Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Standaardzinnen Nederlands

Hi allemaal, misschien een rare vraag. Onze Oekraïense vast wil graag wat standaard Nederlands zinnen voor in de winkel leren. Ik kom niet veel verder als: Mag ik een vraag stellen. Ik zoek ..(product). Mag ik het bonnetje? Verkopen. Jullie ook …? Iemand nog leuke aanvullingen. Alvast bedankt!


Athan schreef op 21-05-2022 om 22:45:

[..]

Dus op vakantie in het buitenland spreek jij ook uitsluitend Nederlands, want je bent er maar een paar weken? Waarom zouden mensen nog talen leren, als ze niet van plan zijn om ooit te emigreren? Hoeveel uur taalonderwijs zou dat wel niet schelen op school! Die uren kunnen we dan volledig aan iets nuttigs besteden! Geniaal ben je, Pejeka!

In het buitenland probeer spreek ik een taal die ze (hopelijk) begrijpen, ik spreek er gelukkig 5 vloeiend. Maar nee, ik ga geen Swahili leren als ik op vakantie ga naar Kenia, bijvoorbeeld.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 10:49:

[..]

In het buitenland probeer spreek ik een taal die ze (hopelijk) begrijpen, ik spreek er gelukkig 5 vloeiend. Maar nee, ik ga geen Swahili leren als ik op vakantie ga naar Kenia, bijvoorbeeld.

Als jij 5 maanden in Kenia zit ga jij alleen maar 2 woorden Swahili leren? Wat beperkt. 

Wij leerden op vakantie al ‘deu pèèn, sielvoeplet’ als kleuter en onze kleuter leerde tswaioendtswantig om de bestelling in de campingwinkel op te halen. En dat dit Frans en Duits is maakt het niet opeens anders. 

ToetieToover schreef op 22-05-2022 om 00:05:

De eerste zin die mijn Finse vriend kon zeggen was: “sorry, mijn Nederlands is niet zo goed” . Zijn Engels is wel goed (en zijn Zweeds maar daar hebben we hier niks aan) en veel mensen beginnen spontaan in het Engels terug te praten.

We merkten al snel dat het weten van woorden voor ‘voorwerpen’ heel erg kan helpen in het begin. Wat wij hebben gedaan is op voorwepen gele briefjes plakken met de naam. Het hele huis hing vol met geeltjes en omdat hij sportleraar is, hingen er op een gegeven moment ook briefjes aan mij met namen van lichaamsdelen

Wat wij merkten was dat voorwerpen inderdaad handig zijn. Of gekke uitdrukkingen, als brrr, koud. 

Dus dat wat je gast vaak gebruikt, die zelfstandig naamwoorden of werkwoorden. 

Mevrouw75 schreef op 22-05-2022 om 11:18:

[..]

Als jij 5 maanden in Kenia zit ga jij alleen maar 2 woorden Swahili leren? Wat beperkt.

Wij leerden op vakantie al ‘deu pèèn, sielvoeplet’ als kleuter en onze kleuter leerde tswaioendtswantig om de bestelling in de campingwinkel op te halen. En dat dit Frans en Duits is maakt het niet opeens anders.

Nee hoor, want in Kenia, als voormalige Britse kolonie, spreken de meesten prima Engels. Maar als ik daar langer zou zitten, zou ik (gelukkig heb ik een talenknobbel) automatisch wat gangbare woorden/uitdrukkingen oppikken.

Mijn baas vangt twee Oekraïense mensen op in zijn tuinhuis (nee, geen schuur, maar een volwaardig gastenverblijf) en die mensen spreken zelfs geen Oekraïens, alleen Russisch (ze komen uit het Oostelijke deel van Oekraïne). Dus ook geen Engels, waar ze zich nog redelijk mee zouden kunnen redden. Die kunnen dus ook nergens werken, want ze kunnen niet communiceren met hun leidinggevenden en dat is ook volgens de Arbowet niet toegestaan, onder meer in verband met de bedrijfsveiligheid op de werkvloer (ze begrijpen geen aanwijzingen).

Mijn dochter had op de uni een Koreaans taalmaatje waarmee ze regelmatig gewoon de stad in ging of boodschappen doen, en dan alles benoemen wat er langs kwam. Dat meisje wilde beter Engels leren en mijn dochter beter Koreaans, dus ze deden de helft van de tijd Engels en de andere helft Koreaans.

MRI

MRI

22-05-2022 om 12:25

Ja wat Toetietoover zegt: eerste zin kan zijn: 'ik ben Nederlands aan het leren maar spreek het nog niet.
Ik gebruik mijn telefoon even.'' (en dan duolinga gebruiken)

Daarnaast inderdaad: 
dank u wel, 
bedankt! 
Ik ben Oekrains 
kunt u mij helpen
tot ziens
leuk je te ontmoeten
fijn kennis te maken
tot de volgende keer
hoeveel kost dat?
heeft u ook....? (en dan het woord zelf opzoeken)
waar is/ zijn....? (en dan het woord zelf opzoeken)
Mag ik uw telefoonnummer?
Hoe heet....?

Ik zou ook uitleggen hoe je kunt reageren op vragen als  ''hoe gaat het " Dat je het kunt laten bij 'goed dank je/u' Maar dat als je iemand beter kent, je er op in kunt gaan. 

