Huiskamer
Ginevra
26-03-2023 om 20:20
Reageren op andermans hobbyproducten?
Beetje een nontopic hoor, het is niet echt een probleem. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie reageren op andermans schilderijen/diamondpaintings/gedichten/huisgemaakte pruimenwijn etc?
Ik vind nl eerlijk gezegd niet alles heel erg mooi of lekker en ben een vreselijk slechte leugenaar, maar probeer toch altijd enthousiast te zijn. Dus ipv "wat een mooi gedicht!" zeg ik dan "wat gaaf dat je dicht, hoe ben je daar zo bij gekomen? etc" . Maar het risico is dan soms wel dat mensen alleen je enthousiasme horen en dan vragen of je ook een gedicht of schilderij of macraméhanger wil en dat vind ik dan soms weer lastig om onderuit te komen.
Zelf maak ik ook dingen die ik ook verkoop, maar ik begin er nooit uit mezelf over en ik geef ook nooit ongevraagd iets cadeau.
Dus kom maar door met die verhalen. Heb je een keer tante Maries gepunnikte wandkleed iets te enthousiast bewonderd en zit je nu zelf met zo'n ding? Krijg je elk jaar 12 potten kruisbessenjam nadat je een keer beleefd "lekker hoor!" hebt gezegd? Of heb je de ultieme tactische reactie ontdekt?
Tara82
27-03-2023 om 19:51
Lizzyliz schreef op 27-03-2023 om 19:47:
Niet zelfgemaakt, maar wel grappig:
Zo’n uienpot kreeg mijn vriendin op haar verjaardag, nadat ze bij iemand anders had gezegd (gelogen) dat ze deze zo leuk vond toen haar gevraagd werd wat ze ervan vond. Ze bedoelde: Deze staat leuk in jouw huis. Nu staat ie al jaren ‘leuk’ bij haarzelf op de koelkast 😅
Zo eentje heb ik ooit van mijn moeder gehad. Hij is spontaan van het aanrecht af gesprongen toen we de keuken gingen slopen . Man, broer en ik weten van niks .
MissBobby
27-03-2023 om 22:54
Mijn moeder kon echt prachtig schilderen en ik heb ook wel wat werken van haar maar toen ze gestorven is, waren er echt wel een paar honderd schilderijen van haar. En hoe mooi ook, die wilde ik toch echt niet allemaal. Ik heb er een stuk of 6 die ik wisselend ophang aan zo’n rail. En de rest is voor het grootste deel naar familie, vervolgens vrienden, vervolgens kennissen, vervolgens verkocht voor het goede doel gegaan.
moraal van dit verhaal: het kan mooi zijn maar dan nog hoef je het niet te hebben.
Herfstappeltaart
28-03-2023 om 08:33
Bakblik schreef op 27-03-2023 om 11:14:
[..]
Ik maak weleens een hele bijzondere appeltaart voor een feestelijke gelegenheid. Vriendin van mij wilde het recept hebben. Recept gegeven en toch smaakt haar appeltaart anders dan de mijne. Die van haar is echt vies. Terwijl ze zegt dezelfde ingrediënten te gebruiken
Hoe kan dan nou joh. Vies....heeft ze zout i.p.v. suiker gebruikt ofzo. Ik kan me wel voorstellen dat het minder lekker/minder goed gelukt is maar echt vies......
Moosey
28-03-2023 om 08:45
MissBobby schreef op 27-03-2023 om 22:54:
Mijn moeder kon echt prachtig schilderen en ik heb ook wel wat werken van haar maar toen ze gestorven is, waren er echt wel een paar honderd schilderijen van haar. En hoe mooi ook, die wilde ik toch echt niet allemaal. Ik heb er een stuk of 6 die ik wisselend ophang aan zo’n rail. En de rest is voor het grootste deel naar familie, vervolgens vrienden, vervolgens kennissen, vervolgens verkocht voor het goede doel gegaan.
moraal van dit verhaal: het kan mooi zijn maar dan nog hoef je het niet te hebben.
Hoe hebben jullie dat verkopen aangepakt Bobby? Ik zit over een tijdje waarschijnlijk in dezelfde situatie, met de erfenis van een professionele maar onbekende schilder. Het zijn aardige schilderijen maar een galerie zal ze heus niet willen hebben en om ze nou één voor één op Marktplaats te gaan zetten…
(sorry voor de off topic)
ToetieToover
28-03-2023 om 08:45
Herfstappeltaart schreef op 28-03-2023 om 08:33:
[..]
Hoe kan dan nou joh. Vies....heeft ze zout i.p.v. suiker gebruikt ofzo. Ik kan me wel voorstellen dat het minder lekker/minder goed gelukt is maar echt vies......
