Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waar werd je vandaag blij van? - deel 2

Omdat we nog steeds elke dag blij worden van leuke en mooie dingen. Dus deel ze hier


Voor het eerst op mijn sportieve ipv elektrische fiets naar mijn werk

Niet vandaag, maar gisteren. Heb even het egelhuis die onder mijn magnoliaboom staat schoon gemaakt. Ik dacht eigenlijk dat er nooit wat in gekomen was, behalve ongedierte. Maar toen ik hem open deed, zag ik een heleboel dorre bladeren, veel plastic uit de tuin (van die poepzakjes, grrr) en het hooi en stro helemaal in een soort holletje gevormd. Er heeft dus wel degelijk een egel in gezeten! En het is maar goed dat ik even keek, want al dat plastic is niet goed. Heb het huis leeggegooid, er zat op dat moment geen egel in, dat heb ik goed gecheckt. Weer nieuw stro en hooi er in en hij kan er weer tegenaan deze winter! Wil nu ook een wildcamera ophangen eigenlijk, zodat ik hem kan zien had nooit gedacht dat er wat in zou komen, maar vind het zo leuk! Gewoon hier in de woonwijk. Weet wel dat er egels lopen, heel af en toe zag ik er wel eens 1 op de stoep en op de doorgaande weg langs de wijk wordt er soms 1 dood gereden. Vandaar dat ik een huis heb neergezet, dan is er toch een veilig plekje. 

BlairW schreef op 06-09-2024 om 07:30:

Niet vandaag, maar gisteren. Heb even het egelhuis die onder mijn magnoliaboom staat schoon gemaakt. Ik dacht eigenlijk dat er nooit wat in gekomen was, behalve ongedierte. Maar toen ik hem open deed, zag ik een heleboel dorre bladeren, veel plastic uit de tuin (van die poepzakjes, grrr) en het hooi en stro helemaal in een soort holletje gevormd. Er heeft dus wel degelijk een egel in gezeten! En het is maar goed dat ik even keek, want al dat plastic is niet goed. Heb het huis leeggegooid, er zat op dat moment geen egel in, dat heb ik goed gecheckt. Weer nieuw stro en hooi er in en hij kan er weer tegenaan deze winter! Wil nu ook een wildcamera ophangen eigenlijk, zodat ik hem kan zien had nooit gedacht dat er wat in zou komen, maar vind het zo leuk! Gewoon hier in de woonwijk. Weet wel dat er egels lopen, heel af en toe zag ik er wel eens 1 op de stoep en op de doorgaande weg langs de wijk wordt er soms 1 dood gereden. Vandaar dat ik een huis heb neergezet, dan is er toch een veilig plekje.

Leuk heb ook altijd egels in de tuin gehad soms een hele familie. Wij hebben een normale beveiligingscamera en als we die laag leggen zien we er ook wildlife mee.

Alles is ingepakt alleen nog broodjes smeren en dan gaan wij op vakantie. Ik heb er zin in.

Tuinfluiter schreef op 06-09-2024 om 07:47:

Alles is ingepakt alleen nog broodjes smeren en dan gaan wij op vakantie. Ik heb er zin in.

fijne vakantie! 

BlairW schreef op 06-09-2024 om 07:30:

Niet vandaag, maar gisteren. Heb even het egelhuis die onder mijn magnoliaboom staat schoon gemaakt. Ik dacht eigenlijk dat er nooit wat in gekomen was, behalve ongedierte. Maar toen ik hem open deed, zag ik een heleboel dorre bladeren, veel plastic uit de tuin (van die poepzakjes, grrr) en het hooi en stro helemaal in een soort holletje gevormd. Er heeft dus wel degelijk een egel in gezeten! En het is maar goed dat ik even keek, want al dat plastic is niet goed. Heb het huis leeggegooid, er zat op dat moment geen egel in, dat heb ik goed gecheckt. Weer nieuw stro en hooi er in en hij kan er weer tegenaan deze winter! Wil nu ook een wildcamera ophangen eigenlijk, zodat ik hem kan zien had nooit gedacht dat er wat in zou komen, maar vind het zo leuk! Gewoon hier in de woonwijk. Weet wel dat er egels lopen, heel af en toe zag ik er wel eens 1 op de stoep en op de doorgaande weg langs de wijk wordt er soms 1 dood gereden. Vandaar dat ik een huis heb neergezet, dan is er toch een veilig plekje.

Tuinfluiter schreef op 06-09-2024 om 07:47:

Alles is ingepakt alleen nog broodjes smeren en dan gaan wij op vakantie. Ik heb er zin in.

Fijne vakantie!

Tuinfluiter schreef op 06-09-2024 om 07:47:

Alles is ingepakt alleen nog broodjes smeren en dan gaan wij op vakantie. Ik heb er zin in.

Fijne vakantie!!

Tuinfluiter schreef op 06-09-2024 om 07:45:

[..]

Leuk heb ook altijd egels in de tuin gehad soms een hele familie. Wij hebben een normale beveiligingscamera en als we die laag leggen zien we er ook wildlife mee.

Hier hangt ook een gewone camera, maar die zit bij de dakgoot  da’s iets te hoog. En door die magnolia zie ik echt helemaal niks, die hangt echt tot op de grond. Het is een heel beschut plekje zo onder die boom. 

Bijtijds opgestaan en al heerlijk een rondje gesupt. Had het hele water voor mezelf en het was zalig zo in het zonnetje maar nog niet echt warm. 

@Blair W,   wat een leuk egelverhaal.   Hoe groot is je egelhuis ongeveer?   Hier is een paar dagen geleden een egel doodgereden,       dus er zitten hier ook egels.

Beterlaat2021! schreef op 06-09-2024 om 10:35:

@Blair W, wat een leuk egelverhaal. Hoe groot is je egelhuis ongeveer? Hier is een paar dagen geleden een egel doodgereden, dus er zitten hier ook egels.

Ach, wat sneu. Vind het altijd zielig als ik er weer 1 zie liggen. Ze hebben het al zo moeilijk.

Mijn vader heeft hem gemaakt. Hij is zo ongeveer 50cm breed en 30cm diep. Met een tunnel als ingang. Dit idee 


egelhuisje-voorkant.jpg


De tunnel zit er los in en steekt een stukje door binnenin. Verder is het dak vergrendeld met een pin die je uit moet trekken om hem open te kunnen doen. 

Mooi zeg!    De egelhuizen die je in dierenwinkels ziet zijn veel te klein, heb ik laatst gehoord.

Beterlaat2021! schreef op 06-09-2024 om 11:49:

Mooi zeg! De egelhuizen die je in dierenwinkels ziet zijn veel te klein, heb ik laatst gehoord.

Dank je las dat laatst ook. Die rieten manden zijn bijvoorbeeld ook niet goed, zit een plastic laag in en dat ontlucht niet goed. Condens druppelt dan op de egel. Er zit ook geen bodem in en dat is ook weer te vochtig. Ik heb mijn vader wat bouwtekeningen gegeven van de egelbescherming en natuurmonumenten. 

Blij dat de operatie van mijn schoonzus geslaagd lijkt. Vp was iig tevreden. Nu maar herstellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.