En oh ja, ik vind het altijd zo leuk en lief als buitenlandse mensen 'gezellig!' antwoorden als je ze uitnodigt voor een drankje of een hapje. Ik zou dat woord zeker uitleggen. 
Verder natuurlijk hele goede tips gegeven hierboven. 

respect dat ze wat van de taal willen leren hoor, ook juist als ze er kort zouden zijn. Ik ken iemand die uit Schotland komt, al 12 jaar hier is, kinderen en man spreken vloeiend Nederlands, zij kan nog geen woord en spreekt iedereen in een vet Schots accent aan. Velen die goed Engels spreken verstaan haar niet eens. Het is zo zonde want het neemt tegen haar in en ze is geisoleerd geraakt. Als iemand maar een poging doet, is het altijd sympathiek, ook al is het nog maar gebrekkig. 
 

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 11:40:

[..]

Nee hoor, want in Kenia, als voormalige Britse kolonie, spreken de meesten prima Engels. Maar als ik daar langer zou zitten, zou ik (gelukkig heb ik een talenknobbel) automatisch wat gangbare woorden/uitdrukkingen oppikken.

Mijn baas vangt twee Oekraïense mensen op in zijn tuinhuis (nee, geen schuur, maar een volwaardig gastenverblijf) en die mensen spreken zelfs geen Oekraïens, alleen Russisch (ze komen uit het Oostelijke deel van Oekraïne). Dus ook geen Engels, waar ze zich nog redelijk mee zouden kunnen redden. Die kunnen dus ook nergens werken, want ze kunnen niet communiceren met hun leidinggevenden en dat is ook volgens de Arbowet niet toegestaan, onder meer in verband met de bedrijfsveiligheid op de werkvloer (ze begrijpen geen aanwijzingen).

En dus is het enorm handig dat ze toch ietwat Nederlands spreken nietwaar? 

En dat Engels in Kenia heb ik bewust even genegeerd. 

Mevrouw75 schreef op 22-05-2022 om 15:20:

[..]

En dus is het enorm handig dat ze toch ietwat Nederlands spreken nietwaar?

En dat Engels in Kenia heb ik bewust even genegeerd.

Heel simpel, de kans dat ze binnen een paar maanden ook maar genoeg Nederlands spreken om te voldoen aan het niveau dat vereist is om in Nederland te mogen werken, is nihil. Ja, woorden als goedemorgen en alsjeblieft en smakelijk eten pikken ze wel op, maar dat is niet voldoende om hier aan de slag te kunnen. Zelf zeggen de dames waar ik het over had, dat ze zo snel mogelijk terug willen naar Oekraïne, en prima. Dus waarom moeten die Nederlands leren?

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 15:30:

[..]

Heel simpel, de kans dat ze binnen een paar maanden ook maar genoeg Nederlands spreken om te voldoen aan het niveau dat vereist is om in Nederland te mogen werken, is nihil. Ja, woorden als goedemorgen en alsjeblieft en smakelijk eten pikken ze wel op, maar dat is niet voldoende om hier aan de slag te kunnen. Zelf zeggen de dames waar ik het over had, dat ze zo snel mogelijk terug willen naar Oekraïne, en prima. Dus waarom moeten die Nederlands leren?

Omdat dat leuk is, prettig is, je in het land waar je verblijft iets meer woorden wil kennen dan goeiedag en dankuwel. 

Wat is er hemelsblauw mis met een paar woorden extra willen leren? Ik snap dat gewoon niet. 

Mevrouw75 schreef op 22-05-2022 om 16:19:

[..]

Omdat dat leuk is, prettig is, je in het land waar je verblijft iets meer woorden wil kennen dan goeiedag en dankuwel.

Wat is er hemelsblauw mis met een paar woorden extra willen leren? Ik snap dat gewoon niet.

Daar is niks mis mee. Maar ze hoeven geen Nederlands te leren op een niveau dat nodig is voor een permanent verblijf alhier.

Pejeka1 schreef op 22-05-2022 om 16:41:

[..]

Daar is niks mis mee. Maar ze hoeven geen Nederlands te leren op een niveau dat nodig is voor een permanent verblijf alhier.

Dat was ook helemaal niet de vraag, niet waar? 
gewoon wat standaardzinnetjes. 

Mevrouw75 schreef op 22-05-2022 om 16:48:

[..]

Dat was ook helemaal niet de vraag, niet waar?
gewoon wat standaardzinnetjes.

Prima, maar die pikken die mensen toch vanzelf op? Alsjeblieft, dankjewel, goedemorgen, enz.

Ik heb nu al twee keer bezorgers van ah gehad die helemaal geen Nederlands spreken, wel Engels en de laatste jongeman ook nog vrij beperkt iets Nederlands. Hij kwam hier 6 maanden werken en dan ging hij weer terug naar Bulgarije. Maar hij kon wel ”wilt u met de QR code betalen” zeggen  en “waar ik zal neerzetten voor u?”  dus het is helemaal niet gek om hier te werken als je de taal niet spreekt zolang er maar een gemeenschappelijke taal is (Engels) die beide wel beheersen. Voor een wat diepergaand sociaal gesprek is veel meer taalkennis vereist dan voor werk, lijkt mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.