Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Supermarkt, wie koopt het ?

Bij sommige supermarktproducten vraag ik mij af, wie koopt het en waarvoor gebruik je het. Als het enigszins kan graag met plaatje. 

Mocht je het bij een supermarktproduct afvragen, plaats het gerust in dit topic. 

Poezenmeisje schreef op 12-09-2024 om 00:58:

[..]

Je krijgt minder vlees en je betaalt méér per kilo.

Logisch want de ontwikkelkosten moeten er uit en erwteneiwit poeder is niet gewoon gepureerde erwt maar alleen de proteïnen uit die erwten in gezuiverde vorm. Dat is duurder dan vlees in het productieproces. 

BlairW schreef op 11-09-2024 om 22:25:

[..]

Ik. Meestal neem ik de bevroren variant, heb van alles gesneden in dozen in de vriezer. Boontjes, broccoli, bloemkool, spinazie in van die blokjes. Ik koop bijna alleen maar voorgesneden groente. Kost me veel te veel tijd om het zelf te snijden. Ik ben van het gemak. Waarom zou ik zelf snijden als het ook gesneden te koop is?

gemak is de beste reden om iets te kopen. dat het tijd kost is een non-argument want dat is simpelweg niet zo. je gaat voor gemak is ook meer dan reden genoeg toch?

Bakblik schreef op 12-09-2024 om 07:28:

[..]

Geen bloem in huis? Hoe dan?

Bloem is multifunctioneel inzetbaar. Dat gebruik ik om te bakken (met toevoeging van bakpoeder voor een luchtig effect), om sausjes te maken voor over de bloemkool, in de lasagne, om groenten zoals rode kool een beetje te binden, om ragout te maken.

Eet zit bij mij altijd een aangebroken zak in zo'n ouderwetse brabantia bus en er ligt minstens 1 zal in de voorraadkast.

Zakjes saus in allerlei smaken koop ik dan weer nooit. Ik maak sneller en beetje saus helemaal zelf een dan ook precies de hoeveelheid die ik nodig heb.

Alles wat jij doet met bloem, doe ik nooit. Saus voor bloemkool heb ik zelden, maar anders is het zo’n zakje. Wat moet ik met bloem in de lasagne? En waarom zou ik groente willen binden? Ik heb allesbinder in de kast voor als er eens een keer een saus wat te dun is, maar ook dat pakje staat er al jaren. Ragout maak ik al nooit zelf, vind die blikjes heerlijk saus voor pasta komt uit een pot of maak ik met passata en groente etc. Lasagnesaus is van knor de allerlekkerste, dus hoef ik ook niet zelf te maken. 

Broadway schreef op 12-09-2024 om 08:16:

[..]

gemak is de beste reden om iets te kopen. dat het tijd kost is een non-argument want dat is simpelweg niet zo. je gaat voor gemak is ook meer dan reden genoeg toch?

Want zelf snijden duurt net zo lang als zo’n zakje omkieperen in de pan? 🤔 ik weet niet hoe jij je groente snijdt, maar ik ben daar toch zeker wel een 10-15 minuten mee bezig als ik een ui, paprika, een courgette en wat tomaten nodig heb voor bijvoorbeeld een pastasaus. Dus hoezo is tijd dan een non-argument?

Schommelstoel schreef op 12-09-2024 om 08:05:

[..]

Dit. Bloem is zo ongeveer het nummer 1 ingrediënt in mijn keuken.

Ik kom regelmatig in buitenlandse supermarkten en wat me dan opvalt is dat je er vrijwel geen voorgesneden groente vindt. Hooguit sla in zakjes. Typisch Nederlands wat mij betreft, al die bloemkoolroosjes etc. Ik kan het niet uitstaan, al dat onnodige plastic

Ik ben momenteel op vakantie in Slovenië en nalang zoeken vond ik een zakje sla.

Ik erger mij ook aan al dat plastic vooral om groentes die je zelf schoonmaakt. Je moet een pond kopen ook als je 2 of 6 ons wil hebben.

BlairW schreef op 12-09-2024 om 08:18:

[..]

Want zelf snijden duurt net zo lang als zo’n zakje omkieperen in de pan? 🤔 ik weet niet hoe jij je groente snijdt, maar ik ben daar toch zeker wel een 10-15 minuten mee bezig als ik een ui, paprika, een courgette en wat tomaten nodig heb voor bijvoorbeeld een pastasaus. Dus hoezo is tijd dan een non-argument?

sorry dat ik het zo schrijf dat je je aangevallen voelt. dat was niet mijn bedoeling. 

tijd is in zoverre een non argument dat als je kind nu valt jij makkelijk 10 minuten hebt om het te troosten en de fiets rechtop te zetten. die tijd heb je gewoon, maar je gaat voor gemak en dat is méér dan reden genoeg. 

tijd ervoor máken is een keuze en de uitkomst van die keuze is helemaal aan jou en er is geen goed of slecht.

BlairW schreef op 12-09-2024 om 08:16:

[..]

Alles wat jij doet met bloem, doe ik nooit. Saus voor bloemkool heb ik zelden, maar anders is het zo’n zakje. Wat moet ik met bloem in de lasagne? En waarom zou ik groente willen binden? Ik heb allesbinder in de kast voor als er eens een keer een saus wat te dun is, maar ook dat pakje staat er al jaren. Ragout maak ik al nooit zelf, vind die blikjes heerlijk saus voor pasta komt uit een pot of maak ik met passata en groente etc. Lasagnesaus is van knor de allerlekkerste, dus hoef ik ook niet zelf te maken.

Bloem voor de bechamelsaus in de lasagne. 

