Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 25/1/23: Welke kruiden/specerijen staan in jouw keukenkastje te verpieteren, omdat je ze nooit meer gebruikt?

Met dank aan Auwereel.

Mijn kruiden staan in een doos in de kast, met de meest gebruikte specerijen/kruiden vooraan. Als de doos omgekeerd in de kast komt, vergis ik me wel eens en dan gaat er kerrie door mijn ontbijt in plaats van kaneel, dan ben ik gelijk wakker!
Vroeger had ik inderdaad rechte kruidenpotjes, maar die verkopen ze niet meer bij mijn supermarkt. Ik had alle vierkante potjes moeten bewaren en navullen.
Ik heb overigens nog één grote pot specerijen met Marrakech mix, die gebruik ik regelmatig, maar omdat je er niet zoveel van nodig hebt, gaat het toch te langzaam voor de grootte van de pot. Wat me bezielde toen ik zo'n grote pot van 600 gram kocht...

Marrakech mix | Spices of Marrakech

Moosey schreef op 25-01-2023 om 09:27:

Afrodite, I hear you, ik hou ook niet van anijs. Maar ze zien er zo mooi uit, die ster-anijzen, misschien heb je ze daarom gekocht

Ik gebruik ze wel 1x per jaar (namelijk in de stoofperen) 

wild-flower schreef op 25-01-2023 om 13:15:

Voor mensen die niet weten wat ze met steranijs aanmoeten ?

Ik gebruik steranijs in de winter in warme dranken zoals in thee en warme vlierbessen limonade. Het werkt antibacterieel, antiviraal en kan schimmels en gisten doden. Bevat tal van antioxidanten .
In de zomer maak ik er vaak een lekkere mocktail mee . Deze is favoriet :
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1190541/mocktail-met-komkommer-limoen-en-vlierbloesem

Dat klinkt lekker, maar ik ben dan ook een anijsliefhebber. Hoe lang moet steranijs in een drankje zitten voordat je het proeft?

Best wel aardig wat eigenlijk. Ik koop specerijen soms omdat ze in een recept staan en vervolgens blijft het dan staan tot het over de datum is. Voor mij is het denk ik sneller om op te sommen wat ik wèl regelmatig gebruik.

Auwereel schreef op 25-01-2023 om 12:41:

ik dacht, toen ik eergisteren de nootmuskaat weggooide met uiterste verkoopdatum uit 2016, zou ik nou de enige zijn die dat heeft? Hè, dat is een leuke vraag-van-de-dag!
Volgens mij staat er nog meer oud en muf te wezen, maar de nootmuskaat stond in de weg vanwege de nieuwe vorm van de kruidenpotjes, niet meer recht, maar met een bolling onderaan.

Haha ik gebruik best vaak nootmuskaat. Maar ik ben dan ook een vrij ouderwetse kokert 😂

wild-flower schreef op 25-01-2023 om 13:15:

Voor mensen die niet weten wat ze met steranijs aanmoeten ?

Ik gebruik steranijs in de winter in warme dranken zoals in thee en warme vlierbessen limonade. Het werkt antibacterieel, antiviraal en kan schimmels en gisten doden. Bevat tal van antioxidanten .
In de zomer maak ik er vaak een lekkere mocktail mee . Deze is favoriet :
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1190541/mocktail-met-komkommer-limoen-en-vlierbloesem

Ooow in de thee is best een goed idee! Ik vind de smaak wel lekker namelijk. Ik dronk vroeger ook wel eens anijsmelk.

Pepperoni schreef op 25-01-2023 om 13:19:

[..]

Haha ik gebruik best vaak nootmuskaat. Maar ik ben dan ook een vrij ouderwetse kokert 😂

Ik ook  (o.a. in de aardappelpuree)

Auwereel schreef op 25-01-2023 om 13:16:

Mijn kruiden staan in een doos in de kast, met de meest gebruikte specerijen/kruiden vooraan. Als de doos omgekeerd in de kast komt, vergis ik me wel eens en dan gaat er kerrie door mijn ontbijt in plaats van kaneel, dan ben ik gelijk wakker!
Vroeger had ik inderdaad rechte kruidenpotjes, maar die verkopen ze niet meer bij mijn supermarkt. Ik had alle vierkante potjes moeten bewaren en navullen.
Ik heb overigens nog één grote pot specerijen met Marrakech mix, die gebruik ik regelmatig, maar omdat je er niet zoveel van nodig hebt, gaat het toch te langzaam voor de grootte van de pot. Wat me bezielde toen ik zo'n grote pot van 600 gram kocht...

Marrakech mix | Spices of Marrakech

Al je kruiden, specerijen bij zo'n Turkse/Marrokkaanse supermarkt kopen! In van de groene bakjes. Makkelijk stapelen, maar vooral veel en veeeeel goedkoper dan die potjes uit de gewone super

LilBub schreef op 25-01-2023 om 11:04:

Gemalen foelie. Ooit gekocht omdat ik zelf kippenbouillon wilde maken. Dit doe ik niet vaak en heb geen idee waar ik het nog meer in zou kunnen doen.

Foelie is lekker om mee te laten koken met asperges.

Wat een leuke vraag weer Sassenach!

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-01-2023 om 13:23

Herfstappeltaart schreef op 25-01-2023 om 13:20:

[..]

Ik ook (o.a. in de aardappelpuree)

Er staat me iets van bij dat nootmuskaat ook in bloemkool 'hoort'. Klopt dat? 

Mug schreef op 25-01-2023 om 13:23:

[..]

Yep, dat is lekker op bloemkool. En ook op asperges.

Auwereel schreef op 25-01-2023 om 13:17:

[..]

Dat klinkt lekker, maar ik ben dan ook een anijsliefhebber. Hoe lang moet steranijs in een drankje zitten voordat je het proeft?

Je proeft het meteen vind ik .  Minuutje of 2 ?

Mug schreef op 25-01-2023 om 13:23:

[..]

Ja, en ik gooi het zelf ook vaak door de stamppot, bijvoorbeeld hutspot, andijvie en boerenkool.

De meeste kruiden die ik in huis heb gebruik ik ook daadwerkelijk, alleen niet allemaal even vaak. Alleen soms wel eens van de kruidenmixen gekocht omdat ik het dan voor een recept nodig had, om die mixen vervolgens niet meer te gebruiken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.