Huiskamer
Zilver_gray
01-01-2025 om 16:03
Herfstappeltaart schreef op 01-01-2025 om 15:53:
[..]
Ik vind dat juist fijn. Vroeger gebeurde er ook vaak ongelukken met kinderen die na oud en nieuw de resten van de straat gingen verzamelen waarna er soms toch nog iets ontplofte. Als het natgeregend is kan dat in elk geval niet meer gebeuren.
Beter dat er dan echt een algeheel verbod komt; geen gevaar op oudejaarsavond, geen rotzooi de volgende dag en geen gevaar dat er restjes verzameld kunnen worden.
Friezinnetje
01-01-2025 om 16:16
een algeheel vuurwerkverbod gaat er echt niet komen. ten eerste niet te handhaven en ik denk dat er dan nog veel meer gedoe komt. En in de steden waar nu een vuurwerkverbod is, wordt ook volop vuurwerk afgeschoten. Wie zou dat moeten gaan handhaven? Zit de politie ook echt niet op te wachten.
Bellebelle
01-01-2025 om 16:19
Aan mijn verkoudheid. Mijn man en kind liepen al een paar dagen te snotteren, maar ik was ervan overtuigd dat ik de dans zou ontspringen. Helaas. En dat terwijl ik nog bergen werk heb liggen.
Cle0
01-01-2025 om 16:30
Friezinnetje schreef op 01-01-2025 om 16:16:
een algeheel vuurwerkverbod gaat er echt niet komen. ten eerste niet te handhaven en ik denk dat er dan nog veel meer gedoe komt. En in de steden waar nu een vuurwerkverbod is, wordt ook volop vuurwerk afgeschoten. Wie zou dat moeten gaan handhaven? Zit de politie ook echt niet op te wachten.
Volgens mij zegt iedereen (burgermeester, politie) juist dat landelijk beter te handhaven is dan lokaal en vragen zij juist al heel lang om een algeheel verbod.
En is dat gedoe niet iets waar we dan "even" doorheen moeten. Het rookverbod gaf ook weerstand en werd ook echt niet direct overal toegepast. Dat heeft tijd nodig, en dat is ergens wel logisch, want het vraagt voor veel mensen een aanpassing in 'wat gewoon is'. Maar als je die beweging helemaal nooit inzet, gaat het inderdaad nooit veranderen.
Friezinnetje
01-01-2025 om 16:34
Cle0 schreef op 01-01-2025 om 16:30:
[..]
Volgens mij zegt iedereen (burgermeester, politie) juist dat landelijk beter te handhaven is dan lokaal en vragen zij juist al heel lang om een algeheel verbod.
En is dat gedoe niet iets waar we dan "even" doorheen moeten. Het rookverbod gaf ook weerstand en werd ook echt niet direct overal toegepast. Dat heeft tijd nodig, en dat is ergens wel logisch, want het vraagt voor veel mensen een aanpassing in 'wat gewoon is'. Maar als je die beweging helemaal nooit inzet, gaat het inderdaad nooit veranderen.
vuurwerk komt er toch wel, en dan zal de politie moeten handhaven? Die krijgt al het vuurwerk meteen naar hun toe gegooid.
Herfstappeltaart
01-01-2025 om 17:31
Zilver_gray schreef op 01-01-2025 om 16:03:
[..]
Beter dat er dan echt een algeheel verbod komt; geen gevaar op oudejaarsavond, geen rotzooi de volgende dag en geen gevaar dat er restjes verzameld kunnen worden.
Dáár ben ik het helemaal mee eens.
Cle0
01-01-2025 om 17:37
Friezinnetje schreef op 01-01-2025 om 16:34:
[..]
vuurwerk komt er toch wel, en dan zal de politie moeten handhaven? Die krijgt al het vuurwerk meteen naar hun toe gegooid.
Krijgen ze nu ook, en volgens mij schatten ze zelf in dat het dan beter te handhaven is. Ze "smeken" er niet voor niets om.
Maar als we niets doen omdat iets mogelijk niet werkt, weten we zeker dat er niets verandert.
Yumi
01-01-2025 om 17:48
Bakblik schreef op 01-01-2025 om 11:43:
In het geval van dat 14 jarige slachtoffer van vuurwerk vraag ik mij altijd af waar de ouders waren. Niet alleen nu maar ook in voorgaande jaren.