Dat doet me denken aan mijn oude buren. Stond hij zich te beklagen dat de buurvrouw een lekkerder cake bakte dan hijzelf met écht precíes dezelfde ingrediënten. Dus als hij zelfgebakken cake wilde, zette hij voor haar alles vooraf klaar op het aanrecht zodat als zij thuiskwam, ze kon bakken. Hij stond er met zijn neus bovenop maar kon geen verschil ontdekken.
Nee buurman, behalve dan dat je alles op kamertemperatuur laat komen voordat je gaat mixen. Dat was dus dé truc. Die zo’n beetje in alle bak/kookboeken staat. Buurman en buurvrouw caketen nog lang en gelukkig
Bakblik
28-03-2023 om 09:06
[..]
ToetieToover schreef op 28-03-2023 om 08:45:
[..]
Dat doet me denken aan mijn oude buren. Stond hij zich te beklagen dat de buurvrouw een lekkerder cake bakte dan hijzelf met écht precíes dezelfde ingrediënten. Dus als hij zelfgebakken cake wilde, zette hij voor haar alles vooraf klaar op het aanrecht zodat als zij thuiskwam, ze kon bakken. Hij stond er met zijn neus bovenop maar kon geen verschil ontdekken.
Nee buurman, behalve dan dat je alles op kamertemperatuur laat komen voordat je gaat mixen. Dat was dus dé truc. Die zo’n beetje in alle bak/kookboeken staat. Buurman en buurvrouw caketen nog lang en gelukkig
Zoiets zal het zijn inderdaad. Voor korstdeeg heb je koude boter nodig en dat gaat koud de hete oven in. Ik vermoed, nu ik er door jullie over nadenk, dat die stappen met steeds koelen bij vriendin worden overgeslagen. Zo ziet het braaksel er ook wel uit een dan is het deeg heel vet qua mondgevoel.
Moosey
28-03-2023 om 09:18
Ik durf te beweren dat dat soort dingen echt niet het verschil maken tussen ‘vies’ en ‘lekker’ bij gebak, meer tussen ‘best ok’ en ‘perfect’.
Wat wel kan: zwaar overmixen zodat het slecht rijst en daardoor niet gaar wordt, of een oven die niet zo warm wordt als-ie aangeeft. Als de bloem nog deels rauw is kan het echt vies zijn.
MissBobby
28-03-2023 om 10:11
Moosey schreef op 28-03-2023 om 08:45:
[..]
Hoe hebben jullie dat verkopen aangepakt Bobby? Ik zit over een tijdje waarschijnlijk in dezelfde situatie, met de erfenis van een professionele maar onbekende schilder. Het zijn aardige schilderijen maar een galerie zal ze heus niet willen hebben en om ze nou één voor één op Marktplaats te gaan zetten…
(sorry voor de off topic)
Dat was in mijn geval makkelijk. Mijn moeder was actief in het vrijwilligerswerk en er is toen in een weekend dat er braderie was in het dorp waar zij woonde een verkoop opgezet door een collega vrijwilliger van haar in het dorpshuis. Groots aangekondigd en er is toen heel veel verkocht. Maar ja, dat netwerk moet je dan wel hebben.
Auwereel
28-03-2023 om 20:23
Bakblik schreef op 28-03-2023 om 09:06:
[..]
[..]
Zoiets zal het zijn inderdaad. Voor korstdeeg heb je koude boter nodig en dat gaat koud de hete oven in. Ik vermoed, nu ik er door jullie over nadenk, dat die stappen met steeds koelen bij vriendin worden overgeslagen. Zo ziet het braaksel er ook wel uit een dan is het deeg heel vet qua mondgevoel.
Is het zò erg?
Auwereel
28-03-2023 om 20:31
Het omgekeerde, geld krijgen voor een knutsel, is me wel eens overkomen!
Ik heb, toen ik zwanger was van mijn eerste, dingetjes zitten knutselen, zoals kruikenzakken, met mooie donkergele badstof aan de binnenkant gecombineerd met een grappig katoentje. Toen mijn kinderen groter waren, kwam een zwangere vriendin spulletjes overkopen. De kruikenzakken wilde ze ook wel, wat moest ik ervoor hebben? Ik zei, och, dat is maar hobby, neem maar mee. Daar wilde ze niets van weten, zulke leuke kruikenzakken, helemaal uniek, dus daar heb ik tot mijn verbazing dus betaald voor gekregen!
Jillz
28-03-2023 om 20:38
[..]
Mijn zusje weet haar baksels altijd extreem droog te laten smaken. Zo droog dat het gewoon echt niet lekker is en dat je het echt moet wegslikken met iets te drinken. Geen idee wat ze verkeerd doet. Want bij elk recept gebaseerd op cake gaat het mis.
