Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2


Muurbloem1985 schreef op 07-05-2022 om 17:01:

Aan dat gekke Friese accent van die NOS presentatrice, neem iemand aan die wel normaal Nederlands kan. (Mijn mening)


ach, wie spreekt er nog 'gewoon' Nederlands? 

Friezinnetje schreef op 07-05-2022 om 19:00:

[..]


ach, wie spreekt er nog 'gewoon' Nederlands?

Wat is tegenwoordig “gewoon Nederlands” ?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-05-2022 om 19:13

Dat ik mijn moeder vandaag tegenkwam in de stad en zij reageerde alsof alles normaal was tussen ons, terwijl ik al bijna twee jaar geen contact met haar heb en wekelijks kamp met nachtmerries met haar in de hoofdrol. 

Zilver_gray schreef op 07-05-2022 om 19:02:

[..]

Wat is tegenwoordig “gewoon Nederlands” ?

Iemand met geen accent, zeker niet bij het algemene journaal mag je verwachten dat er accentloos Nederlands wordt gepraat, dit is mijn mening, ik vind het een verschikking om naar te kijken.

Muurbloem1985 schreef op 07-05-2022 om 19:13:

[..]

Iemand met geen accent, zeker niet bij het algemene journaal mag je verwachten dat er accentloos Nederlands wordt gepraat, dit is mijn mening, ik vind het een verschikking om naar te kijken.

ABN is ook gewoon maar een accent waarvan ooit is bepaald dat het de norm is.

Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 19:23:

[..]

ABN is ook gewoon maar een accent waarvan ooit is bepaald dat het de norm is.

Ze spreekt bovendien keurig ABN, alleen met hier en daar een lichte Friese tongval. Ik zie het probleem niet.

Herfstappeltaart schreef op 07-05-2022 om 19:25:

[..]

Ze spreekt bovendien keurig ABN, alleen met hier en daar een lichte Friese tongval. Ik zie het probleem niet.

Ach ergernissen mogen ook compleet onzinnig zijn natuurlijk. Het klopt alleen niet dat abn geen accent is of heeft.

Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 19:23:

[..]

ABN is ook gewoon maar een accent waarvan ooit is bepaald dat het de norm is.

Maar wij leven nu in deze tijd en ABN is de norm

Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 19:26:

[..]

Ach ergernissen mogen ook compleet onzinnig zijn natuurlijk. Het klopt alleen niet dat abn geen accent is of heeft.

Tuurlijk mag iedereen zich ergeren. Be my guest (in goed Nederlands ). Maar om nu te zeggen dat het niet hóórt, dat accentje....mwah...

Ik ben zelf een Groninger maar net als Drents, Fries, Plat R- of A’dams  vind ik dat accent dus echt helemaal niets. Het komt soms gewoon zo dom over 🤷🏼‍♀️. Ik spreek zelf accentloos (en dat weet ik omdat mensen nooit weten waar ik vandaag kom en als ik dan Groningen zeg dan hadden ze dat zeker niet bedacht). 

Grom! Mijn hart heeft weer een episode van: ik tik lekker uit het ritme. Het voelt zo onrustig.

“Ben jij een ‘mannetje of vrouwtje van alles’? Heb je net zo veel interesses als een duizendpoot aan poten heeft?”

Ik heb mij geërgerd  aan deze tekst, dit soort termen worden wel vaker gebruikt voor praktijk gerechte beroepen. Dit valt voor mij ook in de categorie handen/handjes aan het bed(in de zorg).

Dit zullen ze dan weer niet snel gebruiken bij banen op hbo/wo niveau.

Wij zoeken nog handjes om leiding te geven aan onze organisatie ben jij het mannetje of vrouwtje die net zoveel interesses heeft als een duizend poot aan poten heeft. Dan ben jij onze spin in het web. 

SuzyQFive schreef op 07-05-2022 om 19:35:

Ik ben zelf een Groninger maar net als Drents, Fries, Plat R- of A’dams vind ik dat accent dus echt helemaal niets. Het komt soms gewoon zo dom over 🤷🏼‍♀️. Ik spreek zelf accentloos (en dat weet ik omdat mensen nooit weten waar ik vandaag kom en als ik dan Groningen zeg dan hadden ze dat zeker niet bedacht).

Hahahaha hier net zo, ook een Groningse die “accentloos” abn spreekt..terwijl ik best “plat” kan praten hoor.

Er zijn trouwens meer nieuwslezers (m/v) waar ik een bepaalde tongval hoor. Amsterdams bijvoorbeeld. De Z als S uitspreken bijvoorbeeld. Kan even geen namen noemen. Ik zal er eens op letten.

Zilver_gray schreef op 07-05-2022 om 13:19:

Vandaag weer eens geërgerd aan mezelf. Dochter zit in haar depressie, en laat ik me toch weer verleiden tot onredelijke discussies. Verwijten die ik dan naar mijn hoofd geslingerd krijg, trek ik slecht, ik wou dat ik het geduld en de wijsheid had hier goed mee om te gaan.

Ik denk dat dat als moeder wel heel moeilijk is...wees een beetje liever voor jezelf!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.