Hier hebben we met de kinderen best eens vuurwerk afgestoken en altijd het gevaar benadrukt, nieuws over slachtoffers laten zien en gevolgen besproken.
Na 2 of 3 jaar van die kinderpakketten was dochter er wel klaar mee. Met zoon heeft man 1 keer echt vuurwerk gekocht, 3 pijlen en een pot of zo. Toen was het klaar. Ze vinden het nu allebei zonde van het geld.
Volgens de familie is de vuurpijl meteen ontploft. Op Rijnmond.nl vertellen moeder en broers wat er gebeurt is.
Jack (14) overleed door snelle explosie vuurpijl; zijn broers zagen het gebeuren - Rijnmond
Lees nu dat het wel om illegaal zwaar vuurwerk gaat.... hoe dan ook triest verhaal, je zal maar zien hoe je broer door de lucht vliegt en overlijdt.
Yumi
01-01-2025 om 17:51
Beterlaat2021! schreef op 01-01-2025 om 12:00:
[..]
Dank voor het meedenken Yumi. We weten ergens een fijn vuurwerkvrij hotel, maar zijn lichamelijke en geestelijke toestand is niet meer van dien aard dat we dat nog aandurven. Hij is het beste op bekend terrein.
Het fijne was dat hij in huis niets leek te horen van het vuurwerk buiten. We zijn diverse keren gaan gluren, maar hij lag steeds te slapen....! ❤️❤️
Ach, snap dat je liever thuis bent met hem. Zo jammer dat het alsnog in de tuin mis gaat, hoop dat hij het snel vergeet!
Nikki1973
01-01-2025 om 18:32
Friezinnetje schreef op 01-01-2025 om 16:16:
Die vragen er zelf al jaren om, net als andere hulpverleners. Ook dit jaar weer.
Friezinnetje
01-01-2025 om 18:48
Nikki1973 schreef op 01-01-2025 om 18:32:
[..]
Die vragen er zelf al jaren om, net als andere hulpverleners. Ook dit jaar weer.
maar in alle grote en kleinere steden waar een vuurwerkverbod al is, wordt vuurwerk afgestoken. Dus hoe wil je dat landelijk aanpakken? Niet verkopen in Nederland gaat niet helpen, want dan gaan ze naar België, Duitsland, Polen, Tsjechië. Overal te krijgen.
Nikki1973
01-01-2025 om 18:56
Friezinnetje schreef op 01-01-2025 om 18:48:
[..]
maar in alle grote en kleinere steden waar een vuurwerkverbod al is, wordt vuurwerk afgestoken. Dus hoe wil je dat landelijk aanpakken? Niet verkopen in Nederland gaat niet helpen, want dan gaan ze naar België, Duitsland, Polen, Tsjechië. Overal te krijgen.
Daar ga ik niet over. Denk ook niet dat het gaat gebeuren maar de politie wil het zelf dus die hebben daar vast over nagedacht.
PinkFlower
01-01-2025 om 20:06
Friezinnetje schreef op 01-01-2025 om 18:48:
[..]
Als het landelijk verboden is en niet te koop in Nederland krijg je al meteen veel minder overlast. Echt niet iedereen gaat moeite doen om naar het buitenland te gaan om te kopen (hier wel, zeker als het verbod er is de eerste jaren, woon aan de Duitse grens). Na een aantal jaar zal het vuurwerk dat afgestoken wordt minder en minder worden. Zeker als er wel op gehandhaafd wordt. Helemaal 0 vuurwerk zal niet gaan lukken, maar dat lukt met niks. Stelen mag ook niet en toch doen sommige mensen dat. Een verbod geeft altijd nog minder overlast dan geen verbod.
amarna
01-01-2025 om 22:52
Als er een landelijk verbod komt is het vuurwerk dat toch afgestoken wordt per definitie illegaal. Dat maakt strenger straffen mogelijk.
En inderdaad denk ik dat echt niet iedereen vuurwerk in het buitenland gaat kopen/bestellen. Teveel moeite, te duur en pakkans bij grenscontrole.
Ysenda
02-01-2025 om 10:20
aan het gesmak van de kinderen van mijn vrienden. Ik zit te kokhalzen.
En het zijn geen peuters maar jonge pubers.
Niet te ontwijken bij het ontbijt.