Groenten die ik bind zijn bijvoorbeeld gekookte andijvie, rode kool met appeltjes, spinazie, spitskool met kerrie en uitjes.

Bloemkool met kaassaus of spruitjes met mosterdsaus.

Pastasaus van een pak passata met allerlei groenten doe ik ook wel een als het geheel dan wat dun is bind ik dat met wat lopend meel. 

Zelfgemaakte kippenragout staat hier regelmatig op het menu. Voor 4 volwassenen heb ik dat liever niet uit blik dan heb ik meerdere blikken nodig. 

MidasWolf

MidasWolf

12-09-2024 om 08:42 Topicstarter

AHI_43545239373034343838?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

Nog zoiets, in spuitbus, uit een pakje/busje om zelf te kloppen. In poedervorm lijkt mij een stuk minder lekker. 

MidasWolf schreef op 12-09-2024 om 08:42:

AHI_43545239373034343838?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

Nog zoiets, in spuitbus, uit een pakje/busje om zelf te kloppen. In poedervorm lijkt mij een stuk minder lekker.

deze poeder voeg je toe aan een pakje zodat de slagroom langer stijf blijft. het is geen product op zich, maar een toevoeging. 

MidasWolf

MidasWolf

12-09-2024 om 08:50 Topicstarter

Broadway schreef op 12-09-2024 om 08:44:

[..]

deze poeder voeg je toe aan een pakje zodat de slagroom langer stijf blijft. het is geen product op zich, maar een toevoeging.

Dat is klop-fix, klein blauw zakje. 
Dit kon ik vinden op internet.

Klop-Klop instant slagroom is lekker luchtig en makkelijk. Opgeklopte Klop-Klop kan uitstekend worden gemixt door de yoghurt, vla en bijvoorbeeld chipolatapudding. Ook kunt u het mengen door slasaus, mayonaise, dip- en fonduesausjes, waardoor deze minder machtig worden.

Klop-Klop moet niet verward worden met Klop-Fix van Dr. Oetker: dat is een slagroomversterker en geen slagroomvervanger.

13049_1_388660_637187383055564598.png

Bakblik schreef op 12-09-2024 om 08:35:

[..]

Bloem voor de bechamelsaus in de lasagne.

Groenten die ik bind zijn bijvoorbeeld gekookte andijvie, rode kool met appeltjes, spinazie, spitskool met kerrie en uitjes.

Bloemkool met kaassaus of spruitjes met mosterdsaus.

Pastasaus van een pak passata met allerlei groenten doe ik ook wel een als het geheel dan wat dun is bind ik dat met wat lopend meel.

Zelfgemaakte kippenragout staat hier regelmatig op het menu. Voor 4 volwassenen heb ik dat liever niet uit blik dan heb ik meerdere blikken nodig.

Ik gebruik wel veel bloem, we halen eens in de zoveel tijd 10kg zakken. Maar als m'n pastasaus te dun is laat ik deze gewoon wat langer opstaan. Wordt ie nog wat minder zuur van ook over het algemeen. Maar moet wel eerlijk bekennen, sinds we altijd zoveel bloem in huis hebben maak ik alles zelf als het even kan. We bakken vaak zelf brood. Sausjes maken we zelf. Ragout ook. Dus het is wel lekker makkelijk.
Zelfs de lasagne bladen maken we zelf als het even kan. En groenten bind ik helemaal niet. Moet ook echt niet aan sommige gekookte groenten zoals andijvie ofzo denken.

Ellori schreef op 12-09-2024 om 08:55:

[..]

Ik gebruik wel veel bloem, we halen eens in de zoveel tijd 10kg zakken. Maar als m'n pastasaus te dun is laat ik deze gewoon wat langer opstaan. Wordt ie nog wat minder zuur van ook over het algemeen. Maar moet wel eerlijk bekennen, sinds we altijd zoveel bloem in huis hebben maak ik alles zelf als het even kan. We bakken vaak zelf brood. Sausjes maken we zelf. Ragout ook. Dus het is wel lekker makkelijk.
Zelfs de lasagne bladen maken we zelf als het even kan. En groenten bind ik helemaal niet. Moet ook echt niet aan sommige gekookte groenten zoals andijvie ofzo denken.

Het is niet lekker makkelijk, want daar zijn die supermarkt producten nu juist voor.

Sommigen, zoals jullie, vinden het leuk om te doen en maken/hebben de tijd om dat te doen.

Ik eet niet vaak bloemkool maar die keer dat ik het eet dan koop ik ook voorgesneden uit een zakje. Ik heb aan een hele bloemkool veel te veel en invriezen vind ik niet lekker. Ik ben alleen en aan zo'n zakje heb ik ook te veel.

Ysenda schreef op 12-09-2024 om 08:57:

[..]

Het is niet lekker makkelijk, want daar zijn die supermarkt producten nu juist voor.

Sommigen, zoals jullie, vinden het leuk om te doen en maken/hebben de tijd om dat te doen.

Nee hoor, in een aantal gevallen is het wel lekker makkelijk. Want ik heb best vaak dingen in huis om iets mee te maken maar een heleboel dingen uit blik lust ik echt niet meer of nooit gelust. En ik trek sneller de koelkast of vriezer even open om te kijken wat ik nog heb dan dat ik naar de supermarkt ga om iets te kopen wat ik echt minder lekker vind.

Ysenda schreef op 12-09-2024 om 08:57:

[..]

Als koken je hobby is dan maak je daar ook tijd voor en vind je het niet erg om iets langer in de keuken te staan. Ik koop bijna nooit gemaksproducten of pakjes en zakjes.

Plus als je altijd alles zelf maakt word je vanzelf sneller en handiger. Broccoli pan klaar maken kost mij minder dan 2 minuten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.