Bakblik
29-03-2023 om 13:30
Bakblik schreef op 28-03-2023 om 09:06:
[..]
[..]
Kan niet meer verbeteren had met doorlezen niet door dat er braaksel was komen te staan in plaats van baksel.
Dat maakt het wel extra vies.
Ginevra
29-03-2023 om 13:57
Auwereel schreef op 28-03-2023 om 20:31:
Het omgekeerde, geld krijgen voor een knutsel, is me wel eens overkomen!
Ik heb, toen ik zwanger was van mijn eerste, dingetjes zitten knutselen, zoals kruikenzakken, met mooie donkergele badstof aan de binnenkant gecombineerd met een grappig katoentje. Toen mijn kinderen groter waren, kwam een zwangere vriendin spulletjes overkopen. De kruikenzakken wilde ze ook wel, wat moest ik ervoor hebben? Ik zei, och, dat is maar hobby, neem maar mee. Daar wilde ze niets van weten, zulke leuke kruikenzakken, helemaal uniek, dus daar heb ik tot mijn verbazing dus betaald voor gekregen!
Wat leuk
Ginevra
29-03-2023 om 14:02
Bakblik schreef op 29-03-2023 om 13:30:
[..]
Kan niet meer verbeteren had met doorlezen niet door dat er braaksel was komen te staan in plaats van baksel.
Dat maakt het wel extra vies.
Ik denk dat de verleiding ook groot is om het ambitieniveau te hoog te leggen. Zandkoekjes bakken is een stuk makkelijker, maar ja, een taart of cake is natuurlijk wel leuker en als je er dan niet zo'n talent voor hebt gaat het mis. Jammer want ik eet liever goedgelukte koekjes dan een vieze taart.
Zo ken ik ook wat mensen die zich aan portretschilderen wagen maar waarbij het gewoon niet zo heel erg goed lukt. Dat is ook echt moeilijk. Dan kunnen ze prachtige bloemenschilderijen (of zo) maken maar in plaats daarvan maken ze heel matige portretten.
Ik moet mezelf ook wel eens in bedwang houden. Ik zou wel alles willen kunnen en proberen maar ik zie technische fouten veel te goed en dat houdt me wel bij de realiteit
Bakblik
29-03-2023 om 14:28
Ginevra schreef op 29-03-2023 om 14:02:
[..]
Ik denk dat de verleiding ook groot is om het ambitieniveau te hoog te leggen. Zandkoekjes bakken is een stuk makkelijker, maar ja, een taart of cake is natuurlijk wel leuker en als je er dan niet zo'n talent voor hebt gaat het mis. Jammer want ik eet liever goedgelukte koekjes dan een vieze taart.
Zo ken ik ook wat mensen die zich aan portretschilderen wagen maar waarbij het gewoon niet zo heel erg goed lukt. Dat is ook echt moeilijk. Dan kunnen ze prachtige bloemenschilderijen (of zo) maken maar in plaats daarvan maken ze heel matige portretten.
Ik moet mezelf ook wel eens in bedwang houden. Ik zou wel alles willen kunnen en proberen maar ik zie technische fouten veel te goed en dat houdt me wel bij de realiteit
Ik eet ook liever goed gelukte zandkoekjes dan vieze taart. Heb me een keer laten verleiden tot het ambitieniveau te hoog leggen. Wij hadden hier tot corona uitbrak altijd met koningsdag de plaatselijke variant van HHB waarbij een appeltaart gebakken moet worden. Mijn bijzondere appeltaart was goed gelukt, langs de rand was op ongeveer 5 cm het deeg niet helemaal netjes, het was een beetje weggezakt. Geen tijd om het opnieuw te doen dus toch maar ingeleverd. De jury bestond uit de plaatselijke banketbakker, de burgemeester/wethouder en de voorzitter van het oranjecomité. Die laatste was vooral aanwezig vanwege zijn reputatie van lekkerbek. De banketbakker voorziet mijn taart van uitstekend commentaar, hij was onder de indruk. Toen de voorzitter aan de beurt was om iets te zeggen over mijn taart zei hij: "Goed van smaak, heel apart. Goede pudding onderin, alleen jammer dat het randje zo slordig is!" Daarop zei de banketbakker: "Dat is flauw om te zeggen, ik vond juist dat deze deelneemster het moeilijke deeg prima had verwerkt. Heel knap dat er maar 5 cm is weggezakt."
Uiteindelijk werd ik niet de winnaar, mijn taart was nog teveel een gewone appeltaart. De winnares had die zwanensoezen gebakken die ook in HHB langs zijn gekomen, gevuld met appelbavarois. Die soezen stonden op een taart waar ook meringues met appel op waren gezet. Persoonlijk vond ik die taart te weinig voldoen aan de opdracht: Bak de beste appeltaart van het dorp!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.