen, dus die luxe ben ik al zeker 50 jaar gewend!
Lollypopje
09-09-2023 om 20:26
Auwereel schreef op 09-09-2023 om 20:16:
Wow Lollypopje, ik moet diep in mijn geheugen graven en dan herinner hoe ik als kind de CV het huis van mijn ouders zag binnenkomen, dus die luxe ben ik al zeker 50 jaar gewend!
Ik huur in een nogal oud, krakkemikkig en amper opgeknapt huis. Het was het enige dat ik binnen mijn budget kon krijgen toen ik het huis uit ging en ruim 10 jaar later zit ik er nog.
Echt naast een woning zonder trap, zou ik heel graag een woning hebben waar de temperatuur in de winter niet tot onder de 10 graden (ik heb weleens 5 gemeten in de slaap en badkamer) kan dalen 😂
Maar 10 jaar terug had ik niet verwacht dat ik dat ooit een luxe zou vinden
Tuinfluiter
09-09-2023 om 20:36
Ik vind het luxe dat als wij uit eten gaan kunnen kiezen voor een top restaurant er regelmatig onze kinderen kunnen trakteren.
Van huis uit ben ik gewend dat er genoeg kwalitatief en lekker eten was en ik kom uit een heel normaal eenvoudig gezin, moeder huisvrouw en vader bouwvakker. Heel mijn volwassen leven heb ik mij gelukkig nooit druk hoeven maken over de prijs van goede en lekkere voeding. Vandaag voelde ik mij ook weer bevoorrecht dat ik zonder er over na te denken levensmiddelen kon doneren aan de voedsel bank.
Ik ervaar de vakanties die wij maken ook als luxe. Op heel veel plaatsen waar ik ooit heen wilde ben ik geweest.
De sport die ik beoefen, golf, vind ik ook wel luxe.
Gewoon zonder nadenken kunnen kopen wat nodig is vind ik ook luxe.
Maar al deze luxe kan niet op tegen de goede band die wij hebben met elkaar en onze kinderen.
Tuinfluiter
09-09-2023 om 20:45
Auwereel schreef op 09-09-2023 om 20:16:
Mijn hele jeugd heb ik gewoond in een huis zonder cv. De huiskamer werd verwarmd en als het heel koud was de badkamer met een butagaskacheltje. Vanaf mijn 22 ste woonde ik in een huis met cv. Dat vond ik toen wel een enorme luxe.
De woon situatie van Lollypopje vind ik echt heel naar als je gezondheid sterk te wensen overlaat.
Ik ben eigenlijk gewend dat mijn generatie ik ben van 1963 het beter had dan zijn ouders maar ik zie nu een kentering plaats vinden waar ik niet vrolijk van word.
Treurniet
09-09-2023 om 20:47
Auwereel schreef op 09-09-2023 om 20:05:
[..]
Verwarming zet ik ook alleen aan in de huiskamer.Te duur. Nooit in de slaapkamer.En niet hoger dan 18 graden tenzij ik bezoek krijg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.