Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 25/1/23: Welke kruiden/specerijen staan in jouw keukenkastje te verpieteren, omdat je ze nooit meer gebruikt?

Met dank aan Auwereel.

Nootmuskaat idd, ooit gekocht en wel eens gebruikt maar ik vind het niet zo lekker dus het blijft nu al eeuwen staan.

Gedroogde munt gebruik ik ook nooit maar staat nog wel ergens achter in de kast. Als ik munt nodig heb neem ik het altijd vers. Ik heb ook een mix van Italiaanse kruiden waar ook munt doorheen zit, ik weet nooit waar ik dat voor moet gebruiken dus die blijft ook staan.

Ik heb heel veel specerijen en gebruik de meeste ook vaak. Anijs vind ik bij vis lekker. Sumak gooi ik over sommige salades en gebruik ik soms ook bij kip. Mixen vind ik ook niks, ik denk dat ik die ook het minst gebruik. 

Zataar, hmm, heerlijk. Ik moet snel weer eens Libanees brood kopen. Een broodje zataar met olijfolie 

Als ik eraan denk, maak ik vanavond een foto van het za'atar recept.

Nootmuskaat wel (in alle koekkruiden, kruidnoten, speculaas, appeltaartkruiden, curries met een warm aroma), ook kardemom en foelie horen erbij, maar kruidnagel gebruik ik heel beperkt. Als in een recept staat: een halve theelepel dan wordt het: een minuscuul randje van een theelepel. Ik word er niet goed van als ik de smaak er bovenuit proef. Misschien omdat het mij herinnert aan rotte kiezen waar men vroeger dan een kruidnagel in stopte, maar zeker weet ik het niet.

Gemalen foelie. Ooit gekocht omdat ik zelf kippenbouillon wilde maken. Dit doe ik niet vaak en heb geen idee waar ik het nog meer in zou kunnen doen. 

bonenkruid (ooit eens  gekocht voor iets, daarna nooit meer gebruikt) Gedroogde peterselie ( geen idee. Maar peterselie is vers. En anders maar niet. Heb meestal wel een plantje in de vensterbank). 
1 keer per jaar of zo mest ik m’n keukenkastjes uit en dan verdwijnen zulke potjes meestal in de vuilnisbak. 

Ik heb 1 keukenkast speciaal ingericht als kruiden/specerijenkast. Ik heb dit al een aantal jaren want toen mijn man de diagnose hartfalen kreeg ben ik zoutarm gaan koken. Er staat 1 pot tussen en dat is een kant en klare bami-mix maar die vind ik niet lekker dus die kan eigenlijk wel weg. Alle mixen stel ik zelf samen en dan natuurlijk altijd zonder zout.

Dit is mijn kruidenkastje 

https://ibb.co/RS2LX65

Ik gebruik eigenlijk alles wel, het één wat vaker (rozemarijn) dan het andere (gedroogde mangopoeder of fenegriekblad). 

Ik bewaar ze in een keukenla (gelijk aan de bestekla) in van die allerkleinste glazen groentepotjes (zoals HAK, maar dan van huismerk, anders heb je zo'n HAK logo op het deksel). Etiket eraf geweekt en dan met een lettertang labels op het deksel gemaakt. 
Grofweg gesorteerd in rijtjes op groene kruiden, hele specerijen en gemalen specerijen.

Aromat. Vroeger op de naschoolse opvang hadden we dat, jaren lang niet meer aan gedacht en een jaar geleden gekocht omdat het in mijn herrineringen super lekker was en tot nu 2 keer gebruikt, oeps

Ik gebruik alleen de mosterdpoeder niet meer. In het verleden wel vaak gebruikt oa in bietjes salade.
Ik heb in mijn keuken een lade die ik speciaal voor kruidenpotjes op de juiste hoogte heb laten maken.

Dennennaalden zul je er niet in vinden, maar ik heb recent in een restaurant een toetje gegeten waar dennentop olie in zat. Was erg lekker en zag er bijzonder uit.

ik dacht, toen ik eergisteren de nootmuskaat weggooide met uiterste verkoopdatum uit 2016, zou ik nou de enige zijn die dat heeft? Hè, dat is een leuke vraag-van-de-dag! 
Volgens mij staat er nog meer oud en muf te wezen, maar de nootmuskaat stond in de weg vanwege de nieuwe vorm van de kruidenpotjes, niet meer recht, maar met een bolling onderaan.

Een potje vadouvan van Jonnie Boer. Ooit gekocht voor een 1 of ander (kerst)recept en daarna nooit meer gebruikt. Weet ook eigenlijk niet zo goed waar ik het doorheen zou kunnen gooien of hoe het eigenlijk ook alweer smaakte.

Sassenach schreef op 25-01-2023 om 08:57:

Ik ruim eens in de zoveel tijd mijn kruiden/specerijen op als mijn kast te vol wordt en dan gooi ik weg wat ik niet meer gebruik. Ik heb bijvoorbeeld van die Johnny Boer mixen wel eens gekocht, maar die vond ik helemaal niet lekker, dus weggegooid.

Nu heb ik eigenlijk alleen anijszaad en speculaaskruiden lang staan die ik ooit gekocht heb met het idee er iets lekkers mee te maken. Maar dat heb ik dus nooit gedaan.

Ik doe tegenwoordig anijs door mijn ontbijt van havermout, boekweit en teff met sojamelk op te peppen.

Voor mensen die niet weten wat ze met steranijs aanmoeten ?  

Ik gebruik steranijs in de winter in warme dranken zoals in thee en warme vlierbessen limonade. Het werkt antibacterieel, antiviraal en kan schimmels en gisten doden. Bevat tal van antioxidanten .
In de zomer maak ik er vaak een lekkere mocktail mee .  Deze is favoriet :
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1190541/mocktail-met-komkommer-limoen-en-vlierbloesem

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.