Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag - 14/04/23: ben je blij met je gewicht?


zwaankip schreef op 14-04-2023 om 19:08:

[..]

Dank je wel voor het begrip. Ik schaam me echt heel erg!

Mijn beide voeten waren gebroken + 1 knie werd volledig verbrijzeld. In één van mijn voeten heeft zich 'Sudeck' ontwikkeld. Dat is echt heel pijnlijk! Na 90 sessies fysiotherapie kan ik nu zonder krukken min of meer stappen; strompelen eigenlijk. Ik heb maandenlang in een rolstoel gezeten. Sporten zit er niet meer in vanwege de pijn. Er wordt mij zwemmen aangeraden maar ik durf me echt niet meer in badkleding te vertonen.

Heel tot voor je.  Zowel je handicap als het niet in badpak durven.

Bij het zwembad waar ik zwom tot corona alles stillegde was er een "gehandicapten uurtje". Banen zwemmen maar ook oefeningen in het water.  Ik was er zelf weleens om banen te zwemmen als dat speciale uur bijna begon.  Dikke mensen met gebreken,  dunne mensen met kale hoofden, mensen met missende ledematen of v halfzijdige verlammingen, rollators  mee naar het water,  alles zag ik voorbij komen. 

Is er bij jou zoiets in de buurt?  En zou je dan wel durven? 

Afgelopen jaar ben ik 9 kg afgevallen, ik ben wel tevreden met mijn gewicht, 60 kg bij 1,64m maar ik zou op zich nog wel een paar kilootjes kwijt willen om wat strakker in mijn fel te zitten. 57 kg lijkt me wel wat. Door mijn brede schouders vind ik mezelf vaak wat zwaarder ogen dan ik ben en het flubje op mijn buik krijg ik niet weg, ook niet met flink trainen. Nu heb ik een paar weken wat minder opgelet en ook niet gesport dus ik ga mijn lijf morgen maar eens laten schrikken en weer eens naar de sportschool  

Bakblik schreef op 14-04-2023 om 19:46:

[..]

Heel tot voor je. Zowel je handicap als het niet in badpak durven.

Bij het zwembad waar ik zwom tot corona alles stillegde was er een "gehandicapten uurtje". Banen zwemmen maar ook oefeningen in het water. Ik was er zelf weleens om banen te zwemmen als dat speciale uur bijna begon. Dikke mensen met gebreken, dunne mensen met kale hoofden, mensen met missende ledematen of v halfzijdige verlammingen, rollators mee naar het water, alles zag ik voorbij komen.

Is er bij jou zoiets in de buurt? En zou je dan wel durven?

Ik ga banenzwemmen tijdens de reguliere uren, maar ook daar is de populatie heel divers. Overigens ga ik op het strand of vakantie gewoon in bikini, ondanks mijn gevulde postuur. Dat zouden meer mensen moeten doen

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

14-04-2023 om 20:11

zwaankip schreef op 14-04-2023 om 19:08:

Dank je wel voor het begrip. Ik schaam me echt heel erg!

Mijn beide voeten waren gebroken + 1 knie werd volledig verbrijzeld. In één van mijn voeten heeft zich 'Sudeck' ontwikkeld. Dat is echt heel pijnlijk! Na 90 sessies fysiotherapie kan ik nu zonder krukken min of meer stappen; strompelen eigenlijk. Ik heb maandenlang in een rolstoel gezeten. Sporten zit er niet meer in vanwege de pijn. Er wordt mij zwemmen aangeraden maar ik durf me echt niet meer in badkleding te vertonen.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar stap over de schaamte heen. Het is jouw leven en dat wil je toch zo goed-en-kwaad als het gaat weer zo optimaal (binnen de mogelijkheden) hebben. En als zwemmen daarbij helpt... 

Bakblik schreef op 14-04-2023 om 19:46:

[..]

Heel tot voor je. Zowel je handicap als het niet in badpak durven.

Bij het zwembad waar ik zwom tot corona alles stillegde was er een "gehandicapten uurtje". Banen zwemmen maar ook oefeningen in het water. Ik was er zelf weleens om banen te zwemmen als dat speciale uur bijna begon. Dikke mensen met gebreken, dunne mensen met kale hoofden, mensen met missende ledematen of v halfzijdige verlammingen, rollators mee naar het water, alles zag ik voorbij komen.

Is er bij jou zoiets in de buurt? En zou je dan wel durven

Mocht dit hier in mijn buurt bestaan zou ik zeker durven.  Wat mooi dat zoiets bestaat! Ik had er nog nooit van gehoord. 

zwaankip schreef op 14-04-2023 om 20:14:

[..]Mocht dit hier in mijn buurt bestaan zou ik zeker durven.  Wat mooi dat zoiets bestaat! Ik had er nog nooit van gehoord. 

