Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 25/1/23: Welke kruiden/specerijen staan in jouw keukenkastje te verpieteren, omdat je ze nooit meer gebruikt?

Met dank aan Auwereel.

Jeneverbessen. Er staat nog heel veel meer in dat kastje, maar dat wordt allemaal veel gebruikt. 

Eigenlijk niks. Alles wat ik heb wordt met enige regelmaat gebruikt.  Het potje gemalen gember is een jaar over datum, dat gebruik ik maar weinig van per keer dus het gaat langzaam. 

Bijna alles behalve kaneel en nootmuskaat. En ik heb álles, in mooie potjes en blikjes.

Maar met mijn nieuwe 14 daagse vegan challenge ga ik misschien weer iets proberen. Ik heb er nog geen trek in en houd het voorlopig op supersimpel. Alle zuivel en eieren staan voorlopig achteraan in de koelkast.

van die kant en klaar kruidenmixen die voor een groot deel uit zout bestaan. Ik gebruik die niet meer, maar gewoon losse kruiden. Zou ze net zo goed weg kunnen doen eigenlijk 😅

Sassenach

Sassenach

25-01-2023 om 08:57 Topicstarter

Ik ruim eens in de zoveel tijd mijn kruiden/specerijen op als mijn kast te vol wordt en dan gooi ik weg wat ik niet meer gebruik. Ik heb bijvoorbeeld van die Johnny Boer mixen wel eens gekocht, maar die vond ik helemaal niet lekker, dus weggegooid. 

Nu heb ik eigenlijk alleen anijszaad en speculaaskruiden lang staan die ik ooit gekocht heb met het idee er iets lekkers mee te maken. Maar dat heb ik dus nooit gedaan.

Potje zaatar kruiden en kaneel . De rest van de kruidenpotjes gebruik ik wel vaak .

Ik heb een zakje steranijs, jakkes. Ooit voor een moeilijk kerstrecept gekocht. Oh en inderdaad een paar van die vage mixen. Ik vind het leuker om zelf te mixen. Kreeg ooit een zelfgemaakte kruidenmix voor chili van mijn zus, maar ik vind het juist leuk om zelf te mixen en elke keer een iets andere smaak te maken, dus dat potje heb ik doorgeschoven naar mijn ouders. Ondankbaar, misschien, maar beter dan weggooien. 

Ik vond zaatar ook niks. Was volgens mij zurig en moest in salades en dergelijke. Kon geen goede toepassing bedenken waarin het een lekkere toevoeging was.

Steranijs kon in de koekkruiden, in de curry Massaman, in sommige kerriemengsels. Maar het ging niet hard. Misschien kan je er anijsmelk van koken.

za'atar is heel lekker om met wat olie en knoflook over zelf gemaakte naanbroodjes te smeren.

Amazooi schreef op 25-01-2023 om 09:18:

Ik vond zaatar ook niks. Was volgens mij zurig en moest in salades en dergelijke. Kon geen goede toepassing bedenken waarin het een lekkere toevoeging was.

Steranijs kon in de koekkruiden, in de curry Massaman, in sommige kerriemengsels. Maar het ging niet hard. Misschien kan je er anijsmelk van koken.

Tja, ik hou helemaal niet van de smaak van anijs, net als venkel. Dus geen idee waarom ik destijds dacht dat die steranijs een goed idee was 

Eigenlijk alleen gekregen dingen, zoals fenegriek-blad en dennennaalden. En de sumak schiet echt niet op, weet nooit goed waar dat lekker in is. 

Afrodite, I hear you, ik hou ook niet van anijs. Maar ze zien er zo mooi uit, die ster-anijzen, misschien heb je ze daarom gekocht

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-01-2023 om 09:39

Ik heb een potje van Johnnie Boer staan, die ik nog steeds niet gebruikt heb. En die staat er inmiddels echt al lang. Toch eens uitproberen. 
Nootmuskaat heb ik laatst weggegooid.  Die had ik gekregen,  maar gebruik ik echt nooit meer. Bah, wat vond ik dat vies!

Gemberpoeder en gemalen anijs gaan niet echt hard hier. En ook de dragon is over datum.

Za'atar komt in duizend versies. Ik vind het op zich wel lekker, maar niet te vaak.

Het recept in dit boek maak ik soms, maar dan vijf keer kleiner.

550x776.jpg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.