Doelgroepen zwemmen,  revalidatie zwemmen, zwemmen met medische indicatie zijn namen waaronder je het zou kunnen vinden. 

Voordeel is dan ook dat je wat meer begrip hebt van de mensen om je heen.  Geen gemopper van de wedstrijd zwemmers als je niet helemaal je baan houdt en zo. 

MMcGonagall schreef op 14-04-2023 om 20:03:

[..]

 Overigens ga ik op het strand of vakantie gewoon in bikini, ondanks mijn gevulde postuur. Dat zouden meer mensen moeten doen

Ik ga ook in bikini maar wel bij voorkeur met onbekenden. Ok en 4 van onze beste vrienden.  Met bepaalde andere vrienden zou ik dat dus nooit doen.

zwaankip schreef op 14-04-2023 om 19:08:

[..]

Dank je wel voor het begrip. Ik schaam me echt heel erg!

Mijn beide voeten waren gebroken + 1 knie werd volledig verbrijzeld. In één van mijn voeten heeft zich 'Sudeck' ontwikkeld. Dat is echt heel pijnlijk! Na 90 sessies fysiotherapie kan ik nu zonder krukken min of meer stappen; strompelen eigenlijk. Ik heb maandenlang in een rolstoel gezeten. Sporten zit er niet meer in vanwege de pijn. Er wordt mij zwemmen aangeraden maar ik durf me echt niet meer in badkleding te vertonen.

Niet voor schamen  zeg! Wij hebben  hier medisch zwemmen, daar zwem ik ook .  Is er niet zoiets in de buurt bij jullie  ?Echt niemand  die daar naar iemand  zijn uiterlijk of gewicht kijkt. Gelukkig maar,  want ik ben  denk ik ook zo'n 30  kilo te zwaar door  ziekte en medicatie.

Hier heet het therapeutisch banenzwemmen. Het bad is dan ook extra verwarmd.

De reden waarom ik echt niet in badpak durf; het lijkt wel alsof al mijn overtollig gewicht in mijn buik zit. Echt hoor. Ik lijk wel alsof ik 6 maanden zwanger ben, ZO dik is mijn buik.  Mijn benen en armen zien er normaal uit.
Dus neen, ik durf echt niet zwemmen met mijn 'walvisbuik'. 
 

Ik wil alle mensen bedanken die heel meelevend zijn. Heel lief!

Ik zou tevreden moeten zijn, mijn BMI zit in het groen (wel aan de rechterkant) en dat is niet altijd zo geweest. Zo'n 40 jaar geleden was ik zeker 15 kg zwaarder rn zat mijn BMI in het rood. Ik ben nooit meer zo zwaar geweest als toen ik 16 was en voor het eerst naar de diëtiste ging, zelfs niet hoog-zwanger.

Maar als ik nieuwe kleren ga kopen denk ik "hm". Ik ben niet lang, 161 cm, maar broeken maat 40 zitten vaak te wijd om mijn taille en te strak om mijn benen. Mijn bovenbenen zijn best dik.
Maar mijn taille moet ik eens beter meten, want die zit ook tegen rood aan volgens de BMI- calculator. En te dikke benen èn een te dikke buik,  en voor de rest nergens slank, maar geen overgewicht, dat klopt ergens niet!

zwaankip schreef op 15-04-2023 om 14:13:

De reden waarom ik echt niet in badpak durf; het lijkt wel alsof al mijn overtollig gewicht in mijn buik zit. Echt hoor. Ik lijk wel alsof ik 6 maanden zwanger ben, ZO dik is mijn buik. Mijn benen en armen zien er normaal uit.
Dus neen, ik durf echt niet zwemmen met mijn 'walvisbuik'.

Alle mensen die daarover een mening hebben waardoor jij niet fijn zwemmen kan zouden zich diep moeten schamen! Het is meestal juist een fijne manier van bewegen.

Helemaal eens met Auwereel.

zwaankip schreef op 15-04-2023 om 14:13:

De reden waarom ik echt niet in badpak durf; het lijkt wel alsof al mijn overtollig gewicht in mijn buik zit. Echt hoor. Ik lijk wel alsof ik 6 maanden zwanger ben, ZO dik is mijn buik. Mijn benen en armen zien er normaal uit.
Dus neen, ik durf echt niet zwemmen met mijn 'walvisbuik'.

Oohh maar eenmaal zwemmend zie je die niet meer! Alleen de weg naar het bad toe is dan nog spannend, maar veel mensen lopen in kimono of badjas of met grote handdoek om de borst geslagen naar het bad dus dan kan je hem verstoppen. Niet dat je hem moet verstoppen, ik vind niks van vollere mensen in badpak, ik denk juist “goedzo, lekker gezond bezig!”.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.